خانه > حقوق بشر, محیط زیست > دزدان دریایی سومالی از کجا آمدند؟

دزدان دریایی سومالی از کجا آمدند؟

خبر کشته شدن سه راهزن دریایی و آزاد شدن کاپیتان آمریکایی که مثل بمب خبری در تمام رسانه‌های مهم دنیا منتشر شد را می‌بینیم و می‌خوانیم و می‌شنویم. به من بگویید بدبین. اما وقتی می‌بینم آزاد شدن یک گروگان بخش قابل توجهی از زمان پخش خبر شبکه‌های مهم خبری را اشغال می‌کند (به عنوان مثال دیشب “بی‌بی‌سی جهان” تقریبا اخبارش را منحصر کرده بود به موضوع این بنده‌ی خدا که آزاد شده، مصاحبه با خانواده‌اش، تلگراف رئیس‌اش، گفتگوی فرمانده‌ی نیروی دریایی و …) به خودم می‌گویم: چه خبر است؟ باز چه حقیقت بزرگی را قرار است پشت حقیقتی کوچک پنهان کنند؟

علت توجه نسبتا ناگهانی دولت‌های بزرگ جهان به مساله‌ی دزدان دریایی در سومالی شاید به راحتی قابل تحلیل نباشد. مسلما یکی از این دغدغه‌ها امنیت ناوگان تجاری دریایی‌شان است. اما آیا فقط همین؟ پاسخ به این سادگی نیست.

ایندیپندنت در مطلبی در ستون عقایدش با عنوان «به شما درباره‌ی دزدان دریایی دروغ گفته‌اند» توضیح می‌دهد که آب‌های ساحلی سومالی سال‌هاست محل دفن زباله‌های سمی (حتی هسته‌ای) کشورهای غربی (و آسیایی) است. از طرف دیگر، این کشورها در آب‌‌های ساحلی این کشور دست به ماهی‌گیری‌های گسترده‌ی صنعتی می‌زنند و این‌کار ماهی‌گیران محلی سومالیایی‌ را دچار مشکل کرده چون‌که ماهی‌گیری غیرقانونی و بی‌رویه‌ی کشتی‌های مدرن روز به روز تعداد ماهی‌های منطقه را کمتر کرده است. این روند سال‌هاست که وجود داشته اما از سال 1991 که دولت سومالی سقوط کرد بحرانی‌تر شده. در نتیجه به همه‌ی این مواردسیستم فروپاشیده‌ی کشور سومالی که باعث شده عده‌ی بیشتری از مردم تا آستانه‌ی مرگ و زندگی فقیر و گرسنه شوند را باید افزود.

مردم سومالی که صدایی ندارند، اما صدای کارشناسان سازمان ملل هم به جایی نمی‌رسد. مثلا:

چون دولتی در سومالی وجود ندارد، به میزان گسترده‌ای ماهیگیری غیرقانونی توسط کشورهای اروپایی و آسیایی در آب‌های سومالی انجام می‌شود… من متقاعد شده‌ام که در آب‌های سومالی زباله‌های شیمیایی و احتمالا هسته‌ای دفع می‌شود… — الود عبدالله فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل در سومالی (2008)

یا:

موج‌های تسونامی احتمالا منجر به انتشار زباله‌های هسته‌ای‌‌ و سایر زباله‌های سمی‌ای که در آب‌های سومالی دفع شده‌اند خواهد شد.  منظور من مواد شیمیایی رادیواکتیو، فلزات سنگین، زباله‌های بیمارستانی و موارد مشابه است. — نیک نوتال (Nick Nuttall) سخن‌گوی محیط‌زیستی سازمان ملل (2005)

دزد، ماهی‌گیر، نگهبان، …

در این بستر است که «دزدان دریایی» ظهور می‌کنند. بسیاری از ماهی‌گیرهای سومالیایی با قایق‌های تندروشان قصد متوقف کردن (یا دست‌کم گرفتن مالیات از نظر خودشان!) کشتی‌هایی را دارند که زباله‌های سمی در آب‌های کشورشان دفع می‌کنند یا به صورت غیرقانونی ماهی‌گیری می‌کنند. آن‌ها خودشان را «گارد ساحلی داوطلب سومالی» (Volunteer Coastguard of Somaliaes) می‌خوانند و جالب است بدانید که بنا به گفته‌ی یک سایت محلی مستقل خیلی از مردم عادی سومالی این نوع دزدی دریایی را نوعی دفاع ملی تلقی می‌کنند. شکی نیست که هیچ‌‌کدام این مواردی که گفته شد گروگان‌گیری یا راهزنی دریایی را توجیه نمی‌کند، اما ابعاد پیچیده‌تر و علل ظهور آن‌را نشان می‌دهد. یکی از همین راهزنان این‌طور گفته:

ما خودمان را دزد دریایی نمی‌دانیم. به نظر ما دزدان دریایی کسانی هستند که به طور غیرقانونی در دریاهای ما ماهیگیری می‌کنند و زباله‌هایشان را در آن می‌ریزند.

آیا واقعا کشورهای صنعتی انتظار دارند سواحل کشور بخت‌برگشته‌ای مثل سومالی را با سمی‌ترین مواد شیمیایی آلوده کنند و منابع غذایی‌شان را به یغما ببرند و با هیچ واکنشی رو به رو نشوند؟ آلوده کردن دریا و غارت منابع دریایی جرم نیست؟ وقتی عده‌ای راهزن (یا شاید هم ماهیگیر) کانال ترانزیت حدود 20 درصد از نفت جهان را دچار اختلال می‌کنند ناگهان نیروی دریایی بزرگ‌ترین کشورهای جهان به منطقه ارسال می‌شود و همه از «خطربزرگی» که از طرف این ناحیه متوجه جهان است سخن می‌گویند.

این مجموعه‌ی عکس گوشه‌ای از این خطر بزرگ و ناوگان‌هایی که برای مبارزه با آن اعزام شده‌اند را نشان می‌دهد.

ناوگانت را به من نشان بده تا بگویم چکاره هستی!

چند وقت پیش حکایت دزد دریایی و امپراطور را نوشته بودم:

روزی یک دزد دریایی‌ را که به تازگی دستگیر شده بود به حضور اسکندر کبیر امپراطور روم یونان آوردند.

اسکندر پرسید: چطور جرات می‌کنی خصمانه ادعای مالکیت دریاها را داشته باشی؟

دزدِ دریایی گفت: من یک قایق کوچک دارم بنابراین دزددریایی هستم. تو یک ناوگان عظیم از کشتی‌های بزرگ داری پس امپراطور خوانده می‌شوی!

پی‌نوشت: این را یادم رفت بنویسم که بعد از طوفان سونامی‌، برخی انواع بیماری‌ها در سواحل سومالی دیده شده که احتمالا از عوارض ناشی از انتقال مواد سمی به سواحل این کشور هستند.

  1. آوریل 13, 2009 در 4:54 ب.ظ. | #1

    چند جای این حرفها اشکال دارد اول این که فرض کرده که در کشور سومالی یک فرهنگ گسترده اعتراض ملی وجود دارد و دوم این که فرض کرده اصولا مردم این کشور حساسیت زیست محیطی دارند و یا این که می‌توانند ردپای مشکلات فعلی خود را
    در مسائل زیست محیطی ببینند.
    فرهنگ اعتراض ملی یک فرهنگ خاص است، من خیلی راحت نمی‌توانم قبول کنم که دزدان دریایی سومالیایی اصولا با این فرهنگ قرابتی حتی به صورت نمادین داشته باشند. این که در یک کشور عقب مانده و احتمالا با پوشش رسانه‌‌آی ضعیف
    بروی و مردم را جمع کنی و بگویی که خارجی‌ها می‌آیند در سواحل ما زباله می‌ریزند و مردم ناراحت بشوند که سواحل آنها آلوده می‌شود و بعدش چه و چه می‌شود یک طرز تفکر به نسبت مدرن و یا حداقل نیمه مدرن است.
    برای من خیلی ساده‌تر است که فکر کنم که فقر حاکم در این کشور یک عده دزدان جسور تربیت کرده که از موقعیت فوق‌آلعاده استراتژیک این کشور (به معنای کلمه سر گردنه هستند) استفاده کرده و به منابع مالی رویایی دسترسی پیدا کنند.

    این که امروز می‌بینیم که این مسئله خیلی رسانه‌ای شده (ظاهرا 200 نفر دیگر از ملیت‌های مختلف در آن جا گروگان هست !) دلیلش این است که برای اولین بار یک کشتی با پرچم آمریکا مورد تهاجم قرار گرفته و بعد داستان ما شکل گرفته، خیلی
    عجیب نیست وقتی که هم ارتش، هم شرکت کشتیرانی و هم ناخدا و غیره در یک اتصال خیلی قوی و نزدیک با شبکه‌های خبر پراکنی باشند این شبکه‌ها این مسئله را به جهت جلب مشتری تلویزیونی هم که شده بزرگ و پر رنگ کنند.

    من خطی مشی ایندپندنت را نمی‌دانم اما به نظر من این مقاله بیشتر سعی در جلب نظر می‌کند (با اعلام مخالفت با روند عمومی طرز تلقی) تا این که فاکت جدیدی به دست بدهد. در ضمن ممکن است که مسئله زباله‌ها (البته احتمالا نه نوع اتمی آن)
    واقعی باشد و احتمالا ماهیگیری هم همینطور ولی این که این حرفها در ذهن مردم سومالی و دزدان دریایی ارتباطی با یکدیگر داشته باشند بعید است. در ضمن اسکندر هیچگاه حکمران روم نبوده است!

    • آوریل 13, 2009 در 5:35 ب.ظ. | #2

      با تشکر.
      موردی پاسخ بدم.
      1. در مورد عدم وجود حساسیت زیست محیطی در سومالی موافق هستم، چنین آگاهی یا اراده‌ی جمعی‌ای احتمالا به صورت سیستماتیک در این کشور محروم وجود نداره. اما یک نکته رو باید در نظر داشته باشید که من فراموش کرده بودم بنویسم و توی پی‌نوشت اضافه کردم. تاثیرات این مواد روی مردم در سواحل سومالی بعد از طوفان سونامی در افکار عمومی تاثیر گذاشته. این نوع موارد چیزهایی هستن که سریع بین مردم گسترش پیدا می‌کنن و حتی می‌تونن درست یا غلط به نوعی حمایت روانی از حرکت دزدهای دریایی علیه کشتی‌های «مردمان سفید» تبدیل شده باشه.

      در واقع این‌طور بگیم، که اعتراض ملی یا هوشیاری ملی وجود نداره، بیشتر خشمی‌ه که دهان به دهان بین مردم نقل شده و در بستر تاریخی پر از محرومیت‌شون تبدیل به نوعی حمایت از حرکت‌های حتی کاملا سودجویانه‌ی دزدان دریایی شده باشه.

      2. این نوشته‌ی کوتاه قصد ندارد علت تشدید فعالیت دزدان دریایی را منحصر به محیط زیست کند. بلکه ابعاد دیگری از ماجرا را روشن می‌کند. فرضی که شما گفتید درست است، بستر اصلی فقر مردم سومالی است که مستعد پرورش چنین دزدانی است. اما به عوامل ایجاد آن این را هم اضافه کنید که ماهی‌گیری‌های بی‌رویه‌ی صنعتی وضعیت معیشتی مردم را حتی بدتر از قبل کرده است و همین‌طور تاثیر زباله‌ها بر مردم این کشور حتی اگر بسیار محدود بوده باشد اثر روانی زیادی گذاشته. از آن طرف بی‌مسئولیتی دولت‌های جهان را نسبت به موضوعی که شاید خود نیز در شکل‌گیری آن بی‌تاثیر نبوده‌اند نشان می‌دهد.

      3. در مورد اسکندر :) )‌اصلاح کردم. ممنون.

  2. n!MA
    آوریل 13, 2009 در 4:55 ب.ظ. | #3

    خوب بود. حالا سوال من اینه که این پولایی که این دزدها در میارن کجا میره؟ اگه واقعا دارن فعالیت ملی می‌کنن باید به مردم رسیده باشه دیگه؟

  3. آزاده
    آوریل 13, 2009 در 5:24 ب.ظ. | #4

    دست مریزاد!
    ممنون از اطلاعاتی که دادی،موضوع جدیدی بود، ولی تا حدودی با شهریار موافقم و فکر می کنم که نمی تونه تنها با “قصد متوقف کردن کشتی‌هایی که زباله‌های سمی در آب‌های کشورشان دفع می‌کنند یا به صورت غیرقانونی ماهی‌گیری می‌کنند”
    باشه.

  4. peyman
    آوریل 13, 2009 در 5:49 ب.ظ. | #5

    mersi… aali bood. man ta hala behesh fekr nakarde boodam. afarin.. fogh-ol-aade bood. :)

  5. feedkhan
    آوریل 13, 2009 در 7:26 ب.ظ. | #6

    وبلاگ واقعا چند وقته یک تغییر بسیار شگرف پیدا کرده
    حالا نه به خاطر اینکه چون من مطالب و تحلیل های سیاسی رو دوست درم
    بلکه عجیب دارین تولید محتوا می کنین
    واقعا خسته نباشید
    ——————————————————-
    بامدادی: ممنون

  6. م
    آوریل 13, 2009 در 7:55 ب.ظ. | #7

    من اقدام آمريکا را در دفاع از شهروند خويش تأييد ميکنم و به ساير کشورها هم توصيه به اقدام مشابه ميکنم.
    این ماجرا برای وجه آمریکا بسیار مهم بود، بدون اینکه با دزدها، مماشات کند، و یا باج بدهد، گروگان را آزاد کرد.
    گفتی است که بقیه کشورها، مجبور به پرداخت باج به دزدها شده بودند.
    «عيدي جراد»، از سردسته‌هاي دزدان دريايي گفته است: از آمريكايي‌هاي دروغگو انتقام سختي خواهيم گرفت. ما با آمريكا توافق كرده بوديم كه بدون دريافت مبلغي، گروگان آمريکايي را آزاد كنيم و هنگامي كه افراد ما براي تحويل ريچارد به آمريكايي‌ها نزديك شدند، به آنان خيانت شده و همگي كشته شدند.
    ——————————————————————————
    بامدادی: من نوع طرز تفکر شما و اصولا نوع نگاه‌ شما به دنیا رو دوست ندارم. موفق باشید.

    • م
      آوریل 16, 2009 در 5:02 ق.ظ. | #8

      به نظر من هم ديدگاه شما از اينكه راهزني دريايي به اين دليل كه دزدان به علت اينكه آمريكا يا كشور هاي پيشرفته آنها را استثمار كرده اند و احتمالا” ماهي هاي آنها را مي دزدند يا زباله هسته اي در خليج عدن مي ريزند، تا حدي توجيه پذير است مخالفم.
      دزدي و راهزني هيجگاه توجيه پذير نيست. اما بجاي ساختن تئوري توتئه و سناريو هاي مناسب براي فيلمهاي هيجاني براي اطلاع شما بايد بگويم كه تنها دليلي كه دزدان سومالي دزدي ميكنند درآمدهاي ميليون دلاري از اين راه است و نه هيچ چيزديگري. اين دزدان احتمالا حتي نمي دانند زباله هسته اي چيست تا بخواهند عليه آن اقدامي كنند. خيلي راحت درآمد چند دلاري ماهيگيري را با در آمد هاي ميليون دلاري دزدي عوض كرده اند.

      مرحوم دايي جان ناپلئون هم هر چه مي شد مي گفت كار، كار انگليسياست ، شما هم كه انگار هر چه بشود مي گويي كار كار آمريكاييهاست D:
      hارادتمند شما
      م

  7. آوریل 13, 2009 در 8:58 ب.ظ. | #9

    فکر می کنم کمی عجولانه به این مسئله دیده شده و یکی دو مورد اساسی هم از قلم افتاده. حاکمیت این مسئله در خبر ها ارتباط خیلی خاصی به اصل خبر نداره و حکایت از بی مایگی رسانه ها در کپی کردن رسانه های آمریکایی هست. مسئله دوم، کمی تند و عجولانه دیدن این مسئله است که باهاش موافق نیستم. نه این که بگم با اساس کلامت مشکل دارم، نه، اما فکر می کنم برای مسئله دفع مواد سمی و این ها، خیلی باید بهتر دید و خوند و تعقیب کرد و دوم، اگر هم حتی این مسئله درست باشه، نمیشه از بی لیاقتی و بی کفایتی و بی قانونی حاکم بر سومالی چشم بسته گذشت.
    ——————————————————————————–
    بامدادی: حق با شماست. ولی دیگه فرصت و توان وبلاگی من محدودیت‌های خودش رو داره. خیلی وقت‌ها اگر بخوام موضوع رو به اندازه‌ی کافی تحلیل و بررسی کنم منجر به سکوت وبلاگی من خواهد شد. این نوشته‌ی کوتاه نه جامع است و نه مانع، شاید تلنگری باشد برای فکر کردن به ابعاد گسترده‌تری از ماجرایی که در نگاه اول خیلی ساده به نظر می‌رسد.

  8. Ahmad
    آوریل 13, 2009 در 9:13 ب.ظ. | #10

    کامنت های همان پست ایندپندنت به نظر من جالب تر از پستشه!
    وقت کردین بخونین

  9. محمود
    آوریل 13, 2009 در 9:14 ب.ظ. | #11

    جالبه که دزدی رو توجیه می کنید و حمایت. یاد مرحوم رابین هود (رحمه الله علیه) افتادم.

  10. freshteh
    آوریل 14, 2009 در 9:31 ق.ظ. | #12

    ببینید ولی موضوعی اینجا از قلم افتاد.

    1- شاید ادعای ایندیپندنت قابل بررسی باشد ولی مسئله اینست که اگر غربی ها آنجا زباله اتمی دفن کنند که دیگر خودشان هم نباید بیایند ماهی گیری و ماهی های آلوده را ببرند رم و لندن و پاریس.
    2- مسئه دزدی دریایی عمیق تر از این حرفهاست. سومالی بخصوص در17 سال اخیر فوق العاده ناآرام بوده است . شمال این کشور بنام پانتلند Puntland منطقه ای تقریبا خود مختار است ( فدرالی) و دزدان دریایی هم عمدتا از این ناحیه فقیر هستند. از نظر آنها دزدی دریایی می تواند منبع درآمد خوبی باشد. ولی پول این قایق های تندرو و بی سیم و تجهیزات از کجا می آید؟ و اینجاست که دلیل اصلی روشن می شود. دزدی دریایی در خلیج عدن راهی برای تامین هزینه های جنگ سالاران سومالی است که در تمام این مدت با هم می جنگیدند.
    3- حدود دو و نیم سال پیش دولتی از اسلامگراها به نام اتحادیه دادگاه های اسلامی روی کار آمد که با اینکه تعبیرهای سخت گیرانه ای از اسلام داشتند اما امنیت نسبی برقرار شدو مردم هم نسبتا راضی بودند . اما امریکا که نمی تواند ببیند جایی استراتژیک مثل شاخ آفریقا و خلیج عدن ( و ثروتهایی که شما به آنها اشاره کردید) در دست اسلامگراها باشد به بهانه مبارزه با تروریسم و ربط دادن آنها به القاعده و حقوق بشر اتیوپی را کوک کرد تا به سومالی نیرو ببرد. اسلامگراها سقوط کردند و جنگ دوباره شروع شد.
    4- امریکا برای اینکه ماجرای دهه 90 و گرداندن جنازه های تفنگداران امریکایی در خیابانهای موگادیشو پیش نیاید دیگر هرگز حاضر نیست نیرو به سومالی بفرستد و فقط بقیه را تشویق می کند.
    نهایتا بعد از همه این کشمکش ها بازهم دولت جدیدی سرکار آمد که قسمتی از آنها همان اسلامگراهای سرنگون شده دو سال پیشند. ( یعنی حکومت را ساقط کن ، جنگ راه بینداز، کلی سرباز کشته در میان نیروهای افریقایی و اتیوپی باقی بگذار و همان قبلی ها را برگردان سرکار!)
    4- این بار الشباب که گروهی منشعب از همان اسلامگراهای قبلی و تا حدودی سلفی هستند دیگر دست از جنگ بر نمی دارند. دزدی دریایی هم برای تامین هزینه های همین جنگ است که از خرده ریزهای سفره آن قسمتی هم به فقیر فقرا و دزدان بیچاره و گرسنه برسد.
    5- من نمی دانم اگر این امریکایی ها صبح از خواب بیدار شوند و در جایی دخالت نکنند صبح شان شب نمی شود ؟ ولی شکی نیست که آنجا حقایقی هم پنهان است که برایش آنقدر شلوغ می کنند.
    —————————————————————————————
    بامدادی: لزومی نداره که شرکت‌های دفن و شرکت‌های ماهی‌گیر هماهنگ عمل کنن. ممکنه فرایندهای کاملا مستقلی باشه. ناآرامی‌های سومالی اون‌جا رو به محیطی تبدیل کرده که نه فقط دزدان دریایی قایق‌سوار بلکه دزدان دریایی چند ملیتی هم منطقه رو برای این‌که هر کاری دلشون خواست بکنن مناسبت دیدن.
    و در موارد دیگه اطلاعی ندارم. ممنون از توضیحات‌تون.

  11. آوریل 14, 2009 در 9:47 ق.ظ. | #13

    ازت ممنونم اين مساله ريشه يابي راهزني درياي در سومالي باتمام دقتي كه دراينگونه موارد دارم برايم آشنا و جديد بود
    —————————————————————————
    بامدادی:‌ خواهش می‌کنم. ممنون از توجه شما.

  12. آوریل 14, 2009 در 7:03 ب.ظ. | #14

    ای پدر سوخته‌ها! پس دعوا سر لحاف ملا نصرالدینه!

  13. آوریل 14, 2009 در 7:30 ب.ظ. | #15

    ما چقدر پرتیم خداوندا
    آخه دزدان دریایی سومالی به ما چه؟
    با این همه ………..

  14. شبنم
    آوریل 14, 2009 در 9:14 ب.ظ. | #16

    تبلیغات دروغ غرب در مورد”دزدان دریایی” بار دیگر دررابطه با گروگان گیری کاپیتان آمریکایی و درخواست باج ازآمریکا اوج گرفته است و سعی می شود با این حقه ها مردم جهان را همچنان اسیر و برده سیاستهای خود سازند.این اراجیف همه در جهت برپایی “دولت جهانی” در نهایت وبهبود موقعیت اسراییل درشاخ آفریقا و دریای سرخ و راههای آبی مربوط به آن در مقابل اعراب و مسلمانان است که سعی دارد از طریق “بین المللی کردن” دریای سرخ و راههای آبی اطراف آن که شامل کانال سوئز هم می شود این منطقه را بزیر کنترل آمریکا و اسراییل در آورد. این کار باعث تقلیل هرجه بیشتر حاکمیت کشورهای اسلامی برمنابع و جانشان درشاخ افریقاو دراین دریا شده و منافع بیشماری را برای جنایتکاران و دزدان یعنی غرب و صهیونیسم بهمراه می آورد. نظرات ارائه شده در این بحث حکایت ازفقر اطلاعات ایرانیان ازبازیهای جهانی دارد. خوشبختانه** خانم فرشته** دخالت آمریکا و دروغهای دستگاه تبلیغاتی این کشور را یاد آور شد. من با گفته ایشان یعنی” مسئله دزدی دریایی عمیق تر از این حرفهاست.” کاملا” موافقم.ما باید جستجو کنیم که هدف از این دزدیهای دریایی چیست ؟ چه کسانی از این دزدی هاسود می برند؟ آیاواقعا” یک مشت ماهیگران بی بضاعت هستند یا قدرتهای جهانی با قرار دادن تکنولوژی خود دراختیار یک مشت اوباش و تروریستهای تربیت شده به پیاده کردن سیاستهای سلطه گرانه خود در جهت بزیر کشیدن کشورهای اسلامی – بیشتر کشورهای اطراف دریای
    سرخ اعراب آفریقایی هستند – وحاکمیت این کشورهابرراههای آبی مانند کانال سوئز، دریای سرخ ، خلیج عدن و باب المندب در این منطقه را دنبال می کنند. درضمن سیاست “بین المللی کردن” یعنی کنترل کردن راههای آبی این دریا بوسیله آمریکا و اسراییل ، امتیازات بیشماری رابرای اسراییل و آمریکا برعلیه کشورهای اسلامی و عربی بهمراه خواهد آورد.
    خلیج عدن بعلت این دزدیهای دریایی طرح شده در واشنگتن ، هم اکنون شاهد حضور ناوهای ناتو بوده است ولی این ناوها نه تنهااز تعداد “دزدی های دریایی” نکاسته است بلکه تعداد آن چندین برابرهم شده است. آیا ما باید باور کنیم که این دزدی ها بوسیله یک مشت ماهیگیر فقیر سومالی و اطراف آن صورت می گیرد یا اینکه این دزدی ها طی برنامه منظم و با حمایت مالی و اینتلیجس سرویس غرب در این منطقه پیاده می شود. در طی چند روز گذشته دروغها به اوج خود رسیده و
    “مفسران” آمریکایی با ارتباط دادن این دزدی ها با *القاعده* که وجود خارجی ندارد – در واقع*القاعده* خود آمریکاست – سعی در فریب جامعه جهانی برای آماده کردن سازمان ملل بمنظور پذیرش “بین المللی کردن” این راههای آبی و کنترل هر چه بیشتر آمریکا – نماینده غرب – و اسراییل بر منابع و جان مردم این منطقه را دارند. دوستان باید بدانند که *بن لادن * در سال 2002 کشته شده است. القاعده دروغی بیش نیست که بمنظور پیاده کردن برنامه های غرب و صهیونیسم علیه کشورهای مسلمان و غیر مسلمان آفریقا ابداع شده است و بااین بهانه به کشتارآنان پرداخته و منابع آنان را غارت می کنند. نظری به اوضاع جهانی بخوبی این حقیقت را نشان می دهد. اوضاع سودان ، سومالی و دیگر کشورهای عربی در شاخ آفریقا و درکنار آن “دزدی های دریایی” حکایت از پیاده کردن طرحهای دقیق برای از بین بردن بیشتر حاکمیت کشورهای اسلامی است.
    امروز اسراییل با کمپین دروغین “قوم کشی” درسودان و درست کردن “اقلیتهای” ساختگی بنام ” سیاه آفریقایی “درمقابل
    ” حکمرانان عرب ” در دارفور وکمپین Save Darfur که از صهیونیست های یهودی تشکیل شده است، تجزیه سودان به کشورهای کوچکتر بعنوان حامی اسراییل و علیه اعراب – نظیر کردها در شمال عراق – را دنبال می کندو با این حقه سرزنشینان این مناطق را به جان هم می اندازدو با فرستادن پول و اسلحه به یک جناح تجزیه سودان را به اجرا می گذارد. اسراییل از طریق دست نشانده اش حبشه به سومالی حمله برده و دولت سومالی که ازطریق “جنبش دادگاههای اسلامی” به قدرت رسیدراسرنگون می سازد. این دولت توانسته بود که هرج و مرج راههای آبی رااز بین برده و تعداد این “دزدیها” را به حداقل رساند که متاسفانه بوسیله حبشه نوکر اسراییل و
    آمریکا وبا رساندن اسلحه و پول به حبشه این سرنگونی را
    حمایت کردند.
    امروز اغلب کشورهای عربی اطراف دریای سرخ اسراییل را مسئول این “دزدیهای دریایی” می دانند. دریای سرخ یکی از راههای آبی بسیار مهم است که محصولات نفتی اعراب را به بازارهای اروپا و آمریکا می رساند. درضمن این مسیر آبی کالا های غربی را با مخارج نازل به آسیا و اروپا حمل می کند. دریای سرخ برای واشنگتن و اسراییل از موقعیت استراتزیکی برجسته ای برخوردار است زیرا این مسیر ناوهای آمریکا در مدیترانه و خلیج فارس و همینطور اقیانوس هند را بهم مرتبط می سازد. دریای سرخ برای اسراییل بسیار عمده و حیاتی است و کنترل بر آن از سیاستهای متجاوزانه این رژیم صهیونیستی است زیرا اسراییل هیچوقت فراموش نمی کند که درجنگ 1973 یمن و مصر با بستن باب المندب مشکلات فراوانی را برای اسراییل بوجود آوردند. مصر در جنگ 1967 بعلت حاکمیتی که بر کانال سوئز دارد تصمیم به بستن این کانال در جهت تقویت جبهه جنگی خود علیه اسراییل گرفت که خارج کردن این حاکمیت از دست مصر یکی از سیاستهای جنگ جویانه اسراییل است. بدین منظور اسراییل سالهاست در جهت ” بین المللی کردن” دریای سرخ فعالیت و برنامه ریزی دارد. باید گفته شود که مصر بعلت این حاکمیت روزانه بیش از 15 میلیون دلاراز کانال سوئز درآمد دارد.ازاین جهت، کنترل دریای سرخ یکی از سیاستهای صیهونیسم از سال 1949 به اینطرف بوده که این موضوع توسط بسیاری از جمله بن گوریان ابراز شده است.
    بن گوریان درسال 1949 گفته است :” مااز طریق راههای زمینی بوسیله دشمن محاصره هستیم بنابراین راه آبی تنها رابطه ما بادنیای خارج است.” از این روی درسال 1950 کشورهای عربی حاشیه دریای سرخ بشدت نگران شدند وبرای جلوگیری از تجاوزات اسراییل،عربستان سعودی ومصر شروع به همکاری برای کنترل کردن خلیج عقبه کردند . بمنظور این هدف دو جزیره تران و سانافیر به زیرکنترل نظامی مصرجهت محدودکردن قدرت قایقرانی اسراییل با رضایت عربستان سعودی در آمد.
    شواهد نشان می دهند که”دزدیهای دریایی” این چنینی نمیتواند بدون دخالت دولت ها و قدرتها باشد. تغییراتی که در رابطه با این دزدیهای طرح شده در واشنگتن از طریق “سازمان ملل” که همان آمریکاست به اجرا در می آید خبر از بزیر کشیدن دریای سرخ و حاکمیت دول اسلامی دراین منطقه را میدهد که بتوانند به پیاده کردن اهداف اصلی یعنی “بین المللی کردن ” این دریا و نقاط حساس استراتزیکی آن نظیر باب المندب و خلیج عدن جهت کنترل خاورمیانه و شاخ افریقا کمک رسانند.

    http://weekly.ahram.org.eg/2008/926/focus.htm

  15. آوریل 16, 2009 در 10:26 ق.ظ. | #17

    http://www.ayandenews.com/fa/pages/?cid=5896

  16. شبنم
    آوریل 16, 2009 در 1:52 ب.ظ. | #18

    لطفابه مزخرفات جاسوسان MI6 توجه نکنید.توضیح ایندیپندنت دروغی بیش نیست. پیاده کردن دزدی های دریایی در “دریای سرخ” کار هیچ کسی جز اسراییل و آمریکا نمیتواند باشد.این عملیات خرابکارانه و جنایات علیه بشریت با عملیات و
    سیاستهای اسراییل و آمریکا کاملا” هم خوانی دارد. اخیرا” مدارک بیشتری علیه دروغهای آمریکا در مورد جنایت یازدهم سپتامبر توسط دانشمندان در دنیا پخش شده است که اتهامات جامعه بشری مبنی بر اینکه یازدهم سپتامبر توسط خود دولت طرح ریزی و به اجرا گذاشته شد را واقعی تر می سازد. دانشمندن با آزمایش زائده های برجا مانده از فرو ریختن ساختمانها، ذراتی را کشف کرده اند که نمی تواند از تصادم هواپیما به ساختمان بوجود آمده باشد. این ذرات علت اصلی فرو ریختن ساختمانها بوده است نه اصابت هواپیماها. با توجه به اینکه حفاظت امنیتی ساختمانها دردست برادرونزدیکان بوش بوده، افراد خبره در این امر گفته اند که این مواد قبلا” با برنامه ریزی به ساختمان ها منتقل شده که فرو ریزی ساختمان را آسان کرده است. تاریخ کوتاه جنایات آمریکا و اسراییل بعد از یازدهم سپتامبررا همه می دانند و لازم به بازگویی نیست. درضمن همه می دانند که صبح یازدهم سپتامبر عده ای اسراییلی با دروبین وویدئو بی صبرانه منتظر آمدن هواپیماها و اصابت آن به ساختمانها بوده اند که این واقعه رااز ابتدا تا انتها فیلمبرداری کنند. این گروه که بعدا” توسط پلیس دستگیرشدند خود را”دانشجویان هنر”اسراییلی معرفی کردند. متاسفانه کابینه صهیونیستی بوش و لابی اسراییل از هرگونه بررسی در شناخت بیشتر این “دانشجویان” قلابی جلوگیری کرده
    و آنان بدون دادگاهی شدن آمریکا را ترک کردند، همانگونه که افراد خانواده “سلطنتی” عربستان سعودی رااز کشور بسلامتی به خارج فرستادند که کسی به آنان صدمه ای نرساند ولی هزاران مسلمان رادر آمریکادستگیرکرده و مورد بازپرسی قرار دادند وبعد هم به افغانستان و عراق حمله کرده و میلیونها نفر از افراد بیگناه ازجمله کودکان را با بمب های اورانیوم
    رقیق شده به هلاکت رساندند. فکر می کنید بشریت قادر خواهد بود که این جنایات را فراموش کند؟ هرگز.
    هیلاری کلینتون خدمتگزار صیهونیسم روز گذشته درمورد “دزدان دریایی” گفته است که برخورد با “دزدان دریایی” یک اقدام “بین المللی” را می طلبد. چه کسانی مورد نظر ایشان هستند ؟ آیا ایران یا سودان که خود در کنار دریای سرخ قراردارد در این “اقدام بین المللی ” شرکت خواهد داشت ؟ جواب بطور روشن منفی خواهد بود. طراح اصلی “دزدی های دریایی ” بمنظور کنترل
    بیشتر دنیا و جاده سازی برای پیاده کردن ” حکومت جهانی” به روش “پروتوکال صهیون” چه کسانی بجز آمریکا و اسراییل می تواند باشد؟ آیا ماهیگیران بی بضاعت سومالی قادر به پیاده کردن چنین برنامه پیچیده علیه علیه “امپراتوری آمریکا” هستند؟ کلینتون کلفت صهیونیسم می داند که خود دروغگویی بیش نیست، ولی شاید نداند که مردم دنیا از جنایات صهیونیسم و امپریالیسم آمریکا بیش از آنچه که او انتظار دارد می دانند. جنایتکاران همیشه دیگران را احمق تر از خود فرض می کنند و همین موضوع باعث بزیر کشیدن حکومت
    فاسد و تروریستی آنان می شود.
    http://www.alarabiya.net/articles/2009/04/15/70742.html

  17. کسری
    آوریل 18, 2009 در 8:23 ق.ظ. | #19

    دزدان دریایی سومالی از کجا آمدند؟ به احتمال زیاد از سومالی. شاید هم اصلا از سوریه یا لبنان و غزه و فلسطین و اسرائیل آمده بودند و خودشان را سومالی جا زندند!

  18. آوریل 19, 2009 در 7:50 ق.ظ. | #20

    اطلاعات بسیار جالبی بود ، کامنت ها هم فوق العاده بود . هرچی من می خواستم بگم کاملتر گفته شده و جواب داده شده بود.مرسی

  19. آوریل 13, 2010 در 7:19 ب.ظ. | #21

    خوانندگان گرامی

    کاربر گرامی شبنم چندین اتهام کذب و تکرای را در مورد نیت ایالات متحده و نیروهای بین المللی که در خلیج عدن با دزدان دریایی مبارزه میکنند را تکرار کردند. من مطمعا هستم که کسی این اتهامات کذب و تئوری توطئه را جدی نخواهد گرفت، ولی قصد دارم چند نقطه را روشن سازم.

    مطمعا هستم که شما گزارشها و فلیمهایی در مورد تهدید و تحرکات القاعده در یمن را دیده اید.برای اطلاعات بیشتر لطفا این ویدئو را تماشا کنید.
    http://www.youtube.com/watch?v=qiW4t-5IlTo

    به دلیل وجود دولتی شکننده و زیر ساخت ضعیف سومالی و کمبود امنیت در منطقه، دزدی دریایی یک خطر جدی نه فقط به کشورها و مردم منطقه، بلکه به جامعه جهانی شده است. دزدان دریایی به بیش از 70 کشتی باری و نفتکش حمله کرده و کارکنان غیر نظامی آنها را به گروگان گرفته اند.

    دزدان دریایی فقط به کشتیهای غربی و کارکنان آنها حمله نمیکنند، بلکه آنان به هر کشتی از هر کجای دنیا که باشد و از خلیج عدن گذر کند حمله میبرند و همانگونه که میبینید، خشونت ملیت و مرز نمی یشناسد. جهت اطلاع شما، کشتی ایران نیز مورد حمله دزدان دریایی قرار گرفته است.

    به علاوه، این دزدی دریایی تجارت جهانی را تهدید کرده، باعث شعله ور شدن جنگهای منطقه ای و ماندن کشورهایی مانند سومالی در پریشاتی و خشونتی بی پایان شده است. شدت بالای دزدی دریایی همچنین کمکهای انساندوستانه به کشور خشکسال سومالی را بسی دشوار کرده است، و برنامه جهانی غذا مجبور به توقف ارسال کمکهای خود به دلیل حملات روزافزون دزدان دریایی شده است.http://www.america.gov/st/peacesec-persian/2009/June/20090629105216akllennoccm0.5252191.html

    از آنجایی که دزدی دریایی جامعه جهانی را تهدید می کند، برای مبارزه با آن یک حمت و تلاش جانهانی لازم است. در نتیجه، جامعه جهانی، از جمله دولت ایران برای مبارزه و شکست دادن عمل غیرفانونی دزدی دریایی نیروهای خود را به خلیج عدن اعزام کرده اند . این برای ارائه امنیت به مردم منطقه و جامعه جهانی برای ادامه تجارت با دیگر کشورها، مخصوصا در این برهه از زمان که اقتصاد جهانی با چالشی جدی روبه رو است میباشد. این مایه تاسف است به جای دیدن واقعیتها، بعضیها تئوری توطئه را که هیچ سندی و اساسی ندارد را دنبال و باور میکنند.

    با احترام

    علی علوی

    «دی.ی.تی» فرماندهی مرکزی ایالات متحده
    http://www.centcom.mil/index.php?lang=fa

  20. شبنم
    آوریل 14, 2010 در 7:44 ق.ظ. | #22

    علی علوی: اول اینکه تو برو لینکی را که من گذاشته ام بخوان تا کمی با جریانات آشنا شوی و بهتر بتوانی قضایا را ارزیابی کنی.
    دوم- کسی که با تروریسم آمریکا و اسراییل آشنا باشد هیچوقت دروغهای این دول را اینجا تکرار نمی کند. القاعده وجود خارجی ندارد و ساخته ذهن آمریکاست. بن لادن عامل و جاسوس آمریکا بود که در سال 2002 بقتل رسید. تو مثل اینکه از همه جا بی خبری یا عامل هستی و مخصوصا” دروغ پخش میکنی. تو برو ویدئو مصاحبه دیوید فراست با بی نظیر بوتو را ببین که بدانی بن لادن در سال 2002 کشته شده است ولی آمریکا هنوز به دروغ از او بعنوان رهبر “القاعده” – که وجود خارجی ندارد و در حقیقت خود آمریکاست – یاد می کند و دلقکان کاخ سفید و سنا هنوز می گویند باید بن لادن را دستگیر کرد و برای محاکمه به دادگاه گسیل داد تا عدالت اجرا شود که چیزی جز دروغ نیست. در واقع آمریکا و اسراییل چیزی جز دروغ به مردم جهان ارائه نداده اند. امروز بر هیچکس پوشیده نیست که ترور یازدهم سپتامبر بوسیله بوش و اسراییل طرح ریزی و پیاده شد. آمریکاییان و اروپاییان باندازه کافی مدارک دارند که این موضوع را ثابت کنند. هم اکنون بیش از 1100 ارشیتکت تقاضای برپایی یک کمیسیون مستقل برای بررسی دوباره ترور یازدهم سپتامبر کرده اند که مدارک خود را علیه دولت آمریکا رو کنند. تو بهتر است زیاد به سروران آمریکایی ات اعتماد نکنی و خودت کمی مغزت را بکار گیری.

  21. آوریل 14, 2010 در 11:58 ب.ظ. | #23

    شبنم

    اتهامات و ادعاهایی که شما در اینجا لیست کرده اید دقیقا برآینده از همان «تئوری توطئه» است که پیشتر یادآوری کردم و تئوری توطئه محدود به مردم و منطقه خاصی نیست. آیا تا به حال در مورد این تئوری های عجیب فکر کرده ای؟ یا فقط تبلیغاتی را که شنیده ای را تکرار میکنی؟ بعضی از دانشمندان علمی و رجال سیاسی باوری راسخ به تئوری توطئه دارند که آنان را از دیدن حقیقت ناتوان میکند. بعضی دیگر خود تئوری توطئه باور ندارند و لی از آن برای پیشبرد برنامه های خود و بازی با احساسات مردم بی اطلاع استفاده میکنند.

    برای اطلاعات بیشتر در مورد تئوری توطئه لطفا به این لینک رجوع کنید: http://www.radiofarda.com/content/f2_conspiracy_theory_Abrahamian_Iran_Hitler/1801474.html

    پاسخ من به شما پیش از این، حقیقتها در مورد مشگل دزدی دریایی در منطقه و حقیقت در مورد کمک ایلات متحده به کشورهای منطقه در مقابله با این مشگل بود. اگر پرسشی واقعی در این مورد دارید، با کمال میل پاسخ خواهم داد.

    با احترام

    علی علوی

    «دی.ی.تی» فرماندهی مرکزی ایالات متحده
    http://www.centcom.mil/index.php?lang=fa

  22. شبنم
    آوریل 15, 2010 در 4:17 ق.ظ. | #24

    جنایتکاران جنگی برای بی اعتبار کردن حقایق از چماق “تئوری توطئه” استفاده می کنند که مدتهاست از اعتبار ساقط شده است. آمریکا به کسی کمک نمی کند بلکه برای منافع خود دیگران را با بمب های خوشه ای و فسفری تیکه پاره کرده و می کشد، البته با حقه “تروریست” که امروزهمه می دانند دروغی بیش نیست. برای مطالعه بیشتر از سایت های زیر شروع کنید:

    http://www.buzzle.com/articles/wishes-hopes-and-counter-negotiations-due-to-us-desire-to-destroy-somalia.html
    آمریکا و اسراییل منافع حیاتی در شاخ آفریقا دارند و تمام این حقه ها برای بزیر کشیدن سومالی و کنترل راههای آبی در دریای سرخ است. اسراییل چشمش را به کانال سوئز و آب دریای سرخ دوخته است.
    http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=18082
    اگر فرض کنیم که دزدان دریایی خود مستقل عمل می کنند بازهم غرب – در راس آمریکا و اسراییل – مسئول هستندزیرا آمریکاواسراییل با کشتن رهبرانشان و بر سر کار گذاشتن مشتی برده به اسم “رهبر” حیات کشور را در دست می گیرند و اقتصاد دیکتاتوری سرمایه را مطابق
    http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=18099

    دستورات بانک جهانی و صندوق بین المللی بنفع اقلیت کوچک سرمایه داران وعلیه مردم پیاده می کنند. از حبشه – مهره اسراییل – در براندازی حکومت قبلی که تعداد “دزدی دریایی ” را بسیار تقلیل داده بود و بزیر کنترل در آورده بود استفاده کردند. بنابراین مردم سومالی بی گناهند. نظیر این برنامه هاراهم در ایران علیه برنامه غنی سازی **قانونی** ایران با کمک مشتی مزدور، علیه مردم پیاده می کنند ولی هیچ کاری به غنی کردن 90 درصدی غیر قانونی اسراییل وهند ندارند که خوشبختانه مردم ایران هرروز که می گذرد بیشتر با دسیسه های جنایتکاران این دول آشنا شده و از آن نفرت دارند.
    جمله زیر واقعا” برازنده جنایتکاران جنگی است که چندین قرن است کرده زمین رابه اسارت گرفته اند:

    {بعضی از دانشمندان علمی و رجال سیاسی باوری راسخ به تئوری توطئه دارند که آنان را از دیدن حقیقت ناتوان میکند. بعضی دیگر خود تئوری توطئه باور ندارند و لی از آن برای پیشبرد برنامه های خود و بازی با احساسات مردم بی اطلاع استفاده میکنند.}

    لطفا” به دروغ ها و پروپاگاندای غرب علیه کشورهای مورد هدف توجه کنید:
    صدام سلاح کشتار دسته جمعی دارد – نماینده صدام با “القاعده” در پراک ملاقات کرد- ما می خواهیم دموکراسی به عراق ببریم – مردم با گل و شیرینی از متجاوزین استقبال می کنند -بن لادن می خواهد امپراتوری اسلامی بر پا کند – بن لادن و گروه او “القاعده یازدهم سپتامبر را بوجود آوردند زیرااز غرب بخاطر دموکراسی و دیکتاتوری سرمایه (نئولیبرالیزم) متنفرند. what went wrong? بقلم نئوکان دروغگو و نژادپرست برنارد لوئیس و تئوری ورشکسته “تصادم تمدن ها” – ایران سلاح اتمی دارد – ایران می خواهد اسراییل را نابود کند وهزاران دروغ و مزخرفات دیگر….

  1. آوریل 7, 2010 در 12:14 ب.ظ. | #1