چرا از مایکروسافت متنفرم؟

اگر عبارت «i hate microsoft» به معنی من از مایکروسافت متنفر هستم را در گوگل جستجو کنید با 77300 نتیجه جستجو مواجه خواهید شد. کمی وقت صرف کنید و چندتا از این 77300 صفحه را بخوانید(به خصوص این را). خیلی زود متوجه خواهید شد مایکروسافت توسط بسیاری از کاربران حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای محصولات نرم‌افزاری متهم به انحصار‌طلبی، برخورد زورگویانه و غیرحرفه‌ای با رقبایش به خصوص جنبش‌های کدباز و نرم‌افزارهای رایگان، داشتن نگرش محدود و مصرف‌گرایانه و همچنین ارائه محصولاتی با کیفیت پایین می‌باشد. متهم کنندگان مایکروسافت با دقت و بی‌رحمی مثال زدنی پاشنه آشیل این شرکت را نشانه گرفته‌اند و به قول معروف پته‌اش را رو کرده‌اند.

box-firefox

بنا به دلایل تقریبا مشابهی من نیز از منتقدین جدی مایکروسافت بوده‌ام، خوب دقت کنید تکرار می‌کنم من منتقد مایکروسافت بودم! اما درست چند لحظه پیش اتفاقی افتاد که باعث شد با تمام وجودم از مایکروسافت متنفر شوم. در واقع به عنوان یک ایرانی احساس می‌کنم مایکروسافت به من توهین کرده است.

شرح ماجرا:
داستان خیلی ساده است. تصمیم گرفتم در windows live سرویس جدید مایکروسافت که کلی هم تبلیغات و سر و صدا در موردش به راه انداخته است یک اکانت ناقابل باز کنم. با کمال تعجب متوجه شدم اثری از ایران در میان لیست کشور‌ها نیست! باور نمی‌کنید؟ خودتان این صفحه را باز کنید و ببینید. در ضمن من تصویر آن را هم اینجا گذاشته‌ام:

NO IRAN

 

NO IRAN2

برای شرکت مایکروسافت واقعا خفت‌بار است که در شرایطی که همه شرکت‌های رقیب یک‌صدا و یک‌پارچه در راستای جهانی‌سازی محصولات خود حرکت می‌کنند، حتی حاضر نیست اسم کشور ایران را در فهرست کشورهای خود قرار دهد. توجه داشته باشید که این موضوع هیچ ارتباطی به مشکلات ایران با آمریکا ندارد. تقریبا همه شرکت‌های بزرگ آمریکایی رقیب مایکروسافت ایران را در فهرست خود دارند. پس موضوع چیز دیگری است. موضوع تبعیض نژادی و ارتجاع است که توسط مایکروسافت و امثال آن در دنیای نرم‌افزار اعمال می‌شود.

gates_bullets

 

بیل گیتس بنیان‌گذار مایکروسافت درباره مزایای محصول جدید Windows Live توضیح می‌دهد. یکی از این خدمات جدید توجه به افراد است. سئوالی که باید از آقای بیل گیتس پرسید این است:‌‌ آیا به نظر شما ایرانیان حقوق انسانی ندارند و جزو اشخاص محسوب نمی‌شوند؟

بیایید با هم یک‌صدا شویم و بگوییم: به عنوان یک ایرانی از مایکروسافت متنفر هستم، چرا که مایکروسافت با وقاحت هر چه تمام‌تر نام کشور من را از میان فهرست کشور‌های جهان حذف کرده است!

چکار کنیم که مایکروسافت بسوزد:
چند نمونه از مواردی که هر کاربری حتی آن‌هایی که دانش کامپیوتری اندکی دارند می‌تواند برای ضربه زدن به مایکروسافت انجام دهد:

  1. به جای Internet Explorer از FireFox یا Opera استفاده کنیم.
  2. به جای جستجو در سایت msn و live از سرویس‌های شرکت Google استفاده کنیم.
  3. به جای msn live , msn messenger از Yahoo Messenger, GTalk و غیره استفاده کنیم.
  4. به جای سرویس ای‌میل HotMail از Gmail یا Yahoo Mail استفاده کنیم.
  5. به جای OutLook از ThunderBird استفاده کنیم.
  6. به جای استفاده از Encarta از Wikipedia استفاده کنیم.
  7. به جای استفاده از محصولات Office از محصولات OpenOffice استفاده کنیم.
  8. مهمتر از همه، اگر امکانش را دارید به جای Windows از لینوکس یا Apple استفاده کنید.
  9. و موارد بی‌شمار دیگر که مطمئن هستم با کمی اندیشه و تفحص می‌توانید پیدا کنید‌ (برای نمونه به این سایت جالب بروید و نشان‌گر موش خود روی عکس محصولات مایکروسافت در بالای صفحه قرار دهید تا نرم‌افزارهای جایگزین به شما معرفی شود.)

در سطح تخصصی هم که نیازی به راهنمایی من نیست، چون خود دوستان کامپیوترکار بهتر از من می‌دانند که جایگزین نرم‌افزارهای تخصصی مایکروسافت چیست.

microsoft

 

Technorati Tags:

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

21 دیدگاه برای «چرا از مایکروسافت متنفرم؟»

  1. در اینکه خیلی از محصولات میکروسافت بی کیفیت هست حرفی نیست ولی میشه ازشما بپرسم مگه شما برای استفاده از محصولات میکروسافت پول خرج می کنید که اینقدر عصبانی هستید؟ ما همگی داریم از نرم افزارهای دزدی استفاده می کنیم پس بهتره توقع احترام و پشتیبانی رو نداشته باشیم.

    بامداد: مریم عزیز، موضوع پول خرج کردن سر محصولات مایکروسافت نیست. مثل این می‌مونه که شما توی دایره‌المعارف بریتانیکا ببینید که ایران رو از فهرست کشورها حذف کردن و ناراحت بشید. بعد کسی به شما بگه مگه پول واسه چاپ این کتاب دادی؟ من فکر می‌کنم مایکروسافت یا هیچ شرکت دیگری حق نداره ایران رو از فهرست کشورها حذف کنه. در بدترین حالت می‌تونه یه نوشته توضیحی همراه با عذرخواهی بیاره که به دلیل فلان و بهمان مشکل قانونی نمی‌تونه به کاربر ایرانی سرویس بده. که البته تا اونجایی که من خبر دارم، هیچ محدودیت قانونی توی استفاده از سرویس‌های چت یا ای‌میل رایگان توی آمریکا بر علیه ایرانی‌ها تصویت نشده و مایکروسافت سرخود پیش‌دستی کرده.

    لایک

  2. بهترین مرور گر اپرا هستش برای من سرعت بالائی داره…منم توصیه میکنم از این دوتا به جای مرورگر اسنترنت اکسپلورر استفاده بشه

    بامداد: تک‌پسر عزیز من خودم روی لپ‌تاپم هم فایرفاکس دارم و هم اپرا. جالبه که بدونی اپرا واقعا سریع‌تر از فایرفاکس هست و من معمولا هر دوی اونا را باز می‌کنم و ازشون استفاده می‌کنم. ممنون از اینکه سر زدی.

    لایک

  3. ای دوست عزیز
    ای شمایی که از مایکروسافت متنفری ..
    شمایی که ناراحتی چرا اسم ایران تو اون لیست نیست .
    شما تا حالا چند بار بالای محصولات مایکروسافت پول دادی ..
    چند بار ویندوز رو خریدی .. ؟ چند بار برای آفیسی که داری پول لایسنس دادی ؟
    حتی اگر شما این کار رو کرده باشی بقیه ی هم وطنانت چی؟
    چه انتظاری داری ..
    کشور ما کشوریه که با 10000 تومن پول میشه هزار ها دلار نرافزار رو خرید ..
    از ویستا بگیر تا آفیس و فوتوشاپ و اتوکد و مایا و تری دی مکس
    ما ایرانیا اول باید آدم بشیم بعد بگیم چرا تو دنیا مارو آدم حساب نمی کنن ؟
    ما آدمایی هستیم که به تمدن 2500 سالمون افتخار میکنیم اما تو 25 سال اخیر هیچی نبودیم!
    من هم از آی ای استفاده نمیکنم و عاشق فایرفاکسم ..
    من هم اوپن سورس رو دوست دارم …
    اما سیاست مایکروسافت اینه !
    کامپیوتر خودتون بدون ویندوز تصور کنین .. عملا» پولی که برای 8800 gtx میدیم بیهوده میشه
    حتی گنده هاشم که خیلی لینوکس باز هستن و رو سیستم فقط لینوکس دارن wine نصب میکنن که برنامه های ویندوز رو اجرا کنن ..
    مایکروسافت با ویندوزش که یوزر فرندلیه تو دنیا پر شده ..
    هنوز هم مکینتاش در مقابلش اسباب بازی و لینوکس یه سیستم عامله سخته !

    ببخشید سرتو درد آوردم ..
    سری هم با بلاگ نوپای ما بزن
    بدرود

    بامداد:‌ دوست عزیز،‌ خیلی دلم می‌خواد که وب‌لاگت رو بخونم، اما یادت رفت که آدرسش رو برام بنویسی! البته حدس می‌زنم باید اینجا باشه و اسم شما هم باید جناب فرید خان، درست حدس زدم؟ ببین، من دشمنی شخصی با مایکروسافت ندارم جدا از بحثی که حالا مثلا ایران رو از توی فهرست حذف کرده. در واقع مشکل به فلسفه شرکت مایکروسافت برمی‌گرده که بر اساس نوآوری یا خلاقیت یا کمک به رشد جامعه اطلاعاتی نیست. در ضمن اینو هم بگم که من اصلا فکر نمی‌کنم جهان نرم‌افزار بدون مایکروسافت بیچاره می‌شه. در واقع بر عکس! من اعتقاد دارم اگه فشار انحصارطلبانه مایکروسافت از روی جنبش‌های انتفاعی یا غیرانتفاعی نرم‌افزار برداشته بشه، شاهد رشد سریع‌تر این صنعت خواهیم بود.

    لایک

  4. منم همه جا اعلام کردم و میکنم که از micro$oft متنفرم…
    البته کی هست که از رفتار انحصاری ماکروخفت ناراحت نباشه…
    راستی این نرم افزارها رو هم اضافه کن به لیستت…
    بجای ناتپد ویندوز از Notepad++ اپن سورس …
    بجای ویندوز مدیا پلیر از vlc استفاده کنیم…
    بجای ماکروخفت آفیس از open office استفاده کنیم…
    بجای paint ویندوز از paint.net کد باز استفاده کنیم..
    و در آخر بجای ویندوز از لینوکس استفاده کنیم…
    موفق باشی…

    بامداد:‌اصطلاح micro$oft جالب بود! خوشمان آمد!

    لایک

  5. سلام! بابت لینک ممنونم.اما من اسمم بهرنگ نیست دی:
    در مورد مایکروسافت اینقدر یکجانبه نگو عزیزم. من خودمم یک مدت مثل تو فکر می کردم اما
    پی به اشتباه خودم بردم! همین Windows Live Writer نعمت بزرگی برای ما وردپرسیهاست!

    بامداد: لوکادیوم عزیز، ببخش منو، از روی آدرس ای‌میلت فکر کردم اسمت بهرنگ هست.

    لایک

  6. سلام بامداد عزیز
    موافقم که این مایکروسافت خیلی باگ داره و خلاصه تا آدمو دق مرگ نکنه کار نمی کنه و مثلا اگر به اینترنت سریع وصل باشی فایرفاکس خیلی بهتره ولی با اینترنت های کند از طریق دایل آپ فایر فاکس دق مرگت می کنه و این اکسپلورر بی دین بهتر کار میکنه! همینطور در مورد دیگر سافت ور ها کم و بیش در یه جاهایی همه خدمت همدیگه می رسند.

    یک نکته رو هم جسارتا عرض کنم که اگه میشه تو اون جمله آخر عبارت «آقایان کامپیوتر کار» رو به «افراد کامپیوتر کار» تغییر دهید تا خدای نکرده مثل مایکروسافت نشی که نسوان کامپیوتر کار رو از لیست خوانندگانت حذف کرده باشی!
    باریک بینی ام رو به دل نگیری ها!
    مخلص شما , سارا

    بامداد: سارا جان ممنون از توضیحاتت مخصوصا از نکته بینی‌ات . من خودم به این موضوع خیلی حساس هستم، اما متاسفانه گاهی وقتا رسوبات فرهنگی از خودآگاهی من جلو می‌زنه! حتما درستش می‌کنم.

    لایک

  7. سلام.فکر می کنم تند رفتی چون همین Google که محصولاتش رو به عنوان جایگزین معرفی کردی هم محصولاتی مثل گوگل ارث و گوگل پک رو برای ایرانی ها ممنوع کرده و اجازه ی دانلود نمی ده.
    در کل به نظرم آدم باید به منافعش نگاه کنه نه اینکه با تعصب نسبت به یک قضیه برخورد کنه

    بامداد: متوجه هستم، راستشو بخوای ماجرا خیلی کهنه‌تر از بحث امروز هست. مایکروسافت مدت‌هاست که برخوردها و سیاست‌هاش توی دنیای نرم‌افزار روی اعصاب من راه می‌ره. گوگل با نو‌آوری‌ها و ابتکاراتش همیشه پیشتاز بوده و به همین دلیل من کمتر بهش حساس هستم. موضوع دیگه اینه که تا حالا ندیده بودم که شرکت‌های بزرگ مثل مایکروسافت، ایران رو کاملا حذف کنن، یعنی حتی بدون هیچ توضیح یا عذرخواهی از کاربران ایرانی.

    لایک

  8. ببخشيد آدرس يادم رفته بود!!

    بامداد:‌به شما و تابلوبازی‌های شما هم با کمال میل سر می‌زنم. حالا این هنرپیشه چینی توی ایرانه واقعا؟

    لایک

  9. I hate Microsft Very very Very Ziad yadam rafteh bod ziad be engilisi chi mishe amma vagheana az microsft abdam miad

    Bamdad: Just install a Firefox and tell all your friends to do the same.

    لایک

  10. اگر واقعا فقط بخاطر نبودن اسم ایران توی لیست اینقدر از مایکروسافت متنفر شدی و به حرفت هم اعتقاد داری، بهتره دیگه بهیچ عنوان از گوگل استفاده نکنی. چون خیلی وقته که تعداد زیادی از سرویسهای اصلیش رو به روی آی.پی های ایرانی بسته.

    درواقع درستش اینه که معیارهای انتخابمون رو کمی حرفه ای تر کنیم. مثلا خود من هم از ++Notepad‌ بجای notepad استفاده میکنم، اما نه به خاطر اینکه از مایکروسافت متنفرم، بدلیل اینکه ++‌Notepad واقعا ارزشش رو داره و یک ادیتور کامل و جمع و جوره.

    در ضمن یک اصل من درآوردی میگه که «اگه کل کل نباشه، صنعت نرم افزار پیشرفت نمیکنه»! بنابراین بیایید همگی برای سلامتی بیلی جون دعا کنیم :دی

    بامداد:‌ مخالفت نمی‌کنم باهات چون حرفت حسابیه. خیلی از محصولات مایکروسافت از نظر کیفیت مشکل دارن. اما یادت باشه که اگه اساس‌نامه شرکت گوگل یا سان رو ببینی متوجه تفاوت‌های ماهوی بین استراتژی‌های اونا با مثلا شرکتی مثل مایکروسافت می‌شی. اینجاست که اگه حتی محصولات خوبی رو هم از مایکروسافت ببینیم، به دلیل سیاست محافظه‌کارانه و ارتجاعی این شرکت نسبت به مفهوم جامعه اطلاعاتی باز هم شاید بهتر باشه به محصولات جایگزین روی بیاریم.

    لایک

  11. boys and girls

    calm down….Microsoft is a piece of crap. After years of frustration I decided to move to Gnu/Linux…. some make a mistake and join the MAC camp which is even more stinking pile of crap. Linux is about freedom : free as in free beer and free as in free speech. If you want to read the history Google Richard Stallman. The philosophy is simple: I don’t give a shit to Copyright.

    Kamal….join the FOSS! a socialist movement in software world

    TAKEPESAR: try Konqueror: you will notice the difference. Opera loads faster than Mozilla but still slow to load up pages….Konqueror is fast in all sense.you need to install a Linux distro first!

    Sharbod: Cracked and pirate software is not the solution. When you install those on your machine, it still takes shit out of PC…very unproductive and inefficient.

    Sharpedia….pray for Billy….he needs ass-kissers like you. Try Emacs by Che Stallman or nano…..

    Mohsen: Microsoft is pissing me off….is the phrase you are after.

    Bamdad: Dave! you comment in English about the other Farsi comments. So I assume you can also read Farsi! Cool… You are even more radical than me toward poor Microsoft! I liked what you said about FOSS. Thanks for visiting by!

    لایک

  12. دوست عزیز منظور شما از تمام شرکت های بزرگ امریکایی که گفتین: «توجه داشته باشید که این موضوع هیچ ارتباطی به مشکلات ایران با آمریکا ندارد. تقریبا همه شرکت‌های بزرگ آمریکایی رقیب مایکروسافت ایران را در فهرست خود دارند.» به نظر من بهتره اول سری به سایت این شرکت ها بزنید بعد اینطوری قضاوت کنید و توجه کنید که مایکروسافت اگر نام ایران رو حذف کرده اما شما هنوز می تونید هر نرم افزاری رو که خواستین دانلود اما از شرکتی مثل Sun حتی نمی تونید کامپایلر جاوا رو بگیرید یه سری به اینا بزنید: http://www.java.com ، http://www.intel.com ، http://www.ibm.com ، بعد مایکروسافت رو متهم کنید. در ضمن هیچ کس نمی تونه منکر تاثیر مایکروسافت در توسعه ی صنعت نرم افزار بشه و علاوه بر این دنبال سود بودن هم جرم نیست. و تحریم هم شاخ و دم نداره در حالیکه که جناب احمدی نژاد می فرمایند تحریم ها هیچ اثری ندارد. من که خودم از اینکه ایران تو لیست نیست خیلی عذاب می کشم.

    لایک

  13. @ Vahid:

    حرف شما کاملا درسته. آن روزهایی که من این پست را نوشتم مایکروسافت از اولین شرکت‌هایی بود که اقدام به «تنبیه» کاربران ایرانی می‌کرد.

    لایک

  14. بله، ببخشید من اول نظرم رو دادم بعد تاریخ پست شما رو دیدم. اما من امروز توی یک نظر سنجی تو خود سایت مایکروسافت شرکت کردم و در آخرش تو لیست کشورهاش ایران رو هم داشت. البته چیز خاصی نیست ولی نشون می ده حداقل می تونیم ما هم در موردش نظر بدیم. اتفاقا چند مورد از سوالاش با ایراداتی که شما مطرح کردین مرتبط بود. شاید بد نباشه شما هم یه سری بهش بزنید.
    موفق باشید.

    لایک

  15. دوست عزیز جناب آقای بامدادی
    جوابی رو که به کامنت من دادید خوندم (هرچند دیر) … هم باید از شما تشکر کنم به خاطر احترامی که به نظر ها میگذارید و به اونها جواب میدید و یک عذر خواهی هم بکنم به خاطر لحن نسبتا» تندم در کامنت قبلی که شاید به خاطر شرایط اطرافم بوده و یا به خاطر اینکه اون موقع ها کمتر مطالب شما رو میخواندم
    پاینده باشید

    لایک

  16. این مساله که چون ما بابت نرم افزارهای مایکروسافت پولی پرداخت نمی کنیم و اسممون حذف شده ، درست نیست، چون این شرایط رو در کشورهای دیگه ای( مثل جمهوری های استقلال یافته شوروی) مو تونیم ببینیم که مثل ایران
    پول لایسنس پرداخت نمی کنند ولی اسمشون تو لیست هست ویا حتی Test Center برای گرفتن مدارک مایکروسافت دارند در حالی که در ایران نداریم…. این مساله برای من هم ناراحت کننده است ولی در کیفیت مایکروسافت، در اغلب محصولاتش شکی نیست…

    لایک

    1. آزاده:

      ما به خاطر مشکلات سیاسی بین ایران و آمریکا حذف شده بودیم ظاهرا.
      در کیفیت محصولات مایکروسافت هم جای بحث زیاده، به خصوص روش انحصارگرایی‌ای که داره و داشته.

      لایک

  17. دوستانی که در مورد لینوکس اظهار نظر میکنند بهتر است یک بار در زنگیشون با لینوکس کار کنند و بعد اظهار نظر کنند
    واقعا متاسفم

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.