به خودتان رحم کنید و از AideRSS و گوگل‌ریدر استفاده کنید!

فکر می‌کنم بیشتر ما روزگاری را به یاد می‌آوریم که موتورهای جستجو نتایج را بر اساس مقایسه لغت به لغت کلید‌واژه‌های فرد بیچاره جستجوگر و محتویات صفحات انجام می‌دادند. نتایج جستجو مزخرف بود و به سختی می‌شد چیز دندان‌گیری توی موتورهای جستجو پیدا کرد.

بعد گوگل آمد و با ارائه روشی برای ارزش‌گذاری صفحات وب که به آن عنوان PageRank داده بود طوفانی به راه انداخت. طوفانی که به سرعت نتایج جستجو در گوگل را دلچسب و دوست‌داشتنی کرد.

نمی‌دانم شما چقدر از فید و فیدخوان‌ها استفاده می‌کنید. pagerank_googleاگر نمی‌کنید که توصیه می‌کنم حتما شروع کنید و اگر هم از فیدخوان‌های قدیمی هستید حتما متوجه شده‌اید که تعداد فید‌هایی که هر روز باید بخوانید اینقدر زیاد هستند که عملا فرصت مطالعه همه آن‌ها را ندارید. بگذارید آب پاکی را روی دستتان بریزم. این تازه آغاز ماجراست و روز به روز اوضاع بدتر خواهد شد. با گسترش وب و حضور روزافزون «کاربر-مولف‌ها» (user-authors) حجم مطالبی که هر روز تولید می‌شود به سرعت خارج از وقت و حوصله شما می‌شود. فیدها مانند یک جانوروحشی هستند که باید تربیت شوند!

وب‌گاه AideRSS تصمیم گرفته است به شما کمک کند. این وب‌گاه به پست‌های مختلف یک منبع امتیاز می‌دهد (PostRank) و شما می‌توانید فقط مشترک فیدهای برگزیده مثلا «خیلی خوب» یا «خوب» بشوید بدون این‌که وقت خود را برای پست‌های کم‌ارزش تلف کنید. امتیازدهی بر اساس معیارهای مختلفی چون تعداد کامنت‌ها، تعداد ارسال‌ها/ارجاع‌ها به/در سایت‌هایی مانند del.ici.us یا Technorati و … می‌باشد.

نه تنها گزینش بلکه ترکیب!

AideRSS یک‌کار مهم دیگر هم انجام می‌دهد و آن‌هم ترکیب چندین فید با یکدیگر و تبدیل آن‌ها به یک «فید ترکیبی» است. کاری که FeedBurner در حال حاضر انجام نمی‌دهد. به کمک AideRSS وب‌گاه یا فید موردنظر خود را تحلیل کنید و سپس بسته به میزان علاقه‌ای که به منبع مورد نظر دارید، AideRSS فید ترکیبی اصلاح شده‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد.

تصفیه و ترکیب فیدها بر اساس امتیاز

به این ترتیب می‌توانید فقط لینک‌های خوب یا عالی منابع مورد نظرتان را بخوانید. مثلا برای وب‌گاه جالب «دودردو فارسی» نتایج AideRSS را ببینید. در این‌جا من فقط «پست‌های خوب» را انتخاب کرده‌ام که از لحاظ آماری حدود 24٪ پست‌های این‌ وب‌گاه را تشکیل می‌دهند:

-1-persian- via doxdo in Google Reader - AideRSS_1199456218359

همانطور که قبلا هم گفتم AideRSS همه فیدهایی که انتخاب می‌کنید را با هم ترکیب می‌کند و به شما یک آدرس فید یکتا می‌دهد. البته اگر مایل باشید فید وب‌لاگ‌هایی که به آن معرفی می‌کنید، پس از تصفیه‌سازی و انتخاب بهترین پست‌ها به صورت مجزا نیز در اختیارتان قرار می‌دهد: مثل فید «دودردو فارسی برگزیده توسط AideRSS». اگر تصمیم به استفاده از فیدترکیبی گرفتید در آینده هرگاه صلاح دانستید می‌توانید مشخصات آن‌را عوض کنید، بدون این‌که آدرس فید عوض شود. به عنوان مثال در حال حاضر من فقط « پست‌های خوب» دودردو را به فید ترکیبی خودم اضافه کرده‌ام. اما ممکن است در آینده ترجیح بدهم فیدهای کمتر ولی با کیفیت‌تری را از دودردو فارسی ببینم و مثلا درجه انتخاب را از «خوب» به «خیلی خوب» تغییر دهم:

My Feeds - AideRSS_1199451674531

توجه: زیاده‌روی نکنید اما اگر واقعا «کریزی ایناف» هستید،‌ به خواندن ادامه دهید!!

برای این‌که کار از همه نظر بی‌عیب باشد، می‌توانم توی فیدبرنر یک فید جدید درست کنم به نام مثلا «بهترین پست‌های وب‌لاگستان فارسی» که حاوی فید ترکیبی AideRSS ام باشد. با این‌کار انعطاف‌پذیری من برای مدیریت فیدهایم به حد اعلا می‌رسد! شک دارید؟ با من بمانید…

این‌که چیزی نیست، حالا کجایش را دیده‌اید!

حال نوبت به طوفان است! من یک فید اشتراکی در گوگل ریدر درست می‌کنم به عنوان «Farsi-Blogs». بعد فید Public آن‌را در فیدبرنر می‌سوزانم. (این فید شامل همه پست‌های خوب و بد است.) بعد این فید را به AideRSS اضافه می‌کنم و طوری تنظیم می‌کنم که فقط پست‌های «خوب‌» و پر امتیاز را نشانم دهد.

My Feeds - AideRSS_1199451674531

از طرفی فید AideRSS ام به صورت خودکار به فیدبرنر ارسال می‌شود که آن‌را هم به گوگل‌ریدر اضافه می‌کنم و در نتیجه همیشه «بهترین پست‌های وب‌لاگستان فارسی» را دارم:

Google Reader (1000 )_1199451894578

از این به بعد «بهترین پست‌های وب‌لاگستان فارسی» را دارم بدون این‌که دیگر کاری به کار AideRSS داشته باشم. هر فید جدیدی را که دلم بخواهد در گوگل‌ریدر برچسب Farsi-Blogs می‌زنم، به صورت خودکار Public می‌شود، به صورت خودکار به فیدبرنر و بعد به AideRSS می‌رود، آن‌جا به صورت خودکار بهترین‌هایش انتخاب می‌شود، نتیجه به صورت خودکار به فیدبرنر رفته و در گوگل‌ریدر خوانده می‌شود!

برای درک راحت‌تر ِ«مسیر جریان اطلاعات» به نمودار زیر توجه کنید:

AideRSS-Google Reader DataFlow

معجزه AideRSS، GoogleReader، FeedBurner! مسیر جربان ِ داده (Data Flow Diagram)

توجه کنید، با روش ذکر شده می‌توانید فیدهای دیگری هم درست کنید. مثلا «بهترین اخبار فن‌آوری اطلاعات» که چکیده‌ای از وب‌لاگ‌های مشهور بین‌المللی باشد و یا …

معجزه است مگر نه؟ به شما گفتم به خودتان رحم کنید! از امکانات «تصفیه اطلاعات» استفاده کنید تا اولا در شلوغی روزافزون مطالب وب روح و روان‌تان آرام بماند و ثانیا بتوانید بهترین اخبار را در کمترین زمان بخوانید!
حاصل کار:

فید «بهترین پست‌های وبلاگستان»

rss-best-of-farsi-blogs

توجه: فید‌ها فعلا در مرحله تحقیقاتی می‌باشند. شما هم اگر خواستید آزمایش کنید. هنوز در حال بررسی تنظیمات مختلف ّAideRSS و فیدبرنر هستم تا نتیجه بهتر بگیرم.

aiderss-logo-devils-workshop-thumb

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

29 دیدگاه برای «به خودتان رحم کنید و از AideRSS و گوگل‌ریدر استفاده کنید!»

  1. عالي بود استاد. فقط همانطور كه فرموديد چند مشكل ريز دارد. اگر بتوان فيد مستقيم وبلاگها را نمايش دهد بسيار عالي مي‌شود.
    يك نكته ديگر: راستش چندان با فيدبرنر كلنجار نرفته‌ام اما شما احتمالا از ريزنكات آن باخبر هستيد.يك سوال دارم: در بعضي از وبلاگهاي مطرح و معروف ديده‌ام كه از طرفي فيد خود را بر روی فيدبرنر قرار داده‌اند و از طرف ديگر در فيدريدر بجاي اينكه لينكی از فيدبرنر نمايش داده شود خود لينك ظاهر مي‌شود.مثلا: الان فيد اين مطلب شما در فيدريدر من به صورت زير است:
    http://feeds.feedburner.com/~r/bamdadi/~3/211475501/
    در صورتی كه اگر مورد بالا اعمال شود با اينكه بازهم فيدبرنر كار انتقال را انجام مي‌دهد اما فيدتان بصورت زير نمايش داده خواهد شد:
    https://bamdadi.com/2008/01/05/love-yourself-and-use-aiderss-and-googlereader/
    اميدوارم توانسته باشم نظرم را برسانم.
    شما يا دوستان ديگری كه با فيدبرنر بيشتر دمخور هستيد، آيا اين امكان پولي است يا با ترفند خاصي مي‌توان آن را اعمال كرد؟

    ———————————————————————————–
    بامدادی:‌ نکته خیلی خوبی رو اشاره کردید. راستش من خودم هم از این موضوع ناراضی هستم. در این مورد پست جداگانه‌ای می‌نویسم.

    لایک

  2. سلام
    می دونم سوالم مسخرس ولی توی google reader چطوری می شه feed اشتراکی تولید کرد؟
    مثلا بعضی از فلدرهایی که توی google reader ایجاد شده رو می شه این کار رو جداگانه کرد باهاشون؟
    ————————————————————————
    بامدادی: دوست من، پاسخ مسخره ممکنه وجود داشته باشه، اما چیزی به اسم «سئوال مسخره» وجود خارجی نداره.
    برای اشتراکی کردن دو روش وجود داره:
    اگر بخوای یک پست رو به صورت انفرادی اشتراکی کنی همون جایی که داری فید رو می‌خونی پایین لینکی هست به اسم share . روی اون کلیک کن و اون پست خاص اشتراکی می‌شه

    اگه بخوای مجموعه‌ای از فیدها، مثلا مجموعه‌ای از چند وب‌لاگ رو اشتراکی کنی باید با برچسب اون وب‌لاگ‌ها را مشخص کنی و برچسب رو عمومی کنی. به این صورت:

    تلید فید اشتراکی در گوگل‌ریدر کار ساده‌ای هست. ابتدا یک برچسب به فیدت بچسبون. مثلا public blogs.
    بعد برو توی قسمت مدیریت اشتراکات یا manage subscriptions
    بعد توی قسمت برچسب‌ها یا Tags روبه‌روی اون برچسبی که می‌خوای اشتراکیش کنی یه لینک می‌بینی که نوشته private.
    روی اون کلیک کن تا تبدیل بشه به public

    از این به بعد فیدهایی که دارای این برچسب باشند عمومی خواهند بود.

    لایک

  3. بسیار عالی بود ، من که لذت بردم و اینو شیر کردم در گوگل ریدرم .

    جونه آقای بامدادی من تو این دوسه روز تازه فهمیدم چه کلاهی سرم رفته از این گوگل ریدر استفاده نکردم !
    ———————————————————–

    بامدادی: مهدی جان هر وقت ماهی رو از آب بگیری تازه است.

    لایک

  4. راستی جناب بامدادی شما که واردین، میشه برسی کنید ببینید چرا فیدبرنر وبلاگ نگاه نو مشکل داره و اینجوری ؟؟؟؟؟؟؟ نشون داده میشه ؟

    این ادرس فیدبرنر ما : http://feeds.feedburner.com/negaheno

    من نمیدونم چهطورشه ، اولش که سه ساعت طول کشید تا ثبت شد این فید ما و بعدش هم اینجوری شده ، در عوض فیدبرنر وبلاگ دوم ( کتاسکی ) خیلی خوشگل از کار در اومده و خوب نشون داده میشه !

    http://feeds.feedburner.com/ktaski
    ———————————————————-
    بامدادی: الان من اضافه کردم اولی رو به گوگل‌ریدر خودم و درست بود. فکر می‌کنم اگه شما هم یه بار حذف کنی و دوباره اضافه کنی درست بشه.

    لایک

  5. سلام
    آقای بامدادی لطفا بگید چگونه یک فید اشتراکی در گوگل ریدر درست می‌کینم!
    آموزشی که دادید یه مقدار گنگه ولی در کل ایده خوبیه!
    با تشکر! لطفا آموزش بدیدا !
    —————————————————-
    بامدادی: برای اشتراکی کردن دو روش وجود داره:
    اگر بخوای یک پست رو به صورت انفرادی اشتراکی کنی همون جایی که داری فید رو می‌خونی پایین لینکی هست به اسم share . روی اون کلیک کن و اون پست خاص اشتراکی می‌شه

    اگه بخوای مجموعه‌ای از فیدها، مثلا مجموعه‌ای از چند وب‌لاگ رو اشتراکی کنی باید با برچسب اون وب‌لاگ‌ها را مشخص کنی و برچسب رو عمومی کنی. به این صورت:

    تلید فید اشتراکی در گوگل‌ریدر کار ساده‌ای هست. ابتدا یک برچسب به فیدت بچسبون. مثلا public blogs.
    بعد برو توی قسمت مدیریت اشتراکات یا manage subscriptions
    بعد توی قسمت برچسب‌ها یا Tags روبه‌روی اون برچسبی که می‌خوای اشتراکیش کنی یه لینک می‌بینی که نوشته private.
    روی اون کلیک کن تا تبدیل بشه به public

    از این به بعد فیدهایی که دارای این برچسب باشند عمومی خواهند بود

    لایک

  6. یک سوالی که پیش میاد اینه که معیار این امتیاز دهی چیه؟
    —————————–
    بامدادی:‌ توی خود وب‌گاه AideRSS گفته که معیارشون مقایسه تعداد کامنت‌ها، تعداد ارجاع‌هایی که در سایت‌هایی مانند Del.ici.us , digg به پست خاصی شده می‌باشد.

    لایک

  7. البته که روش خوبی برای استفاده از مطالب وبلاگستان خارجه به حساب میاد ولی برای ماهایی که دیگمون بالاترینه فکر نکنم. ضمن اینکه مگر غیر از اینه که «نباید» کیفیت یه پست رو از روی تعداد کامنتاش تخمین زد؟ بنابراین این وسط خیلی از وبلاگ های مفید ممکنه برای همیشه حذف بشن. گو اینکه استفاده از فید ترکیبی تا حدی این مساله رو حل می کنه ولی بازم مشکل، وجود داره.

    لایک

  8. بسیار عالی بود.
    حالا که بحث در مورد فید است یک سوال:
    روشی برای sync کردن وضعیتِ آیتم‌ها در فیدریدرهای آفلاین و گوگل ریدر سراغ دارید؟ منظورم فقط لیست فیدها نیست، بلکه وضعیتِ هر پست است. (گاهی اوقات مجبوریم هم از گوگل‌ریدر استفاده کنیم و هم از یک برنامه‌ی دیگه، مکافاتی‌ه واقعاً!)
    البته یک راه‌حلش رو خودم سراغ دارم: فقط از یکی‌شون استفاده کنیم 😉

    لایک

  9. @ sharpedia:

    کمی پیچیده نوشتی، ولی فکر کنم گرفتم منظورت چیه. خیلی دلم می‌خواد بتونم FeedDemon و گوگل‌ریدر رو به صورت همزمان استفاده کنم، طوری که مثلا اگه یک وب‌لاگ رو توی گوگل‌ریدر خوندم یا به اشتراک گذاشتم توی FeedDemon به صورت خودکار به روز بشه و بالعکس

    اگه روشی بلدی بگو یه جایزه اونوقت پیش من داری. قول می‌دم
    😉

    لایک

  10. با سلام . دوست خوبم ميشه بگين چه لزومي داره كه يه خروجي آر اس اس تو فيدبرنر درست كنيم ؟ من امتحان كردم خود آر اس اس اصلي سايت هم كه جواب ميده . در ضمن بعضي آر اس اس ها رو چه اصلي باشه و يا تو فيد برنر باشه جواب نميده علت چيه ؟ مثلا آدرس زير :
    http://www.google.com/reader/public/atom/user/06853519058597739340/label/news

    با تشكر

    لایک

  11. @ davood:

    خود آراس‌اس سایت هم جواب می‌ده اما داشتن فید توی فیدبرنر این حسن رو داره که اگه روزی خواستی نشانی وب‌لاگت رو عوض کنی آدرس فیدت عوض نمی شه.

    این مزیت مهمی است.

    لایک

  12. شما چطوری از گوگل ریدر استفاده میکنی ؟ گوگل ریدر برای من خیلی خیلی کُنده ! حتی تو یه ربع ، بیست دقیقه هم لودینگش تموم نمیشه !
    ————————————————————————
    بامدادی: من هم گاه گداری این مشکل رو دارم. کلن برنامه‌ی تحت وب سنگینی هست و اگه خط کند باشه و یا در بعضی شرایط با بعضی پروکسی‌ها خاص درست اجرا نمی‌شه.

    لایک

  13. سلام
    من یک سوال داشتم.
    همونطور که میدونید گوگل ریدر کلیه مطالبی که تاریخشون از 30 روز گذشته باشه رو به صورت خودکار «خوانده شده» میکنه حتی اگه اونو نخونده باشیم.
    من ممکن هست که یه مدت زیادی نتونم فیدهام رو بخونم اما دوست هم ندارم از دستشون بدم.
    از برنامهFeedDemon خواستم استفاده کنم اما من ممکن هست از چند جا به اینترنت وصل بشم و اینجوری فقط از یک جا میتونم به فیدهام دسترسی داشته باشم.
    میخواستم بپرسم آیا نرم افزار و یا سایتی نیست که هم این مشکل گوگل رو نداشته باشه و هم بشه از هر جایی بهش دسترسی پیدا کرد؟

    لایک

    1. مطلع نبودم که گوگل‌ریدر مطالب قدیمی‌تر از یک ماه را خوانده شده تلقی می‌کند. متاسفانه تا جایی که من می‌شناسم و می‌دانم خوراکخوان قوی که بتوان از نظر جامعیت و توان فنی و کاربردی جایگزین گوگل‌ریدر شود وجود ندارد.

      لایک

      1. واقعا این کار گوگل خیلی چرته. خیلی ها نمی دونند این قضیه رو. نمی دونم آخه دلیلش برای اینکار چیه؟! حداقل می تونست این امکان رو به عهده خود کاربر بذاره که انجام بشه یا نشه.
        مثل اینکه وقتشه خودم آستین ها رو بالا بزنم و یک سرویس فیدخوانی راه بندازم.
        ممنون که جواب دادید.

        لایک

    1. نه. ولی با نصب افزونه ی مربوط به گوگل ریدرش که این روزها تغییر نام داده می تونید پست های مهم رو با کامنتهایی که داخل خود گوگل ریدر براشون گذاشته شدن ببینید.

      نشانی جدید این سایت هست
      postrank.com

      مرسی

      لایک

        1. ممنون

          راستی فیلتر بامدادی برداشته شده؟ من هنوز آمار ورودی از ایران ندارم. شما از داخل ایران بدون فیلتر شکن بامدادی رو می بینید؟

          لایک

          1. خودمم خیلی تعجب کردم، مطمئنم هم هستم که از فیلتر شکنی چیزی هم استفاده نکرده بودم، ولی امروز که اومدم دیدم دوباره فیلـتر شده/نمی‌دونم ولی شاید طبیعی باشه

            لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.