کار سخت حضور داشتن است، تحریم همیشه آسان بوده و هست

در رابطه با پست «نیک‌آهنگ» عزیز.

سابقه انتخابات در ایران نشان داده است که هر بار «مردم» و به ویژه طبقه متوسط تحصیل‌کرده انتخابات را تحریم کرده و یا نسبت به آن منفعلانه عمل کرده است، جناح «تندرو» و «اقتدارگرا» پیروز قطعی بوده است.

حتی اگر همه انتقادها مبنی بر آزاد نبودن واقعی انتخابات و تردیدهایی در مورد صحت شمارش آراء و غیره درست باشد، باز هم دست روی دست گذاشتن و عملا کشور را به دست «تندروی‌های اقتدارگرا» سپردن راه حل درستی به نظر نمی‌رسد (راه حل بهتری می‌شناسید؟)

iran-elections

همه چیز را باید نسبی دید و دموکراسی را هم باید در بستر اجتماعی و سیاسی واقعی جامعه ارزیابی کرد و نه تخیلات و آرزوها. معیار دموکراسی در ایران با معیار دموکراسی در فنلاند فرق می‌کند، همانگونه که زیرساخت‌های اجتماعی و بنیادهای سیاسی ایران با فنلاند فرق می‌کند.

در پاسخ به همه دوستانی که طرفدار دکترین‌های تحریم و خروج هستد، فقط یک جمله به ذهنم می‌رسد. هر کس باید از خودش بپرسد، آیا «ایران احمدی‌نژاد» مساوی با «ایران خاتمی» است؟ اگر واقعا فکر می‌کنید فرقی ندارد که هیچ. اما

اگر اعتقاد دارید با همه محدودیت‌های موجود درایت، وجهه و توان فکری نمایندگان مجلس یا رئیس‌جمهور بی‌اهمیت نیست، همت کنید و کار سخت را انجام دهید. کار سخت، «حضور داشتن» است و فرار و گوشه‌گیری همیشه ساده‌ترین گزینه بوده و خواهد بود.

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

10 دیدگاه برای «کار سخت حضور داشتن است، تحریم همیشه آسان بوده و هست»

  1. man shakhsan mamlekat ba ahmadinejad ro tarjih midam, chon adam hesabe kar dasteshe, mesle yeki mesle khatami nist. mage khatami che goli be sare mellat zad ? joz inke hame chio vase sakhtane bombe atom amade karde? yadet bashe ke hame ina joz’ee az hokoomate fashisti va akhoondi hastan ke hamashoon ba’ese tarvije bonyadgarayie eslami hastan. be nazare man tahrime entekhabat bahsi badihitar az oonie ke bekhad aslan saresh bahsi bashe. hatta bache haaye tahkim ham dorehaye akhar ye serisho tahrim kardan.

    لایک

  2. نه دوست من.انتخابات هیچ معنی ای نداره.خاتمی هم از خودشون بود.فکر کردی خاتمی و احمدی نژاد اراده ای از خودشون دارن؟شما چه رای بدی چه ندی کار خودشونو می کنن.فقط با این کارت بهشون مشروعیت میدی.یادته انتخابات مجلس چه طور آبروشون رفت؟

    من رای نخواهم داد!

    لایک

  3. سلام راستش من با رای موافقم . دولت خاتمی با آنچه الان داریم خیلی فرق داشت (در همه زمینه ها) و به نظر من ما باید از هر آنچه قانونی در اتیار داریم برای بهتر کردن سرنوشتمون و کشورمون استفاده کنیم. اینکه بشینیم خونه و فقط بد و بیراه بگیم باعث بهتر شدن نمیشه. فقط یه جور از سربازکنیه.

    لایک

  4. نه خیر
    رای دادن برابر مشروعیت دادن به نظام جمهوری اسلامی هست.
    و در ثانی در این بستر خراب حتی اگه کسی هم به قصد اصلاح وارد انتخابات یا هر عرصه ی دیگه ای بشه موفق نمیشه.
    پس چرا رای بدیم؟

    لایک

  5. @ ناشناس ازاستان تهران:

    شاید رای دادن به نوعی مشروعیت بخشیدن به نظام باشه،‌ ولی رای ندادن هم نظام رو عملا در اختیار گروه‌های تندرو و اقتدارگرا قرار می‌ده. شاید لازم باشه فداکاری کنیم و مشروعیت بدیم بهش ولی اجازه ندیم به گرداب تندروی و چه بسا جنگ سقوط کنه

    لایک

  6. من به شما میگم کار سخت چیه.
    تشکیل هسته‌های مقاومت مسلحانه در شهر ها نقشه کشیدن برای ترور سران حکومت برای بمبگذاری سر راه … همه کسانی که ۶۰ میلیون از اونها نفرت آمیخته به ترس دارند.
    و یا گذاشتمن و از مملکت رفتن. کاریکه همه ما اینروزها دنبالش هستیم. آزمونهای تافل پذیرش در دانشگاههای خارجی….
    آقا وضع مملکت ما خرابتر از انتخاباته. ما الان در سیاست رسیدیم به کامبوج به زیمبابوه. به خمرهای سرخ!
    اصلام همه ما رأی ندهیم مهم نیست. شما فکر کردی حکومت بیکاره بشینه اینهمه کاغذ رو باهم بشمره؟!؟ شما باشی به عنوان ولایت مطلقه و نایب امام زمان دستور میدی یه مشت کارمند بشینند رأی‌هارو بشمرند؟
    اگه خلاف این فکر میکنی خوشحالم میشم به من میل بزنی.
    عزیز مایی هرچی بگی برا ما سنده.

    لایک

  7. حکومت ها جلوی هر چیزرا می توانند بگیرند به جز اندیشه ،واین مشکلحکومتهای دیکتاتور نی باشد که در طی تاریخ بار ها شکست خورده اند .
    دوستان افزایش آگاهی سیاسی مردم از 76تا86 را دست کم نگیرید که اگر چنان بود زندانیان سیاسی افزایش نمی یافت و مشکل حکومت گران بیشتر نمی شد.
    کشور های دارای دموکراسی مسئولان خوبی ندارند بلکه شهروندان آگاهی دارند.
    ما باید یک نماینده مجلس را مجبور به انجام مسئولیتش کنیم و او نیز برای انتخاب شدن باید به خواستهای مردم جواب مثبت بدهد .در ضمن راه دموکراسی خیلی طولانی می باشد و باید کوشید ودر صحنه بود.

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.