انتخاب خودکار بهترین پست‌های وب‌لاگستان

همانطور که قبلا در مطلب «به خودتان رحم کنید و از AideRSS و گوگل‌ریدر استفاده کنید» نوشتم با توجه به گسترش روزافزون کمیت و کیفیت وب‌لاگ‌های فارسی، روز به روز امکان پی‌گیری و مطالعه آن‌ها دشوارتر می‌شود. حتی با استفاده از فید وب‌لاگ‌ها یا سرویس‌های جالبی مانند دودردو، باز هم فیدخوان‌ها از تعدد نوشته‌ سرریز می‌کنند. برای کاربرانی که وقت محدودی در شبانه‌روز را برای مطالعه وب‌لاگستان اختصاص داده‌اند، شاید مناسب‌تر باشد به جای این‌که فهرست بلندبالای پست‌های جدید همه وب‌لاگ‌ها را ورق بزنند، نگاهی به «گزیده»های هر وب‌لاگ داشته باشند. یعنی فقط بهترین پست‌های هر وب‌لاگ را ببینند. (معیار گزینش، مقایسه پست‌های یک‌وبلاگ با سایر پست‌های همان وب‌لاگ می‌باشد. به این ترتیب بهترین پست‌های هر وب‌لاگی شانس نمایش داده شدن را خواهند داشت.)

با استفاده از وب‌گاه جالب AideRSS می‌توان پست‌های یک وب‌گاه را بر اساس معیار PostRank طبقه‌بندی کرد. تصمیم گرفتم گزیده‌ای از پست‌های وب‌لاگ‌های فارسی را از طریق AideRSS انتخاب کرده و فیدش را در این وب‌لاگ قرار دهم.

بهبودسازی روش تعیین فید برگزیده

ابتدا تصور من بر این بود اگر فید وب‌لاگ‌های تجمعی مانند دودردو فارسی یا لینک‌های اشتراکی خودم در گوگل ریدر را در AideRSS قرار دهم، چکیده‌ جالبی از همه پست‌های وب‌لاگستان که در دودردو هستند را خواهم داشت. اما با توجه به این‌که AideRSS پست‌های هر منبع را با سایر پست‌های همان منبع مقایسه می‌کند، نتیجه کار روی فیدهای تجمعی مانند دودردو فارسی خوب از آب در نمی‌آید. بنابراین تصمیم گرفتم فید وب‌لاگ‌ها را به صورت منفرد توسط AideRSS گزینش کنم و محصول نهایی را در فیدبرنر بسوزانم. این‌کار نتیجه بهتری داد که الان هم در دسترس شماست. به این وسیله مشکل پست‌های تکراری هم حل شد، چون کلیه منابع متمایز و یکتا هستند.

تا این‌ لحظه 200 وب‌لاگ

در حال حاضر حدود 200 وب‌لاگ فارسی را که در چند هفته اخیر بیشتر فعال بوده‌اند و به خصوص به صورت نسبی پست‌هایشان در وب‌لاگستان مورد توجه قرار گرفته است را به این مجموعه اضافه کرده‌ام. فهرست این وب‌لاگ‌ها را با فرمت OPML می‌توانید از اینجا دریافت کنید. البته این فهرست در حال اضافه شدن است.

وب‌لاگ شما چطور؟

در صورتی که تمایل دارید وب‌لاگ شما نیز به این فهرست اضافه شود به من اطلاع دهید. البته اضافه شدن وب‌لاگ شما به این معنی نیست که پست‌های شما در «فید برگزیده وب‌لاگستان فارسی» لزوما دیده خواهند شد. چون انتخاب بهترین فیدهای شما به صورت خودکار انجام می‌پذیرد و بستگی به تعداد کامنت‌ها، تعداد دنبالک‌ها، تعداد ارسال‌ها به del.ico.us یا digg و سایت‌های مشابه دارد.

بخش بزرگی از وب‌لاگ‌ها لینک فید ندارند

متاسفانه هنوز بخش بزرگی از وب‌لاگ‌های فارسی و حتی تعداد قابل توجهی از وب‌لاگ‌های مشهور هنوز لینک فید نوشته‌های خود را در وب‌لاگشان قرار نداده‌اند. بسی جای تاسف است و فکر می‌کنم درباره اهمیت «فید» و «فیدخوان»ها اطلاع‌رسانی به مراتب بیشتری لازم است.

نظرات شما

اگر علاقه‌مند هستید فید بالا را آزمایش کنید. یا خودتان در AideRSS فید مشابهی درست کنید و امکانات مختلف آن‌را بررسی کنید. و در صورت امکان لطف کنید و نظرات خود را به من نیز بگویید.

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

33 دیدگاه برای «انتخاب خودکار بهترین پست‌های وب‌لاگستان»

  1. سلام.
    من اون قسمتی رو که گفتی چه طوری اون 200 تا وبلاگ انتخاب شدت رو نفهمیدم !!!! شاید مشکل از من باشه ولی اگه میشه یه کم روونترش کن.
    امیدوارم در لیست بعدی وبلاگ منم باشه.

    لایک

  2. البته لزوما نوشته ای که بیشترین تعداد کامنت یا بیشترین ثبت در سایتهایی مثل دلیشس یا دیگ رو داشته باشه بهترین پست نیست. برای نمونه من پستی نوشته بودم که در آن از کسانی که اکانت پارسااسپیس نیاز داشتند خواسته بودم ایمیلشونو تو بخش نظرات بنویسند تا براشون ارسال بشه… این پست چیزی در حدود 60-70 تا نظر داشت!
    از طرف دیگه ممکنه شما مطلب خیلی خوبی بنویسید اما این مطلب مناسب برای اشتراک گذاری در این سایت ها نباشه …

    لایک

  3. @ حامد:

    درسته، معیارهای کمی معیارهای کاملی نیستند،‌ ولی برای انتخاب بهترین پست‌های یک وب‌لاگ متاسفانه راه حل دیگری وجود ندارد چون امکان تحلیل و بررسی مفهومی مطالب یک وب‌لاگ به صورت خودکار نیست.
    یعنی روش‌های بررسی و انتخاب خودکار بهترین مطالب یک وب‌لاگ ناچارند از معیارهای «کمی» برای ارزش‌گذاری‌های خود استفاده کنند.

    لایک

  4. بامدادی جان بلاگ من را هم بیفزا اگر مقبول افتاد
    http://modir.wordpress.com/feed

    فیدم تا دیروز تو فید برنر بود ، دیروز رفتم از این مارک ها که تعداد استفاده کنندگان فید رو می نویسه برای فیدم درست کنم گفت چون تایتل فیدت فارسیه ( با علامت سوال نشونش می داد) نمی شه . اومدم اونو فینگلیش کنم اجازه نداد . گفتم فید رو پاک می کنم یه فید جدید می سازم . فید رو پاک کردم ولی هرچی سعی می کنم نمی زاره فید جدید بسازم . یعنی نمی تونه این پیام خطا رو می ده :
    The URL you entered does not appear to be a valid feed. We encountered the following problem: Error on line 87: Invalid byte 2 of 2-byte UTF-8 sequence.

    دفعه قبل خیلی راحت درستش کرد . البته من چند وقتی بود نمی نوشتم الان که دوباره اومدم ( خلاصش می کن ) کل وبلگ رو پاک کردم و از روی بک آپی که گرفته بودم دوباره برگردوندمش . و داخل وردپرسی که به صورت لوکال نصب کرده بودم یه کم دسته بندی ها رو تغییر دادم و بک آپ همراه با تغیرات رو توی وبلاگم اینپورت کردم . ممکنه علت این باشه ؟
    ببخشید سرتو درد اوردم . گفتم شاید بتونید کمکم کنید . مشکلم با فید خود وردپرس نداشتن آمار استفاده از فیده شه .
    ممنون .

    لایک

  5. بامدادی عزیز سلام. راستش دوباره داشتم این مطلب رو می‌خوندم برای کاری و گفتم نکته‌ای در مورد ریدبرنر بنویسم که ربط هم پیدا می‌کنه به قضیه.
    ریدبرنر میاد مطالبی رو که بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شه نمایش میده و فید هم داره. مثلا من فیدی دارم برای مطالب فارسی که حداقل 5 بار به اشتراک گذاشته شدن و برای انکلیسی هم این رو دارم. اینطوری مطالب یک وبلاگ با خودش مقایسه نمی‌شه و تیک‌های فیدخوان‌هاست که اهمیت موضوع رو تعیین می‌کنه.
    یک فید هم دارم که مطالب فارسی با حداقل یک اشتراک رو نمایش می‌ده و من روزی یک یادو بار می‌خونمش.
    منتها ایراد هم کم نیست، اول اینکه فید همه‌ی صفحات اشتراک فیدخوان گوگل در ریدبرنر نیست و مرجع کاملی نیست و مهم‌تر اینکه همه از فیدخوان گوگل استفاده نمی‌کنند.
    فکر میکنم این روش عملکر بهتری نسبت به aidrss داره به شرطی که بقیه تشویق بشن به اضافه کردن فید صفحه‌ی اشتراک‌شون به ریدبرنر. البته در موردش می‌نویسم.
    قربانت

    لایک

  6. @ آرش:

    سلام آرش عزیز

    ممنون از این‌که توجه نشون دادی و نوشتی.
    من خوراک وبلاگ محبوب و خوب شما رو توی فهرست اضافه کردم. گزیده وب‌لاگ شما به صورت خودکار انتخاب می‌شه و مطمئنا پست‌هایی که کامنت یا لینک‌های ورودی بیشتری دارن شانس بیشتری دارن. البته همونطور که گفتم انتخاب به صورت خودکار توسط اید-ار-اس-اس انجام میشه.

    به هر حال ارادتمند هستم.

    راستی:
    نوروز و بهار و سال نو مبارک!
    امیدوارم توی سال جدید گوشی‌های موبایلی توی ایران بیان که فارسی رو کامل حمایت کنن همینطور امکان اتصال به اینترنت و فن‌آوری های نسل سوم هم پوشش داده بشه و شما هم توی رایت‌ایج خواننده‌گان تشنه و علاقه‌مند ایرونی رو راهنمایی کنی.

    لایک

  7. @ منیری:

    راستی یه موضوع کوچیک که الان متوجه شدم. من این کامنت‌ شما را بدون جواب گذاشتم و کلی شرمنده شدم. من همه کامنت‌های کوچک و بزرگ رو معمولا پاسخ می‌دم اما نمی‌دونم چطور شد کامنت مهم و خوب شما را از قلم انداختم.

    دکتر جان حق با شماست و انتخاب بهترین نوشته‌ها بهتره بر اساس مقایسه میان وبلاگ‌های مختلف باشه و به خصوص فیدبک کاربران تعداد اشتراک‌ها یا تاکیدهایی که روش می‌شه.
    شاید باید عنوان دیگه‌ای به این نوع انتخاب توسط AideRSS بدم. البته واقعا اسم خوبی به ذهنم نرسید ولی هدفم در واقع انتخاب بهترین‌های وب‌لاگستان نبوده، که این‌کار رو به قول شما توی سایت‌هایی نظیر بالاترین (به نوعی) یا RSSMeme می‌شه بهتر و درست‌تر انجام داد.

    هدفم این بوده که مطالب هر وب‌لاگ کمی گزیده بشه. یعنی مثلا اگر کسی مایل هست وب‌لاگ «بامدادی» رو بخونه، ولی فرصت محدودی داره فقط نوشته‌های داغ بامدادی رو بخونه.
    یعنی بحث این نیست که نوشته‌هایی که انتخاب می‌شن لزوما در سطح وب‌لاگستان فارسی داغ هستن، بلکه در سطح همان وب‌لاگ داغ هستن.

    به هر حال ممنون از توضیح شما و عذر خواهی از تاخیر در پاسخ که از روی عمد نبوده.
    ارادتمند شما
    بامداد

    لایک

  8. دیگه هرکی اومده یجارو هوا کرده و از این بازی بهترین سایت بهترین وبلاگ بهترین فید درست میکنند. من موندم چرا آخه؟
    با این چیزا بهترین مشخص نمیشه دادا.

    لایک

  9. @ گیجعلی:

    من سعی کردم چندان جنبه بازی پیدا نکنه و انتخاب بهترین‌های وب‌لاگستان رو هم شخصی انجام نمی‌دم و از فن‌آوری AideRSS استفاده می‌کنم.

    به هر حال در شرایطی که روزانه بیشتر از600 مطلب دست‌کم در وب‌لاگستان فارسی برای خوندن دارم و فرصت خواندن همه را ندارم (متاسفانه) مجبوریم به روش‌های خلاصه‌سازی و تصفیه اطلاعات هرچقدر هم که ناکارآمد باشند رو بیاوریم.

    لایک

  10. @زهرا:
    فکر کنم قبلا اضافه کرده بودم تو رو. ولی الان دوباره اضافه کردم محض احتیاط. والله به صورت خودکار انتخاب می‌شه. برای شما حدودا 30 درصد پست‌های وب‌لاگت رو انتخاب می‌کنه. برای بعضی وب‌لاگ‌ها فقط 5 درصد. بعضی‌ها هم بیشتر.

    خوبیش اینه که حالت رقابتی نداره. یعنی از میان مطالب یک وب‌لاگ پرلینک‌ترینشون رو انتخاب می‌کنه.

    لایک

  11. آقای بامدادی، بامداد شما شاد. اما شما از یک چیزهائی صحبت می‌کنید که از کلاس ما پیرمردان خارج است و سوادمان برای درک آن‌ها کم می‌آورد.
    ما را نوستالژی دوران گذشته بس.

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.