تحقیر مایکروسافت در صفحات راهنمای گوگل

لحن تحقیر‌آمیز گوگل در رابطه با مرورگر وب مایکروسافت، مرا به یاد صحبت معلمی می‌اندازد که در وصف هنر آموزشیش روزی گفت: «ببین من چقدر خوب درس دادم، حتی فلان شاگرد ِ خنگ هم مطلب را گرفت». گوگل هم انگار می‌خواهد بگوید، «گوگل‌ریدر خیلی محصول خوبی است، چون حتی با مرورگر ِ «خنگ» مایکروسافت هم کار می‌کند! ولی ما البته توصیه می‌کنیم از مرورگر دیگری استفاده کنید!».

این مطلب ترجمه بخشی از صفحه راهنمای گوگل‌ریدر است:

نیازهای سیستمی (system requirements) برای استفاده از گوگل ریدر چیست؟

برای داشتن بهترین تجربه کاربری، گوگل‌ریدر به یک مرورگر به روز و جدید نیاز دارد. ما فایرفاکس یا سافاری را توصیه می‌کنیم، اما اینترنت اکسپلورر هم کار می‌کند. […]

نکته:‌ نشانی این صفحه راهنمای گوگل‌ریدر را دوست خوبم آدینا (Adina  dot ir at gmail dot com به من داد که متاسفانه وب‌لاگی از او ندارم که در این‌جا لینک بدهم.

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

31 دیدگاه برای «تحقیر مایکروسافت در صفحات راهنمای گوگل»

  1. بنده با اينكه مدتي است از فايرفاكس استفاده مي‌كنم اما باز هم اينترنت اكسپلورر را با تمامي كاستي‌هايش دوست دارم.
    منتظر IE8 مي‌مونيم و اون وقت درباره مرورگرها تصميم خواهيم گرفت.
    فكر مي‌كنم تنها كسي باشم كه هنوز به IE فكر مي‌كنم!

    لایک

  2. سلام بر شما دوست عزیز. من تازه با وبلاگ شما آشنا شدم. یک سوال در رابطه با theme داشتم. میشه بگید از چه plug in یا دستور یا راه حلی برای نوشتن قسمت های «شعار هفته » استفاده میکنید؟ خیلی ممنون میشم از راهنماییتون …

    لایک

  3. با اینکه ای کاش گوگل اینجوری می نوشت، من فکر کنم این یکم مشکل ترجمه است، گوگل خیلی ساده داره میگه ما طوری برنامه نویسی کردیم که با safari و Firefox درست کار میکنه، در عین حال با اکسپلورر هم کار میکنه!! این معنی اینکه حالا IE خنگ رو نمیده، شاید تنها یه معنی میده که برای اون یکجور دیگه باید می نوشتیم که عالی از اب در میاد که نکردیم. من نمی تونم اینقدر تلخ ببینم، گرچه خیلی حال میداد که اگر از اکسپلورر وارد امکانات گوگل میخواستی بشی، گوگل حسابی دو سه تا hint میداد که شما از بهترین مرورگر برای استفاده ار گوگل استفاده نمیکنید! انوقت خوب به ریش، مایکروسافت میخندیدیم.
    چرا اینقدر اسم و فامیل میخواهی، ip ادرسم میمونه برات کافی نیست؟

    لایک

  4. @ هومن:

    هومن جان، متاسفانه توی وردپرس دات کام برای این‌کار روش مناسبی وجود نداره (دست کم تا جایی که من اطلاع دارم). من یک صفحه دارم به اسم شعار هفته که به صورت دستی به روزش می‌کنم.

    خود «شعار هفته» که در قسمت سمت راست بلاگ می‌بینی صرفا یک ویجت متنیه Text widget با چند تا دستور ابتدایی html.

    اگر مایل بودی بگو برات ای‌میل می‌کنم.

    لایک

  5. زشته آقا زشته …
    این گه طرز صحبت کردن با مرورگری است که بیش از 70 درصد کاربر دارد و مال ابر کمپانی دنیا
    مایکروسافت است، زشته آقا زشته
    مطمئن باشید گوگل ریدر طوری طراحی شده است که با اینترنت اکسپلورر به خوبی سازگار باشد
    چون گوگل هم می داندIE مرورگر پر طرفداری است پس مطمئن باشید این حرکت گوگل
    نشان از همان حماقت های بچه گانه است که به خاطر جوان بودن و خام بودن اش است.

    لایک

  6. درود
    این حرف دوستمون واقعن درسته . چون تو هرچی سایت درپیت داخلی می‌خوای بری فقط با اینترنت اکسپلورر می‌ره چون همیشه مشکل دارن .
    اون دوستمون هم که میگه هیچی اکسپلورر نمی‌شه خوب دوست عزیز شما چند وقت با اکسپلورر کار کردی و چند وقت با فایرفاکس ! حتمن با اکسپلورر بیشتر کار کردی و یه عبارتی عادت کردی و گرنه هیچ مزیتی به فایرفاکس نداره ( البته این یه نظر شخصیه )
    پیش به سوی متن باز
    همیشه موفق باشید

    لایک

  7. ولی به نظر من هرچی هم حرف مفت بزنن. من خودم که فایرفاکس دارم. بیشتر اینترنت اکسپلورر رو ترجیح میدم. چون سایتها رو درست و منطقی تر نشون. هرکی هم هرچی بگه از قابلیتهای فایرفاکس بگه مطمئن باشید پشت صحنه داره از ie استفاده میکنه. چون چاره ای نداره. اینا همه حرف مفته که ie رو به قول خودشون تحقیر کنن. ولی ie هیچ وقت تحقیر نمیشه. چون اینقدر قول هست که به حرف مفت چند شرکت کوچولو توجه نکنه. بزار اونا قدقد خودشونو بکنن. (خنده شدید…)

    لایک

  8. دوستان تند نرید.اصلا این طور نیست که کسانی که از فایرفاکس استفاده می کنن در پشت پرده از IE استفاده می کنن.من که IE ندارم اما اگر داشتم و سایتی با فایرفاکس سازگار نبود ازش استفاده می کردم هیچ پشت پرده ای هم نداره.عقل سالم اینو میگه.این مشکل خیلی کم پیش میاد اما به جای IE می تونید از اپرا هم استفاده کنید.در ضمن بدونید که فایرفاکس استانداردترین مرورگر هست.سایتی که با فایرفاکس سازگار نباشه مشکل از خودشه.

    IE تحقیر نمی خواد٬خودش تحقیر شده.

    مایکروسافت هم با این زمان بندی هاش.فکر کنم فایرفاکس ۴ هم بیاد تازه اونا IE 8 رو منتشر کنن.تازه براتون جالب نیست مایکروسافت درباره IE این قدر فعال شده؟اینو هم مدیون فایرفاکس هستین.

    دوستانی هم که با ویندوز کار می کنند و مشکل نمایش بعضی از صفحات رو دارن می تونن از افزونه IE Tab استفاده کنند که البته احتمالا می شناسیدش:

    http://addons.mozilla.org/firefox/addon/1419

    صفحه ها رو با انتخاب خودتون در IE نشون.

    بدونید هنوز بیشتر کاربران IE از نسخه ۶ استفاده می کنن.این یعنی هنوز اطلاع درستی از مرورگرها ندارن و به قول دوستان اینترنت رو فقط با اون آیکون آبی می شناسن.

    آمار سایت w3schools را هم درباره مرورگرها ببینید بد نیست:

    http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

    و در آخر این که درصد استفاده مهم نیست.پیشرفت مهمه.با سرعتی که فایرفاکس پیش میره خیلی طول نمی کشه که به IE برسه.

    لایک

  9. براوو پدرام جان. من هم همیشه تو لینوکس هستم و با فایرفاکس تو نت می‌چرخم. اما رو لینوکس‌ام ie نصب شده هم دارم، البته نه به خاطر اینکه مرورگر خوبی هست (شوخی نکنید!) بلکه واسه اینکه بعضی از طراحان وب (که اسمشون با کارشون متناقض هست) میان بدون رعایت استاندارد های وب یه جوری سایت رو می‌سازن که فقط با ie درست نشون می‌ده.
    در ضمن لطفا از روی شکم حرف نزنید! خود ماکروسافت هم ادعایی نداره که مرورگرش می‌تونه استاندارد هارو رعایت کنه و این یعنی نقض قانون ۱ وب.
    قانون۱: قابلیت جابه جایی (portability)
    خوب اینجا دیگه جاش نیست و گرنه می‌شد در باره تست اسید و… هم صحبت کرد تا برتری عملی فایرفاکس هم از نظر سایت‌های معتبری مثل w3 نشان داده بشه.

    لایک

  10. فقط اینترنت اکسپلورر
    بیش از 70 درصد کاربر در دنیا … مطمئن باشید گوگل زرنگ تر از این حرف ها است که بخواد با این مرورگر ابر قدرت ناسازگار باشد
    در ضمن کی گفته فایرفاکس استاندارد ترین مرورگر دنیا است؟
    استاندارد های وب را مایکروسافت تایین می کند

    لایک

  11. فایرفاکس سالار جاده های وب.
    فایرفاکس خوشرکاب من هست.هم تو پی سی دارمش هم تو مک و بوکمارکاش روهم sync می کنم.
    safari و opera هم از برو بچه های خودمونن دست جمعی می خوایم بزنیم تو پوز مایکروسافت!
    این گنده لات مزبور هر موقع تونست یه سیستم عامل در حد مک بده بیرون (بیشترش پیشکش) اون موقع بره مرورگر بسازه. و بقول آقا استاندارد وب تعریف کنه.بیخود نیست این همه جرایم اینترنتی و هک و کرک تو وب میشه.استاندارد رو شازده تعریف کرده.
    بخدا دنیای مجازی تو مک هست باور نکنین استفاده کنین و قضاوت کنین!

    لایک

  12. جدی پس W3C از دیدگاه شما چرت است و مایکروسافت مشخصات فنی CSS، HTML و.. را تععین کی‌کند.؟آمارتون را ازکجا آوردین؟

    لایک

  13. باید هم اینجوری بگه!
    خیلی عجیبه. شما تنها سایت فارسی وردپرس هستین که برای من فیلتر نیست. شاتل از امروز تمام وبلاگ های فارسی وردپرس رو فیلتر کرده..

    لایک

  14. ممنونم.مطلب جالبی بود.البته مرکز تمرکز قدرت گوگل و مایکروسافت در عرصه فناوری اطلاعات و رایانه متفاوته ولی با اتفاقات جدیدی که میون اینا افتاده و دارن پا تو کفشه همدیگه میکنن باید منتظر یه جنگ توپ باشیم.یا به ادغام منتهی میشه یا به نابودی یکی از این دو هرکول.من طرفدار گوگل هستم!!
    موفق باشی

    لایک

  15. امان از تعصب!! اون هم نسبت به محصولاتی که هیچ دخالتی در تولید و ساخت اونها نداشتیم.
    احساس میکنم بحث دوستان به جای اینکه بحث بر سر دو محصول علمی (علم آی تی) باشه بیشتر شبیه کرکری خوانی های دربی استقلال پرسپولیسه!!
    واقعا برای خودمون متاسفم.

    لایک

  16. نو كه اومد به بازار كهنه ميشه دل آزار
    قبول دارم كه فايرفاكس خيلي سرتره اما فراموش نكنيم كه ما اينترنت رو با IE شناختيم
    هميشه بايد احترام بزرگهايي مثه مايكروسافت رو داشت كه جاده باز كن ما بودن
    شاد باشين دوستان

    لایک

  17. @ مسعود قاسمی:

    این مثلی که شما زدید ارتباطی به این موضوع نداره.دلیل نمیشه چون ما با IE شروع کردیم باید با همون هم ادامه بدیم.مثل اینه که شما بگید چون من رانندگی رو با ژیان شروع کردم دیگه هیچ وقت ماشین جدید نمی گیرم!

    مایکروسافت جاده باز کن ما و شما نبوده بلکه دزد جیب مردم بوده.یادتون باشه این IE رو با ویندوز به مردم می ندازه.اگر مایکروسافت جاده باز کن بود منتظر رقیبی مثل فایرفاکس نمی موند تا مرورگرشو ارتقا بده.

    حاضرم با هر کدوم از دوستان که از مرورگری به جز فایرفاکس استفاده می کنند بحث کنم و به راحتی متقاعدشون کنم که از فایرفاکس استفاده کنند.خیلی ها از امکانات فایرفاکس آگاهی ندارن.شما اگر امکاناتی رو که فایرفاکس (به همراه افزونه ها) داره در هر مرورگر دیگری نشون دادید من یکی دیگه از فایرفاکس استفاده نخواهم کرد و به مرورگر شما مهاجرت می کنم!!!

    لایک

  18. آقا پدرام
    من هم از فاير فاكس استفاده ميكنم و به خوبي ميدونم چه مزيتهايي داره
    اما حرفم يه چيز ديگه هستش اونم اينه كه اين طرز صحبت كردن در مورد كسي يا چيزي كه مدت ها بهمون خدمت كرده اصلا صحيح نيست
    مطمئنم شما هم مثه همه تا حالا هيچ پولي به مايكروسافت پرداخت نكردين كه اينطور مدعي هستين اگر هم پولي ميدادين باز هم نميتونستين ادعا كنين چون در گذشته فقط ie بوده
    اما الان حق انتخاب دارين ، ميتونين انتخاب كنين ، باز هم رايگان اما خواهشم اينه كه اين ديدگاه رو كه چون چيزي كه قبلا ازش استفاده مي كرديم ديگه الان كارايي نداره پس بايد هر چي خواستيم در موردش بگيم ، از خودتون دور كنين
    شاد باشي دوست من

    لایک

  19. چرا اتفاقا پرداختم حداقل برای لپ تاپم.
    من یکی که هیچ وقت تو کتم نمیره مایکروسافت بخواد به کسی خدمت کنه.نمونه اش هم همین IE.چه مدت روی نسخه ۶ بود؟حالا چی شده که مایکروسافت ۷ بیرون نداده به نسخه ۸ فکر می کنه؟مایکروسافت رقیب نداشته باشه مطمئن باشید همون جایی که هست می مونه.

    در ضمن این گفته شما هم درست نیست که در گذشته فقط IE بوده.پیش از IE نت اسکیپ بیش از ۹۰ درصد بازار مرورگرها رو در اختیار داشته.تا اینکه مایکروسافت IE رو به ویندوز اضافه می کنه و می تونه نت اسکیپ رو شکست بده.مایکروسافت بیشتر رقیباشو با این سیاست ها از بین می بره.همه چیزش هم به ویندوزش وصله.ویندوز رو ازش بگیرین هیچی نیست چون هر چی رقیب داره با همین ویندوز از میدون به در می کنه.

    آدم وقتی یه چیزی رو می بینه که خیلی بهتره و می بینه قبلا از چه چیز مزخرفی استفاده می کرده نباید در موردش حرف بزنه؟

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.