خطرات ناشناخته تلفن همراه

پیش‌درآمد: در این‌جا قصد هیچ نتیجه‌گیری ندارم. فقط قصد اندکی گمانه‌زنی و معرفی موضوعی که سال‌هاست ذهن دانشمندان را مشغول کرده را دارم.
تحقیقات تا به امروز نشان داده استفاده از تلفن‌های همراه هیچ گونه خطر جدی و آنی برای سلامتی افراد ایجاد نمی‌‌کند، ولی در مورد تاثیرات دراز مدت آن بر سلامتی انسان هنوز پرسش‌ها باقی است و پاسخ دقیقی به آن داده نشده است. سئوال اساسی این است: «آیا استفاده طولانی و مداوم از تلفن‌های همراه در دراز مدت بر سلامتی انسان تاثیر نامطلوب می‌گذارد؟»

به عنوان مثال:تلفن‌‌های همراه و اجاق‌های مایکرو-ویو از امواجی با فرکانس تقریبا مشابهی استفاده می‌کنند. فرکانس امواج مایکرو-ویو مورد استفاده در موبایل‌های GSM بین 380 تا 1990 مگاهرتز است و موبایل‌های نسل سوم از فرکانس‌هایی تا سقف 2690 مگاهرتز استفاده می‌کنند. فرکانس امواج مورد استفاده در اجاق‌های مایکرو-ویو 2450 مگاهرتز است. همانطور که می‌بینید امواج استفاده شده در این دو دستگاه مشابه هستند و فقط در شدت تابش با هم فرق می‌کنند. (اجاق مایکرو-ویو 750 وات و یک تلفن همراه متعارف 1 تا 2 وات). پرتوهای مایکرو-ویو توسط مولکول‌های آب بیشتر جذب می‌شود. این پدیده به ظاهر ساده فیزیکی اساس کار اجاق‌های مایکرو-ویو یا مایکروفرها است. با توجه به این‌که در مواد غذایی معمولا آب به مقدار فراوان وجود دارد، تاباندن امواج مایکرو-ویو به آن‌ها باعث گرم و پخته شدن آن‌ها می‌شود. یکی ازتاثیراتی که امواج موبایل بر انسان می‌گذارند گرم شدن موضعی ناحیه سر و به خصوص چشم‌هاست (چون بر خلاف مغز چشم‌ها با گردش خون خنک نمی‌شوند) که اگر چه از کسری از درجه سانتی‌گراد تجاوز نمی‌کند اما عوارض طولانی‌مدت آن معلوم نیست.

نگرانی‌های ویژه‌ای در رابطه با تاثیر امواج تلفن‌های همراه بر سلامتی انسان وجود دارد و بسیاری معتقدند با انجام تحقیقات بیشتر احتمالا عوارض منفی آن مشخص خواهد شد. به دلیل شبهات جدی که در این زمینه وجود دارد در بسیاری از کشورهای صنعتی (مثلا آلمان و فرانسه) توصیه‌هایی جهت استفاده «محتاطانه‌تر» از تلفن‌های همراه به مردم شده است که شخصا فکر می‌کنم تا وقتی تحقیقات هنوز در این زمینه کامل تر نشده است شرط عقل و احتیاط آن است که به آن‌ها توجه کنیم.

radfactsheetlogo

احتیاط بد نیست

همانطور که گفتم خطرات احتمالی تلفن همراه هنوز به طور کامل شناخته نشده است. اما همیشه می‌توان با در نظر گرفتن شرط احتیاط و قانون ALARA یا «کمترین مقداری که به طور منطقی قابل دستیابی است» (As Low As Reasonbly Achieavale) که در مورد پرتوهای رادیواکتیو به کار برده می‌شود با خطرات ناشناخته تلفن همراه روبه‌رو شد.

قانون ALARA می‌گوید «تا حدی که از نظر منطقی امکانش هست» چهار عامل زیر را کنترل کنید:

  • محافظت (Shielding): از سپر محافظ یا پوشش مناسب استفاده کنید.
  • مدت زمان (Time): زمان در معرض بودن را کاهش دهید.
  • فاصله (Distance): فاصله خود را با منبع تابش افزایش دهید.
  • شدت (Amount): شدت تابش منبع را کاهش دهید.

با کاربرد قانون ALARA خودتان می‌توانید حدس بزنید برای کاهش خطرات تلفن همراه چکار می‌توان کرد. مثلا:

  • از تلفن همراه تا حد امکان استفاده نکنید. مدت زمان و تعداد تماس‌های خود را با تلفن همراه کاهش دهید. (زمان)
  • از «گوشی» استفاده کنید چون باعث جذب کمتر انرژی حرارتی توسط مغز می‌شود. (فاصله، محافظت)
  • گوشی تلفن همراه را همواره از بدن خود دور نگاه دارید. (فاصله)
  • داخل خودرویی که مجهز به آنتن مخصوص تلفن همراه نیست یا در مناطقی که خط‌دهی خوب نیست مکالمه نکنید (در شرایطی که آنتن‌دهی خوب نباشد، شدت امواج تلفن خروجی از تلفن همراه شما بیشتر می‌شود). (شدت، زمان)
  • هنگام خرید گوشی جدید دقت کنید که گوشی انتخابی شما «درجه جذب ویژه» یا (SAR: Specific Absorption Rate) کمتری داشته باشد. فهرست سار بعضی مدل‌های تلفن‌های همراه را این‌جا و این‌جا ببینید. (شدت)
  • استفاده کودکان از تلفن همراه را به شدت محدود کنید. (زمان، فاصله)

با تلفن‌همراه خود چایی دم کنید

این مطلب را این‌جا خواندم. شوخی یا جدی بودنش به عهده خود شما!

artists_renderingموتورولا گوشی‌های جدید خود را که مجهز به فن‌آوری «اجاق مایکرو-ویو مینیاتوری» هستند به بازار معرفی کرد. یکی از مهندسین موتورولا گفت: «همه انواع گوشی‌های تلفن‌های همراه امواج مایکرو-ویو منتشر می‌کنند. ما فقط کمی شدت این امواج را تشدید کردیم».

یکی از محقیقین شرکت موتورولا افزود: «با توجه به افزایش انتظارات مشتریان از تلفن همراه با به مرحله‌ای رسیده‌ایم که دوربین عکاسی یا بازی‌ها دیگر کافی نیستند. برای موفقیت در بازار تلفن همراه باید نوآوری داشت».

یک شهروند به خبرنگار ما گفت: «این ایده فوق‌العاده است! به خصوص مواقعی که در ترافیک شهر گیر می‌کنیم دم کردن یک فنجان چای داغ واقعا می‌چسبد!»

پی‌نوشت 1: با تشکر از سارای عزیز که کمک کرد برخی قسمت‌های این نوشته را که انسجام علمی کمتری داشت اصلاح کنم.

پی‌نوشت 2: این قسمت چایی دم کردن با تلفن همراه شوخی بود. (این را محض احتیاط می‌گویم!)


مشترک خوراک بامدادی شوید
کامل
فقط مطالب
فقط لینکدونی

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

11 دیدگاه برای «خطرات ناشناخته تلفن همراه»

  1. @ سارا رها:

    قبول دارم که عکس بی‌ربط تخم‌مرغ بود و برش داشتم آخه اول به نظرم رسیده طنز بودنش واضحه. در کل اگه نوشته من رو بخونی متوجه می‌شی که مستند و با مرجع حرف زدم و سعی کردم از چارچوب علم خارج نشم.

    لایک

  2. البته در نظر داشته باشید که در ایران گوشیها با حداکثر توان به شبکه متصل میشوند و ربطی به فاصله به آنتنها ندارد. این موضوع فقط هنگامی که گوشی نمیتواند تصمیم بگیرد که به کدام آنتن متصل شود مهم میشود. که البته در ایران این موضوع هم کم اتفاق نمی‌افتد.

    لایک

  3. بامدادي عزيز، مطلب جالبي است اما بعضي قسمت‌هايش اغراق آميز است. ميزان تشعشع يك يا دو واتي فقط در در لحظات كوتاه كنترل ارتباط، زنگ خوردن و شروع پاسخگويي وجود دارد. آنهم در بدترين حالت (مثلا در يك جاده‌ي بيرون از شهر و در فاصله‌ي زياد از آنتن بي‌تي‌اس).
    ميزان تشعشع هنگام مكالمه كه گوشي نزديك مغز قرار مي‌گيرد، بسيار كمتر از اين حد است. از ديگر تشعشع‌هايي كه روزانه و ناخواسته دريافت مي‌كنيم هم كمتر است.
    باز هم مرسي از مطلب جذاب.

    لایک

  4. اصولا در الکترونیک وقتی کمیتی یک دهم کمیت دیگه باشه می گن قابل صرف نظر کردنه. حالا امواج مایکروویو تلفن همراه که یک هفتصد و پنجاهم امواح مایکرویو هستند هیچ حساب می شن، نحوه ی پخش شدنشون هم متفاوته. در مایکوویو امواج متمرکز هستند اما در تلفن در فضای کروی پخش می شن هزار و یک دلیل دیگه هم می توان آورد که این محققین ملت رو سرکار گذاشتن . این حرفها، بیشتر برای مطرح شدن هستند

    لایک

  5. @ کمال:

    کمال جان موضوع به این ساده‌گی نیست چون بررسی تاثیرات دراز مدت در میان است. کسی نمی‌داند استفاده مداوم و طولانی مثلا 20 سال از تلفن همراه چه عوارضی نیمه‌پنهانی یا پنهانی ممکن است به همراه داشته باشد.

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.