6 نشانه که آمریکا احتمالا قصد جنگ با ایران را دارد

با کمی خلاصه‌سازی ترجمه مقاله تحقیقات جهانی (Global Research) در مورد نشانه‌هایی که می‌تواند حاکی از تدارک حمله نظامی به ایران باشد بخوانید:

استعفای فرمانده ارشد ارتش آمریکا در خاورمیانه «آژیر خطری» است که نشان می‌دهد «دستگاه بوش» احتمالا به دنبال استفاده از نیروی نظامی برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران است. اما شش اتفاق که همه‌گی در موضوع «ایران» مشترک هستند این نگرانی را بیشتر می‌کند. هیچ‌کدام از این موارد طور قاطع نشان دهنده چیزی نیستند ولی مجموعه آن‌ها با هم نگران کننده است:

1. استعفای فالون: با درگیری کامل ارتش و نیروی زمینی آمریکا در عراق،‌ هرگونه عملیات نظامی احتمالی دیگری در منطقه به شدت به نیروی دریایی وابسته خواهد بود. حمله هوایی و موشکی از ناوهای هواپیمابر و ناوگان دریایی مستقر در منطقه برای نابودی دفاع ضدهوایی و تاسیسات هسته‌ای ایران.

2. سفر صلح معاون رئیس‌جمهور آمریکا دیک‌ چنی: چنی به عنوان مهم‌ترین طرف‌دار برخورد نظامی با ایران در آستانه مسافرت به خاورمیانه است که به اصطلاح روند صلح میان اسرائیل و فلسطین را تقویت کند، اما او در دو کشور دیگر هم توقف خواهد کرد. اولی «عمان» است: متحد استراتژیک و سکوی مهم هر گونه عملیات نظامی در خلیج‌فارس که به خصوص در آن‌سوی تنگه هرمز قرار دارد. تنگه‌ای که به دلیل اهمیتی که در ترانزیت نفت دارد بسیار آسیب‌پذیر است و ایران هم تهدید کرده در صورت جنگ آن‌را مسدود خواهد کرد. چنی همین‌طور به «عربستان سعودی» سفر می‌کند. حمایت و همکاری عربستان سعودی قبل از جنگ بسیار ضروری است چرا که این کشور می‌تواند با افزایش میزان تولید نفت روزانه خود، از انفجار قیمت نفت در صورتی که ایران صادرات نفت را متوقف کند جلوگیری کند. در ماه مارس 2002، چنی سفر عالی‌رتبه مشابهی به عربستان سعودی و کشورهای دیگر منطقه خلیج‌فارس انجام داد،‌ که در همان زمان همه‌گان می‌گفتند در راستای یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع عراق است و نه جنگی که سال بعد آغاز شد.

3. حمله هوایی اسرائیل به سوریه: حمله هوایی اسرائیل به عمق خاک سوریه در اکتبر سال 2007 که ادعا شد برخی از تاسیسات مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای را هدف قرار داده است را نیز نمی‌توان از نظر دور داشت. یک سناریوی محتمل این است هدف این حمله این بوده که سوریه سیستم‌های پدافند الکترونیکی جدیدی را که از روسیه خریداری کرده است «روشن کند» و به این ترتیب «چند و چون» آن‌ها را فاش سازد. همین‌طور محلی که حمله هوایی به آن انجام شد می‌تواند مسیر پرواز به ایران باشد که از فراز منطقه دوست کردستان عراق نیز عبور می‌کند و دانستن محل و الگوی سیستم دفاع ضدهوایی سوریه برای کم کردن تهدیدها علیه هواپیماهای نظامی‌ای که به سوی ایران پرواز می‌کنند بسیار مهم است.

iran-us-diplomacy

4. استقرار کشتی‌های جنگی در سواحل لبنان: دو کشتی نظامی آمریکایی اوایل ماه مارس امسال (همین ماه) در نزدیکی سواحل لبنان مستقر شدند. ادعا شده است علت این استقرار نگرانی آمریکا از بحران سیاسی لبنان و تاثیر سوریه در این کشور بوده است. اما ممکن است آمریکا کشتی‌های نظامی‌اش را در شرق مدیترانه مستقر کرده که در صورت حمله نظامی به ایران، اولا مراقب متحد ایران بعنی سوریه باشد و ثانیا اسرائیل را در مقابل حملات موشکی ایران حمابت هوایی کند. یکی از کشتی‌های مستقر شده در این منطقه مجهز به مدرن‌ترین سیستم‌های ضدموشک است.

5. اظهارنظرهای مقامات اسرائیلی: رئیس‌جمهور اسرائیل شیمون پرز اوایل همین ماه گفت اسرائیل برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای «به تنهایی» به ایران حمله نخواهد کرد. این در حالی است که در گذشته مقامات اسرائیلی بارها تاکید کرده بودند که آماده «اقدام به صورت مستقل» علیه ایران هستند — اگر ضروری باشد. آیا رئیس‌جمهور اسرائیل موضع خود را عوض کرده است یا این‌که رئیس‌جمهور آمریکا به او اطمینان داده است که اسرائیل مجبور نیست برای حمله به ایران «به تنهایی» عمل کند؟

6. جنگ اسرائیل و حزب‌الله: شاید به نظر کمی قدیمی برسد،‌ اما حمله سال 2006 اسرائیل به لبنان و حزب‌الله که از سوی ایران حمایت می‌شود، در آن زمان به عنوان حرکتی دبده شد که اسرائیل به عنوان پیش‌درآمد رویارویی نظامی با ایران انجام داد. گروه شیعه رادیکال حزب‌الله چه به تنهایی و چه به عنوان بازوی ایران در منطقه به عنوان تهدیدی برای اسرائیل در هنگام جنگ با ایران دیده می‌شود. بنابراین برای اسرائیل مهم بود که نیروهای حزب‌الله را به مواضع خود پس بفرستد و به قصد تضعیف آن، زرادخانه آن‌را تا حد امکان نابود کند. با وجودی‌که حزب‌الله بعد از این حمله تا حدودی خود را بازسازی کرده است اما نیروهای سازمان ملل منطقه امنی را در جنوب لبنان به وجود آورده‌اند.

iran-war-us1

پی‌نوشت: موارد فوق یا نوشته‌های از این دست همه در حد گمانه‌زنی است. ولی از گمانه‌ها و شواهد نگران‌کننده نباید به ساده‌گی گذشت.


مشترک خوراک بامدادی شوید
کامل
فقط مطالب
فقط لینکدونی

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

11 دیدگاه برای «6 نشانه که آمریکا احتمالا قصد جنگ با ایران را دارد»

  1. نمیتونه…جدا از اینکه نفت قیمتش سر به فلک میکشه…نه بوش ونه هیچ کس دیگه ای نمیتونه افکار عمومی مردم آمریکا و جهان رو با این موضوع همراه کنه

    لایک

  2. با سلام , فراموش نكنيم جنگ عراق را قيمت نقت قبل از حمله همينطور بالا ميرفت ولي روزي كه حمله اغاز شد درهاي ذخايرنفت امريكا و اروپا باز شدو قيمت بشدت نزول كرد.

    لایک

  3. با احترام بنظراتتون دلایلی که مطرح کردید صرفا جو و شرایطی است که امریکا برای گل آلود نشاندادن آب جهت ماهیگیری ایجاد کرده است .
    نمیخواهم بیش از حد ساده اندیش و خوشبین باشم(اگر چه هستم) لذا بدون تاکید , نظراتم را بصورت چند دلیل عدم بروز جنگ ارائه میدهم.
    1. برای هیچ یک از طرفین ( امریکا – اسراییل و ایران ) منافعی برای این جنگ و جود ندارد.
    2. امریکا اینبار بتنهایی با ایران برخورد نخواهد کرد و اروپا را نیز درگیر خواهد نمود و بعید است اروپا باین کار تن دردهد.
    3. ایجاد جنگ در یک منطقه تعادل و امنین کلیه مناطق مجاور و جهان را بر هم خواهد زد و وضعیت های غیر قابل پیش بینی ایجاد خواهد نمود , چرا بایدامریکا این کار را بکند و تقاضا و انتظارات ملتهای ظاهرا ساکت و مطیع منطقه را بالا ببرد.
    4. هیچ عقل سلیم باور نخواهد کر که ایران و مسائلش بتنهایی ارزش برهم زدن تعادل و آرامش فعلی را دارد.
    5. احتمال جنگ وقتی بالا میرود که امریکا احساس کند که از دیگر بازیگران بزرگ منطقه ( چین – هند – روسیه و اروپا ) در این صحنه عقب افتاده و باید حرکتی بکند و انهم جنگ جهانی سوم خواهد بود.
    6. برای امریکا ابزارهای بسیار موثرتر و ظریفتری برای تنبیه ایران وجود دارد که در مقابل آنها گزینه جنگ بچگانه بنظر میرسد.
    7. شاید برای ایران جنگ با امریکا بهترین گزینه باشد زیرا میمتواند از این راه پیروزی خون بر شمشیر را بنمایش بگذارد.

    لایک

  4. امیدوارم که نشانه هاتون به سیبل نخوره!
    هر چند من نگران این قضیه نیستم و مطمئن باش که واشنگتن تبدیل به هیروشیما واهد شد.
    موفق تر از همیشه باشی

    لایک

  5. *) یک صحبت هست که خیلی این جا مناسبت داره و اون اینکه باید بگیم » امریکا بهتره اول گاوی رو که توی افغانستان و عراق به دنیا آورده ، بزرگ کنه»
    *) نکته ی بعدی اینکه بالفرض که اسرائیل بخواد با حمله ی هوایی به سوریه ، امکانات پدافند این کشور رو چک کنه . ولی انصافا نهایت ساده انگاری است اگر در شرایطی که خود امریکائیها از تکنیکها و حتی بعضا تکنولوژی های ایران برای امور دفاعی ، حسابی متحیر شده اند؛ و در حالیکه با توجه به آخرین امکانات نظامی ای که ایران رو کرده، اسرائیل و تلاویو تا صدها کیلومتر آن طرف تر کاملا در محدوده ی تیررس موشک های ایرانی هستند، امریکا و اسرائیل بدون در نظر گرفتن «عدم اطلاعات کامل در این زمینه» بخواهند دست به عمل غیر معقولی بزنند.
    *) تا قبل از جنگ 33 روزه ی اسرائیل و حزب الله ، که اگر به لبنان رفته باشید ( و یا آنچه در جنگ گذشت ، اطلاع داشته باشید) در می یابید که جنگ بین یک ارتش و یک گروه نظامی بود!!! از ارتش اسرائیل به عنوان چهارمین ارتش برتر دنیا یاد می شد. اما بعد از جنگ 33 روزه از رزمنده های حزب الله به عنوان «بهترین چریک های دنیا» نام برده شد. حالا این اسرائیل چطوری می خواد در حمله به ایران شرکت کنه ؟!

    لایک

  6. و چند تحلیل جالب از خواننده‌گان بالاترین که می‌تواند به عنوان مکمل در این‌جا ذکر شود:

    thisjackis می‌نویسد:
    7. گزینه ی «تحریم» در گذشته به عنوان هموار کننده ی مسیر «جنگ» استفاده شده است. نمونه های آن در عراق، هاییتی، افغانستان، و یوگوسلاوی دیده شده است. «تحریمهای اقتصادی» قدرت کشور مورد تحریم را برای «دفاع از خود» کاهش میدهد و سپس به آن کشور یورش میبرند.

    و آزاده (Azadeh1) می‌نویسد این دلایل هم باید اضافه شود:
    8. جمهوری خواهان برای برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری به یک شک عظیم احتیاج دارند والا بازنده محضند!
    9. گزارش انحرافی سازمانهای امنیتی آمریکا دقیقا در راستای منحرف کردن ایران از فکر دفاع همانطور که پوتین بعد از اون گزارش متذکر شد!
    10. استناد آخرین قطعنامه شورای امنیت بر علیه ایران براساس بند هفتم منشور ملل متحد که دقیقا بر کاربرد نیروی نظامی تاکید شده!

    لایک

  7. @ JALILI:

    با شما موافق هستم که از یک دیدگاه موضوعات مطرح شده چیزی جز تهدیدات سیاسی نیست. ولی نباید فراموش کنیم که:

    اولا همیشه پس پشت تهدیدات سیاسی برنامه‌های پشتیبان یا contingency plans وجود دارد که در صورت لزوم اجرا خواهند شد. آقای بوش بارها و بارها در پاسخ خبرنگاران که آیا جنگ با ایران محتمل است گفته که «همه گزینه‌ها روی میز است». ایشان حتی شهامت و صراحت را به جایی رسانده که در پاسخ به این سئوال که «آیا شما گزینه حمله هسته‌ای به ایران را رد می‌کنید» پاسخ می‌دهد «همه گزینه‌ها روی میز است» یعنی حمله هسته‌ای با «سلاح‌های هسته‌ای ضدسنگر» را نیز در بعضی از این برنامه‌‌ها که روی میز است در نظر گرفته‌اند.

    شواهد بسیاری از جمله موارد ذکر شده نشان می‌دهد که «برنامه حمله نظامی به ایران» دست‌کم به صورت یک برنامه جانبی مد نظر است. حال اگر Plan A نباشد Plan B هست و این مساله با توجه به شرایط بسیاری بحرانی منطقه خلیج‌فارس می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

    ثانیا: در پاسخ به موضع شما مبنی بر این‌که «منافعی برای این جنگ برای آمریکا یا اسرائیل یا ایران متصور نیست» لازم می‌دانم بگویم بسته به این‌که چگونه و از چه دیدگاهی به مساله جنگ نگاه کنیم گروه‌هایی در هر سه کشور ایران، اسرائیل و آمریکا هستند که از تهاجم نظامی هوایی به ایران سود می‌برند. در اسرائیل گروه‌های تندرو صهیونیستی از چنین حمله‌ای به شدت حمایت خواهند کرد، چرا که ایران را به عنوان بزرگترین خطر تهدید کننده موجودیت خود می‌دانند. در آمریکا از دیدگاه کلان منافع آمریکا ایجاد می‌کند که تا حد توان و امکان منقطه استراتژیک خاورمیانه و منابع آن‌را تحت کنترل خود داشته باشد و از نزدیک شدن ایران و ذخایر انرژی آن به چین یا هند جلوگیری کند. از دیدگاه خرد نیز گروه حاکم بر آمریکا می‌توانند (که چندان هم دراز مدت به موضوعات نگاه نمی‌کنند) ممکن است حمله ایران را به ابزاری برای افزایش هویت و اعتبار حزب جمهوری خواه در انتخابات آتی تبدیل کنند. متاسفانه حتی در ایران هم گروه‌هایی هستند که از درگیر شدن ایران و آمریکا متضرر نخواهند شد. از دیدگاه برخی گروه‌های اقتدارگرای افراطی «جنگ» که تهدیدی علیه امنیت ملی کشور است می‌تواند «بهترین» و «موثرترین» بهانه برای برقراری خفقان کامل و حذف کامل «جمهوریت» از نظام حاکم بر ایران باشد.

    در مورد این‌که این‌بار آمریکا اروپا را نیز درگیر خواهند نمود با شما موافق هستم. اگر در جریان باشید حضور نظامی «فرانسه‌» در منطقه خلیج‌فارس گسترش چشم‌گیری یافته‌است و این کشور اولین پایگاه نظامی خود را در کشور امارات متحده عربی راه‌اندازی کرده است. همچنین مانورهای مشترک نیروهای فرانسوی و کشورهای حاشیه‌ خلیج‌فارس نیز می‌تواند در همین راستا تحلیل شود.

    در مورد این‌که ایجاد جنگ امنیت و تعادل منطقه و جهان را به هم می‌زند کاملا با شما موافق هستم. اما همیشه «منطق امپراطوری» بر پایه «منطق من و شما» عمل نمی‌کند و نمونه آن‌را در تاریخ زیاد دیده‌ایم. محتمل است که «امپراطوری آمریکا» و «حاکمان کوته‌بین» آن نیز جهان را به آستانه جنگ و نابودی کامل بکشانند.

    در مورد این‌که «احتمال جنگ وقتی بالا میرود که امریکا احساس کند که از دیگر بازیگران بزرگ منطقه ( چین – هند – روسیه و اروپا ) در این صحنه عقب افتاده و باید حرکتی بکند و انهم جنگ جهانی سوم خواهد بود» نیز با شما کاملا موافق هستم. به هر حال افت روزافزون اقتصاد و قدرت آمریکا و از سوی دیگر رشد اقتصادی سریع چین (و هند) می‌تواند «زنگ خطری» برای همین موردی باشد که شما اشاره کردید و ممکن است «منطق امپراطوری» برای جلوگیری از سقوط و شکست تصمیم به عملیات پیش‌گیرانه در «ایران» بزند.

    همانطور که گفتیم همه موارد فوق گمانه‌زنی و بررسی احتمالات و حالت‌هاست. ولی وقتی موضوعی چنین مهم و حیاتی که سرنوشت فرد فرد ما به آن بسته‌گی دارد مطرح است، حتی احتمالات ناچیز را هم باید بسیار جدی گرفت.

    با تشکر فراوان از مشارکت سازنده‌ شما در بحث‌های این وب‌لاگ.

    لایک

  8. @ netbeans6:

    حمله هوایی به ایران که از نظر برخی از «تندروهای کله‌داغ» آمریکایی مانند آقای «چنی» می‌تواند فقط چند روز طول بکشد برای آمریکا دردسر زیادی مانند آن‌چه در افغانستان یا عراق دارد ایجاد نخواهد کرد. البته در محدود ماندن هرگونه حمله نظامی به ایران تردیدهای جدی وجود دارد، ولی این خطر وجود دارد که «باز‌های تندرو» این خطرات را دست‌کم بگیرند.

    در مورد دوم من چندان اطلاعات فنی ندارم، ولی به هر حال نباید فراموش کنیم که توان دفاعی ایران هم محدودیت‌های ویژه خودش را دارد. حمله موشکی به اسرائیل از سوی ایران می‌تواند با پاسخ وحشتناکی از سوی اسرائیل که بارها ایران را تهدید به حمله هسته‌ای کرده است و رفتار 50 سال اخیر آن با فلسطینیان نیز نشان می‌دهد که واهمه اخلاقی از کشتار جمعی مردم بی‌گناه ندارد روبه‌رو شود. در همین راستا بعید است که ایران به صورت مستقیم به اسرائیل حمله کند، حتی اگر از سوی این کشور مورد هجوم قرار بگیرد. از طرف دیگر همانطور که گفته شد، در صورت چنین حمله‌ای اسرائیل به تنهایی اقدام نخواهد کرد و آمریکا برای دفع و خنثی‌سازی دفاع موشکی ایران وارد عملیات حمایتی (و تهاجمی) خواهد شد.

    از جزییات و اهداف جنگ میان ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان اطلاع چندانی نداریم که اصولا این موارد از اسرار نظامی اسرائیل است. ولی به نظر می‌رسد اسرائیل دست‌کم به هدف اصلی خود که ایجاد یک ناحیه امن در منطقه مرزی‌اش با لبنان است دست یافته. فراموش نکنیم که حضور نیروهای سازمان ملل در این منطقه احتمال حمله مستقیم حزب‌الله به خاک اسرائیل را به شدت کم خواهد کرد.

    لایک

  9. @ jarchy:

    دوستی داشتم موقع راننده‌گی خیلی بی‌احتیاط و ناشیانه دنده عقب می‌گرفت و وقتی به او می‌گفتم «رفیق الان می‌زنی به ماشین پشت سری» پاسخ می‌داد «نه بابا، اگه بخوره صداش می‌اد». در ارتباط با صحبت شما هم اگرچه قبول دارم که این تحلیل‌ها کمی بدبینانه هستند ولی از طرفی نمی‌شه همینطور بی‌هوا هم بود و دست روی دست گذاشت تا ببینیم آیا «صدایش می‌آید» یا نه. قبل از این‌که صدای چیزی بلند شود بهتر است برنامه‌ریزی و پیش‌گیری کنیم.

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.