سالروز یک فاجعه فرهنگی برای بشریت

آمار جنایت‌هایی که در عراق رخ می‌دهند به حدی سریع بالا می‌رود که به سختی می‌شود درک و تحلیل درستی از ابعاد آن داشت. اما در این روزها که بیش از پنج‌سال از اشغال عراق می‌گذرد بد نیست به یک جرم بزرگ و تقریبا فراموش شده اشاره کنیم.

06iraqblog-span

پنج سال پیش در چنین روزهایی (حدود یک هفته پس از اشغال بغداد)، سربازان ارتش آمریکا ناظران منفعل غارت شدن «کتابخانه و آرشیو ملی عراق (Iraq National Library and Archive) -یکی از قدیمی‌ترین و پراستفاده‌ترین در جهان- بودند.

عراق یکی از کهن‌سال‌ترین تمدن‌های جهان است و میراث فرهنگی عظیمی را در خود جای داده است. اولین کتابخانه جهان در شهر موصل در شمال عراق و در قرن 7ام قبل از میلاد ساخته شده بود که در سال 1927 از زیر خاک بیرون آمد. بخش اعظم کتاب‌های این کتاب‌خانه‌ (از جمله قدیمی‌ترین نسخه موجود از اولین کتاب ادبی تاریخ) به بهانه حفظ و نگهداری به انگلستان برده شد. در کشورهای عربی این اصطلاح از قدیم متداول بوده که «قاهره می‌نویسد، بیروت منتشر می‌کند و بغداد می‌خواند».

به نیروهای آمریکایی دستور مستقیم داده شده بود که دخالت نکنند. نیروهای آمریکایی در پاسخ درخواست کمک و حمایت کارکنان کتابخانه گفتند «ما سرباز هستیم، نه پلیس» یا «دستوراتی که به ما داده شده شامل حفاظت از این ساختمان‌ نمی‌شود». البته دستورهایی که به نیروهای ارتش آمریکا داده شده بود شامل حفاظت از وزارت نفت و مراکز فرمانده‌هی «مخابرات» (پلیس مخفی صدام حسین) می‌شد.

انفعال عامدانه نیروهای آمریکایی (مبنی بر عدم حفاظت از این مرکز کم‌نظیر فرهنگی) نه تنها از نظر اخلاقی قابل سرزنش است بلکه از نظر قوانین بین‌المللی نیز تخلف محسوب می‌شود. «معاهده‌نامه لاهه در حمایت از میراث فرهنگی در حین درگیری‌ نظامی» (Hague Convention: 1954) به وضوح بیان می‌کند نه تنها باید در حین جنگ از حمله به کتابخانه‌ها خودداری شود، بلکه باید از آن‌ها حفاظت کامل نیز به عمل آید.

منابع: {1} {2}


مشترک خوراک بامدادی شوید
کامل
فقط مطالب
فقط لینکدونی

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

13 دیدگاه برای «سالروز یک فاجعه فرهنگی برای بشریت»

  1. بعد اینا ادعای فرهنگ و تمدنشون هم میشه! چه فرقی دارند با اون اسکندر مقدونی که وقتی میخواست ایران رو فتح کنه تخت جمشید رو آتش زد! یا مغول ها که هر چی سند تاریخی ایران داشت رو به اتش کشیدند! اون وقتها خودشون عامل آتش بودند و امروزه همین که جلوی از بین رفتن رو نگرفتند ….

    لایک

  2. سلام
    تا اونجا که من یادمه موزه‌ی ملی عراق هم غارت شد و بعد سر از انگلستان در آوردن !!! کاشکی فقط سرقت می شدن. می تونستیم امیدوار باشیم این منابع تاریخی هنوز قابل استفاده اند. اما جنگ ها این چیز ها سرشون نمیشه. هر چند اگر قرار بشه به سنت انبیا جنگ بشه، یا همین قوانین بشری مبنا قرار بگیره میشه جلوی این ضرر ها رو گرفت. اما گه …. فقط اگه !

    لایک

  3. @ منیره:

    با توجه به این‌که در اثر حمله نظامی آمریکا به عراق پلیس و نظارت شهری از میان رفته بود، وظیفه نیروهای آمریکایی بود که از میراث فرهنگی در معرض خطر عراق محافظت کنند.
    در چنین شرایطی سکوت چندان فرقی با غارت کردن ندارد.

    لایک

  4. یه کم بی ربطه نه کاملا بی ربطه:
    چرا از قدیم میگفتن که کتاب رو در مصر می نویسن در لبنان چاپ میکنن و در عراق می خونن!
    بعد این صدام از کجا اومد؟
    ببخشید خیلی بی ربط تر شد!

    لایک

  5. كم كاري نيروهاي ائتلاف تحت فرماندهي ارتش امريكا در مورد حفاظت از کتابخانه و آرشیو ملی عراق توجيه ناپذير بوده و مورد تاييد نيست .
    با اين حال بنده احساس ميكنم در اين مورد يك مقداري بزرگ نمايي شده .

    به هر حال در ايالات متحده امريكا مطبوعات و رسانه هاي ازاد وجود دارند و ميتوانند از ارتش امريكا انتقاد كنند اما در ايران تحت حاكميت رژيم مستبدي كه شما به عنوان يك اصلاح طلب برايش سينه ميزنيد روزنامه نگاران را به بهانه هاي واحي روانه زندان ميكنند .

    توصيه ميكنم با طناب پوسيده ي رژيم مذهبي ملايان به چاه عميق امريكا ستيزي نرويد

    لایک

  6. @ آتوسا:

    باید دید چه کسانی می‌گفتن اینو. مسلما کار لبنانی‌ها نبوده . احتمالا خود عراقی‌ها یا مصری‌ها باید این اصطلاح رو اختراع کرده باشن.

    صدام هم فکر می‌کنم از هیچ‌کدوم از این‌کشورها نیومد. صدام قارچ سمی‌ای بود که «دیگران» کاشته بودن و ربطی به لبنان و قاهره و بغداد نداشت.

    لایک

  7. @ Roozbeh:

    جدا از بحث بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی (که البته با توجه به کنترل خبری ویژه‌ای که در مورد حضور شبکه‌های خبری در عراق بود به نظر می‌رسد کوچک‌نمایی بیشتر محتمل باشد) نکته مهم این است که بخش بزرگی از این میراث کهن درست زیر چشمان بی‌تفاوت ارتش اشغال‌گر به یغما رفته یا نابود شده.

    در مورد قسمت دوم صحبت شما چون متوجه ارتباط‌ش با بحث مطرح شده نشدم سکوت می‌کنم.

    در مورد توصیه هم واقعا ممنون. حرف درستی است و من نه با طناب پوسیده هیچ‌کس که با «روش‌های دیگر» به نقد سیاست‌های مرگ‌بار حکومت آمریکا می‌روم.

    لایک

  8. واقعا متاسفم
    در گوشه ای از جهان میراث (!) پنجاه سال پیش خود را موزه می کنند حفظ می کنند افتخار می کندد ثبت و ضبط می کنند و…
    اما
    در این گوشه ی دیگر میراث هزاران ساله ارزشی ندارند…

    لایک

  9. @ ar:

    به همین صورت توی یکی از منابعی که استفاده کردم نوشته بود. ولی خودم هم تعجب کردم، «مخابرات» درست به نظر نمی‌رسه و «استخبارات» بیشتر معنی می‌ده برای مثلا پلیس مخفی.

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.