مرزهای پوچ صحرا

هر چقدر هم مجهز باشید، رانندگی توی بیابان بی‌آب و علف خسته کننده و کسالت‌بار است. مگر این‌که با پدیده جالب و هیجان انگیزی روبه‌رو شوید.

چند روز پیش که با ماشین مسیر چند صد کیلومتری را در بیابان طی می‌کردم در افق روبه‌رویم سراب تشکیل شده بود. شاید بگویید «سراب که چیزی نیست، توی هر بیابانی در هوای گرم سراب تشکیل می‌شود!»؛ و البته حق با شماست.

من سراب زیاد دیده‌ام و سراب به خودی خود موضوع نادر یا خاصی نیست ولی سرابی که آن‌روز دیدم از لحاظ تجربه شخصی خودم منحصر به فرد بود. برای اولین بار در عمرم سرابی می‌دیدم چنان بزرگ که قابل عکس‌برداری بود.

دوربین را برداشتم و دست به کار شدم. حاصل کار ارزش زیبایی‌شناسیک یا هنری ندارد، ولی بزرگی و زیبایی سراب را به خوبی نشان می‌دهد:

_MG_7829

سراب باورکردنی است!

در کودکی در داستان‌های قدیمی درباره صحرانوردانی که راه گم کرده بودند و در جستجوی آب بارها و بارها سراب را با دریاچه و برکه اشتباه می‌گرفتند، خوانده بودم. خودم که توی جاده‌ها سراب می‌دیدم به نظرم می‌رسید غیر ممکن است کسی این تصاویر محدود و لرزان را با آب واقعی اشتباه کند. همیشه به خودم می‌گفتم عجب خنگ‌هایی بوده‌اند این صحرانوردان قدیم!

_MG_7825

ولی باور کنید سراب می‌تواند خیلی واقعی جلوه کند. این را به شهادت تجربه شخصی‌ام می‌گویم. شاید توی عکس‌ها به خوبی واضح نباشد، اما وقتی به این سراب‌ها نگاه می‌کردم به خودم می‌گفتم، درست است که سراب است، ولی حتما آب باران یا چیزی در آن منطقه جمع شده! باور کردن این‌که آن‌جا هم مثل سایر قسمت‌های بیابان خشک و برهوت باشد‌ برایم دشوار بود.

شاید اگر من مسافری خسته و تشنه با پای پیاده بودم، این سراب‌ها را باور می‌کردم. شاید ساعت‌ها و ساعت‌ها برای رسیدن به آن‌ها می‌دویدم و از این که هرگز به این منظره‌ها نمی‌رسم حیران می‌ماندم.

_MG_7824

تجربه‌ی تکان دهنده

دیدن سراب‌هایی چنین واقعی و چنین باورکردنی،‌ تجربه‌ای تکان دهنده است. در زندگی روزمره همه‌ی ما هستند وقایع و پدیده‌هایی که دروغ و پوچند اما کاملا باورکردنی به نظر می‌رسند. به خودم می‌گویم، اگر چشم‌های من این سراب‌های ساده را با حوض‌چه‌های پر از آب اشتباه می‌کند، پس از کجا بدانم دروغ‌های پیچیده‌تر و فریباتر و پنهان‌تر را باور نمی‌کند (نکرده است)؟ آیا این امکان وجود ندارد که منِ امروز، همین «من‌ی» که این کلمات وب‌لاگی را می‌نویسد، اسیر دام سراب‌هایی باشم که خودم از آن‌ها خبر ندارم؟ شاید می‌دوم در پی چیزی که جز سرابی نیست؟


مشترک خوراک بامدادی شوید
کامل
فقط مطالب
فقط لینکدونی

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

14 دیدگاه برای «مرزهای پوچ صحرا»

  1. واقعا این عکس ها عجیبه ها!
    یه سراب کوچولو ته ته جاده روی آسفالت ها نیست که آدم بدونه واقعی نیست…
    جدا وسط بیابونه و به نظر میاد اون دور دورها یه واحه ای، جزیره ای وسط یه دریاچه ای چیزی باشه!
    چه خوب که عکس گرفتید… من تاحالا هیچ عکس اینجوری ندیده بودم!

    لایک

  2. پاراگراف آخر را خیلی خیلی …. خوب آوردی
    میدونی که عادت به تعریف ندارم ولی بامدادی جان حسابی داری برای اسمت بامدادی درست میکنی که حظی به همه بدهی
    ممنون

    لایک

  3. بیشتر از موشوع مطلبت ربطی که پیدا کرده بودی برایم جالب بود. همیشه برایم پیدا کردن این ربط‌ها بین موضوعاتی که به ظاهر بی ربط می‌آیند جالب بوده است …

    اینجا را گاه گداری می‌خواندم و به لطف گوگل ریدر همیشگی شده … جالب بود ردپای خودم را اینجا پیدا کردم. نمیدونم چطور از این طرف ها سر در آوردم!!

    لایک

  4. مطلب جالبي بود و پاراگراف آخر قابل تامل . من هميشه براي پيدا کردن و خواندن مطالب خوب تو وبلاگ ها دچار مشکل مي شدم . يکي از محاسن اين «انتخاب برترين وبلاگ ها» اين بود که با وبلاگ هاي خوب زيادي آشنا شدم . فعلا در ليست ، همسايه پائيني شما هستيم .

    لایک

  5. وای چه سراب بزرگ و کاملی! من در حد دریاچه دیده بودم. اما سراب تو قایق و فانتوم و هواپیما و بالون و بند رخت وکلی آدم و کلبه و اینا داره… خیلی عجیبه… و در ضمن جالب. آدم یه خورده می ترسه

    لایک

  6. @ زیتون:

    درسته، سراب بزرگی بود. دلیلش هم صاف بودن بیابان ، رطوبت هوا و زاویه خوب آفتاب بود که این‌نتیجه داد. البته از مهم‌ترین عامل که عکاس باشه نباید غافل بمانیم
    😉

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.