کار مشترک آریان و کریس‌دی‌برگ و برخورد سرد رسانه‌ها

به نظر می‌رسد رسانه‌های پرنفوذ جهانی که بی‌بی‌سی مثلا جزو  آزادترین‌هایشان محسوب می‌شود چندان علاقه‌ای به پوشش خبری سفر آقای کریس‌ دی‌برگ به ایران ندارند.

از سال ۱۳۵۷ تاکنون هیچ خواننده پاپ یا راک غربی اجازه نیافته است برای اجرای برنامه به ایران بیاید.

دیشب من چندین ساعت بی‌بی‌سی را روشن نگاه داشته بودم که ببینم انعکاس این خبر چگونه است. حدود ساعت 8 به وقت محلی این‌جا، چیزی در حدود 10 ثانیه یک نمای نزدیک از کریس ‌دی‌برگ نشان داد که معلوم نبود کجاست و چه کسانی دور و برش هستند. فقط یک بار به صورت گذرا اسم ایران آمد و حرف‌های کریس‌ دی‌برگ هم کامل پخش نشد. گوینده وعده داد که گزارش کامل‌تری در این زمینه پخش خواهد شد، ولی من چیزی ندیدم. این در حالی است که دست کم دو خبر بی‌اهمیت و چرند یکی در مورد شارون استون و یکی در مورد یک هنرپیشه دیگر جندین بار پخش شد.

کریس‌ دی‌‌برگ:  من می‌خواهم در ایران کنسرت بدهم و این برنامه آرزو و رویای من است.

بعضی خبرها خطرناک هستند و خیلی برنامه‌ریزی‌ها را به باد می‌دهند. کافی است مردم آمریکا یا کشورهای غربی فقط ده دقیقه چهره‌ی مردم ایران را ببینند تا متوجه شوند ایرانی‌ها موجودات هولناک و خطرناکی نیستند. بعد هم تمام رشته‌های «جنگ‌طلبان راست افراطی جهانی» پنبه شود. اخبار ایران فقط وقتی باید در رسانه‌ها منعکس شود که نکته‌ای «محکوم‌کننده» در خبر وجود داشته باشد یا دست‌کم بشود نوعی «اتهام» به آن چسباند.

کریس ‌دی‌برگ: تهران از لندن و نیویورک امن‌تر است.


مشترک خوراک بامدادی شوید
کامل
فقط مطالب
فقط لینکدونی

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

22 دیدگاه برای «کار مشترک آریان و کریس‌دی‌برگ و برخورد سرد رسانه‌ها»

  1. دوست عزیز از یک طرف دیگر به قضیه نگاه کنید. شاید برای ما دی برگ اسم خیلی بزرگی باشد. برای این ادعا کافیست از یک ایرلندی (که کریس دی برگ مقیم آنجاست) از میزان محبوبیتش سوال کنید.

    لایک

  2. سلام، خیلی از مطلب جالب شما ممنونم. بسیار نکته بینانه بود، خاطر نشان میکنم که کریس دی برگ در تمام دنیا شناخته شده و محبوب است. این را میشود از برنامه های کنسرت او که در سایتش درج شده فهمید. خیلی خیلی متشکرم از این مطلبتون، باز هم بنویسید.

    لایک

  3. با عرض سلام
    من یه بار با یه آلمانی صحبت مردم (نه چت ، بلکه رو در رو) و اون گفت خواننده هایی که برای شما خیلی مهمن ، انجا انجوری مشهور و محبوب نیستن ، مثلا evanescence یا Dido . ولی گفت پیر و جوون ، با هر سلیقه ، کرسی دی برگ رو میشناسن و خیلی دوسش دارن ، مخصوصا تو اروپا و آمریکا. و خوب این حرف دوستمونو تصدیق میکنه.

    لایک

  4. @shaho و arsalan
    من از میزان محبوبیت کریس دی‌برگ در غرب اطلاعی ندارم. ولی به هر حال از چهره‌های پاپ بسیار سرشناس غرب است. تلویزیون بی‌بی‌سی اگر واقعا دوست مردم ایران است و مخالف دیوسازی از ایران و ایرانیان، می‌توانست بهتر این موضوع را که اتفاقا بسیار سوژه‌ی عامه‌پسندی هم هست و مخاطبین غربی خوب آن‌‌را خواهند گرفت پوشش دهد.

    @Ali: ممنون از توضیح شما. به نظر من هم کریس دی‌برگ آدم محبوب و شناخته شده‌ای است.

    @erfan:
    ممنون. ولی من درست نگرفتم مطلب شما رو. یعنی کریس‌ دی‌برگ که در ایران محبوبه در آمریکا و اروپا هم محبوبه؟ یا نیست؟

    لایک

  5. @مونا: کنسرت در ایران که هنوز برگزار نشده. برای دانلود همین آهنگ هم می‌تونی افزونه‌ی مخصوص دانلود ویدئو رو در فایرفاکس نصب کنی و دانلودش کنی.

    لایک

  6. ترانه ي خيلي خيلي زيباييه
    در رابطه با بي بي سي هم بايد بگم وقتي خودمون همون كارا رو ميكنيم چطور ميتونيم ازش ايراد بگيريم
    ما هم موقعي كه يه خبر بد در رابطه با آمريكا هست مثل تظاهرات ، قطع برق ، آدم كشي سريع تو خبرها ژخش ميكنيم ولي اگه يه خبر خوب باشه اصلا اهميت نميديم
    آخه رسانه ها برگ برنده ي دولت در مقابل مردمه

    لایک

  7. @راوی دختر گمشده دایی:
    بله، خیلی باحال بود 🙂

    @Esfandiar: Exactly! If they find any problem amplify it in the global news channels, if all is OK no one care to report it.

    @دامون:
    در واقع حرفت کاملا درسته. رسانه‌های جمعی ابزار کنترل مردم در دست قدرت‌های متمرکز هستند. چه در کشورهای غربی و چه در ایران. تفاوتش اینه که در کشورهای غربی این ابزار نقش بسیار کلیدی‌تری داره، چون حاکمیت برای کنترل مردم ابزار سرکوب مستقیم رو نداره و مجبوره به کمک روش‌های کنترل افکار (رسانه‌های عمومی) مردم رو کنترل کنه.

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.