مسابقه‌ی بیست سئوالی خاورمیانه

این نوشته جالب بود و به جای نقل و قول کل‌اش را ترجمه کردم.

نکته: برای بررسی درستی ادعاها کمی جستجو کرده‌ام و لینک‌هایی که در نوشته می‌بینید از من است. (این مسابقه در واقع 18 سئوالی است!)

یک مسابقه‌ی بیست‌سئوالی در مورد منطقه‌ی مورد علاقه‌ی‌ آمریکا یعنی خاورمیانه. اجازه دهید آزمون را با موضوع سلاح‌های هسته‌ای شروع کنیم:

س.  کدام کشور خاورمیانه واقعا دارای سلاح‌های هسته‌ای است؟
ج. اسرائیل


س. کدام کشور خاورمیانه از امضای موافقت‌نامه‌ی منع تولید و گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) سرباز زده است؟
ج. اسرائیل


س. کدام کشور خاورمیانه به ناظران بین‌المللی اجازه بازدید از تاسیسات هسته‌ایش را نمی‌دهد؟
ج. اسرائیل


س.‌ کدام‌یک از کشورهای خاورمیانه درخواست کرده‌اند که خاورمیانه تبدیل به منطقه‌ی عاری از هرگونه سلاح هسته‌ای شود؟
ج. کشورهای عربی و ایران


س. کدام کشور خاورمیانه سرزمین‌های متعلق به مردم دیگر را اشغال کرده است و در اشغال خود دارد؟
ج. اسرائیل.

اسرائیل منطقه‌هایی از لبنان و سوریه و همین‌طور بخش‌هایی از شرق بیت‌المقدس، کرانه‌ی باختری رود اردن و نوار غزه را در اشغال خود دارد.


س. کدام کشور خاورمیانه بیش از 60 سال است که به آواره شدگان اجازه‌ی بازگشت به خانه‌هایشان را نمی‌دهد  و از پرداخت هرگونه غرامت به آن‌ها بابت املاکی که از دست داده‌اند خودداری می‌کند؟
ج. اسرائیل


س. کدام کشور خاورمیانه جاده‌هایی دارد که در آن‌ها شهروندان «عرب» اجازه‌ی راندن ندارند، یا برنامه‌های توسعه‌ی مسکنی دارد که در آن‌ها عرب‌ها نمی‌توانند زندگی کنند؟
ج. اسرائیل


س. کدام کشور خاورمیانه بیشترین سرپیچی‌ها از قطع‌نامه‌های سازمان ملل داشته است؟
ج. اسرائیل.

ایالات متحده‌ی آمریکا دست‌کم در چند مورد به خاطر اجرا کردن قطع‌نامه‌های شورای امنیت وارد جنگ شده است. اما وقتی نوبت به قطع‌نامه‌های علیه اسرائیل می‌رسد آمریکا به یک «ناظر بدون هیچ‌ بینش اخلاقی» تبدیل می‌شود که می‌بیند،‌ می‌شنود و هیچ‌ نمی‌گوید. این مساله این تردید را به وجود آورده است که اصطلاحا «چه کسی سگ است و چه کسی دم سگ» [منظور از این اصطلاح این است که سگ همیشه دمش را تکان می‌دهد نه برعکس، حالا چه کسی سگ یعنی تصمیم‌گیر اصلی است؟]


س. کدام کشور خاورمیانه در گذشته توسط مردانی رهبری شده است که روزگاری تروریست‌های تحت تعقیب بوده‌اند که برای دستگیریشان جایزه تعیین شده بود؟
ج. اسرائیل.

اسحاق شامیر؛ نخست وزیر پیشین اسرائیل (Yitzhak Shamir) روزگاری رهبر یک گروه تروریستی بود که دستور ترور کنت فولک برنادت (Count Folke Bernadotte) دیپلمات سوئدی که در سازمان ملل کار می‌کرد را صادر کرد. همچنین مناخیم بگین؛ نخست وزیر پیشین اسرائیل (Menchem Begin) ابتدا رهبر یک گروه تروریستی بود که در میان بسیاری جنایت‌هایی که انجام داد می‌توان به منفجر کردن هتل کینگ دیوید و کشتن دست‌کم 100 نفر اشاره کرد.  (لینک‌ها از من است)

[با اشاره‌ی دوست خوبم در این‌جا بد نیست به نام آریل شارون (Ariel Sharon) معروف به «قصاب‌ صبرا و شتیلا» نیز اشاره‌ای کرده باشیم تا به این جنایتگار بزرگ کم لطفی نشده باشد.]


س. کدام کشور خاورمیانه رسما و علنا از روش‌های ترور (سوء قصد) برای حذف دشمنان سیاسی‌اش استفاده می‌کند؟
ج. اسرائیل.

ترورهایی بوده است که توسط بعضی از کشورهای عربی انجام شده باشد؛ اما معمولا دولت‌های عربی خود را به آن‌ها متصل نمی‌دانند. اسرائیل اما اصطلاح مودبانه و خوبی اختراع کرده است که مطبوعات آمریکایی هم خوب به آن چسبیده‌اند: «کشتن هدفمند» (Targeted Killing) برای این‌که از واژه‌ی ترور و سوءقصد (assassination) استفاده نکنند.

روزی یک خبرنگار بریتانیایی گفت: «فلسطینی‌ها استعداد عجیبی برای انتخاب رهبران بد دارند، و اسرائیلی‌ها استعداد عجیبی برای کشتن رهبران خوب».

[کشتن هدفمند در این‌جا به معنی تروریسم دولتی سازمان‌دهی شده و با اعلام‌قبلی است. مثلا تا به حال در چندین مورد دولت اسرائیل اعلام کرده که فلان افراد را می‌کشد (یا ترور می‌کند) و این نوع ترور شاید مصداق فاش‌ترین نوع تروریسم دولتی در جهان باشد. با تشکر از دوست خوبم هزاران نقطه برای برخی اصلاحات]


س. آمریکا نفت‌اش را از کدام کشورها می‌خرد؟
ج. 5 صادر کننده‌ی اصلی نفت به آمریکا عبارتند از کانادا، عربستان سعودی، مکزیک، نیجریه و ونزوئلا.

بخش عمده‌ای از نفت آمریکا از کشورهای غیر عربی تامین می‌شود و این ادعای برخی مقامات آمریکایی که «عرب‌ها نفت وارداتی آمریکا را کنترل می‌کنند» دقیق نیست.


س. کدام کشور خاورمیانه سالیانه هدیه‌ای به مبلغ 3 میلیارد دلار از کنگره‌ی آمریکا دریافت می‌کند؟
ج. اسرائیل.


س. از میان دریافت‌کنندگان کمک‌های مالی از آمریکا، کدام کشور است که اجازه دارد کل کمک را به صورت یک‌جا دریافت کند و بعد بخشی از آن را در سیستم خزانه‌داری آمریکا (U.S. Treasuries) سرمایه‌گذاری می‌کند تا مالیات دهندگان آمریکایی حتی بابت هدیه‌ای که به او داده‌اند سود پرداخت کنند.
ج. اسرائیل.


س. کدام کشور خاورمیانه قوی‌ترین لابی (گروه فشار قانونی) در آمریکا را دارد؟
ج. اسرائیل


س. کدام کشور خاورمیانه است که اغلب سیاست‌مداران، روزنامه‌نگاران و نخبگان دانشگاهی آمریکا از انتقاد کردن از آن هراس دارند؟
ج. اسرائیل


س. آمریکا به نمایندگی از کدام کشور جهان، بیشترین تعداد وتو را در سازمان ملل داشته است؟
ج. اسرائیل


س. مردم خاورمیانه کدام کشور جهان را به عنوان بزرگترین منافق (یا ریاکار) (hypocrite) می‌شناسند؟
ج. ایالات متحده‌ی آمریکا


س. کدام‌یک از کشورهای خاورمیانه به کشتی‌های آمریکایی در آب‌های بین‌المللی حمله کرده‌اند؟
ج. عراق و اسرائیل.

یک فروند هواپیمای عراقی یک موشک اشتباهی به سوی یک کشتی آمریکایی شلیک کرد. دولت عراق به سرعت واکنش نشان داد و غرامت پرداخت کرد. در سال 1967 هواپیماها و قایق‌های تندرو اسرائیلی به یک کشتی آمریکایی (USS Liberty) حمله کردند که منجر به کشته شدن 34 تن از خدمه‌ی آن شد. دولت آمریکا به سرعت (قبل از این‌که کشتی به ساحل برسد) واقعه را یک تصادف دانست و تا به امروز کنگره هرگز جلسه‌ی علنی در این‌باره تشکیل نداده است که نجات‌یافته‌گان اجازه‌ی روایت ماجرا داده شود. اما این افراد خارج از کنگره داستان خود را نقل کرده‌اند: حمله عمدی بود؛ اسرائیل به خانواده‌های کشته‌شدگان غرامت پرداخت کرد؛ ولی تا سال‌ها از پرداخت غرامت بابت کشتی سرباز زد.


مشترک خوراک بامدادی شوید
کامل
فقط مطالب
فقط لینکدونی

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

35 دیدگاه برای «مسابقه‌ی بیست سئوالی خاورمیانه»

  1. اسرائيل قلب تپنده ي ليبرال دموكراسي در خاورميانه است .
    اين كشور از لحاظ آزادی‌های اجتماعی و سياسي پیشروترین کشور در منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود.

    اكثريت مردم ايران خصومتي با اسرائيل نداشته و ندارند .
    فقط 10 الي 15 درصد از ذوب شدگان در رژيم ولايت ستمگر فقيه هستند كه واژه نابودي اسرائيل از دهان كف الود و متعفنشان همچون لجن پراكنده ميشود .

    لایک

  2. در ایران رژیم تصویری از اسرائیل ارائه می‌دهد که تماماً سیاهی است. در نگاه رژیم عده‌ای یهودی مهاجر اروپائی سرزمین فلسطین را اشغال کرده‌اند و از بامداد تا شام مشغول جنایت، فساد، شکنجه و توطئه هستند. به گمان من برای شناختن اسرائیل بیش از هر چیز باید به این نکته توجه داشت که اسرائیل با همه عیب‌ها و ایرادها، یک دمکراسی است که در آن رسانه‌ها آزادند، دستگاه قضائی استقلال کامل دارد، و اعضای پارلمان بدون نظارت شورای نگهبان با رأی مردم انتخاب می‌شوند و در برابر مردم مسئول و جوابگو هستند. مقایسه‌ای مختصر بین جمهوری ولایت فقیه و اسرائیل، آشکار می‌کند کدامیک راست می‌گویند و دولتهایشان با شفافیت عمل می‌کنند.

    لایک

  3. رئیس جمهوری پیشین اسرائیل آقای موشه قصاب با شکایت منشی‌اش نسبت به دست درازی‌های جنسی او، حقاً که بی‌آبرو شد و سرانجام نیز با خفت هفته‌های پایانی ریاست جمهوری را سر کرد. در مملکت ولایت فقیه اما اگر شیر از پستان ولایت نوشیده باشی، می‌توانی دست به هر فسق و فجور و فسادی بزنی، در مقام فرمانده نیروی انتظامی پایتخت، با هفت زن برهنه در حال رکوع و سجود با منقل و ویسکی و کوکائین دستگیر شوی و یک ساعت بعد به دستور رفیق شادخواریهایت سعید مرتضوی آزاد شوی. بله، می‌توانی حاج سلمان (سردار سلمان خدادادی فرمانده سپاه منطقه ملکان و نماینده این شهر در مجلس هشتم) باشی، به دو دختر باکره از خانواده‌ای محروم تجاوز کنی، زنی شوهردار را با شوهر معتاد، با تهدید به اینکه شوهرت را به جرم قاچاق سی سال زندانی می‌کنم، به تسلیم و تمکین واداری و بعد که این زن شوهردار حامله شد او را نزد یک قابله دهاتی بفرستی که به جانش بیفتد و زن بدبخت تا پای مرگ برود. بعد هم وقتی بر اثر شکایت دستگیرت می‌کنند به یاری حداد عادل و سعید مرتضوی و سردار جعفری فرمانده سابقت یک شبه آزاد می‌شوی و برای ادای وظیفه نمایندگی به دارالشورای اسلامی باز می‌گردی.
    تفاوت اسرائیل صهیونیست با جمهوری اسلامی ناب انقلابی محمدی در همین مسائل است.

    لایک

  4. من یک دور توصیه میکنم دوستان مطلب رو بدون پیش قضاوت، بدون دیدگاه سیاف سفید قبلی بخونن. یعنی صرفا همین مطلب رو بخونند و راجع به مستندات ارائه شده نظر بدن. آیا بازم نظرشون همینه؟

    لایک

  5. نمیدونم چرا بعضی ها میخوان از این جنایتکارها دفاع کنن؟
    وقتی اوباما به خاطر حرکت در جهت اهداف اسراییل کاندیدای منتخب حزبش میشه دیگه حرفی برای گفتن باقی نمیمونه
    اگر بشه دین ، مذهب ، نژاد و همه این چیزها رو کنار بذاریم نمیشه اخلاق و وجدان رو کنار گذاشت
    مرسی بابت پست جالبتون .
    و خدایی در این نزدیکی است …

    لایک

  6. خوب است كه يك مسابقه 20 سوالي هم در مورد ايران و نقض حقوق بشر و حقوق شهروندي وسركوب شديد انديشه هاي دگر انديش و فيلتر و سانسور و حماقت شديد در مسائل اقتصادي و كشتار زندانيان سياسي و نظامي كردن فضاي دانشگاهها و اجبار زنان به رفتار مطابق ميل مذهبيون حاكم و سنگسار و قطع دست و پا و احساس عدم امنيت حتي در اتاق خواب خانه خودت و هزاران مورد ديگر بنويسي…
    ظلم و ستم نزديك را هم ببين همانطور كه ظلم و ستم دور را مي بيني…و ظلم و ستم نزديك سزاوار تر است ديدنش.

    اين مسابقه 20 سوالي نياز به ترجمه هم ندارد !!

    لایک

  7. کدام کشور خاورميانه است که با توجه به استانداردهای جهانی زنده‏گی، به‏ترین کشور برای مردم‏اش است؟
    اسراييل

    کدام کشور خاورميانه است که پيشرفته‏ترين کشور منطقه از نظر علمی است و مراکز تحقيقاتی و دانشگاه‏های‏اش از پيشروترين‏های دنيا هستند؟
    اسراييل

    دوست عزيز، می‏توان بيش از بيست سوال از اين دست هم در مورد نقاط قوت و مثبت اسراييل نوشت. کسی منکر کارهای کثيف و غیرانسانی اسراييل نمی‏تواند باشد، ولی اسراييل برای اسراييلی‏ها سرزمين بدی نيست.
    به اندازه کافی پيش از من نوشته‏اند، و با اين که نوشته در مورد اسراييل است، اما آيا به نظرت بيان مرتب تنها نکات منفی اسراييل توسط کسانی که با چشمان کمی باز، کارنامه‏ای وحشتناک دارند، به قصد شانتاژ و پوشاندن ضعف‏های خودشان با تراشيدن دشمن نيست؟
    منصف باشيم.

    لایک

  8. @امین ثابتی
    مطمئنا دلیل بر نابودی یک کشور نمی‌شود. اما مگر در جایی از این نوشته صحبت از نابود کردن اسرائیل شده است؟

    Roozbeh:
    با شما موافق نیستم. آزادی برای همه‌ی مردم باید باشد. شاید جامعه‌ی یهودی اسرائیل از رفاه و آزادی خوبی برخوردار باشند، اما تا وقتی رفتار تبعیض‌آمیز با عرب‌ها ادامه داشته باشد نمی‌توانید چنین عبارت‌هایی را بکار ببرید. علت اشاره‌های شما به ایران را هم متوجه نشدم، در متن نوشته اشاره‌ی چندانی به ایران نشده است.

    @نیم: در مورد ایران هم می‌توان بد نوشت، اما فکر نمی‌کنم نمونه‌ی مشابه/معادل موضوعات هولناکی مانند آن‌ها که در مورد اسرائیل اشاره شده را بتوان در مورد ایران پیدا کرد. کجای نوشته سفسطه‌آمیز است؟

    @محسن: بحث ایران جداست و این نوشته در مورد ایران نیست، اگر چه مطمئنا اگر ایران هم مشکلاتی در این حد عظیم می‌داشت می‌توانست مطرح شود. موضوعاتی که اشاره کردید حتی اگر درست باشند در قیاس با فاجعه‌ای که در اسرائیل رخ می‌دهد و خطری که از سوی اسرائیل ایران را تهدید می‌کند هیچ است.

    @لرد شایرون:
    ممنون از کامنت شما. درست است، اسرائیل پیشرفته و مجهز است و از شاخص‌های رفاه خوبی برخوردار است. اسرائیل برای اسرائیلی‌های یهودی سرزمین خوبی است. اما آیا این سرزمین برای فلسطینی‌ها هم سرزمین خوبی است؟ من این نوشته را از زبان حکومت ایران ننوشتم که مثلا قصد سرپوش گذاشتن بر اشتباهات خودم را داشته باشم.

    اسرائیل برای امنیت منطقه و جهان و به خصوص ایران یک خطربی‌نهایت بزرگ است. این موضوع باید آشکار و فاش شود، چون فکر می‌کنم مهمترین موضوع برای مردم ایران صلح و امنیت است.

    @سایر دوستان
    ممنون از حضورتان.

    لایک

  9. I don’t understand why some people just read this and say «so? what about Iran». It is like me saying «so? what about Brazil?» What about it. This is about a crule regime, its criminal behaviour, and an unfair international system. whether or not Iran is worse or better or if its in our ineterest to take side is another issue all together. Some people shut their eyes to everything because they are not happy with Iranian government. This is so shallow.

    لایک

  10. @Esfandiar:
    Thanks a lot. Your words are straight to the point. Iran issue is another issue and mixing different arguments together will create fallacy.

    @محمودرضا:
    این مقاله در اصل انگلیسی بوده و من ترجمه‌کردم. لینک‌ اصل مقاله به انگلیسی در ابتدای خود نوشته هست.

    لایک

  11. اسرائیل از همه بدتر! خوب به ما چه؟ این برای ملت ما برنج و چای و درآمد میشه؟ حلبی آبادها هم تقصیر اسرائیل است؟

    لایک

  12. با نظر شما در مورد خطر اسراييل براي ايران موافق نيستم.
    تاريخ نشون داده كه بيشترين خطر براي ملت – و نه دولت – ايران از جانب كشورهاي عربي حاشيه خليج فارسه.
    كدوم كشور به ايران حمله كرد؟ عراق
    كدوم كشورها بيشترين كمكهاي مالي رو به عراق كردند؟ عربستان سعودي كويت امارات متحده عربي
    كدوم كشور به ايران اسلحه فروخت؟ سوريه كره شمالي چين و اسراييل
    اسراييل به ايران كمك كرد چون منافعش اقتضا ميكرد كه عراق برنده جنگ نشه. همين الان هم اگه اين داستان انرژي هسته اي و اظهارنظرهاي مربوط به اون نبود اسراييل ميتونست بهترين متحد ايران باشه.
    اسراييل جنايت ميكنه؛ بله ميكنه. ولي دوستي كشورها بر اساس اصول اخلاقي نيست بر اساس منافع مليه.

    لایک

  13. @علیرضا:

    اولا اجازه بده به خاطر کامنت خوبی که گذاشتی تشکر کنم.

    با نکته‌هایی که اشاره کردی کاملا موافق هستم. دست بر قضا حرف شما در مورد اسرائیل کاملا درسته. بهترین متحد ایران در منطقه می‌تونه اسرائیل باشه. هر دو با بافت جمعیتی اغلب عرب منطقه مشکل دارند و پیوندهای تاریخی ریشه‌داری میان ایرانی‌ها و جامعه‌ی ایرانی‌تبار اسرائیل وجود داره. اما این مساله با توجه به شرایط چند دهه‌ی اخیر دور از ذهنه و عملی نیست. منظورم اینه که خیلی چیزها هست که نزدیک شدن ایران و اسرائیل را ناممکن می‌کنه.

    اما در مورد خطر.
    به نظر من در شرایط امروز خطر اسراییل برای ایران خیلی جدی و پررنگه. اهرم فشار اسرائیل روی آمریکا به حدی قویه که این خطر وجود داره (و روز به روز هم داره جدی‌تر می‌شه) که با چراغ سبز آمریکا اسرائیل به ایران حمله‌ی نظامی کنه. این حمله در صورت پاسخ ایران می‌تونه به یک جنگ تمام و عیار تبدیل بشه که با دخالت آمریکا و حتی استفاده از سلاح‌های هسته‌ای به یک فاجعه‌ی کامل انسانی تبدیل خواهد شد.

    این خطر رو در حال حاضر ما از سوی اسرائیل داریم و نه از سوی کشورهای عرب منطقه.

    لایک

  14. درود بر شما
    تبريك ميگم به خاطر اين وب سايت عالي

    قبول دارم كه در حال حاضر و مخصوصا در روزهاي اخير خطر جنگ ايران و اسراييل جدي تر شده ولي نكته اينجا است كه اسراييل واقعيت موجوده. و شعارها و كارهاي ما – يعني دولت ما – وضع رو بهتر نكرده كه بدتر كرده. مسلما اگر جناب رييس جمهور اون جمله كذايي رو ادا نكرده بود – و بعد تكرار نكرده بود – من الان اين كامنت رو نميذاشتم و به تعريف از وبلاگ/وب سايت شما ادامه ميدادم.
    البته اون طرف قضيه يعني تحت فشار بودن دولت اولمرت به خاطر رسوايي مالي و غيره و احتمال جانشيني موفاز و پايان دوره بوش و قس عليهذا رو هم بايد ديد. در نهايت تنها كاري كه از دست من شهروند برمياد اينه آرزو كنم در هر دو طرف منطق حكمفرما بشه.
    نكات پست شما رو هم كاملا قبول دارم فقط اين كه خيلي از اين موارد در چارچوب امنيت جامعه اسراييل با توجه به شرايط زمان و مكان قابل توجيهه، درست نيست ولي قابل توجيهه. اين لينك قديميه شايد هم ديده باشين ولي به هر حال براي شناختن اون مملكت جالبه
    http://www.economist.com/surveys/displaystory.cfm?story_id=10909883

    لایک

  15. Which country stone her own citezen to daet?
    Which country kill he citizen because ther are not Moslem?
    Which country has no mecy for openet of her geovernmnet?
    Whci country exucte people beacyse they do not pray 5 times a day?

    ……and More of the same
    Answer Islamic Republic of IRan

    لایک

  16. @winston:
    With all respect I need to emphasize a point:
    Criticizing Zionism or Racism or Apartheid has nothing to do with the religion of Jewism or being Anti-Semitic.
    One can be a jewesh and criticize Zionism.
    If talking against Nazis was being anti-christian then talking against Zionists is anti-Semitic.

    لایک

  17. درود بر شما
    جدا که مطلب مناسبی رو برای ترجمه انتخاب کردید. بد نیست به بعضی از دوستان یادآوری کرد که انتقاد از جنایتهای اسرائیل ربطی به مخالفت با یهودیت نداره. ضمنا من چند بار مطلب شما رو خوندم ولی نکته ای مبنی بر تایید کردن عدم وجود مشکلات در نظام حاکم بر ایران ندیدم. اصلا نوشته شما درباره اسرائیله و ربطی به بدون عیب بودن جمهوری اسلامی ایران (که برخی از افراد درباره اون کامنت گذاشته بودن!) نداره.

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.