یک بازی فکری ساده که همه در آن می‌بازند

چند روزی بود که در مورد بازی فکری بی‌نظیر «بازی» می‌خواستم بنویسم. اولین بار در لینکدونی بامدادی معرفی‌اش کردم. اما چون به نظرم نبوغ‌آمیز رسید، در این‌جا بیشتر توضیح می‌دهم.

«بازی» یک بازی دائمی است. هدف آن هم این است که در مورد خود بازی فکر نکنید. به محض این‌که در مورد «بازی» فکر کردید، بازی را باخته‌اید. پس از هر باخت برای مدت معینی (مثلا یک ساعت) از جریان بازی خارج هستید. بعد از آن به صورت خودکار وارد بازی می‌شوید و در بازی خواهید ماند تا وقتی که دوباره به یادش بیفتید و ببازید.

«بازی» (The Game) یک بازی دائمی است. یعنی تا وقتی که در مورد آن فکر نکنید در حال بازی کردن هستید و راهی برای خروج از بازی هم ندارید.

قوانین بازی «بازی»:

  1. همه‌ی مردم جهان درحال بازی کردن «بازی» هستند (یا همه‌ی کسانی که درباره‌ی «بازی» می‌دانند در بازی هستند).
  2. هرگاه درباره‌ی «بازی» فکر کنید، بازی را می‌بازید.
  3. هربار که باختید، باید باختتان را به صورت عمومی اعلام کنید!
  4. پس از هربار باختن به مدت یک ساعت در بازی نیستید. بعد از آن به صورت خودکار وارد بازی خواهید شد.

در تعریف دیگری از قوانین این بازی، همه‌ی افراد جهان در حال بازی کردن بوده‌اند، هستند و خواهند بود. مطابق این تعریف برای مشارکت در «بازی» نیازی به آگاه بودن نسبت به آن نیست.

«بازی» توسط صدها هزار نفر در کشورهای آمریکا، انگلستان، کانادا، هلند، برزیل، استرالیا، ژاپن و بلژیک بازی شده است. این بازی بعضی‌ها را روانی کرده است،‌ چون به نظرشان بیهوده می‌رسد، اما راه گریزی هم از آن ندارند.

بعضی از بازکنان برای این‌که دیگران را وادار به باختن کنند استراتژی‌هایی طراحی کرده‌اند. مثلا روی جایی که در معرض دید عموم باشد می‌نویسند «بازی». هر کس که نگاهش به آن نقطه بیفتد به یاد بازی می‌افتد و می‌بازد!

هیچ راهی ندارید: شما بازی می‌کنید و شما خواهید باخت

نکته‌ی عجیب و منحصربه‌فرد این بازی این است که به محض این‌که در موردش دانستید (مثلا بعد از خواندن این پست) دیگر‌ از آن گریزی ندارید. شما نمی‌توانید درباره آن ندانید، پس در بازی هستید. ممکن است ببازید، اما به صورت خودکار بعد از یک ساعت وارد بازی می‌شوید. این بازی برای باختن طراحی شده است. یک بازی هولناک که

  1. همه در آن بازی می‌کنند
  2. همه بدون استثنا خواهند باخت
  3. هیچ‌کس نمی‌تواند برای همیشه از بازی خارج شود

حتمی بودن باخت در این بازی به حدی جدی است که برخی به آن نام «بازی بازندگان» (The Losers Game) را داده‌اند! باختن در این بازی «دیر و زود» دارد اما «سوخت و سوز» ندارد.

«بازی» برنده ندارد

از وقتی فهمید‌ام که در حال بازی کردن «بازی» هستم و هیچ شانسی هم برای «نباختن» ندارم دچار یاس فلسفی شده‌ام. خوب که فکر کنید فلسفه‌ی پشت این بازی بی‌نهایت جبرگرایانه و سیاه است. این بازی برنده ندارد.

پدیده خرس قطبی

این بازی بی‌ارتباط به پدیده‌ی «خرس سفید» (White Bear Phenomenon) که اولین بار توسط «فئودور داستایوفسکی» بزرگ مطرح شد نیست. داستایوفسکی در این‌باره می‌گوید:

سعی کنید برای خودتان چنین هدفی تعیین کنید: «به یک خرس سفید فکر نکردن». متوجه خواهید شد که خرس لعنتی هر لحظه توی ذهنتان می‌آید!


مشترک خوراک بامدادی شوید
کامل
فقط مطالب
فقط لینکدونی

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

24 دیدگاه برای «یک بازی فکری ساده که همه در آن می‌بازند»

  1. یعنی این بازی رو باید با کامپیوتر بازی کرد یا همین طوری!!!
    اگر هم باختیم به کی بگیم اصلا کی ها توی بازی هستند و ما از کجا باید بونیم فلانی توی بازیه
    اگر می شه بیشتر توضیح بدید

    لایک

  2. @خواب بزرگ:
    ممنون

    @حجت و صندوقک:
    بازی کردنش که کاری نداره! سعی کن از ذهنت بیرونش کنی. بهش اصلا فکر نکن. اگه بهش فکر کردی باختی. هر بار که ببازی یک ساعت از بازی بیرونی. بعد دوباره نباید بهش فکر کنی. اگه دوباره بهش فکر کردی باختی!

    @ارشاد:
    نه بابا نیازی به هیچ‌چی نداره. سعی کن کلا به این بازی فکر نکنی. اگه تونستی کامل از ذهنت بیرونش کنی که هیچ. اگر بهش فکر کردی باختی! هر چند بار که خواستی هم می‌تونی ببازی!

    لایک

  3. چقدر مسخره است.
    ببین آدم‌ها وقتی بیکار می‌شوند دست به چه کارهایی می‌زنند که خودشون رو سرگرم کنند.

    لایک

  4. می شه لطفا بیشتر توضیح بدهید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    من متوجه نمی شم درست لطفا راهنمایی بیشتری کنید.

    لایک

  5. می دونید این بازی در اصل یادمون می ندازه که باید درست زندگی کنیم ویعنی اصلن باید زندگی کنیم نه اینکه فقط زنده باشیم.
    ما آدم ها همیشه تو بازی هستیم و اینکه اگه یاده بازی بیفتیم باختیم ،فقط به خاطر این که یه وقتای یادمون می ره که زنده ایم و زندگی می کنیم.
    همین

    لایک

  6. خيلي جالب بود..
    از اين به بعد هر دفعه كه بخوام كامنتي تو بامدادي بذارم آخرش يه كلمه » بازي» رو ميارم كه ببازي و يه ساعت بياي از بازي بيرون! 😉

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.