کوسه‌‌ با ماهی‌قرمز فرق دارد

کمانگیر عزیز در نوشته‌ی اخیرش به عنوان «در جنگ قاقالی‌لی پخش نمی‌کنند» می‌نویسد:

سردار محمود چهارباغي فرمانده توپخانه و موشك‌هاي نيروي زميني سپاه از «توليد تجهيزات جديد در اين يگان از جمله مهمات هوشمند كه قادر است اهداف كوچك و متحرك را مورد اصابت قرار دهد و نيز گلوله هاي ۱۳۰ و ۱۵۵ ميلي متري خوشه‌ای كه فضاي زيادي را روي زمين تحت پوشش قرار خواهد داد» خبر داد (تاکید از کمانگیر به نقل از فارس).

کمانگیر نوشته‌اش را با نقل قول از نوشته‌های من «وقیحانه‌ترین دروغ» و «پنج در برابر صد و یازده: بمب خوشه‌ای ادامه دارد» چنین ادامه می‌دهد:

۱۱۱ کشور جهان در اجلاس دوبلین رسما ممنوعیت کاربرد بمب‌‌های خوشه‌ای را تصویب کردند و متعهد شدند ظرف مدت ۸ سال زرادخانه‌های خود را از بمب‌های خوشه‌ای عاری سازند. (متن معاهده‌نامه). موفقیت در این طرح که به ابتکار نروژ آغاز شده بود یک دستاورد  تاریخی و بزرگ برای بشریت محسوب می‌شود.آمریکا، روسیه،اسرائیل، پاکستان و هند از پذیرفتن این معاعده‌نامه سرباز زدند. این کشورها بزرگترین تولیدکنندگان و ذخیره‌کنندگان بمب‌های خوشه‌ای در جهان هستند. (نقل قول از وبلاگ من)

و ادامه می‌دهد:

نکته ای که ناگفته ماند این بود که ایران ما هم گویا در زمره کشورهایی است که هنوز این نوع بمب را برای روز مبدا نگه داشته است (ویکیپدیا).

و در پایان تاکید می‌کند:

بگوییم مرگ بر جنگ اما مرگ بر جنگ را ابزار نکنیم. بمب خوشه ای آمریکایی همانقدر بد است که بمب خوشه‌ای ایرانی.

چند توضیح:

حال و هوای نوشته‌ی کمانگیر و شیوه‌ی چیدمان مطالب و نقل قول‌هایی که آورده توضیحاتی را از سوی من می‌طلبد.

نکته‌ی اول: همه‌نوع استفاده از خشونت را محکوم می‌کنم

اگر تردیدی تا الان بوده اجازه دهید رفع‌اش کنم. من استفاده از هر نوع سلاح خوشه‌ای (و راستش رو بخواهید اصولا هرگونه سلاح) را محکوم می‌کنم و مهم هم نیست که این بمب خوشه‌ای ایرانی، اسرائیلی یا آمریکایی باشد. چرا که استفاده از بمب‌های خوشه‌ای یا مین‌های ضدنفر فی‌نفسه هولناک و ضدبشری است.

امیدوارم همه‌ی کشورهای جهان، از جمله‌ ایران به معاهده‌نامه‌ی منع تولید و کاربرد سلاح‌های خوشه‌ای و توافق‌نامه‌های مشابه بپیوندند.

نکته‌ی دوم: توجه به زمینه

نوشته‌ی من را باید در متن (context) آن دید. چون توی همان روزهایی که بحث توافق‌نامه‌ی جدید میان کشورهای جهان برای منع تولید و استفاده از بمب‌های خوشه‌ای بود یک مقام پنتاگون گفته بود:

ممنوع شدن استفاده از بمب‌های خوشه‌ای می‌تواند همکاری ارتش آمریکا در برنامه‌های صلح‌دوستانه یا امدادرسانی در مواقع سوانح طبیعی را به خطر بیاندازد.

مخالفت آمریکا با این توافق‌نامه عملا به معنای بی‌اعتبار شدن آن می‌شود. برای همین اهمیت نپیوستن آمریکا به این توافق‌نامه خیلی خیلی بیشتر از اهمیت نپیوستن کشورهای کوچک‌تر و ضعیف‌تر جهان به آن است. همین‌طور چسباندن بمب‌خوشه‌ای به کارهای امدادرسانی هنر شومی است که من دوست دارم روی آن انگشت بگذارم و بگویم این یک دروغ کثیف و وقیحانه است. در ضمن بدیهی است که تاکید روی این دروغ وقیحانه‌ی بعضی مقامات آمریکایی به معنی تایید استفاده از سلاح‌های خوشه‌ای توسط ایران نیست.

نکته‌ی سوم: کمیت مهم است
تولید و استفاده از سلاح‌های خوشه‌ای توسط آمریکا (یا سایر غول‌های نظامی جهان)، به خاطر قدرت متمرکز و بزرگ نظامی‌ای که دارند و معمولا هم به صورت پیوسته در نقاط مختلف جهان درگیر جنگ هستند بیشتر نگران کننده است تا موارد مشابه در کشورهای ضعیف و کوچک‌تر. در واقع باید بگویم اگر چه ماهیت یکی است، اما کمیت عاملی متمایز کننده است.

با یک مثال شاید بتوانم منظورم را واضح‌تر بیان کنم که چرا اختلاف کمیت گاه می‌تواند شباهت ماهوی را هم زیر سئوال ببرد:

با راهنمایی دانشمندان، بشریت سال‌هاست به این نتیجه رسیده که تولید گازهای گل‌خانه‌ای که به گرمایش زمین و خیلی عوارض دیگر منجر شده باید کم شود. حالا «جامعه‌ی فعالان محیط‌زیست در رابطه با پدیده‌ی گرمایش زمین» می‌توانند تمام وقت و انرژی (محدود) خودشان را بگذارند بر سر کم کردن گازهای گل‌خانه‌ای فلان کشور آفریقایی که مثلا 0.000001% گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کند، یا این‌که می‌توانند تمرکزشان را روی کم کردن گازهای گل‌خانه‌ای کشورهای بزرگ یا صنعتی بگذارند، مثلا روی کشور آمریکا که نزدیک 40% گازهای گل‌خانه‌ای جهان رو تولید می‌کند.

ماهیت «تاثیر منفی بر گرمایش زمین گذاشتن» بخاری خانگی پیرزن آفریقایی و صنایع غول‌پیکر کشورهای صنعتی شاید یکی باشد، اما نادیده گرفتن این «اختلاف کمیت فاحش» در تحلیل‌ها ساده‌انگاری است.

حالا بر می‌گردیم سر اصل مطلب:

نادیده گرفتن زرادخانه‌ی بمب‌های خوشه‌ای آمریکا و روسیه و چین و … یا مثلا بمب‌های هسته‌ای کشورهای عضو محفل اتمی جهان (همان باشگاه اتمی) با هزاران کلاهک هسته‌ای که برای نابود کردن تمدن بشری و حتی حیات جانوری کافی است و نادیده گرفتن این واقعیت که «کمیت مهم است» و مثلا 1000000 بمب‌خوشه‌ای با 100 بمب‌خوشه‌ای فرق می‌کند، به همان اندازه خطرناک است که اصولا طرفدار تولید و استفاده از بمب‌های خوشه‌ای باشیم.

کمانگیر عزیز این نکته را نادیده می‌گیرد که اگر چه کوسه و ماهی‌قرمز توی حوض هر دو گوشت‌خوار هستند، نتیجه‌ی حمله‌ی این‌دو به یک شناگر یکی نیست!

نکته‌ی چهارم: مرگ بر جنگ چرا نباید ابزار باشد؟

چرا سخن گفتن از جنگ و بیان خطرات آن و تاکید بر سابقه‌ی عملکرد «اربابان جنگ و جنگ‌طلبی» در جهان که نه تنها امنیت ایران بلکه امنیت کل بشریت را به بازی گرفته‌اند نباید یک ابزار شود؟ ممکن است ابزار کوچکی باشد، ولی چرا نباید همین ابزارهای کوچک وبلاگی تبدیل به صدایی بر ضد جنگ‌طلبی‌ و توسعه‌طلبی شوند؟

مردم به معنای عام آن بی‌دفاع و مظلوم هستند. در همه‌ی جهان. چرا نباید این مردم (که من هم یکی از آن‌ها هستم) از کمترین امکاناتی که دارند به عنوان «ابزاری» برای برخورد با جنگ‌طلبی جنگ‌افروزان استفاده نکنند؟

پی‌نوشت:

به دنبال این پست، کمانگیر مطلبی در پاسخ نوشت به نام «این ماهی قرمز دندانش ریخته است، و گرنه از کوسه کم ندارد». فکر می‌کنم هم من حرفم را زدم و هم او، پس دیگر دلیلی برای بیشتر نوشتن نمی‌ماند. اما شخصا ترجیح می‌دادم کمانگیر به جای این‌که مرا متهم به «ژست ضد جنگ گرفتن و فحشی روانه‌ی آمریکای جهانخوار و اسرائیل اشغالگر کردن» کند، پاسخ 4 موردی را که در همین نوشته مطرح کرده‌ام می‌داد. «ژست ضد جنگ گرفتن» من چندان ارتباطی به گفتگویی که خود کمانگیر آغازگرش بود ندارد.

کمانگیر عزیز! من و تو هیچ‌کدام جنگ‌طلب نیستیم. تو خطر حاکمیت ایران را برای مردم ایران زیادتر می‌دانی و تمرکزت را گذاشته‌ای روی کوبیدن حاکمیت ایران به شیوه‌ی خودت، من هم خطر کشورهایی مانند آمریکا یا اسرائیل را برای مردم ایران (و اصولا جهان) بیشتر می‌دانم و تمرکزم را روی معرفی و نمایش خطرات آن گذاشته‌ام، به شیوه‌ی قاصر خودم. من تو را به ‌«ژست ضد جنگ گرفتن» یا هیچ‌چیز دیگر متهم نمی‌کنم. تو کار سخت را انجام می‌دهی و قضاوت می‌کنی. من هم همانطور که گفتی به کارهای «ساده‌ای مانند ژست گرفتن» مشغولم که شامل قضاوت کردن دیگران نمی‌شود.


مشترک خوراک بامدادی شوید
کامل
فقط مطالب
فقط لینکدونی

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

22 دیدگاه برای «کوسه‌‌ با ماهی‌قرمز فرق دارد»

  1. علاوه بر این ها با توجه به اینکه کشورهایی همچون آمریکا و اسرائیل این معاهده را امضا نکردهاند و در حال حاضر برای دولت کنونی ایران دشمن هایی خطرناک طلقی می شوند پس ایران هم باید در برابر آن ها توانایی این رو داشته باشد که اگر اتفاقی بیفتد پاسخ مناسب داده شود .

    لایک

  2. یک نکته دیگر هم هست که آقای کمانگیر ازش غافل شده، مهمات خوشه ای با بمب های خوشه ای فرق داره.
    قرار نیست برای کوبیدن جمهوری اسلامی تحقیق نکرده هر حرفی زده بشه.

    لایک

  3. امروز سالگرد 18 تیر ماه 78

    گفتم شاید مطلبی نوشته باشی….ولی ….

    حکومت ایران اگه با بمبهای خوشه ای کمی که داره نتونه مثل آمریکا تهدیدی جدی برای امنیت جهانی باشه ، اما برای سرکوب دانشجو های منحرف غربزده ! و سایر اقلیتها و دگر اندیشان … واقعا» تهدیدی جدی محسوب میشه… اگه 18 تیر کمی کش پیدا می کرد سرداران سپاه همین بمبها را بر سر خودمان می ریختند…یادت هست اونوقتها ما دانشجو بودیم.

    اصولا» رژیم ایران میدونه که در برابر حملات نظامی آمریکا و اسراییل هیچ توان نظامی برتری نداره و تنها ابزار استراتژیک به چالش گرفتن جریان عبور نفت از خلیج فارس هست که آنهم با توجه به ویرانی شدید ایرن و کشته شدن مردم هیچ اهمیتی نمی تونه داشته باشه….
    سلاحهای مختلف متعارف و غیر متعارف در کشورهایی مثل ایران ، دوست گرامی ، نه برای به خطر انداختن امنیت جهانی که دغدغه وبلاگی توست ،که برای مقابله با شورشهای احتمالی داخلیست در شرایط خاص و مقابله با کرد و ترک و بلوچ و عرب و ….و سرکوب خشن این صداهای مخالف در شرایطی که احتمال داره در آینده رخ بده…و چیزهایی که اصلا» دغدغه تو نیستند!
    سلاحهای جدید ایران اگرچه کم است اما براحتی بر ضد خود ما استفاده خواهد شد و برای این منظور کافیست، مثل اوایل انقلاب که در کردستان استفاده کردند. آیا میدانی طرح خود مختار شدن فرماندهان سپاههای استانی به چه معناست و برای چه زمانی پیش بینی شده؟؟؟
    اگر آمریکا بمباران کنه حرفی نیست…کاریه که همیشه و همه جا تقریبا» انجام داده، اما بیا دوست من ، به همان شدتی که بمبهای زیاد و قوی آمریکا را محکوم میکنی ، بمبهای خوشه ای ایرانی را هم ولو با شدت بیشتری محکوم کن چون بر علیه خود( یا سایر هموطنان که با جریانی خاص در حکومت همسو نیستند) احتمالا» استفاده خواهد شد!

    یاد 18 تیر بخیر که سرداران سپاه با نامه به خاتمی هشدار دادند که اعتراض دانشجویان/مردم را دیگر تحمل نمیکنند و اگر دولت و نیروی انتظامی نمی تواند سرکوب کند خودشان وارد عمل شده و سرکوب می کنند. فکر می کنی با چه وسیله ای سرکوب می کردند و یا در آینده با چه چیزی شورشهای گسترده را می خواهند مهار کنند به خصوص وقتی احتمال حمله نظامی اسراییل و ایالات متحده وجود دارد و حفظ انسجام ملی فقط یک راه برای حکومت باقی خواهد گذاشت….سرکوب تمام کسانی که حرکتی کنند به شدیدترین وجه… به همین دلیل است که ایران مجهز می شود به سلاحهای ضد نفر
    بعید میدانم سربازهای آمریکایی با این سلاحها کشته شوند چون کیلومتر ها دور تر با موشک زیر ساختها و مراکز حساس ما را میزنند
    این سلاحها برای سرکوب مردمی است که از آن شرایط جنگ و بمباران و موشکباران سر به طغیان بر می دارند

    من به سهم خودم از این ماهی قرمز!!!!؟ (این تشبیه واقعا» مسخره است) بیشتر می ترسم و متنفرم چون از جنس خودم و هم زبان خودم است و جای دندانهایش را هنوز روی تن من و همه دانشجو ها زخمی تازه دارد پس از حوادث 18 تیر و هزاران جنایت بعد و قبل آن در حق دانشجویان

    لایک

  4. به هوشنگ:
    (اگر آمریکا بمباران کنه حرفی نیست…کاریه که همیشه و همه جا تقریبا” انجام داده، )

    خوبه قبول دارید که کاریه که همیشه و همه جا انجام داده. صرف پذیرش اینکه آمریکا اینکارو بسیار انجام داده کافیه که کسی بهش گیر نده

    شما مثال زدین از 18 تیر. میشه لطف کنید منبع دقیقی بیارین که ایران توی حادثه 18 تیر از هر نوع بمبی به خصوص بمب خوشه ای استفاده کرده باشه؟

    الان من خیلی کنجکاو شدم!!!

    من نمی فهمم آیا قدرت خطرناک آمریکا و شم جنگ آوری ای که در دنیا داره و اینهمه جنگی که در دنیا توسط آمریکا شروع شده (نمونه اش همین دو جنگ اخیر عراق و افغانستان) اصلا قابل مقایسه با هیچ کشوری هست؟

    شما میگین از جمهوری اسلامی بیشتر میترسید چون پتانسیلش بیشتره در حالیکه آمریکا که لطف کرده و این پتانسیل رو به مرحله عمل در آورده کمتر میترسید؟!

    استدلال خیلی جالبی بود

    لایک

  5. به زهرا:

    شما مطلب رو چطوري خوندي كه نتيجه گرفتي كه من گفتم در 18 تير از بمب خوشه اي استفاده شده؟ يا من از آمريكا كمتر مي ترسم و….

    واقعا» لطف كرده و با دقت بخوانيد تا بفهميد من چه چيزي مي خواسته ام كه بگويم….

    اما:

    حكومت در 18 تير از بمب خوشه اي استفاده نكرد اما از آخرين وسايل ضد شورش و گاز اشك آور كه ساخت اسراييل بود و … به طور موثري استفاده كرد و نيروهاي لباس شخصي هم در كوي دانشگاه ،پس از آنكه دانشجويان را از طبقات بالا پايين انداختند از نارنجكهاي دستي در اتاقها و راهرو هاي خوابگاه استفاده كردند و عكسها و مدارك آن موجود است…كساني كه هيچگاه شناسايي و مجازات نشدند…

    مطمئن باش كه حكومت در صورت ادامه شورش در آن زمان ، از نيروي نظامي (بخصوص سپاه پاسداران) به جاي پليس ضد شورش براي سركوب استفاده مي كرد كه در آن صورت استفاده از سلاحهايي مثل بمب و شليك مستقيم به مردم شورشي مي توانست در دستور كار قرار بگيرد.

    حكومت مداران ما اين كار را به راحتي انجام ميدادند همانطور كه:

    در كردستان در اوايل انقلاب كرد هاي شورشي را با بمب به شدت بمباران كردند در شهر هاي پاوه كامياران و …

    در تابستان 67 در حدود 4000 زنداني سياسي را فقط به دليل اختلاف عقيده و طرز تفكرشان به يكباره اعدام كردند

    نويسنده هاي دگر انديش مانند پوينده و مختاري و داريوش و پروانه فروهر و… توسط نيروهاي رسمي وزارت اطلاعات به فجيعترين حالت به قتل رسيدند

    و هزاران فعال سياسي را تا كنون از فارس و كرد و ترك و بلوچ و … اعدام و زنداني كرده اند

    و …

    در آينده خانم زهرا خواهي ديد كه اگر اقليمهاي كردستان ،خوزستان ، بلوچستان و… اگر براي احقاق حقوق طبيعي قومي و مذهبي خود اعتراضي كنند چگونه با همين بمبها سركوب خواهند شد…خواهي ديد… بخصوص اگر حمله هوايي آمريكا به ايران انجام گيرد واحتمال شورشهاي اين اقليمهاي محروم بيشتر هم بشود….

    آنوقت اين ماهي قرمز!!! اگر چه به جنگ كوسه نمي تواند كه برود اما به جنگ همانها كه در بالا گفتم به راحتي مي رود و آن شناگران را بد جور گاز مي گيرد!

    لایک

  6. قبلا هم گفته بودم ایران هم بمب خوشه ای داره و انبار میکنه:
    حالا این خبر فارس هم مویدش:

    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8704190253
    اما بامدادی عزیز… وقتی تولید و انبار بمب خوشه ای بده و محکومه، هیچ کشوری نباید به خودش اجازه این کار رو بده. اما وقتی کشور ضعیفی مثل ایران دست به آزمایش موشک با قابلیت حمل کلاهک خوشه ای میکنه، کشور قلدری مثل آمریکا هم بهانه لازیم برای توجیه ادامه استفاده از اون رو پیدا میکنه.
    تازه مگه غیر اینه که در هرگونه درگیری نظامی بین ایران و آمریکا اگه بازنده نباشیم، برنده هم نیستیم؟ پس چرا با آزمایش موشک حامل کلاهک خوشه ای وجهه خودمون رو خراب میکنیم؟
    در ثانی این روش نوشتن شما که در طی 3 نوشته قبلی درباره بمب خوشه ای هیچ اشاره ای به جمهوری اسلامی نکرده بودید این شائبه رو به وجود میاره که یه جورایی دوست ندارید بعضی واقعیتها رو منعکس کنید. امیدوارم این باعث نشه در خط سیر بعضی از وبلاگ نویسای منور دیگه بیفتید….

    لایک

  7. خوب بگذارید چند تا درصد بدهم

    صد در صد با هوشنگ موافق ام
    نود درصد با بامدادی می کنم اش نود و دو برای جمله ی مرگ بر جنگ باید ابزار باشد.
    دو درصد با خانم زهرا

    بروید با درصدهای تان حال کنید

    اما جنگ… ما جنگ نمی خوایم. نشونی اش هم اینکه حاضریم این کثافت ها باشن ولی جنگ نشه. گرچه، ترجیح می دیم این کثافت ها نباشن و جنگ هم نشه. ولی به نظر من جمهوری اسلامی جنگ می خواد. چون راه نخواستن اش خیلی ساده است. کشوری که با کوچک ترین حقوق مردم اش در نبرده نمی تونه دم از صلح و دوستی بزنه

    یک توضیح در مورد خشم گین بودن ام این روزها از طرفداران جمهوری اسلامی و اقدامات اش بدم. من زمانی می تونستم مثل کمانگیر بحث منطقی و منصفانه و محافظه کارانه کنم. الان هم می تونم ولی نمی خوام. این رو هم یک پیشرفت می دونم. این رو که تعارف رو کنار گذاشتم و برای بیان کثافت واژه ی مناسب رو انتخاب می کنم که در خور واقعیت باشه.

    تعارف و تساهل و تسامح و «شما اول بفرمایید تو» و «البته حق با شما است ولی ایشون هم راست می گن» رو به ما حقنه کرده اند. کردن اش تو حلقوم ما ایرانی ها. اینه که وقتی نوشتم متن ات خیلی ساخت یافته بود بدون خیلی حال دادم به ات. به خاطر حالی که به ات دادم شب برو قبل از خواب به این فکر کن به خاطر طرفداری ات از دستگاه ظلم و ستم پیش چند میلیون ایرانی که هنوز دنیا نیومدن باید پاسخگو باشی

    لایک

  8. به نیم
    ((شب برو قبل از خواب به این فکر کن به خاطر طرفداری ات از دستگاه ظلم و ستم پیش چند میلیون ایرانی که هنوز دنیا نیومدن باید پاسخگو باشی))
    ؟!!!

    با چیزهایی که نوشتی خیلی خوشحالم فقط 2 درد با من موافقی
    کاش اون دو درصد هم نبود
    شما هم برو راحت بخواب!

    لایک

  9. زهرا خانم تو سایت فنی تهران زیاد دیده بودم ات. دوست هات پسر بازی می کردن. تو صبح تا شب پای کامپیوتر داشتی می بلاگیدی. دو درصد رو برای اون دادم بهت. الان که این جوری گفتی می کنم اش یک درصد به خاطر حرفی که زدی. راستی عزیزم، من تا شما ها هستید خواب راحت ندارم. آخه من یک استکبار جهانی هستم. شما ها خواب آرام من رو به هم زدین.

    لایک

  10. به عقیده من سیاست فعلی امریکا در قبال ایران منجر به تقویت افراطی ها می شود و این هم بسیار آگاهانه است.
    فراموش نشود که زمان خاتمی تبدیل به «محور شرارت» شدیم و در آن زمان اظهار آمادگی ایران برای همکاری با امریکا برای تثبیت عراق که به سفارت سوییس تسلیم شد با بی اعتنایی آنها روبرو شد.
    به تاریخ دورتر رجوع کنیم اواخر دهه 70 میلادی. چندین و چند مدرسه اسلامی که در پاکستان ساخته شد و سرمایه گذار آن؟ امریکا
    به عقیده برزنسکی «در آینده چه مهمتر خواهد بود؟ از بین بردن کمونیسم یا ایجاد یک سری مسلمان دو آتشه؟»
    الان هم این وضیعت ما مطلوب جناح خاصی در امریکا و البته اسراییل است.
    یک قاعده سیاست در کشورهای در حال توسعه: ایجاد و تقویت افراطی ها برای سرکوب گرایشهای مردمی و ملی و تضعیف قشر تحصیل کرده و با نفوذ که نهایتا به فرار مغزها و سرمایه ها نیز منجر میشود.
    دشمن هم همیشه به درد می خورد و بهانه خوبی برای سیاست های تهاجمی و تحمیل های غیر مردمی داخلی است.
    خلاصه ز هر طرف که شود کشته به سود پرتقال فروش است.

    لایک

  11. @ رامین:

    درسته من هم شخصا هر گونه تولید و استفاده از بمب خوشه‌ای رو محکوم می‌دونم. ولی استدلال دوم شما رو قبول ندارم. این کشورهای بزرگ نیستند که از رفتار کشورهای کوچیک الگو برداری می‌کنند و مثلا اگر ایران آزمایش موشکی بکنه، بهانه دست آمریکا می‌افته که اون‌هم این‌کارو بکنه.
    قضیه کاملا یعنی دقیقا 100 درصد معکوسه. کشورهای بزرگ با تولید سلاح و سیاست گسترش‌طلبانه کاری می کنند که کشورهای کوچک‌تر به شدت احساس ضعف بکنن و دست به دامن سلاح‌های پیش‌گیرانه بشوند.

    دلیل این که من توی اون نوشته به سلاح‌های خوشه‌ای ایرانی اشاره نکردم یکی این بود که نمی‌دونستم، دوم این‌که اگر هم ایران سلاح خوشه‌ای داشته باشه خیلی خیلی به ندرت ازش استفاده کرده (شاید هم اصلا استفاده نکرده باشه) و همین‌طور زراد‌خانه‌ی کوچکی به نسبت غول‌های نظامی جهان داره.
    خلاصه‌ی کلام این‌که همونطور که توضیح دادم بحث کمیت‌ها هست و اولویت‌ها، که شخصا اولویت اصلی رو می‌ذارم با کشورهایی که بخش بزرگی از سلاح‌های خوشه‌ای در جهان رو تولید می‌کنند و ازش هم بیشتر از هر کشور جهان سوم دیگه‌ای استفاده کردن.

    لایک

  12. چرا فقط کامنت هایی که ازت تعریف و تمجید می کنند و نگه میداری؟ با اینکار چیو میخوای ثابت کنی؟ که مثلا محبوبیت زیاده؟!!!
    واقعا که برات متاسفم که کامنت قبلی منو پاک کردی. شما لیاقت کامنت منو نداشتی. اونوقت میای دم از دموکراسی و اصلاحات میزنی؟
    همتون سروته یه کرباسید. اگه بهتون بگند تا روز قیامت در مورد حقوق انسان ها بگید، حرف دارید که بزنید، ولی در عمل حتی طاقت یک کامنت انتقادی را هم ندارید. به هر حال شما هم توی ایران تربیت شدید دیگه. بیشتر از این نباید توقع داشت.

    لایک

  13. @ رضا:

    دموکراسی و آزادی بیان برای فحش دادن و به حقوق دیگران تجاوز کردن نیست. برو خدا رو شکر کن که داری توی جامعه‌ی انسانی زندگی می‌کنی و دیگران تحملت می‌کنن.

    من از کامنت‌هایی که با من مخالفت بکنن بیشتر خوشم میاد، چون نشانه‌ی ادامه‌ی بحث و داغ شدن تبادل نظره که هدف از نوشتن هم اصولا هم همینه. هیچ‌دوست ندارم کامنت‌ها رو هم ممیزی کنم، اما تا وقتی امثال شما توی اینترنت و جامعه‌ هستید که فرق میان بحث کردن و انتقاد کردن و فحش‌های رکیک دادن رو نمی‌دونید مجبورم ممیزی کنم کامنت‌دونی رو.

    بیشتر فکر کن، بیشتر حرف بزن و بیشتر مودب باش.
    قربانت
    بامداد

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.