منطق امپراطور

به خودم می‌گویم این دیوانگی است که آمریکا به ایران حمله کند. مگر می‌شود سران کشوری تا این حد بی‌منطق باشند که روزگار ملتی را سیاه کنند و جهانی را به آستانه‌ی جنگ جهانی سوم بکشانند؟ اما بعد یادم می‌آید که منطق امپراطور با منطق من یا تو فرق می‌کند:

سخنگوی امپراطور به من گفت:

تو و کسانی مثل تو در محیطی که آن‌را «جامعه‌ی مبتنی بر واقعیت» می‌نامم زندگی می‌کنید. در این نوع جامعه «راه‌حل‌ها از طریق تحلیل منطقی و موشکافانه‌ی حقایق‌ِ قابلِ تشخیص پبدا می‌شوند».

سرم را تکان دادم و چیزی در رابطه با اصول روشن‌گری و تجربه‌گرایی گفتم. حرفم را قطع کرد:

دنیای امروز دیگر این‌طور کار نمی‌کند. در حال حاضر «ما» امپراطور هستیم، یعنی عمل می‌کنیم و واقعیت خودمان را خلق می‌کنیم. بعد در حالی که تو یا آدم‌هایی مثل تو با روش عقلانی مشغول مطالعه‌ی این واقعیت هستید ما دوباره عمل می‌کنیم و واقعیت‌های کاملا جدیدی خلق می‌کنیم و شما می‌توانید آن‌ها را هم مطالعه کنید و این‌گونه است که ما موضوعات را رتق و فتق می‌کنیم. ما بازیگران صحنه‌ی تاریخ هستیم و کار تو و آدم‌هایی مثل تو این است که اعمال ما را مطالعه کنید.


مشترک خوراک بامدادی شوید
کامل
فقط مطالب
فقط لینکدونی

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

9 دیدگاه برای «منطق امپراطور»

  1. دیشب فیلم سقوط هیتلر را دیدم . وقتی دیدم به چه راحتی از کشته شدن مردم کشور خودش صحبت می کند . فکر کردم آیا واقعا مهم است چه به سر ما می آید؟

    لایک

  2. @ تنهاترین:

    امیدوارم این‌طور باشه که تو می‌گی، ولی شایعه‌ی کمی نیست و اگر خوب دقت کنی چندین ساله که روی همه ی اجزایش داره کار می‌شه.
    بنابراین نمی‌شه نادیده گرفتش.

    لایک

  3. @ ناصر يارمحمديان:

    به نظر من این سئوال مناسبی نیست. هیچ‌کس نمی‌تونه مطمئن باشه یا پیش‌بینی کنه. چون اولا اطلاعاتی که دست عموم مردم هست برای تحلیل و نتیجه‌گیری کافی نیست و ثانیا پارامترهای دخیل این‌قدر زیاد و پیچیده هستند که حتی اگر همه‌ی اطلاعات رو هم به من و شما بدن باز هم نتیجه‌گیری و پیش‌بینی این‌که مثلا آیا حمله می‌کند یا نه کار ساده‌ای نیست.

    چیزی که به نظر می‌رسد روند رو به شدت گرفتن خطر جنگ است. این‌را می‌توانیم با مطالعه‌ی شواهد و قرائن تشخیص دهیم. امیدوارم این روند ادامه پیدا نکند.

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.