یک ذهنیت بسیار خطرناک

چند روز پیش در افغانستان یک فاجعه رخ داد. یک نمونه‌‌ از ده‌ها مورد جنایت‌ جنگی‌ای که هر روز در عراق و افغانستان اتفاق می‌افتد، اما این‌بار به خاطر مقیاس بزرگ و باورنکردنی‌اش از «دیوار بلند رسانه‌های آزاد» عبور کرده و به گوش من و شما رسیده است.

تیم اعزامی سازمان ملل «شواهد متقاعدکننده‌ای» یافته است که نشان می‌دهد 90 غیرنظامی (دست‌کم 60 نفر کودک زیر 15 سال، 15 زن و 15 مرد)  در حمله‌ی هوایی هفته‌ی گذشته نیروهای آمریکایی به روستای عزیز‌آباد استان هرات کشته‌ شده‌اند. این جماعت نگون‌بخت بی‌دفاع ظاهرا برای شرکت در مراسم چهلم یکی از بزرگان روستای خود جمع شده بودند.

AC-130U Spooky GunShip

کشتار توسط یک فروند هواپیمای AC-130U Spooky (در شمار مجهزترین، گران‌قیمت‌ترین و در عین‌حال مخوف‌ترین هواپیماهای موجود در زرادخانه‌ی ارتش آمریکا) انجام شد که مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات گلوله‌باران هوایی با دقت بسیار بالاست. مسلما تا تحقیفات کاملی در این زمینه منتشر نشود معلوم نخواهد شد قربانیان دقیقا چطور کشته شده‌اند. اما با توجه به نوع سلاح‌های هواپیمای ذکر شده به نظر می‌رسد کشتار توسط آتش‌بار مسلسل‌های 25، 40 و 105 میلیمتری انجام شده‌ باشد، آن‌هم از فاصله‌ی نزدیک، چرا که مسلسل‌چی‌های داخل هواپیما نیاز به دید مستقیم دارند.

طرفداران قسم‌خورده‌ی امپراطور دست‌کم در این مورد خاص نمی‌توانند مدعی شوند که تلفات غیرنظامیان اجتناب‌ناپذیر یا غیرعمدی بوده. چرا که به نظر می‌رسد رگبار مسلسل به سوی جمعیت غیرنظامی از فاصله‌‌ی نزدیک و به صورت کاملا آگاهانه انجام شده است.

اما تردید نکنید «خرده نوچه‌های امپراطور» در سراسر جهان و همین‌طور همین ایران خودمان، دلایل کافی و بسیار تمیز و منطقی‌ای برای این جنایت جنگی آشکار پیدا خواهند کرد. دلایلی که مبتنی بر اصل ازلی و خدشه‌ناپذیر زیر است:

امپراطور آمریکا در هر جای جهان در حال جنگ با هر کسی که باشد محق است.

به این ترتیب لابد تردیدی نیست که:

  1. نیروهای آمریکایی در جستجوی تروریست‌ها و اعضای طالبان بوده‌اند و تقصیر از جانب خود طالبان بوده که نیروهای آمریکایی را فریب داده‌اند.
  2. نیروهای آمریکایی قصد نداشتند مردم را بکشند، تقصیر از جانب خود طالبان بوده که در دهکده و لابه‌لای صفوف کودکان پنهان شدند و هیچ چاره‌ای برای هواپیمای آمریکایی باقی نگذاشتند جز این‌که همه را قتل عام کند.
  3. اگر هم نیروهای آمریکایی برای مبارزه با تروریسم چند غیرنظامی را بکشند، اشکالی ندارد چون در کل هدفشان خیر است و برای رسیدن به هدف خیر، کشته شدن چند شهروند درجه‌ی دو از یک کشور درجه‌ی دو اهمیتی ندارد.
  4. کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای آمریکایی «تلفات ناخواسته‌ی غیرنظامیان در اثر عملیات هوایی» نامیده می‌شود، نه این‌که خدای نکرده «قتل عام غیرنظامیان و جنایت جنگی».
  5. البته کشته شدن غیرنظامیان کار خوبی نیست و ما آن‌را محکوم می‌کنیم، اما چه می‌شود کرد، جنگ است دیگر و در آن نقل و نبات پخش نمی‌کنند.
  6. اگر آمریکایی‌ها نبودند، طالبان خیلی بیشتر از این‌ها از افغان‌ها می‌کشتند.
  7. آمریکایی‌ها می‌خواهند صلح و دموکراسی را برای مردم افغانستان ببرند، تقصیر از مردم افغانستان است که این مساله را درک نمی‌کنند.
  8. چرا حالا گیر دادی به افغانستان؟ افغانستان به ما چه؟
  9. از اولش هم معلوم بود تو طرفدار طالبان هستی!

فهرست بالا می‌تواند بلندتر از این باشد، شاید برخی از کامنت‌های همین پست کمک کند کامل‌ترش کنم.

خدمه‌ی هواپیمای AC-130U در حال خشاب‌گذاری توپ‌‌ها و مسلسل‌های هواپیما

خسته هستم و بعضی از خبرها هم خستگی‌ام را بیشتر می‌کنند. مرا با امپراطور کاری نیست چرا که بر اساس سازوکار خودش حرکت می‌کند و امثال من فقط می‌توانیم نظاره‌گرش باشیم یا کمی‌ آن‌را بشناسیم. چیزی که بیشتر روح آدم را می‌خورد، ذهنیت خطرناکی است که «بنگاه‌های تولید فرهنگ امپراطور» در ذهن و روح ما جا انداخته‌اند. ذهنیتی که بر اساس آن، دنیا را از نظرگاه امپراطور می‌بینیم، بی‌آن‌که متوجه باشیم این دیدگاه ازآن ما و برای ما نیست.

چرا این ذهنیت خطرناک است؟ چون ما خود از قربانیان امپراطور هستیم. خطرناک و چه بسا احمقانه است که به یک سیستم ضدبشری هولناک به عنوان منجی‌ بشریت نگاه کنیم و تک‌تک حرکات شیطانی‌اش را هم با همان فرمولی که خودش به ما تجویز کرده است توجیه کنیم.

باور کنید هم خطرناک است و هم احمقانه.

پی‌نوشت: بدون این‌که متوجه باشم امکان کامنت گذاری این پست را خاموش کرده بودم. این امکان الان باز شده است. با عرض پوزش از همه‌ی دوستان 🙂


مشترک خوراک بامدادی شوید
کامل
فقط مطالب
فقط لینکدونی

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

26 دیدگاه برای «یک ذهنیت بسیار خطرناک»

  1. سلام.
    نمی دانم دقت کردید یا نه؟
    اگر یک توئیت داشتید کلی کامنت برایتان می آمد. اما وقتی زشتی جنگ و خشونت ظلم را عریان ساخته اید کسی نیست کامنتی بگذارد و نظر خودش را بگوید. درست مثل گرجستان و حمله به اوستیای جنوبی آن هم در لحظات آغازین المپیک پکن.

    لایک

  2. بدون اغراق اینجا از معدود وبلاگهاییه که می بینم چشم بسته از آمریکا دفاع نمی کنه.
    بی نهایت با حرفات موافقم.

    لایک

  3. با فرشته موافقم
    یه نکته دیگه هم هست
    دقت کردی این خبر چقدر بازتاب اندکی داشت؟!

    وقتی یک نفر در ایران اعدام میشه تمام دنیا بازتاب و پوشش خبری داره حتی در همین وبلاگستان خودمون
    اونوقت وقتی آمریکا این تعداد آدم بیگناه رو با هم می کشه کسی صداش در نمیاد؟!

    حتی اونهایی که در وبلاگهاشون مدام دم از حقوق بشر و نفی آدم کشی میزنن
    ظاهرا این تعداد انسان مهم نیستند؟ چرا؟ چون دفاع از اونها نفع سیاسی ای برای کسی نداره

    گفتم که این مفاهیم همه دستکاری شده و مختص منافع شخصی هرکسی هستند…………

    لایک

  4. @ زهرا:

    بله درسته، مفاهیم دستکاری شدن. حالا اگر نئوکان‌های دست به جیب و اسلحه‌ی و راست‌ افراطی در جهان که «جنگ زندگی و کسب و کارشان» است این ذهنیت را داشته باشند، چندان عجیب نیست. هر چه باشد، در راستای منافعشان حرف می زنند. اما اگر من و تو بیاییم و مثل داستان مولوی «خر برفت و خر برفت» کنیم که فقط باید به حالمان اشک ریخه شود.

    لایک

  5. @ فرشته جعفری:

    مسلمه، بیشتر آدم‌ها دوست دارند خبرهای بد را ندانند، نشوند تا ذهنشان آرام باشد. جنگ اگر برای همسایه باشد مهم نیست، اما اگر روزی به ما نزدیک شود، همه ماتم و عزا می‌گیریم.

    لایک

  6. اگر پای صحبت برخی از مردم «افغانستان» یا «عراق» بنشینی، حرف‌هایی خواهی شنید و آمریکا را بازهم خواهی شناخت. حرف‌هایی خواهی شنید که اگر در وبلاگ بازتاب دهی، همه از خدا بی‌خبران می‌خوانند و می‌خندند.

    لایک

  7. اگر بخوام اون دلايل رو ادامه بدم
    آمريكا بزرگترين حامي حقوق بشره و اينكه بعضي آدما، حتي از جهان سوم اين شانس رو پيدا مي كنن كه توي احقاق اين حقوق سهيم باشن كم افتخاري نيست و اگه ما نمي فهميم خوب مشكل خودمونه.
    مي دوني ميليتاري استانداردها چقدر با ارزشن ؟
    مي دوني رگبار مسلسل يه ميليمتر به خطا بره چقدر سرمايه جهان اوليها هدر ميشه ؟
    چقدر شانس فروش يه سلاح مرگبار رو تحت الشعاع قرار ميده ؟
    اصلا مي دوني چند تا ضرادخونه ورشكست ميشن، چقدر آدم بيكار ميشن، چقدر تورم تو ينگه دنيا زياد ميشه، اگه جنگي، مرگي، قرباني يي نباشه ؟
    هيچ اسلحه اي به اندازه نفرت، خوب روح و ذهن و قلب آدمها رو نشونه نميره و حواسشون رو از بازي پنهاني سي است پرت نمي كنه، از معاملات چندين ميلياردي اسلحه، از غارت ميراث و هويت ملتها و فرهنگ چند هزار سالشون، به من و تو چه كه كليساها و معابد خراب ميشن، به بقيه چه كه مسجد ديگه جاي امن و عبادت نيست…
    و حكايت خواهي نخواهي همچنان باقيست

    لایک

  8. So you are saying that American’s (or at least the crew of the gunship) saw that there were loads of children there and thought to themselves «yay let’s massacre them» just for fun, yeah?

    In any crime there first element a detective looks for is a motivation, what on earth could be the motivation for this? What would they gain with this? What benefit would it have for them?

    I think you’re just spouting the usual anti-american spout without any credible argument. Typical.

    لایک

  9. @ googoo:

    Mr or Mrs Googoo:
    The gunship crew (at least) or the commanders (up to the highest level of command in US army) DID NOT CARE much about what was going on on the ground, meaning that they just follow the Taliban (or alleged Taliban) and bombed/shoot/destroyed their hidden place.

    Aside from all the questions, the first and simple one is this:
    You can’t just shoot into the village, just because some terrorist is hidden there. You just can’t. This is a war crime.

    لایک

  10. من خیلی خوشحال می شوم که می بینم هنوز در وبلاگستان آدمهایی مثل شما پیدا می شود. پس همه وبلاگستان آرش کمانگیر نیست با آن دفاعیات کودکانه اش از اسرائیل و امپراطور.

    لایک

  11. 105 میلیمتری یک کالیبر استاندارد برای مهمات تانک و توپه… بدین ترتیب ظاهرا اصطلاح مسلسل 105 میلمتری کلمه مناسبی نیست.

    لایک

  12. تو ایران بعد از انقلاب بزرگ شدم و تو خانواده ای که بدبینی حکومت به غرب مورد تمسخر بود، هیچ وقت فکر نمیکردم روزی با نگاه به دنیای دور و برم با دیدن اتفاقهایی که میافته هر روز، به دور از القای تلویزیون جمهوری اسلامی اینقدر از «تمدن غرب» منزجر بشم. سیاستمداراش کثیف ترین آدما (اگر کاربرد کلمه آدم درست باشه)، مردمش هم که تو دنیای کوچک خودشون زندگی میکنند.

    لایک

  13. انتقام ۱۰ سرباز فرانسوی رو که چند روزه پیش کشته شده بودند رو با کشتن کودکان و زنان به این شکل گرفتن. مثل همیشه!

    لایک

  14. نوام چامسکی به زيبایي این جمله رو در این ویدئو توضیح میده:
    «امپراطور آمریکا در هر جای جهان در حال جنگ با هر کسی که باشد محق است.»

    minute: 37

    لایک

  15. یکی از دوستانم با یکی از خلبانانی که عراق را بمباران کرده بود صخبت کرده بود. حقیقت این است که در طی یک جنگ خیلی از تصمیمات از سوی فرماندهان جزء گرفته میشود که میتوانند واقعا دردناک باشند و از سویی این نتایج دردناک خواهند و به مرگ انسانها منجر میشوند. این نتایج را نمیتوان به دولت مرکزی و یا تمام مردم یک کشور نسبت داد. میتوان نسبت به سیاست های کلان یک دولت خرده گرفت ولی نتایج این سیاست ها را تنها میشود به شکل آماری نقد کرد نه با تاکید بر نمونه های خاص. به عنوان مثال فرض کن یک بودجه مشخص برای درمان مردم وجود دارد. این بودجه هر جور خرج شود تعدادی از مردم میمیرند!. و تنها میتوان این تعداد را به حداقل رسانید. اگر چه وقتی با فردی که در حال مرگ است مصاحبه کنی شاید نتواند به هیچ وجهی به این اصل معتقد باشد. من مطمئن هستم در جنگ ایران با عراق هم نمونه های زورگویی و تجاوز و کشتار بی رحمانه از سوی نیروهای ایرانی هم وجود داشته است که نمیتوان تمام آن را به دولت مرکزی ایران نسبت داد. حقیقت این است که تنها به شکل کلی میتوان در درستی یا نادرستی جنگ صحبت کرد و نمیتوان تک تک اثرات آن را نادیده گرفت.

    لایک

  16. سلام دوستان
    از اینکه می بینم دوستان ایرانی ما هم در این مورد استثنائی با مردم افغانستان هم نوا هستند. تلفات غیر نظامیان در افغانستان باعث شده تا مردم روز به روز نسبت به نیروهای سازمان ملل هم اعتماد خود را از دست بدهند. در اصل مردم با حضور نیروهای خارجی در افغانستان موافق نبودند و نیستند، اما حضور طالبان به عنوان یک نیروی خفقان آور و هم دستان القاعده شان باعث شد تا مردم هیچ گزینه ای را غیر از تحمل حضور نیروهای خارجی نداشته باشند.
    حامد کرزی در سفر خود به محل بمباردمان شده به مردم گفت که از سبب کشتار نظامیان رابطه حکومت او با غربی ها خراب شده است، و این دیدگاهی است که از جانب گروه های مختلف سیاسی حمایت می شود.
    بدین ترتیب، باید منتظر یک تحول بود چون پارلمان هم روی طرح زمانبدنی خروج نیروهای امریکائی و سازمان ملل از افغانستان و انتقال کامل قدرت به ارتش و پولیس ملی افغانستان کار می کند.
    اگر مایل به دنبال کردن موضوعات مربوط به افغانستان هستید می توانید به وبلاگم http://www.ariverindesert.blogfa.com/ سری بزنید.

    لایک

  17. در دنیایی زندگی می کنیم که به قول راسل » تنها درک این معنا می تواند به انسان آرامش دهد که جهان بی اندازه وحشتناک وحشتناک وحشتناک است…»
    خیلی بی پرده عقیده ام را اعلام می کنم: راز فائق آمدن به ناملایمات این دنیای ترسناک، تنها و تنها » توانایی » است…
    و این راز ساده از مسیر پر مخافت ِ «دانایی» قابل دستیابی است…
    راهی که به نحو حیرت آوری با ذات تن آسان ایرانی سر جنگ دارد…
    و شما را به خدا از حافظ و شیخ الرئیس ابن سینا و دکتر حسابی و پروفسور فیروز نادری سخن نگو یید که استثنا ها ملاک تاریخ نیستند…
    من از خودمان حرف می زنم که مملو از خرافات و سطحی نگری و تنبلی هستیم…از خود خودمان که حرف می زنیم و هیچ کاری را به آخر نمی بریم…
    برای به خاک مالیدن پوزه امپراتوری نوینی که از آن حرف می زنید فقط باید » قدرتمند » شد … و این قدرت در سایه فهم و فرهنگ به چنگ می آید…
    تنها » قدرت » است که در این دنیای غم افزا می تواند «تعادل» جدیدی تعریف کند، قدرتی که در دستان
    » فرزانگان » باشد…
    اگر نه چه تفاوتی است میان آتیلا ، فرانکو ، پولپوت ، بوش یا احمدی نژاد ؟
    راه حل، در دسترس ،اما بی نهایت دشوار است…هر کس از خود شروع کند…

    لایک

  18. حالا بیا یه طور دیگه نگاه کنیم به قضیه اگه اصلا امریکا و غربی وجود نداشت وضعیت خاور میانه چه جوری میشد؟؟؟دیگه هیچ نفتی وجود نداشت قوانین اسلام(اعدام سنگسار قطع دست وپا پرتاب از بلندیو…)به راحتی و بدون هیچ ترس و فشاری اجرا میشد تمام زنهای خاور میانه وضعیتی مثله زنانه الانه افغانستان و عربستان داشتند زندگی واقعا غیر قابله تحمل بود در کل خاورمیانه شاید خیلی بدتر از زمانه طالبان مساله اینه که شما میگی دموکراسیه امریکا کلا مشکل داره یا نحوه ی جنگش در افغانستان وعراق؟اگه با نحوه ی جنگ مشکلی هست باید بگم منم از کشته شدن غیره نظامی نارحت میشم ولی بالاخره اشتباه همه جا هست و وقتی هم یکی میره پشت زن وبچش مخفی میشه و سپر میسازه از اونا این مشکلات پیش میاد. ولی اگه با دموکراسی غرب مشکل داری کلا باید بگی جایگزینت برای این نظام چیه حکومت اسلامی؟؟

    لایک

  19. بیاد او
    از قدیم گفته اند مرگ فقیران وننگ بزرگان هیچکدام صداندارد.
    اگر نیم نگاهی به تاریخ بیفکنیم میبینیم که در هر دوره ای دولتی حاکم بر جهان بوده وبه دولتها وحکام ضعیف زور میگفته .امپراطوری عظیم ایران در دوران هخامنشی ،امپراطوری روم باستان ،دولت عثمانی،بریتانیای کبیر! ،یونان، پرتغالیها،روسیه تزاری ،فرانسویها ،عربها ،آلمانها، مغولها ،افغانهاو…..
    حالا چند صباحی هم دولت امریکا دارد به اسم دموکراتیک در امور دولتهای ضعیف که معمولاً رهبرانشان ماندن با ذلت را به مرگ با عزت ترجیح میدهند وگاه خود را تدارکچی میدانند دخالتهای بیجا میکند .
    آب از سرچشمه گله .

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.