تقدیم به آن‌ها که با جنگ مشکلی ندارند

این نوشته‌ی کوتاهی است در پاسخ به همه‌ی دوستانی که با جنگ مشکلی ندارند.

کسانی که حمله‌ی اتمی آمریکا به ژاپن را اقدامی انسانی و در راستای خیر مردم ژاپن و بشریت می‌دانند.
کسانی‌ که دفاع مردم سرزمین ایران در برابر حمله‌ی متجاوزانه‌ی صدام را با حمله‌ی متجاوزانه‌ی آمریکا به عراق مقایسه می‌کنند.
کسانی که شرایط فعلی ایران را به گونه‌ای وخیم می‌دانند که از هم اکنون درباره‌ی سودمندی احتمالی حمله‌ی متجاوزانه‌ی دیگری به ایران سخن‌ می‌رانند.
کسانی که ابعاد هولناک، عمیق و غیرقابل سنجش جنگ‌های امروزی را با جنگ‌های شمشیر و سپر هزاران سال پیش مقایسه می‌کنند.

«نوام چامسکی» در برنامه‌ی «هاردتاک بی‌بی‌سی» می‌گوید:

«ریاکار» کسی است که از اعمال کردن استانداردی که درباره‌ی دیگران اعمال می‌کند درباره‌ی خودش امتناع می‌ورزد. من فکر می‌کنم ما نباید «ریاکار» باشیم چرا که معتقدم برای گفتگو کردن، باید تلاش کنیم خودمان را به درجه‌ی حداقلی از صیانت اخلاقی برسانیم. اگر توانستیم خودمان را به این سطح حداقل برسانیم می‌توانیم درباره‌ی مسائل به صورت جدی گفتگو کنیم. اگر نتوانستیم به این سطح حداقل برسیم، مکالمه‌ بی‌فایده است.

Noam Chomsky in B.B.C HardTalk:

The «hypocrite» is the person who refuses to apply to himself, the standards he applies to others. I don’t think we should be hypocrites. Because I think we should try to rise to the level of minimal moral integrity. Once we can rise to the level of minimal moral integrity then we can discuss these issues seriously. If we cannot even rise to that level, there is not any point for this talking.


مشترک خوراک بامدادی شوید
کامل
فقط مطالب
فقط لینکدونی

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

24 دیدگاه برای «تقدیم به آن‌ها که با جنگ مشکلی ندارند»

  1. بامداد عزیز
    فکر می‌کنم نظرت رو به خوبی بیان کردی و از این به بعد شاید لازم نباشه بحث رو ادامه بدی. البته نظر منه. چون تا وقتی این «ریاکاری» وجود داره امکانات بحث کمه.
    🙂
    موفق باشی دوست من

    لایک

  2. همین هاست که من فکر می کنم تو چه صبری داری که با آدمهای از این دست ریاکار بحث را ادامه می دهی. آقا آنها آن ور نشسته اند فکر می کنند بازی است. فکر می کنند کماندوهای امریکایی مستقیم می روند مقر احمدی نژاد و چه می دانم بقیه رهبران نظام(اصلا رهبران نظام دقیقا کیستند؟ همه ی کابینه به اضافه ی همه ی مجلس به اضافه ی همه ی مجمع تشخیص و و و )همه شان را دستگیر می کنند. دادگاه صحرایی تشکیل می دهند. فردای اش هم انتخابات دموکراتیک راه می اندازند, از ایرانی های امریکای شمالی نشین هم درخواست می کنند موقتاً همه ی پست های مهم را اشغال کنند تا کشور به روند عادی برگردد؟
    آخری با این آدم ها حرفی می ماند برای زدن؟ بحثی برای ادامه؟

    لایک

  3. نمی دونم چقدر جنگ رو توی زندگیت لمس کردی بامدادی عزیز.شاید این پست وبلاگم هم که برات گذاشته ام ربط چندانی به جنگ نداشته باشه اما شاید اگه جنگی وجود نداشت من هم همچین پست وبلاگی نمی نوشتم .ممنون می شوم بخونیش

    لایک

  4. آوازسیمرغ چنانست که:
    توگـفتی، دوصد بربط وچنگ ونای
    به یک ره، شدسـتند دسـتان سرای
    فراوان کس، ازخوشّی ِآن خروش
    فتادند و زیشان رَمان گـشت، هـوش

    برگرفته از گرشاسپ نامه اسدی تـوسی، تقدیم به کلام آهنین بامدادی. سرزنده باشی و همواره چشمت به حقیقت روشن.

    لایک

  5. به نظر من 100% اگه جنگی بشه دودش مستقیما» میره تو چشم مردمی که در ایران زندگی می کنند و علاوه برمشکلاتی که باهاش دست به گریبان هستند مشکلات دیگری هم بهشون اضافه میشه. از جنگ با عراق تازه 20 سال گذشته و اصلا» انصاف نیست این مردم دوباره بدبختی و آوارگی و از دست دادن عزیزانشون رو ببینن. جنگ با عراق دفاع بود اگه کشور دیگه ایی هم به خودش اجازه بده همچین کاری بکنه مردم باز هم دفاع می کنن. همیشه دعا می کنم کسایی که رفتن جنگ و جونشون رو کف دستشون گذاشتن واسه وطن و آرمانشون یا خانواده هایی که شهید دادند هیچ وقت چشمشون به پستهایی که از جنگ دفاع می کنند نیفته چون هنوز خیلی زوده واسه بی انصافی کردن بهشون و مقایسه کردن جنگی که درش شرکت داشتن با حمله ی آمریکا به عراق!

    لایک

  6. می دانید اصلا می خواستم بگویم اینکه نظر مخالف محترم است و حرفهایی از این دست کشک است توی موارد اینطوری
    مواردی که پای جان آدمها وسط است. نظر مخالف هیچ هم محترم نیست وقتی فکر می کند جنگ ممکن است راه حل باشد.
    نباید بهشان راه داد باهاشن بحث کرد.
    مطمئن باش این ها هم مثل این سلطنت طلبها بعد از مدتی مردم قرنطینه شان می کنند.
    اما اگر باهاشان بحث کنید بهشان کمک کرده اید که زنده بمانندو در قرنطینه خودشان دفن نشوند. مثل این است که بروید با رضا پهلوی بحث کنید خب معلوم است که به نفع اوست, اینطوری مانع مرگ رسانه ای اش می شوید.
    باید اینها را گذاشت به تکرار بیافتند و اینقدر حرف بزنند که فقط خودشان شنونده باقی بمانند.

    لایک

  7. امام علی در توصیف کسانی که بیهوده بر طبل جنگ می نواختند فرموده اند:
    بازیگران کارزار رعد و برق ها به راه انداختند و بالاخره با آن همه هیاهو و خروش شکست خوردند. ما برای تهدید دیگران رعد آسا نمی خروشیم، تا شکست دشمن، تهدید عملی برای آنان گردد، و تا باران سیل آور نبارانیم، سیلی به راه نمی اندازیم.

    لایک

  8. چه خوش خياليد شماياني كه گمان ميكند در ايران زندگي جريان دارد و با جنگ اين روند از هم ميگسلد!!
    مردم ايران 30 سال است كه از زمره ملل زنده خارج شده اند، آنها جز مرگ، سياهي،گريه، غم، تزوير و ريا چيز ديگري نمي شناسند!
    چه باك اگر قرار باشد سيلي بيايد اين لجنزار را با خود ببرد و طرحي ديگر اندازد.
    ملتي كه خود نميتواند براي خودش تصميم بگيرد ديگران برايش اينكار را مي كنند!
    قدرت اينگونه معنا پيدا ميكند.

    لایک

  9. 1>> بدون شک، آمریکا به فکر منافع من و ما (مردم ایران) و به فکر منافع هیچ‌یک از انسان‌های غیزآمریکایی نیست. چرا که اگر بود، امروز در نقاط مختلف قاره آفریقا آنقدرها مشغله‌ی انسان‌دوستانه برای آمریکا و متحدانش بود، تا ثواب زیادی را نصیب ایشان کند.

    2>> دو سال قبل، با یک افغانی به‌طور مفصل درباره اوضاع کنونی کشورشان صبحت کردم. به او گفتم، چرا برنمی‌گردی کشور خودت، میگن اوضاع کار خیـــلی بهتر شده، حتی اوضاع رفاهی و… و… و… گفتم شنیده‌ام که حتی خیابان‌ها را به شکل خیابان‌های اروپایی ساخته‌اند، و حتی «خانه‌های عفاف» هم برایتان ایجاد کرده‌اند تا پول بدهید و…
    گفت: همه‌ی این‌ها را اشتباهی به‌عرض‌تان رسانده‌اند. جرات نمی‌کنم همراه با مادر یا خواهرم از منزل بیام بیرون، چونکه احتمال داره سرباز آمریکایی دست خواهرمو بگیره و ببره، و من هیچ‌کاری نمی‌تونم بکنم. گفت امنیت بدتر شده. او گفت و گفت و گفت، و حسرت ایران را می‌خورد.

    3>> در اینکه اوضاع معیشتی ما ایرانی‌ها هرروز بدتر شده، هیچ شکلی نیست. متاسفانه وقتی مدرک تحصیلی وزیرکشور اینگونه زیر سوال میره و کسی نیست رسیدگی کنه، و وقتی سوءمدیریت‌ها در کشور بیداد می‌کنه، نتیجه‌ای بهتر از این هم به‌دست نمیاد. الغرض اینکه هرگز فکر نکنیم حالا که خود «نمی‌تونیم» یا «نمی‌خواهیم» از داخل حل کنیم، کسانی از بیرون خواهند آمد و دلسوزانه مشکلات ما را حل خواهند کرد.

    بامدادی عزیز، بخاطر سلسله مطالبی که نوشتی شخصاً از شما تشکر می‌کنم

    لایک

  10. شاید بهتر بود مینوشتیم امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند:

    آنچه را برای خود میپسندی برای دیگران نیز بپسند و آنجه را برای خود نمیخواهی برای دیگران نیز مخواه

    (انشاء الله که کامل بیان کرده باشم)

    لایک

  11. به این گفتمان بیا
    اگر آمدی به ما هم خبر بده ، شاید توانستیم تو را نیز راضی و موافق حمله نظامی کنیم …
    شاید هم تو ما را موافق کردی…
    http://www.goftegu.com/vb/showthread.php?t=165

    بیان کوتاهی از نظرم و به نقل از جواب مفید آرش به حمله نظامی :
    این راه را تنها راه غیر کارتونی و موثر ترین راه میدانم، مسائلی که معمولا پیرامون حمله خارجی مطرح میشوند معمولاً از این قرارند.

    1) تلفات انسانی.
    2) استقلال کشور.
    3) هزینه ای که باید به حمله کننده پرداخته شود.
    4) غرور ملی.

    من مطاب شما را خواندم ، در تمام یک از موارد بالا به بن بست میخورید و ناچارا مطلب «مخالفت من با جنگ در سطح زیربنایی» را مینویسی که به گونه ای مخالف سناریو شماره 1 بیان شده است ولی هیچ وقت در نظر نمیگیری که مخالف سناریو ای هستی که داره هزاران بار در کشور به نمایش در میاد ولی حرفی از آن زده نمیشه ، اگر باز بنگری ، میبینی که تلفات انسانی برای برطرف کردن همی تلفات انسانی فعلی است که به مرور زمان خیلی بیش تر از تلفات جنگ کنونی خواهد بود . به گونه ای شما در نظر نمیگیری که کاری را غیر انسانی میدانی که آن به نحوی کارآمد قرار است انسانیت را ایجاد کند.

    لایک

  12. جایزه نوبل صلح بود!؟ یا جایزه صلح نوبل؟! مهم نیست! یکی از اینا رو باید بدن به شما.
    ———————————————————–
    بامدادی: چرا؟ 🙂

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.