دموکراسی و قتل عام مردم غزه

gaza

من دموکرات، لیبرال، آزادی‌خواه و از این جور چیزهای «شیک و خوش‌بو» نیستم، اصلا راستش را بخواهید حالم از «دموکراسی‌های واقعا موجود» به هم می‌خورد. یعنی وقتی موضع‌گیری‌ سران‌شان را درباره‌ی «حادترین موضوع روز جهان» می‌شنوم مجبور می‌شوم بروم توی دست‌شویی و بالا بیاورم. از پوشش خبری نفرت‌انگیزشان که دیگر چیزی نگویم بهتر است.

احساس خفگی می‌کنم، صدایم به جایی نمی‌رسد و هیچ‌وقت این همه ناتوان نبوده‌ام.

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

63 دیدگاه برای «دموکراسی و قتل عام مردم غزه»

  1. راستش رو بگم؟ من داشتم یه مطلب می‌نوشتم در مورد اسرائیل.خیلی وقت می‌گرفت که بتونم با سند و مدرک حرفمو بزنم. وسطای کار پشیمون شدم و با نا‌امیدی گفتم ولش کن. کسی گوشش به این حرف‌ها بدهکار نیست. میخواستم فقط برای خودم کاملش کنم. اما همین نوشته‌ی مختصر شما دوباره بهم انرژی داد. راستش وقتی از وبلاگستان ناامید میشم شما امیدوارم می‌کنید که همیشه از یک موضع حرف می‌زنید و اون انسانیته.

    لایک

    1. امیرمسعود:

      مشکل این جور پدیده‌ها در آوردن دلیل و مدرک نیست که دلیل و مدرک کم نیست، مشکل این است که خیلی از وقت‌ها ما «نمی‌خواهیم» ببینیم.

      لایک

  2. سران دولت های اسلامی به خصوص اعراب روزه سکوت گرفته اند ، گویی نمی دانند ، روزه سکوت حرام است.
    نمی دانم آیا ما در روز قیامت با مسلمانان محشور می شویم یا نه؟
    (زیرا که پیامبر(ص)فرموده اند:هرکس صدای مسلمانی را که نیاز به کمک دارد بشنود و به یاری او نشتابد مسلمان نیست.)

    لایک

  3. من واقعا به هیچ شکل نمی تونم بفهمم چرا کسی باید بیشتر از اینکه به درد ها فراوون مردم نزدیکتر و کشور خودش بپردازه به دردهای مردم کشور های دیگه می پردازه.
    شاید درد های مصایب مردم کشور خودش رو نمی بینه و شاید نمی تونه درک کنه یا شاید هم بحث در مورد درد های هموطنانش رو بحثی تکراری و بی کلاس می دونه یا … نه هیچ دلیلی رو نمی تونم موجه کننده ی این بدونم که درد های یه کشور دیگه رو بیشتر از دردهای کشور خودمون منعکس کنیم. جای تاسف داره.

    لایک

    1. سروش:

      نزدیکی و دوری یک بحثه و «شدت و گستردگی» یک بحث دیگر. مگر مردم ایران را امروز بمباران و قتل‌عام کرده‌اند ؟ فقر یا سوءمدیریت مشکلات بزرگی هستند اما به هیچ‌وجه قابل مقایسه با وضعیتی که در غزه‌ی امروز وجود دارد نیستند.

      لایک

  4. بنی آدم اعضای یکدیگرند، که در آفرینش زیک گوهرند. چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار

    واقعا فهمیدنش سخت است، انسان های امروزی درد عضو هایشان را نمی فهمند

    لایک

    1. محمد:

      همین یک بیت رو کاش می‌تونستیم قبول داشته باشیم و این‌قدر از «ما» و «آن‌ها» حرف نزنیم و در عوض از «بنی‌آدم» صحبت کنیم.

      لایک

  5. آيا كساني كه به حماس آر پي جي و خمپاره مي دهند تا به جنگ دومين ارتش منظم و مجهز جهان برود در كشتار كودكان غزه سهيم نيستند؟؟؟؟
    كساني كه شهادت را تبليغ مي كنند اما كودكان غزه توان آن را مي دهند…
    آيا حماس كودكان و افراد غير نظامي را سپر خود نكرده است؟؟؟
    راه برخورد با اسراييل جنايتكار درگيري نظامي و پرتاب چند خمپاره نيست. بايد راه ديگري جست وگرنه اين زنان و كودكان غره هستند كه قرباني مي شوند….

    لایک

    1. م:

      ظاهرا فراموش کرده‌اید که اسرائیل «راهی» به جز خشونت برای مردم فلسطین باقی نگذاشته است. آن هم چه خشونتی؟ با کمترین امکانات و از سر استیصال سنگی پرتاب کنند تا ماشین تبلیغاتی صهیون چنان بزرگش کند تو گویی خشونت‌ورز اصلی از ابتدا این بینوایان بوده‌اند.

      چشم‌هایمان را باز کنیم، گاهی خوب است.

      لایک

  6. من هم همين كارو كردم تقريبا، ديدم كه هيچ كاري از دستم بر نمياد و سرم داره ميتركه. تلويزيون و كامپيوتر را خاموش كردم و سعي كردم بهش فكر نكنم، همين 😦

    لایک

  7. نفرت انگیز تر از هرچیز موضع آدمهایی است که این وسط دنبال مقصری به نام ایران می گردند و همه آنهایی که صم بکم عمی شده اند و حالا لال! همان سران مفت خور عرب از قبیل مبارک و ملک عبدالله دوم اردن و پادشاه سعودی که از خدایشان است اسراییل خوب غزه و حماس را بکوبد که مثل خاری در چشمشان هستند. اما جالب ترین بخش اینست که اگر نگاهی به سایت بی بی بی انگلیسی و قسمت نظرات بندازید ، بیشتر مردم دنیا از اقدامات اسراییل خسته شده اند و آنرا محکوم می کنند. هندی ها طرفداراسراییل هستندو همین طور شهروندان خود این رژیم ونیمی از امریکایی هایی که نظر داده اند ، اما اکثر انگلیسیها ، ایرلندی ها و افرادی از امریکای لاتین ؛ کانادا و نیمی از نظر دهنده های ایالات متحده همه اسراییل را محکوم می کنند و حق را به فلسطینی هایی می دهند که شش دهه است زمین هایشان دزدیده شده است. باور کنیم کم کم وجدان جهانی در حال بیدار شدن است حتی اگر رهبران جهانی خودشان رابه خواب بزنند . کسی که خواب باشد را می توان بیدار کرد اما کسی که خودش را به خواب زده باشد قابل بیدار کردن نیست.

    لایک

    1. فرشته:

      وجدان مردم که همیشه بیدار بوده، ولی به مردم معمولا اطلاع‌رسانی درستی نمی‌شود که بتوانند با احساس ساده و طبیعی‌شان قضاوت کنند. آن دسته‌ای هم که وجدان‌ ندارند که دیگر خودشان را به خواب زده‌اند و به قول شما نمی‌شود بیدارشان کرد.

      لایک

    1. نقطه سر خط:

      بله متاسفانه بارها اسرائیل نشان داده که در جستجوی راه‌حل مسالمت آمیز نیست و خشونت را در طرف فلسطینی تشویق می‌کند.

      لایک

  8. اونجا صد و هفتاد نفر کشته شدند. نهایتا 300-400 نفر زخمی شدند و عده ای هم بی خانمان. بیچاره های ایران چقدر هستند.
    مصایب ایرانی ها به مرور زیاد شده و مثل مشکل مردم غزه شوکه کننده نبود. باعث تاسفه که همین به مرور افزوده شدن به بدبختی های میلیونها ایرانی باعث شده که عده ای گستردگی و اهمیت اون رو کمتر از مشکلات چند صد و نهایتا چند هزار نفر مردم فلسطین بدونن.

    لایک

    1. سروش:

      مشکلاتی که به مرور پیش میاد رو باید به مرور نقد کرد. طبیعیه که وقتی فاجعه‌ای در یک شب رخ بده، تنش و تاثیر اون و همچنین روش برخورد با اون هم سریع و تند باشه.

      لایک

    1. سروش:

      آیا اسرائیل برای حماس راه دیگری جز خشونت باقی گذاشته است؟ الان را نگاه نکنید، کل تاریخ چند دهه‌ی اخیر را ببینید. اسرائیل آیا راهی باقی گذاشته است؟

      لایک

  9. از همه غم انگیز تر و حتی نفرت انگیز تر طرز تفکر کسانی است که این وسط ملت بدبخت و مادرمرده فلسطین را مقصر می دانند و اینکه اصلاً چرا خمپاره دارند؟ چه کسی به فلسطنی ها حق داده خمپاره داشته باشند؟ باید سرشان را بیندازند پایین و توی گتوی غزه توی تحریم مطلق سوخت و دارو و غذا زندگی کنند و دم هم نزنند چون یک وقت ارباب اسرائیلی خشمگین می شود. (حالم بهم می خورد از این نظرهای خام و شعاری نوجوانان ریغوی … ایرانی که جای مغز فقط … هایشان کار می کند و همه اش هم زرت و پرتهای فاکس نیوز و صدای آمریکا را غرغره می کنند!!!) این تیکه آخری را از عصبانیت نوشتم. خواستی حذفش کن!

    لایک

    1. پرهام:

      سنگ فلسطینی از اف‌شانزده اسرائیلی خشن‌تر است، همان‌طور که کفش خبرنگار عراقی مصداق خشونت است و بمب‌های خوشه‌ای آمریکایی نیست.

      لایک

  10. البته مردم مادر مرده فلسطين نه تنها حق دارند خمپاره داشته باشند حتی حق دارند دايم اين خمپاره ها را پرت کنند به اسراييل و خدای نکرده اسراييل هم بايد بشيند و اين راکت ها را تحمل کند. آيا ما هم نبايد حالمان به هم بخورد از آنهايی که مزخرفات يک مشت آدم کش تروريست اسلامی را تکرار ميکنند؟

    لایک

  11. در وبلاگم مطلبي درباره اين موضوع دارم، شايد بشود به عنوان نظر در نظر گرفت!

    من شما را يك وبلاگ‏نويس خوش فكر مي‏دانم، اما نمي‏فهمم چرا در بعضي مسائل يك جانبه و به نظر نا‏آكاهانه مي‏آيد. گستاخي من را ببخشيد و اين انتقاد را از كسي بپذيريد كه هر روز وبلاگ شما را مي‎‏خواند و در وبلاگ خودش آن را لينك كرده. البته شايد دليلي براي آن پيدا كنم. شايد شما گاهي فقط احساس خود را بيان مي‏كنيد و در مواردي به تحليل مي‏پردازيد و منطق را بر احساس چيره مي‏كنيد. اين را به خودم مي‏گويم «كه به هر حال اين وبلاگ شما است و حق داريد هر آنچه را كه مي‏‏خواهيد در آن بنويسيد»

    لایک

    1. پرهام:

      به من لطف دارید و خوشحالم که من را می‌خوانید. من در این نوشته توضیح یا شرحی ندادم بنابراین دقیقا متوجه نشدم کجای «استدلال‌های» من را سطحی یافته‌اید تا «منطق من بر احساسم چیره کند».

      لایک

  12. همینکه یکی صداش دربیاد و بنویسه و ما بفهمیم که همه ی وبلاگستون آدمایی نیستن که از فرط مملکت خودمون، مردم خودمون و هی هی خودمون خودمون گفتن بترکن، باز جای امیدواریه

    لایک

  13. سلام

    سایت بسیار باحالی دارین
    ما شما رو لینک کردیم
    خوشحال میشیم ضمن اینکه یه سری به ما میزنین ، لینک ما رو هم قرار بدین

    لایک

  14. آقای بامدادی شما که ميگيد مگه اسراييل راه ديگه اي برای اهالی غزه گذاشته بود به من بگيد مگر وست بنک فلسطينی نيستند؟ چند تا بمب خورد تو اونجا؟

    لایک

    1. بکی:

      کرانه‌ی باختری با غزه خیلی فرق می‌کنه، نزدیک بودن به سوریه، اردن و لبنان باعث می‌شه به این راحتی‌ها نشه هر کاری اون‌جا کرد. بعدش هم این‌که سیاست‌ اسرائیل در کرانه‌ی باختری که منطقه‌ی سرسبز و پر از منابع آب هست گسترش یا تثبیت شهرک‌های یهودی نشین بوده و هست.
      وضعیت مردم در کرانه‌ی باختری به مراتب از غزه بهتره و به همان نسبت هم گرایششون به تندروی و خشونت کمتره. مردم غزه شاید واقعا چاره‌ای جز متوسل شدن به گروه‌ تندرویی مثل حماس ندارن و غم‌انگیز اینه که اسرائیل هم همین رو می‌خواد.

      لایک

  15. چه ربطی به دموکراسی داشت داداش؟ حالا دیکتاتورها چه گلی به سر غزه زدن؟ این ولایت عزیزتون هم که فقط هارت و پورت کرد و تازه اگر تحریک اینها نباشه این همه ادم کشته نمیشن
    متاسفم ولی استدلال شما کاملن بی ربط بود

    لایک

    1. کافه نادری:

      دیکتاتوری دیکتاتوریه و کسی ازش انتظاری نداره، اما دموکراسی با اون هم ادکلن و کت و شلوار و اهن و تلپ اوضاعش فرق می‌کنه. این موضوع اتفاقا خیلی هم به دموکراسی‌های واقعا موجود و سیستم‌هایی که دموکراسی هستن اما اساسا «به صورت دموکراسی کار نمی‌کنن» و به قولی
      not-functioning-democracies
      مربوط می‌شه.

      لایک

  16. bamdadi!

    test Milgram va hamchenin zendane Stanford neshoon mide ke har ki be ghodrat mirese, dige oon ensani nist ke ghablan boode. hatta age shoma ham ye rooz reiis-jomhor beshi, momkene jang raah bendazi va ensanhaye ziadi ro bekoshi.

    لایک

    1. پیمان:

      تست‌های دیگری هم نشون می‌ده که اگر در سطح غریزی هنوز حیوان هستیم، در سطح فرهنگی موجودی اجتماعی هستیم. بله درسته پیمان جان، انسان به صورت فرد همون حیوانه و در بستر فرهنگ و جامعه است که شعور انسانی پیدا می‌کنه.

      خوب حالا این توجیه چه چیزه؟ منظورت چی بود؟

      لایک

  17. سلام.
    هر کسی از زعم خود شد یار غزه.
    دیشب تصمیم گرفتم در نشنال جئوگرافیک، تایم، بی بی سی و دیگر سایت های معظم خبر و عکس دنبال عکس های کودکان غزه باشم.
    به خیالم نشنال جئوگرافیک می تواند کمکم کند. دریغ و درد.
    دریغ و درد از همین همه درد و عالم بی درد.
    عکس هایی پیدا کردم که خیلی دردناک و تکان دهنده بود. آنهم نه از سایت های خبری. سایت unicef.
    سوالی برایم مطرح شد که ادم ها این عکس ها را می بینند و تلنگری به روحشان نمی خورد؟
    از بوی زخم عکس ها کاستم و چند تایی را در وبلاگم گذاشتم.
    و فقط یادم ماند که :
    آی ۀدم ها……

    لایک

    1. فرشته بارون:

      خوب دیگه، اگر این ابزار نیرومند رسانه‌ای را نداشتند که نمی‌توانستند بر افکار عمومی نیرومند خودشان غلبه کنند.

      لایک

  18. امروز یه email بهم رسد در همین مورد ، با یک سری عکس های بیسار دردناک، طوریکه نتونستم همشونو نگاه کنم…. در مورد اعتراض به اینکه چرا مشکلات خودمون رو فراموش کردیم و ..، کاملا با اینکه جواب دادی » مشکلاتی که به مرور پیش میاد رو باید به مرور نقد کرد» موافقم…. » درد» نزدیکی و دوری نداره، باید انسان ها رو دید و دردشون رو…

    لایک

  19. سلام
    من هم مانند تك تك انسان هاي كه اين چند روز قلبشان براي غزه تپيد …..تپيد ، مگر مي شود اينگونه اين همه انسان را با آن همه آرزو به كشتن داد و نشست و تماشا كرد؟!
    خواندن و بلاگ شما و چند تا از بلاگر هاي ديگه به من اين قوت رو داد كه براي اولين بار از فلسطين بگويم.
    حق و حقيقت را نمي توان پشت ابر هاي خود بيني پنهان كرد.
    از مطالب و بلاگتون خوشم اومد اميدوارم هر جا كه هستيد شاد تندرست و حقيقت جو باشيد. خداوند پشت و پناه شما باد.

    لایک

  20. بامدادی جان، نگرانی تو رو احتمالاً می تونم درک کنم اما همونطور حرکت اسرائیل یه حرکت نادرست بوده، حرف های از روی عصبانیت و احساس هم می تونه درست نباشه. به هر حال اسرائیل هر کاری که می کنه دولت منتخب مردم اسرائیله و حماس هم هر کاری می کنه منتخب مردم فلسطین و غزه. نباید همه چیز رو بندازی گردن دولت ها چرا که این توده ی مردم هستند که افکارشون روی عمکرد دولت ها تاثیر میذاره، مخصوصاً دولت دموکراتیکی مثل اسرائیل. اگر مردمی کشته میشن دلیل «ممکنه» حماقت، عدم یکپارچگی یا افکار ارتجاعی باشه که در کنارش بسیار زن و کودک هم کشته میشن.

    در ضمن تا تاریخ بوده و هر کجای زمین که بشر بوده، از همین جنگ ها داشتیم و از همین خون و خونریزی ها داشتیم. در حالیکه هیچ کدوم انگار به حساسیت اسرائیل نیست. شاید دلایل تاریخی در اون نقش داشته باشه و البته عقب افتادگی و توسعه نیافتگی عرب های اطراف اسرائیل به این خونریزی ها دامن میزنه.

    یادمون باشه که توی همین ایران خودمون کم زن و بچه ی بیگناه به دلایل مختلف که ناشی از بیکفایتی دولت میشه کشته نمیشن.

    البته قصد جسارت نداشتم بامداد جان.

    همین اسرائیل باعث شد که مطلب مفصلی در مورد مقایسه ی ایران و اسرائیل نوشتم: http://nima.rasouli.org/2008/12/iran-vs-israel.html خوشحال میشم اگه نقدی بهش داری نظرت رو بدونم.

    لایک

    1. نیما:

      اولا که به این سادگی‌ها هم نیست که هر کاری دولت‌ها می‌کنن خواست مردم‌شون باشه. باید نظرسنجی‌ها رو دید و خیلی چیزهای دیگه رو هم در نظر گرفت، عواملی که ممکنه باعث بشه حرکت‌های دولت لزوما موافق خواست اکثریت مردم نباشه.

      بله جنگ در تاریخ زیاد داشتیم، اما موضوع اسرائیل کمی فرق می‌کنه. اشغال کامل یک سرزمین و سرکوب بی‌وقفه‌ی مردمان اون چیزی نیست که زیاد توی تاریخ رخ داده باشه، دست کم در تاریخ معاصر.

      ممنون که سر زدی. نوشته‌ات رو خوندم و همون‌جا نظر دادم.

      لایک

  21. فاجعه آفرینی اسرائیل در فلسطین(غزه) ادامه دارد و بیش از هر کشور منطقه، رهبران حاکم جمهوری اسلامی، ایران را به واقعه در حال گسترش پیوند زده اند.علی مطهری نماینده مجلس و پسر آیت الله مطهری که با بیت رهبری روابط نزدیک دارد و با فرماندهان سپاه پیوند، نیز در یک پیشنهاد محیرالعقول خواهان آغاز جنگ زمینی در فلسطین و ورود ایران (سپاه و بسیج) به این جنگ شده است.روزنامه فیگارو چاپ فرانسه اشاره به سودی کرد که حاکمیت جمهوری اسلامی در پشت حوادث جنایتکارانه اسرائیل در فلسطین و غزه بدنبال آنست. این نشریه نوشت که این جنگ کمکی است به انحراف افکار عمومی مردم ایران از بحران اقتصادی و همچنین ابقای دولت نظامی در این کشور.
    اعلام پایان آتش بس از سوی رهبر حماس و بهانه دادن به اسراییل برای حملات مرگبار و موشک پرانی به اسراییل توسط حماس مستقیما به سیاست جمهوری اسلامی بر می گردد. سیاستی که می خواهد رهبران کشورهای عربی که به دعوت آمریکا در اجلاسی نیویورک شرکت داشته اند را در برابر افکار عمومی مردم عادی عرب که از حملات اسرائیل خشمگین هستند قرار دهد. انگیزه مخالفت با پیشنهاد حضور اعراب در مذاکرات مستقیم اتمی با جمهوری اسلامی را نیز می توان در این فاجعه تاثیر گذار دانست. رهبر جمهوری اسلامی نيز در پیام روز گذشته خود چند بار به خیانت سران کشورهای عربی اشاره مستقیم کرد.
    حماس نیز که در ماه های اخیر در بن بست قرار گرفته بود و مردم محاصره شده این شهر بتدریج سر به مخالفت با آن برداشته بودند، بقای خود را در این خون ریزی و تشنج و تشییع جنازه جستجو می کرد. حماس به دنبال سیاست های پوپولیستی خود ناگزیر است دائم تنش ایجاد کند و شهیدسازی را نیز مصالح مناسبی برای این کار میداند. به عنوان مثال حماس اجازه رفتن مجروحان به مصر را نمی دهد و وزیر خارجه مصر هم به این موضوع در مصاحبه مطبوعاتی خود در حضور محمود عباس اشاره کرد.
    این نکات شاید در ابتدا تعجب آور بنظر برسد، اما اگر این شایعه که سازمان امنیت اسرائیل (موساد) نفوذ زیادی در بالاترین صفوف حماس دارد و از اساس نیز حماس با کمک اسرائیل و برای مقابله با جنبش عمومی فلسطین و یاسرعرفات بنیان گذاشته شد، آنگاه این نوع نظرات چندان بی معنا جلوه نمی کند. بدین ترتیب، این مردم شقه شده فلسطین اند که در پای بازی های سیاسی بزرگ قربانی می شوند. بازی سیاسی بزرگ اسرائیل توام با جنایت آفرینی است و بازی بزرگ رهبران نظامی جمهوری اسلامی توام با کشتار مردم عادی و بی گناه فلسطین. آتش بیاران این معرکه خونین در پی بقای خویش اند. به همین دلیل، بی جهت نیست که دولت نظامی حاکم در ایران فورا از ورود به جنگ و آغاز جنگ زمینی با حضور داوطلبان ایرانی حمایت می کند.

    لایک

    1. م:

      انکار نمی‌کنم که دولت ایران تا جایی که بتونه تلاش می‌کنه از تضاد حماس و اسرائیل سود ببره. همین‌طور انکار نمی‌کنم که رشد بنیادگرایی در غزه به سود حماس که یک گروه تندرو است خواهد بود
      این‌ها واقعیت‌های غم‌انگیز این ناحیه است و اسرائیل هم از رشد بنیادگرایی در این ناحیه خشنوده، چون بهانه‌ای برای توجیه سرکوب و رفتار وحشیانه‌اش خواهد داشت.

      لایک

  22. مگه مردم ما دوست ندارند دنیا رو اونجوری ببینن که جمهوری اسلامی ازشون میخاود اون جوری ببینن؟ خوب اونام بیچاره ها حق دارند دنیا رو اونجوری ببینند که کله گنده هاشون ازشون می خوان اون جوری ببینن.. این که حال به هم خوردن نداره عزیزم. 🙂

    لایک

    1. دزرتر:

      چون دز (dose) دورغ و ریاکاریش خیلی زیاده و در عمل هم منجر به مرگ خیلی آدم‌ها شده و می‌شه بیشتر از انواع محلی دروغ و ریاکاری حال به هم زنه.

      لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.