خانم‌ها و آقایان رئیس‌جمهور! دنیا با سکوت تغییر نمی‌کند

یک بار دیگر اسرائیل به قتل و نابودی در فلسطین مشغول شده است. غزه، بعد از این‌که از گرسنگی به آستانه‌ی مرگ رسید، از بی‌پناهی و فقدان دارو رنج برد و در تاریکی‌ شب‌های بی‌برقی نشست، حالا قربانی قتل عام شده است. واکنش دولت‌های بزرگ به جنایت‌هایی که قاعدتا می‌بایست چشم‌های جهان را پر اشک کند در این روزها آلوده به بحث «برابری اخلاقی» (moral equivalency) شده است، که یعنی این به آن در.

واقعیت‌هایی مانند این‌که «فلسطینی‌ها از زمان درگیری بین حماس-فتح در ژوئن 2007 به آتش‌بس وفادار مانده بودند ولی اسرائیل در پنجم نوامبر 2008 آن را شکست» هرگز در رسانه‌های مهم (mainstream media) مطرح نمی‌شود؛ وضعیتی درست مشابه زمانی که اسرائیل در سال 2006 به لبنان بی‌دفاع حمله کرده بود. راستی چه چیز اسرائیل را در برابر پی‌گرد قانونی جنایت‌هایی که به صورت زنده از تلویزیون‌های جهان پخش می‌شود مصون کرده است؟ میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شاهد هستند و در چهارگوشه‌ی جهان به این جنایت‌ها اعتراض می‌کنند و «دولت‌های غرب» به این قضاوت رسمی اکتفا کرده‌اند که «اسرائیل تنها دارد نسبت به تهدید‌هایی که علیه امنیت ملی‌اش شده بود واکنش نشان می‌دهد».

پس از تبدیل نوار غزه به زندانی برای بیش از 1.4 میلیون انسان که خون‌گریه می‌کنند، تهاجم ارتش چندمیلیارد دلاری اسرائیل به آن‌ها از نظر غرب «دفاع برحق» (legitimate self defense) تلقی می‌شود. تنها به این جرم که مردم فلسطین جسارت به خرج دادند و به جای حزب «فتح» کنترل شده توسط اسرائیل، به حماس رای دادند. دموکراسی واقعی در این «تنها دموکراسی خاورمیانه» چنین است.

زمان همدردی برای اسرائیل، مدت‌هاست که سپری شده است. تایید جورج بوش، زبونی گوردون براون، نیکلاس سارکوزی و «فقط یک رئیس جمهور داریم و آن‌هم اوباماست»؛ سقوط راستین «قانون اخلاق» و پذیرش کشتار دسته جمعی است. از بوش و براون و سارکوزی البته جای تعجبی نیست، اما سکوت اوباما درباره‌ی این موضوع در مقایسه با سخنرانی‌های طولانی‌اش درباره‌ی «نگرش جدیدش برای آمریکا» (new vision for America)، چندان هم‌آوا با «تغییری» که جهان به آن دل بسته بود به نظر نمی‌رسد.

آقای اوباما وعده‌های تغییر شما با سکوت محقق نمی‌شود!

برآورد می‌شود هزینه‌ی حمایت ایالات متحده‌ی آمریکا از اسرائیل از سال 1973 تا به امروز حدود 1.6 تریلیون دلار شده باشد. حمایت‌ بی‌دریغ آمریکا از این «رژیم آپارتاید»، در واقع به نوعی آن‌را همدست جنایت‌های اسرائیل می‌کند. جرم آمریکا در این همدستی اگرچه از نظر اخلاقی واضح است، شاید به سادگی در دادگاه‌های بین‌المللی قابل اثبات نباشد.

اما داستان جرائم اسرائیل این‌گونه نیست.

همانگونه که آقای ریچارد فالک (Richard Falk) کارشناس برجسته‌ی سازمان ملل در امور حقوق بشر می‌گوید، اسرائیل دست کم در موارد زیر مرتکب تخلف از قوانین بین‌المللی در زمینه‌ی جنگ شده است:

  • مجازات دسته‌جمعی: کل جمعیت یک و نیم میلیون نفری غزه به خاطر عملکرد عده‌ی محدودی شبه نظامی تنبیه می‌شوند.
  • هدف قرار دادن غیرنظامیان: حملات هوایی به یکی از پرتراکم‌ترین منطقه‌های مسکونی جهان و بی‌تردید پرتراکم‌ترین منطقه‌ی مسکونی خاورمیانه.
  • پاسخ نظامی غیرمتناسب: حمله‌ی اسرائیل نه تنها پاسگاه‌های پلیس و دفاتر اداری دولت منتخب غزه را نابود کرد بلکه منجر به زخمی و کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان شد و «دست کم»‌ در یک مورد به دانشجویانی که در تلاش برای یافتن وسیله‌ی نقلیه برای رفتن به خانه‌هایشان بودند حمله‌ی هوایی شده است.
  • و …

(ترجمه‌ی فارسی گزارش ایشان در این‌جا)

از سال 1947 تاکنون قطع‌نامه‌های متعددی بر ضد اسرائیل صادر شده است، بدون این‌که هیچ‌کدام در عمل اجرا شده باشند. فهرست قطع‌نامه‌های زیر به سادگی نشان‌دهنده‌ی عدم توان کشورهای عضو سازمان ملل برای وادار کردن اسرائیل به تابعیت از پایه‌ای‌ترین قوانین بین‌المللی است {+}:
  • قطع‌نامه‌ی 636: از اخراج فلسطینیان توسط اسرائیل عمیقا ابراز ناراحتی (deeply regrets) می‌کند.
  • قطع‌نامه‌ی 641: با ادامه‌ی اخراج فلسطینیان توسط اسرائیل به شدت مخالفت (deplores) می‌کند.
  • قطع‌نامه‌ی 672: اعمال خشونت اسرائیل علیه فلسطینیان را محکوم (condemns) می‌کند.
  • قطع‌نامه‌ی 673: ناخشنودی خود را از عدم همکاری اسرائیل با سازمان ملل اعلام می‌کند.
  • قطع‌نامه‌ی 681: ناخشنودی خود را از این‌که اسرائیل به اخراج و تبعید دسته‌جمعی فلسطینیان ادامه می‌دهد اعلام می‌کند.
  • قطع‌نامه‌ی 694: ناخشنودی خود را از اخراج و تبعید فلسطینیان اعلام می‌کند و خواستار بازگشت فوری آن‌ها می‌شود.
  • قطع‌نامه‌ی 726: اخراج و تبعید فلسطینیان توسط اسرائیل را به شدت محکوم (strongly condemns) می‌کند.
  • قطع‌نامه‌ی 799: اخراج و تبعید 413 فلسطینی را به شدت محکوم (strongly condemns) می‌کند.

اما این قطع‌نامه‌‌های خفیف و کمرنگ که هرگز فشار جدی و عملی بر اسرائیل وارد نکردند نتیجه‌ی وتوهای قطعی و مکرر ایالات متحده‌ی آمریکا و ممانعت از تصویب هرگونه قطع‌نامه‌ی مسئولیت‌آور یا جدی علیه اسرائیل بوده است. ملاحظه‌ی فهرست پرتعداد قطع‌نامه‌هایی که به خاطر وتوی آمریکا هرگز تصویب نشدند در این زمینه بسیار روشن‌گر است.

در روزهای اخیر نیز – همان‌طور که انتظار می‌رفت – قطع‌نامه‌ی پیشنهادی چند کشور مختلف به شورای امنیت برای وادار کردن اسرائیل به توقف فوری تهاجم غزه توسط ایالات متحده‌ی آمریکا در نطفه خفه شد.

یک بار دیگر اسرائیل برای نابود کردن هر آن‌چه در مسیر خود می‌بیند «چراغ سبز» برادربزرگ را دربافت می‌کند.

obamadir_562

زمان انتخاب یک مسیر جدید برای آمریکا فرا رسیده است. یعنی این‌که من هیچ برنامه‌ی واقعی برای بهداشت و درمان عمومی ندارم. یعنی من دقیقا معلوم نیست در مورد عراق چکار قرار است انجام دهم، من مخالف حمله به ایران نیستم، من مخالف ازدواج همجنس‌گرایان هستم، من با هر کاری که اسرائیل بخواهد انجام دهد موافق هستم … وقتی می‌گویم «مسیر جدید» منظورم در واقع این است که «همان جهت قبلی»، فقط امیدوارم این حرف‌ها شور جدیدی در این آخرالزمانه ایجاد کند.


پی‌نوشت1: «چهاردیواری»  را می‌خوانید؟

پی‌نوشت2: «نون و القلم»  را می‌خوانید؟

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

27 دیدگاه برای «خانم‌ها و آقایان رئیس‌جمهور! دنیا با سکوت تغییر نمی‌کند»

  1. سلام
    مردم غزه تنهايند ….
    آقاي بامدادي در اين چند مدت واقعا كولاك كرديد ، كمتر كسي رو همانند شما در اين چند وقت ديدم كه اينطوري فعاليت كند ، و اين واقعا جاي سپاس فراوان دارد ، اين كار يكي از بهترين اقداماتي هست كه ميتواند در اين دنياي مجازي براي آگاهي مردم و محقق شدن صلحي پايدار در غزه انجام داد، من بازتاب مقالات شما را اين چند وفت در چندين وبلاگ ديده ام و حاصل نگاهي متفاوت به اين مساله انسانی بوده است و رشد محتواي فارس‍‍ی دنياي مجازي بوده است .
    شما را دعوت ميكنم تا اين سخنراني را بخوانيد ،

    سخنرانی استاد شهید مرتضی مطهری در روز عاشورای 1390 هجری قمری (27 اسفند 1348) «…. اگر می‏خواهيم‏ به خودمان ارزش بدهيم، اگر می‏خواهيم به عزاداری حسين بن علی ارزش‏ بدهيم، بايد فكر كنيم كه اگر حسين بن علی امروز بود و خودش می‏گفت برای‏ من عزاداری كنيد، می‏گفت چه شعاری بدهيد؟ ….. »
    من لينك اون سخنراني براي شما مي ذارم ، اميدوارم مفيد واقع شود.
    http://neoelia.blogfa.com/page/ashoora_1348_motahari.aspx
    ————————————————————————————————————————
    بامدادی: واقعا ممنون هستم از این‌که به من انرژی مثبت می‌دی. وبلاگ نوشتن من البته تابع شرایطم هست و این روزها حس نوشتنم بیشتر از معمول شده 🙂

    ممنون به خاطر لینک. حتما مطالعه می‌کنم.

    لایک

  2. سلام
    واقعا چقدر از ما نمی دونن این اطلاعات مخدوش شده است؟

    چقدر از ما اطلاعات درست دارن؟

    آنهایی که اطلاعات درست دارند چه کار کرده یا چه کار نکرده اند که آنهایی که اطلاعات درست ندارند نکرده اند یا کرده اند؟

    چقدر از ما نمی دونستن صحیح این اطلاعات حالا تصحیح شده رو؟

    به نظر من این روزها تکرار این اطلاعات یا خبرها یا شاید آگاه سازی ها!شده تنها راه و ساده ترین راه برای اعلام حضور که من در فایده اش حتی به آن مقدار کمی هم که شما گفتید شک دارم.
    اینها لازمند ولی بسیاری از لازم های لازم تر روی زمین مانده اند.
    ما هم مانده ایم .
    همین برای جهان اسلام بس که به اندازه ی هم پیمانان ناتو که به این اندازه بر باطل خود متحدند متحد نیستند .
    من به آن همه مسلمان؟ که چندی پیش با هم بدور خانه اش میچرخیدند شک دارم .!
    به چرخیدنشان هم.!
    به زیاد بودنشان هم.!
    به اسلامشان هم .!
    —————————————————————————-
    بامدادی: کار ساده‌ای نیست. مکانیسم‌های اجتماعی‌ای که از طریق اون آدم‌های منفرد بتونن تاثیرهای اجتماعی منطقه‌ای یا جهانی بگذارند در ایران و خیلی از کشورهای دیگر جهان شکل نگرفته. دست افراد خالی است و در نهایت جز این‌که پناه ببرن به نوشتن، گلایه کردن و یا در تجمعات اعتراضی شرکت کردن کاری از دستشون بر نمی‌آد.

    لایک

  3. سکوت را چه معنا می کنید؟ لب فرو بستن از سخن. خاموش ماندن. خود را به ناشنوایی و نابینایی زدن.
    اما من سکوت را در فریاد می بینم. فریاد و ناله های کودکان بی دفاع غزه که تنها مفرشان از بمب های ریز و درشت اسرائیل یا آغوش مادرانشان است یا آغوش سرد خاک.
    من سکوت را در اشک فرو ریخته پدری می دانم که صورت غرق خون فرزندش را در سردخانه بیمارستان می بیند.
    من سکوت را در چشمان غم زده پیرمردانی می بینم که آرزوی مرگشان گوش فلک را کرده است.
    شما صدای سکوت این مردم و سرزمین را نمی شنوید؟
    ————————————————————————————–
    بامدادی: صدای سکوت این مردم گوش‌ جهانیان را کر کرده است.

    لایک

  4. سلام
    تو این دور و زمونه هیچکی الکی برا اونیکی خودش رو به آب و آتیش نمی زنه ! اونی که سکوت کرده یه منفعتی داره ! اونی که وتو می کنه یه منفعتی داره ! حتی ! حتی اونی که اعتراضم می کنه یه منفعتی داره !!

    حالا فکر میکنی میشه کاری برا این بنده خدا ها کرد ؟!
    ————————————————————————
    بامدادی: در واقع مردم تاثیر خیلی اندکی روی روند اتفاقات فلسطین و اسرائیل دارن. ولی شاید فشار افکار عمومی به خصوص در کشورهای غربی که دموکراتیک‌تر از کشورهای جنوب هستن بتونه دولت‌هاشون رو وادار به واکنش‌های مفیدتری بکنه.

    البته واکنش‌های اون‌ها هم بی‌شک به ریشه‌ی مشکل یعنی نوع نگرش نژادپرستانه‌ی اسرائیل کاری نخواهد داشت و در بهترین حالت، جنبه‌ی تسکینی خواهد داشت.

    کلن افق چندان روشنی رو نمی‌بینم.

    لایک

  5. مشخصا حماس هم از این جنگ سود می برد در غیر این صورت حملات موشکی به اسراییل را متوقف میکرد تا اسراییل بهانه ای برای ادامه نداشته باشد نه اینکه هر روز موشکها را تا عمق بیشتری از خاک اسراییل بفرستد.

    در ضمن لطفا واژه ها را با احتیاط استفاده کنید. قتل عام یعنی قتل همه مردم از روی عمد، نه کشته شدن عده ای به طور ناخواسته در حملات دقیق به یک منطقه با جمعیت چگال. تا به حال فقط 500 نفر از غزه کشته شده اند که حداکثر 150 نفر آنها غیرنظامی هستند. قتل عام را می توان برای نبرد بنی قریظه به کار برد که پیامبر اسلام بعد از پیروزی بر یهودیان همه مردان بالغ (طبق روایات مسلمانان هر کس که موی زهارش روییده بود) را گردن زد و زنان و کودکان را به بردگی گرفت.
    ——————————————————————————————
    بامدادی: حمله به مناطق مسکونی جرم جنگی محسوب می‌شه. این مساله توجیهی نداره.
    این‌که مصداق قتل‌عام هست یا نه رو باید امیدوار بود «روزی در آینده» دادگاهی بیاد و با بررسی دقیق تعیین کنه. چیزی که به نظر من می‌رسه اینه که تعداد زیادی آدم دارن کشته می‌شن. در مورد اون غیرنظامی‌ها که گفتی کشته شدن، چرا فکر می‌کنی هر کس که نظامی بود (مثلا پلیس بود، یا سرباز بود یا …) مستحق کشته شدنه؟ چه کسی این حق رو به اسرائیل داده که تمام کارمندان دولت حماس رو نظامی و مستحق مرگ اعلام کنه؟

    لایک

  6. شما با این همه پشتکار چرا نمیری اونجا تا برای ما روزی بیست گزارش live بفرستی.
    ——————————————————————————————–
    بامدادی: فعلن همین‌کار از دستم بر میاد.
    در ثانی به خبرنگاران حرفه‌ای بین‌المللی اجازه‌ی ورود به غزه داده نمی‌شه چه برسه به یه آدم آماتور «ایرانی» که حتی اجازه‌ی ورود به مصر یا اسرائیل هم بهش داده نمی‌شه، چه برسه به این‌که بره غزه!

    البته فکر کنم شما از سر کنایه این حرف رو زدی.

    لایک

  7. من صرفا با تجربه خودم باور دارم که دمکراسی توی کشورهای توسعه یافته وجود داره یعنی حرف رئیس جمهور حرف مردمه.

    همچنین فکر میکنم کسی که رئیس جمهور میشه (مخصوصا آدم باهوشی مثل اوباما با اونهمه مشاور و دفتر دستک) اگه بخواد تغییری ایجاد کنه خودش بلده و نیازی به راهنمایی من و تو نداره.

    از 2 گزاره بالا نتیجه میگیرم که مردم کشورهای دمکراتیک به صورت کلی مشکلی با رفتار **اسرائیل** ندارند (تاکید میکنم که به صورت کلی. یه عده ممکنه راه پیمایی کنن ولی اگه تعدادشون زیاد بود رئیس جمهور به جاشون حرف میزد و نیازی به این کارا نداشتن).
    ————————————————————————————-
    بامدادی: اگر چه در مقایسه با کشورهایی مانند خودمون، حرف شما صد در صد درسته، ولی این‌طورها هم نیست که بشه به این سادگی قضاوت کرد. مردم در دموکراسی‌های واقعا موجود جهان، تاثیر زیادی روی حاکمیت دارن، اما با روش‌های مختلف قدرت مردم توسط نهادهای حاکمیت مانند دانشگاه، رسانه‌ها و نخبگان فکری جامعه کنترل می‌شه. برای همین هم است که کسانی مانند فوکو اعتقاد دارن تا وقتی این نهادها در اختیار حاکمیت باشن به این سادگی نمی‌شه به دموکراسی یا اصولا هرگونه نظم اجتماعی-سیاسی بهتر از آن‌چه امروز داریم دست یافت.

    لایک

  8. رهبران عرب ميانه رو مثل حسني مبارک، رئيس جمهور مصر و محمود ‏عباس مقصر نقض آتش بس بين اسرائيل و حماس را حماس مي دانند. احمد ابوالغيط، وزير امور خارجه مصر از ‏کشورهاي جهان عرب خواسته است که سازمان ملل را تبديل به محلي براي انداختن تقصير ها فقط به گردن اسرائيل ‏نکنند. اين رهبران به آن چيزي رسيده اند که بسياري در غرب هنوز به آن نرسيده اند: مناقشه خاورميانه ديگر فقط ‏درباره ايجاد کشور فلسطين نيست و بايد از اين که منطقه به دست اسلام تندرو بيافتد، جلوگيري کرد. مسلما، ايجاد ‏کشوري به اسم فلسطين بدون خنثي سازي تندروهايي که مخالف هر گونه مذاکره هستند، غير ممکن است.
    چه حماس کاملا از بين بروند و چه از بين نرود، اسرائيل به اهداف مهمي رسيده است. اولين آن آتش بس مطلق است. ‏آتش بس قبلي به حماس اين اجازه را مي داد که هفته اي دو تا سه راکت به اسرائيل شليک کنند و از طريق تونل ها، به ‏غزه اسلحه قاچاق کنند.
    اگرچه افراد عادي در اين مناقشه به شکلي تاثر برانگيز صدمه ديده اند و در حدود سه چهارم از فلسطيني هاي ‏کشته شده، مسلح بوده اند و يک دست آورد بزرگ حماس اين است که راکت هايش را از پشت بام خانه ها، مساجد و ‏مدارس شليک مي کند و از بيمارستان ها براي مخفي شدن اسنفاده مي کند.‏
    ‏به گزارش بي بي سي در تاريخ 30 دسامبر، کشور مصر ده ها آمبولانس به مرز غزه فرستاد که خالي ماندند زيرا ‏حماس اجازه نمي دهد که زخمي هاي فلسطيني خارج بشوند.
    رئيس جمهور منتخب آمريکا، باراک اوباما، اعلام کرده است که قصد دارد با ايران از طريق ديپلماسي وارد شود. بهتر ‏است اين اتفاق بعد از شکست ايران و حماس در غزه صورت بگيرد. اگر به اسرائيل اجازه داده شود که به اهدافش در غزه برسد. دولت ‏اوباما براي رسيدن اهدافش در ايران در موقعيت بهتري قرار خواهد داشت.
    —————————————————————
    بامدادی: اوضاع اسرائیل آن‌طور که می‌پندارید موفقیت‌آمیز نیست. اسرائیل از بالا توسط حزب‌الله لبنان و از جنوب توسط موشک‌های دست‌ساز حماس که هرگز قابل نابودسازی کامل نیستند تهدید می‌شود. همین‌طور در کرانه‌ی باختری رود اردن هم با حضور نظامی و فشار موفق به نگاه داشتن فتح بر سر کار شده و هر لحظه این وضعیت ممکن است عوض شود.

    لایک

  9. بامدادی عزیز مسلما نوشتن و فراهم کردن این اطلاعات هم

    بسیار وقت گیر هست و هم نیار به درایت سیاسی بالایی دارد

    به خاطر احترامی که به شعور مخاطب هات می ذاری جدا ممنون.
    ————————————————————
    بامدادی: شما لطف داری به من. ارادتمند هستم.

    لایک

  10. سلام
    پیشنهاد خوبی بود. مرسی. انجام شد.
    درود برشما!
    —————————————–
    بامدادی: متن کامل و خیلی خوبیه. ممنون.

    لایک

  11. «او با ما» نيست و نخواهد بود. ساختار سياسي آمريكا چنان است كه روساي جمهور قادر به مخالفت با اسرائيل نخاند بود. اوباما حتي اگر هم قلبا بخواهد نمي تواند كاري از پيش ببرد.
    ————————————————————————————————————————————————
    بامدادی: متوجه هستم، اوباما بخشی از تار و پود نهادینه‌ی شده قدرت در آمریکاست و چیزی مستقل از آن نیست و اصولا نمی‌تواند هم باشد. به هر حال این هشداری است به کسانی که بیش از حد به تغییرات وعده داده شده توسط اوباما دل خوش دارند.

    لایک

  12. سلام
    گاهی نمی شود ساکت ماند. در جواب شیطان رجیم ( بالا) که در مورد بنی قریظه و کشته شدن مردان یهودی به فرمان پیامبر نوشته زده است من این توضیح را می دهم :
    بعد از اسیر شدن یهودیان بنی قریظه اوس و خزرج که دو قبیله بزرگ مدینه بودند و به پیامبر در جنگ کمک کردند با هم دچار اختلاف شدند. چون اوسیان با بنی قریظه هم پیمان بودند و خزرجی ها دشمن و خواهان کشتن آنها بودند . اوسیان نزد پیامبر آمدند و خواهان بخشش بنی قریظه شدند. اصرار کردند و نهایتا پیامبر به آنها گفتند داوری در باره بنی قریظه را به سعدبن معاذ واگذار می کنم.( او بزرگ قبیله اوس ؛ از مردان محترم آنها و پدر عمر بن سعد – فرمانده سپاه قاتل حسین بن علی(ع) است.) اوسیان قبول کردند و پیامبر به سعد بن معاذ خبر دادند که او می تواند برای بنی قریظه حکم دهد.فردای آن روز سعد بن معاذ خدمت پیامبر رفت و گفت حکمم راهر چا باشد قبول دارید ؟ ایشان گفتند بله ! گفت حکم من اینست : مردان بنی قریظه کشته و زنهاو بچه ها اسیر شوند و اموالشان تقسیم شود. پیامبر گفتند حکمی که خدا هم صادر کرده بود همین است. ! و ادامه ماجرا…

    منبع :
    مغازی – تاریخ جنگهای پیامبر (ص) – تالیف محمد عمر واقدی ، ترجمه دکتر محمود مهدوی دامغانی ، مرکز نشر دانشگاهی ؛1369 چاپ دوم.
    ——————————————————————————————————
    بامدادی: ممنون از اطلاعات تکمیلی.

    لایک

  13. سلام
    اگر دين نداريد ،لااقل آزاده باشيد…
    در اين روزها تنها با كمي تعمل و تفكر حقيقت را مي توان تشخيص داد .
    يك مدرسه سازمان ملل بطور وحشيانه اي بمباران مي شود ، و 42 كودك كشته مي شوند و باز هم مقامات رژيم آدم كش اسرائيل دم از سپر انساني مي زنند،
    http://zamaaneh.com/news/2009/01/post_7585.html
    يك خبر نگار بازداشت مي شود به اين دليل كه سانسور خبري را رعايت نكرده‌! سانسور خبري؟!
    http://zamaaneh.com/news/2009/01/post_7578.html
    يك سوال :
    واقعا اگر اسرائيل حقيقت را بيان مي كند ، پس چرا خبرنگاران را به اين منطقه راه نمي دهد ؟!
    از چه مي ترسد؟! اين كه بيشتر از اين رسوا شود ؟ اين كه عمق فاجعه روشن تر شود ؟!
    سانسور خبري ، اين است آزادي ، اين است دنياي‌ آزاد ، اين است عدالت و آگاهي خبري….
    واي بر آزادي واي بر جهان چنين سياه ، واي بر حقوق بشر ….
    ————————————————————————
    بامدادی: پاسخ به همین سئوال کوچک «که اگر اسرائیل از چیزی باکی ندارد چرا خبرنگاران را به منطقه راه نمی‌دهد» به اندازه‌ی کافی روشن‌گر است. درست مثل مورد مشابه‌اش در عراق در زمان تهاجم آمریکا و متحدانش.

    لایک

  14. در این که اسرائیل با بیرون کردن فلسطینی ها شروع کرد و ملیون ها نفر رو بی خانمان شکی نیست.در یک قضاوتی که همه مسائل رو در نظر بگیره هر کسی پیشه خودش اسرائیل رو محکوم می کنه.
    اما ما فعلا در برهه ای از تاریخ هستیم که اسرائیل به یک دولت توسط بسیاری از کشورها مورد قبول است و نیروی نظامی قدرتمندی دارد.با این تفاسیر حماس به چه انگیزه ای با دم شیر بازی می کند؟
    1- می خواهد اسرائیلی ها را به کشورهای خودشان برگرداند و منطقه را پس بگیرد.با توجه به نیروی اسرائیل و حماس و پشتیبانی آمریکا و دول عرب و …این امر محال است.
    2- می خواهد با این کار محاصره غزه را بشکند و مردم را از تنگنا نجات دهد.این کار با حمله موشکی قابل انجام است؟می توانست ایران سوریه و مصر و… را واسط کند.از راههای دیپلوماتیک وارد شود و …اما ترجیح داد که برای غزه جنگ را به ارمغان بیاورد.
    3-می خواهد با حمله موشکی اسرائیل را نا امن کند که از اسرایل امتیاز بگیرد.این تحلیل از بقیه منطقی تر است اما این کار حماس را وارد یک جنگ فرسایشی می کند که نه تنها برای اقتصاد و پیشرفت غزه خوب نیست بلکهدغزه را با وجود هر چه قدرتمند تر شدن اسرائیل، عقب افتاده نگه می دارد.
    4-سایر سناریو ها مانند حماس به خاطر انتخابات و یا قدرت گرفتن در منطقه این کار ها را می کندو… که احتیاج به بررسی ندارد.
    حملات اسرائیل به هیچ وجه منطقی نیست، اسرائیل هم می توانست صبر کند و از راهها دیپلوماتیک وارد شود،اما بی احتیاطی اصلی از حماس است که پا روی دم شیر می گذارد.
    —————————————————————————————————
    بامدادی: این داستان سر دراز دارد. شصت سال است که راه‌های مختلف امتحان شده، ولی نوع نگرش اسرائیل اصولا امکان هرنوع صلح پایدار که بیشتر از یک آتش‌بس چند هفته‌ای طول بکشد را گرفته است. به زور سرنیزه و تفنگ که نمی‌شود حافظه‌ی مردم فلسطین را پاک کرد. ریشه‌ی ماجرا در این است.
    بارها و بارها فلسطینی‌ها (یا دست کم گروه‌های وقت حاکم یا نیرومند در فلسطین) نشان داده‌اند که حاضرند ماهیت اسرائیل را بپذیرند به شرطی که اسرائیل هم هویت انسانی و اجتماعی آن‌ها را قبول کند و به آن‌ها اجازه دهد سرزمین خود را داشته باشند.

    چنین چیزی اصولا در دستور کار اسرائیل نیست. ریشه‌ی مشکل در این است.

    لایک

  15. فلسطین رنج بسیار کشیده است.اگر فلسطینی ها و حماس قبول دارند که ماهیت اسرائیل را بپذیرند پس چرا حماس خودش رو از الفتح جدا کرد؟ چرا به تشکیل دولت فلسطینی تن در نداد؟حماس می گه من اسرائیل رو قبول ندارم،الفتح رو هم قبول ندارم.غزه رو هم جدا می کنم و خودم حاکم می شوم، به اسرائیل هم موشک می اندازم.در حالیکه حتی قدرت مقابله با اسرائیل رو هم نداره.تک روی تا این اندازه برای یک گروه کارکشته سالها جنگیده اصلا قابل قبول نیست.

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.