روزی که دُم، سَگ را تکان بدهد

گاه و بی‌گاه عبارت‌هایی شبیه «این صهیونیست‌ها هستند که سیاست خارجه‌ی آمریکا را می‌گردانند» را می‌خوانم یا می‌شنوم و همیشه هم به خودم می‌گویم، بله این نظر تا حدی درست است اما این نوع اظهارنظرها واقع‌بینانه نیست، ماجرا به این سادگی‌ها نیست، این‌ حرف‌ها مال رادیکال‌ها و تندروهاست و …
.
اما وقتی چند لحظه‌ پیش، با چشم‌های از حدقه درآمده این عبارت‌ها را به نقل از خبرگزاری فرانسه (AFP) خواندم، متوجه شدم که بیچاره این «رادیکال‌ها» زیاد هم بی‌راه نمی‌گفته‌اند. در واقع‌ انگار که آن‌ها رادیکال نیستند و امثال من از شدت پرت بودن از واقعیت‌های جهان امروز در عالم هپروت دست و پا می‌زنیم.
.
حرفم را قبول ندارید؟ لطفا به من بگویید در کل تاریخ بعد از جنگ جهانی دوم جهان، کدام مقام سیاسی کدام کشور جهان را می‌شناسید که توانسته باشد این‌طوری با رئیس جمهور آمریکا صحبت کند:
نخست‌وزیر اسرائیل، ایهود اولمرت: شب بین پنج‌شنبه و جمعه، وقتی که وزیر امورخارجه‌ی آمریکا قرار بود به قطع‌نامه‌ی شورای امنیت درباره‌ی آتش‌بس [در غزه] رای بدهد، ما نمی‌خواستیم که رای مثبت باشد.
گفتم که برایم رئیس‌جمهور جورج‌بوش را تلفنی بگیرید. گفتند در حال سخنرانی در فیلادلفیاست. گفتم برایم مهم نیست،‌ باید الان با او صحبت کنم. جورج‌بوش از سکوی سخنرانی پایین آمد و با من حرف زد.
به او گفتم ایالات متحده‌ نمی‌تواند رای مثبت بدهد. ایالات متحده نمی‌تواند به چنین قطع‌نامه‌ای رای مثبت بدهد. او هم بلافاصله با وزیر امور خارجه‌‌ی آمریکا تماس گرفت و گفت که رای مثبت ندهد.
در همان خبر باز هم از قول اولمرت آمده که:
او [خانم رایس] شرمسار شده بود. قطع‌نامه‌ با همکاری خود وی تهیه و آماده شده بود و عاقبت هم [با دستور بوش] به آن رای مثبت نداد.
اصطلاحی هست در فرهنگ آمریکا به این صورت که «وقتی که دُم، سگ را تکان بدهد» (Tail Wagging the dog) و در مواقعی به کار برده می‌شود که یک عامل فرعی، سرنوشت یک عامل اصلی را به دست گرفته باشد.
حالا به نظر شما اگر در مورد اسرائیل و لابی‌ نیرومندش که در قیاس با دولت ایالات متحد آمریکا یک عامل کوچک به نظر می‌رسد، این اصطلاح را به کار ببریم، آیا حرف تندروانه‌ای زده‌ایم، یا عین واقعیت را گفته‌ایم؟!
.
چیزهایی از نفوذ اسرائیل بر آمریکا شنیده بودم، اما این یکی دیگر جاست واو!!!!!!!!!

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

12 دیدگاه برای «روزی که دُم، سَگ را تکان بدهد»

  1. تا حالا به این فکر کردی که چرا ؟؟؟؟ … چرا جورج بوش چنین کاری کید ؟؟؟ دم سگ تکون نداده..دم از سگ خواسته که روی دمش نشینه..
    ——————————————————————
    بامدادی: تصورش رو بکن، ایشون (جورج بوش) رئیس‌جمهور ابرقدرت نظامی و اقتصادی دنیاست که نخست‌وزیر یه کشور کوچیک طوری داره باهاش صحبت می‌کنه که یه رئیس با زیردستش حرف می‌زنه.

    لایک

  2. این وبلاگ با متون فارسی- عربی و انگلیسی برای غزه نوشته شده است.
    هرکس به هر نحو که می تواند لینک بدهد برای نظر خواهی یا بمب گوگلی یا هر کار مثبت دیگر برای غزه.
    ————————————————————–
    بامدادی:‌ ممنون از لینک

    لایک

  3. گویا حرفهای صد من یک غاز زدن کم کم داره جز خصایص ما ایرانی ها در می اید . چرا در زمینه های ( روابط بین الملل) که سواد علمی ندارید اظهار نظر عوامانه میکنید ؟
    تشریف ببرید دو تا کتاب مبانی روابط بین الملل بخوانید تا اظهار نظرهای بی محتواتان باعث خنده دیگران نشود .
    مهدوی
    http://shahrokh59.blogfa.com
    ———————————————————————————————-
    بامدادی: چشم

    لایک

  4. نمی دانم خبر این هواپیمای آمریکایی که در نیویورک روی رودخانه هادسن فرود اضطراری کرد را شنیده ای یانه؟ هر چه هست به نظر من خیلی مشکوک است. چونکه از دیروز تمام اخبار مربوط به غزه ناگهان شدند خبر دوم و سوم و خبر این هواپیما و داستانهای اطرافش شد خبر اول. مشکوکی قضیه هم در این است که اولاً در نیویورک واقع شده و زیر سیبیل بلومبرگ شهردار نیویورک که همان روزهای اول حمله به غزه سر از اورشلیم درآورد و از اقدام اسرائیل دفاع کرد. هم اینکه کسی طوریش نشد و خلبان هم با آرامش هواپیما را فرود آورده و بعد هم توی راهرور دوبار قدم زده تا ببیند کسی جا نمانده و خودش هم آخر همه پیاده شده.از آن جالب تر اینکه هادسن همیشه پر است از قایق و یدک کش و تاکسی های آبی و اصلاً جای فرود هواپیما تویش نمی ماند ولی آن لحظه همه مسیر خالی و باز بوده برای فرود! جدی به نظر یک سناریو میاد.
    ———————————————————————————–
    بامدادی: بله هر چیزی محتمله، ولی نمی‌شه به صرف این‌که از برخی زمینه‌ها فرضیات ما درست به نظر میان، نظریه‌های عجیب و غریب صادر کرد. این کار از نظر منطقی و فلسفی پذیرفته نیست (مطابق اصل اکام).

    لایک

  5. سلام دوست گرامی

    به احتمال بسیار بالا ، اسراییل لابی قوی در دولت آمریکا داره،اما شما چرا خبر رو کامل نقل نکردی؟!!!ازت انتظار نمی رفت!
    در همون خبر در انتها آمده که یک مقام وزارت خارجه آمریکا این اظهارات اولمرت رو تکذیب کرده. در واقع شاید این ادعای اولمرت بوده برای اینکه همون حرف تو رو نشون بده: «دم داره سگ رو تکون میده»

    هر چند می دونم چقدر از اسراییل و آمریکا به دلیل سیاستهایشان متنفری، در نقل قول یک خبر باید رعایت کامل امانت رو بکنی. در غیر این صورت اعتبار تحلیل هایت با توجه به استناد به سایر مراجع بسیار کم می شود.و گذاشتن لینک تنها کافی نیست.
    http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5gD-QcI_C-CrcqfSZBh6A5_e514Zw#
    در انتها نوشته:
    {….But a US State Department official, speaking on the condition of anonymity, denied Olmert’s claim.

    «Mr. Olmert is wrong,» the official said.

    Even if everything had gone according to plan, «she would have abstained. That was the plan,» said the official. «The government of Israel does not make US policy.» }
    —————————————————————————————————–
    بامدادی: بله لابد انتظار می‌رفت که کاخ سفید رسما تایید کنه این داستان رو. در ضمن من خبرگزاری نیستم که همه‌ی خبر را کپی‌پیست کنم، لینک هست و برای خواندن متن کامل خبر در اختیار همگان. من قسمت‌های مهم رو برگزیده کردم.

    نکته‌ی دیگه این‌که آن مقام کاخ‌سفید اصل ماجرا رو تکذیب نکرده، گفته که رای آمریکا به هر حال ممتنع بوده. یعنی تکذیب نکرده این طرز صحبت کردن نخست‌وزیر اسرائیل رو با رئیس جمهور آمریکا!

    لایک

  6. به سهم خودم از تمام زحماتی که پیرامون محکومیت ِ جنایات اسرائیل , طی این مدت : بی وقفه و دقیق و مستدل , متحمل شده اید : سپاسگزارم … بخصوص که این سند را مکتوب کردید
    ———————————————————
    بامدادی: کار خاصی انجام ندادم. ممنون از لطف شما.

    لایک

  7. ممنون..
    خیلی زحمت می کشی.
    مطالبی که می نویسی دنبال می کنم.
    ————————————————
    بامدادی: ممنون از لطفی که به من داری 🙂

    لایک

  8. خدمت آقا یا خانم م،
    با آن‌که گفته های اولمرت توسط وزارت امورخارجه آمریکا و هم‌چنین خانم رایس تکذیب شد و خانم رایس سخنان وی را «افسانه» خواند، دفتر اولمرت روز چهارشنبه 14 ژانویه بار دیگر تأکید کرد که آنچه که توسط اولمرت گفته شده صحیح است و عین اتفاقاتی است که به جریان رای ممتنع آمریکا منجر گردیده است. این مطلب را هاآرتص از قول رادیو اسرائیل نقل کرده است. لینک خبر و عین نوشته انگلیسی را لطفاً در زیر ببینید.

    Olmert’s bureau maintained on Wednesday that the outgoing prime minister had correctly described moves that led to a United Nations resolution on a truce in Gaza, despite a United States rejection of his account, Israel Radio reported.
    http://www.haaretz.com/hasen/spages/1055460.html
    ——————————————————————————–
    بامدادی: ممنون از توضیحات تکمیلی، جالب بود.
    البته ماجرا به خودی خود هم عجیب بود و الان دیگه عجیب‌تر هم هست. شاید این‌ها نشانه‌ای باشه از آغاز ترک خوردن رابطه‌ی‌ ‌آمریکا و اسرائیل که موضوع این‌چنین علنی شده وگرنه دلیلی نداشت که این‌طور علنی و وقیحانه بشه این ماجرا.

    لایک

  9. اولمرت واقعا لاف زده بود چون الجزیره انگلیسی دیشب می گفت فیلمی که بوش در فیلادلفیا (اگر اشتباه نکنم) مشغول سخنرانی بود را باز بینی کرده اند و بوش هیچ کجای سخنرانی آنرا قطع نکرده که از صحنه بیرون برود و تلفن «دم» را جواب بدهد و سخنرانی طبق زمان تعیین شده تمام شد. اولمرت کدام حرفش راست بوده که این یکی لافش درست از آب دربیاید ؟ مارک رگو که حرفهای او را تایید می کرد هم، که همه می دانند مثل سعید الصحاف عراقیهاست. یک دروغ گوی وقیح !
    —————————————————————————————–
    بامدادی: بله احتمال این‌که لاف زده باشه هست، ولی باز هم چیزی از عجیب بودن ماجرا رو کم نمی‌کنه، به هر حال در سطح جهانی حرف‌هاش منتشر شده که چه ادعایی کرده و با رئیس‌جمهور آمریکا چطور حرف زده. کاخ سفید هم فقط گفته که رای خانم رایس به خاطر حرف اولمرت عوض نشده و رای آمریکا اصولا ممتنع بوده، در واقع کاخ سفید نیومده پاسخ این بی‌احترامی اولمرت رو بده.

    لایک

  10. من نمی دونم چرا ما داریم سنگ فلسیطینی ها به سینه میزنیم. مگه 8 سال که جنگ به ما تحمیل شد و بدترین جنایات که جنایات اسراییل در برابر آن هیچه،نظیر بمباران شیمیایی، تجاوز به نوامیس، قتل اسراو حمله به منطق مسکونی که زن و بچه در آن سکنا دارند، ایا برادران عرب فلسطینی از ما حمایت کردند یا اینکه با صدام بودند؟
    چراغی که بر خانه رواست بر مسجد حرام است. زمانی که در کشور خودمون کلی فقر و بدبختی هستش صرف بوجه و امکانات برای دیگران اشتباست.
    این نظر شخصی منه و دلیلی بر درستی نظر من یا نفی اعتقادات دیگران نیست.
    » مومنان کسانی هستند که نظرات گوناگون را میشنوند و از ان نیکوترین را انتخاب می کنند»
    ———————————————————————————————
    بامدادی:‌ شما حق دارید در این زمینه سکوت کنید و یا بی‌تفاوت باشید ولی اجازه دهید دیگران هم حرف‌شان را بزنند.

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.