آیا اوباما می‌تواند دکترین جیمی کارتر را رها کند؟

آقای جیمی کارتر که به عنوان یکی از میانه‌روترین و صلح‌دوست‌ترین رئیس‌جمهورهای آمریکا شناخته می‌شود، در دوران ریاست‌جمهوری‌اش سیاست‌گذاری‌ها و بدعت‌گذاری‌های خطرناکی کرد که بعدها به نام «دکترین کارتر» شناخته شد. خلاصه‌اش را خود ایشان در سخنرانی‌ای که درست 29 سال پیش ایراد کرده این‌طور توضیح می‌دهد:

اجازه دهید موضع‌مان خیلی روشن باشد: هر گونه تلاش توسط هر قدرت خارجی برای به دست آوردن کنترل بر ناحیه‌ی خلیج‌فارس از نظر ما حمله‌ به منافع حیاتی ایالات متحد آمریکا تلقی می‌شود و بنابراین ما چنین حمله‌ای را به هر روشی که لازم باشد، از جمله استفاده از نیروی نظامی دفع خواهیم کرد. — جیمی کارتر، 23 ژانویه‌ی 1980 {+}


Let our position be absolutely clear: An attempt by any outside force to gain control of the Persian Gulf region will be regarded as an assault on the vital interests of the United States of America, and such an assault will be repelled by any means necessary, including military force. — Jimmy Carter {+}


به نظر شما آیا آقای اوباما می‌تواند سیاست خارجه‌ی آمریکا در خاورمیانه را از قید 30 ساله‌ی «دکترین خطرناک کارتر» رها کند؟ دکترینی که دست‌کم به درگیری آمریکا در سه جنگ بزرگ در این منطقه منجر شده و خطر درگیر شدن آمریکا در جنگ‌های بزرگ‌تر و ویران‌گرتر را نیز در این منطقه دارد؟ {+}
پی‌نوشت: اگر علاقمند به آشنایی بیشتر با میزان «غلظت صلح‌دوستی» آقای جیمی کارتر هستید، خواندن این نوشته که به مناسبت اعطای جایزه‌ی صلح نوبل 2002 به ایشان نوشته شده است از واجبات است.

5 دیدگاه برای «آیا اوباما می‌تواند دکترین جیمی کارتر را رها کند؟»

  1. البته گویا جدیدا کارتر توبه کرده، چند وقت پیش که با حماسی‌ها ملاقات کرد. به لبنان هم رفت، ولی حزب‌الله حاضر به دیدار او نشد. یک کتابی هم تو این مایه‌ها منتشر کرده.
    ————————————————————————————————
    بامدادی: مطلع نبودم، به هر حال دکترین‌اش که هنوز به قوت خودش در سیاست امور خارجه‌ی آمریکا باقیست.

    لایک

  2. شايد آقاي اوباما اصلا نخواد رهاش كنه! ترك كردن عادت هاي 30 ساله سخته معمولا!!!

    چند قسمته ديگه از چامسكي مونده؟ خيلي كه نيست؟
    —————————————————————-
    بامدادی: فکر کنم سه قسمت دیگه مونده. شاید هم دو قسمت طولانی 🙂

    لایک

  3. vaghean mikhad va nemishavad?khob begamanam siyasat haye khareji amrica kheili rabti be hozore motefavet adamha nadarad va agar tafavoti mibinim az zaroriyate zaman bode
    eradat
    ———————————————————————————————
    بامدادی: بله سیاست خارجه‌ی کشورهایی مثل آمریکا که در واقع الیگارشی‌های بزرگی هستن، به هیچ وجه وابسته به یک نفر یا چند نفر معدود نیست. ولی نقش رئیس‌جمهور در تندروانه‌تر یا معتدلانه‌تر شدن این سیاست‌ها خیلی مهمه.

    لایک

  4. David Icke, a former Journalist, has reviewed the Obama ‹phenomenon›. He thinks the Obama campaign has been the most blatant mass-mind control operation that he has ever seen.

    His report is extremely critical and quite chilling. Though i may disagree with parts of it, yet it might complete your post here and is worth reading:

    http://www.davidicke.com/content/view/18281
    ————————————————————————
    bamdadi: Thanks dear Shahrzad. I will look at the article. Indeed I am reading it right now 🙂

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.