اهمیت شرکت کردن در انتخابات

من همیشه از طرفداران مشارکت مردم در انتخابات بوده ام و هستم. چون فکر می کنم:
1. اگر تایید کننده‌ی سیستم سیاسی فعلی هستیم می‌توانیم با شرکت در انتخابات آن را تایید و تحکیم کنیم.
2. اگر منتقد سیستم سیاسی فعلی هستیم می‌توانیم با شرکت در انتخابات احتمالا آن را تغییر دهیم یا با شرکت نکردن در انتخابات قطعا آن‌را تایید و تحکیم کنیم.

البته عده‌‌‌ای هم معتقدند که می‌توان منتقد سیستم سیاسی بود و در انتخابات شرکت نکرد و با اتخاذ «روش‌های بایکوتی» (و حتی گاهی روش‌های رادیکال) سیستم سیاسی را «مجبور» به «خوب‌تر» شدن کرد. فکر می‌کنم تاریخ به خوبی نشان داده است که هیچ سیستم سیاسی حاکمی در هیچ کجای جهان با نشستن مردم در خانه و اتخاذ سیاست بایکوت آن‌هم به صورت نصفه و نیمه (فراموش نکنیم بخش بسیار قابل توجهی از جامعه‌ی ایران همیشه در انتخابات شرکت‌ می‌کنند) مجبور به هیچ چیزی نشده است. در واقع سکوت و انفعال منتقدان و عدم مشارکت فعال آن‌ها در انتخابات هر چند بسیار محدود ایران فقط و فقط به معنای تایید صد در صد وضعیت سیاسی فعلی است.

این را هم بگویم که به نظر من نفس شرکت کردن در انتخابات (حتی اگر به صورت رای سفید یا رای به هر کدام از نامزدها باشد) اهمیت دارد. این اهمیت البته به اندازه‌ی 4 سال پیش نیست، چرا که در آن روزها برخلاف امروز،  اجرا و نظارت انتخابات یک‌دست و در کنترل یک گروه فکری مشابه نبود و «احتمالا» مشارکت مردم در آن دوران می‌توانست معنای دموکراتیک بیشتری داشته باشد. با این حال تاکید می‌کنم که با همه‌ی انتقادهایی که به سیستم انتخاباتی در ایران وارد است، بایکوت کردن آن بی‌فایده است و تنها خاصیت‌اش این است که وضعیت فعلی را محکم‌تر می‌کند.

خلاصه این‌که انتخابات آتی اهمیت دوره‌ی قبل را ندارد و احتمالا مملو از «ایراد» و «مشکلات فرعی و اصلی» خواهد بود. با این وجود اگر از وضعیت فعلی ایران راضی هستید، می‌توانید انتخابات را تحریم کنید.

پی‌نوشت: گروهی از دوستان در فضای وبلاگستان حرکتی را شروع کرده‌اند (مثلا این‌جا و این‌جا و فهرست کامل آن‌ها) برای باز کردن فضای گفتگو در زمینه‌ی انتخابات و صحبت کردن درباره‌ی اهمیت مشارکت در آن. این چند روز من کمی درگیر بودم و فرصت نشده بود این چند خط را بنویسم. باز هم صحبت خواهیم کرد.

21 دیدگاه برای «اهمیت شرکت کردن در انتخابات»

  1. موافقم
    تحریم انتخابات و تغییرات ناشی از آن بیشتر حالت رویایی دارد تا حقیقی
    رای ندادن انفعال سیاسی را بیشتر میکند. ضمن اینکه هرچه استقبال کمتر باشد احتمال تحریف نتایج بیشتر میشود
    ——————————————————-
    بامدادی: ممنون.

    لایک

  2. سلام
    جالب بود..
    اما دلیلتون برای «با شرکت نکردن در انتخابات قطعا آن‌را تایید و تحکیم کنیم» را نفهمیدم.

    موفق باشید
    —————————————————————
    بامدادی: چون اگه در انتخابات شرکت نکنیم، انتخابات میدان حضور گروه‌هایی می‌شود که صد در صد طرف‌دار سیاست‌های فعلی نظام هستند و همیشه هم درانتخابات شرکت می‌کنند در نتیجه سیستم فعلی تثبت می‌شود.

    لایک

  3. راستش باید بگم با نظر شما مخالفم. دلایلم رو هم در وبلاگم نوشتم. من تحریم رو انتخاب می‌کنم. فکر می‌کنم اگه ساختار فعلی قابلیت اصلاح رو داشته باشه این کار حتا میتونه محکی باشه تا اگه قراره کسی به خودش بیاد، بیاد.
    ——————————————–
    بامدادی: ممنون ژابیژ عزیز. نوشته‌ی شما رو خوندم و ممنون از این‌که نظرتون را با من به اشتراک گذاشتید.

    لایک

  4. سلام
    کجای این واقعیت که مردم از جریان خاصی خوششان آمده است و همه قوا را به ایشان سپرده اند با دموکراتیک بودن یک حکومت منافات دارد. مگر اینکه اثبات کنیم، این جریان،‌ با زور یا تقلب همه مسندهای اجرا و نظارت انتخابات به چنگ آورده اند.
    منتظر دلایل شما هستم
    ——————————————————-
    بامدادی: دموکراتیک بودن حکومت معنای نسبتی دارد و نمی‌توان به صورت مطلق آن‌را تعیین کرد. در مقایسه به کشورهای منطقه ایران کشوری کاملا دموکراتیک محسوب می‌شود در حالی‌که در مقایسه به کشورهای توسعه‌یافته ایران دموکراتیک نیست یعنی گروه‌ها و افکار مخالف به صورت مستقیم محدود می‌شوند.

    لایک

  5. در این شرایط انتخاب تحریم، انتخابی اخلاقی، خردمندانه و هدفمند است.
    ————————————————————-
    بامدادی: 🙂 با شما موافق نیستم. هر چند نظرتان را محترم می‌شمارم.

    لایک

  6. به نظر من با رای ندادن هرگز اتفاق بهتری رخ نمیده اما شاید با رای دادن اتفاق بهتری بیفته
    ———————————————————————–
    بامدادی: چه رای بدهیم چه ندهیم هیچ اتفاقی که در کوتاه مدت محسوس باشد نخواهد افتاد. اما تاثیر دراز مدت مشارکت احتمالا مثبت است.

    لایک

  7. من با این نظر که شرکت در انتخابات لازم است موافقم ولی به نظرم اهمیت شرکت در این دوره انتخابات اتفاقا بیشتر است چون اولا وضعیت سیاسی جهان نسبت به دوره قبلی تغییرات مهمی کرده که میتواند به فرصتها و تهدیدهای بیشتری منجر شود و ثانیا اینبار بر خلاف دوره قبل انتخابات 2 قطبی خواهد بود ولذا اختمال آنکه تقلب بتواند نتایج را به طور کامل تغییر دهد کمتر است
    —————————————————————-
    بامدادی: بله از این دیدگاه با شما موافقم. اهمیت این دوره از جهاتی بیشتر از دوره‌ی قبل است.

    لایک

  8. همواره دوست داشتم توی سایت شما یک کامنت بگذارم ولی اغلب انقدر به موضوع جامع و مانع پرداخته بودید که حرفی باقی نمیموند ! اما این بار مطلبتون قوی از آب در نیومد . نه اینکه با نتیجه بحثتون مشکل داشته باشم , خیر ! بلکه بدلیل ضعف در پرداخت موضوع و استنتاج ناقص پست شما را در مقایسه با نوشته های قبلی ضعیف ارزیابی میکنم !

    اما فارق از همه اینها شرکت در انتخابات را لازم و ضروری میدانم و از این بابت با شما دوست فرهیخته هم عقیده ام لکن دو چیز رو در این مقطع حساس تاریخی بسیار با اهمیت میدانم

    1- لزوم تبیین دقیق مختصات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشور در مقطع حساس کنونی
    2- چه فرد یا گروهی ( از جمع بالقوه موجود ) با توجه به این مختصات قادر به ماکزیمایز کردن منافع ملی ( با توجه به فرصتها و تهدیدهای پیش رو) میباشد
    حتما استحضار دارید وضعیت منطقه خاورمیانه رو همینطور مسئله هسته ای نیز چالشهای عدیده پیش رو نظیر هدفمند کردن یارانه ها و …
    بدون وارد شدن به این مبحث بنیادین چگونه میخواهیم لزوم شرکت مردم در انتخابات را به آنان یادآور شویم ؟ به عبارتی لزوم حضور مردم در صحنه انتخابات همینطور پتانسیل و قابلیت کاندیداهای موجود یک ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر دارند که کنار گذاشتن یکی موجب عقیم شدن مطلب دیگر میشود .
    در هر صورت با توجه به توانی که در جنابعالی سراغ دارم امیدوارم یک بحث غنی فارق از تعلقات جناحی و حزبی به راه بیندازید که خروجی آن حد اکثر کردن منافع مردم ایران رو در پی داشته باشه . موفق باشید
    ——————————————————————
    بامدادی: ممنون از نظر مثبتی که نسبت به نوشته‌های من دارید. با شما موافق هستم که اهمیت انتخاب شدن رئیس‌جمهور کاردان در شرایط امروز ایران شاید حتی مهم‌تر از چهارسال قبل باشد اما این‌که گفتم کمتر به این دلیل بود که انتخابات این دوره «احتمالا» به سلامت انتخابات چهارسال پیش برگزار نخواهد شد و از این لحاظ ناخواسته اهمیت آن دوره را ندارد.
    تجربه‌ی شخصی من نشان داده که با استدلال نمی‌توان نظر افرادی را که طرف‌دار تئوری بایکوت انتخابات هستند عوض کرد. مهم نیست چه کاندیداهایی در انتخابات شرکت کنند، مهم نیست انتخابات چطور انجام شود این گروه از دوستان همیشه دلیلی برای شرکت نکردن دارند.

    لایک

  9. kash mishod yek bar baraye hamishe ma Irani ha ghabol mikardim ke hich gohi nistim va dar morede hame chzi be khosoos zendegie digaran nazar nemidadim va baraye baghie taklif taeen nemikardim. vali heif, zer zadan dar khoone masst.

    لایک

  10. هموطن ما می توانیم با ارسال اس ام اس به هم و یا نوشتن روی اسکناس جنبش ما هستیم را در سراسر ایران فراگیر کنیم.

    لایک

  11. مرگ بر امریکا وکسانی که از آنها خط می گیرندحضور100/-نماد مهر ورزی اخلاق -عدالت فضیلتها هستی.سایه مقام رهبری درپناه حضرت حق مستدام باد -به امید شاید این جمعه بیاید…….

    لایک

  12. امید ما(بعد از خدا) به شماست! که این جماعت را راضی کنید اعتراض را فقط در «غر زدن» خلاصه نکنند…اینقدر ایده آلیست و نتیجه گرا هم نباشند.
    کمی هم برای خود «تکلیف» (فارغ از نتیجه) قائل باشند.

    لایک

  13. به نظر من بهتر است قسمتی بعنوان » 101 سئوال از رئیس جمهور احتمالی آینده » در وبلاگ‌تان ایجاد کنید تا خوانندگان سئوالات خودشان را از کاندیداهای ریاست جمهوری بپرسند.

    فواید :

    وقتی این کار بین وبلاگ‌ها رواج پیدا کند کاندیداها به فکر پاسخ دادن به این سئوالات می‌افتند؟

    کاندیداها از حالا در وضعیت پاسخگویی قرار می‌گیرند؟

    مهمترین خواسته‌های بخشی از جامعه ایران برای کاندیداها مشخص می‌شود؟

    تبادل سئوالات مردم و پاسخ‌های کاندیداها انتخاب را سادة تر می‌کند؟

    لایک

  14. در حال حاضر نتها با یک رای صحیح می توان به اوضاع نا به سامان کشور سامان داد لذا از هموطنان عزیزم می خواهم که ابتدا تفکر کرده سپس بهترین را انتخاب کنند تا انشاءالله بهبودی در اوضاع کشور حاصل گردد . ممنونم مهرداد نوری

    لایک

  15. شرکت نکردن در انتخابات اشتباه محض است، اگر فکر کردید با شرکت نکردن در انتخابات تغییر ایجاد می شه اشتباه می کنید، دموکراسی بهایی داره که باید پرداخت بشه اگه می بینید در کشوری مثلا مثل فرانسه یا آمریکا دموکراسی برقراره (همونطور که در انتخابات اخیرش دیدیم با )باید بگم دلیلش سالها ممارست و سختی که مردم این کشورا به جون خریدن شرکت نکردن در انتخابات به معنای تداوم وضعیت فعلی و مطمئن باشید هیچ چیز تغییری نمیکنه اگر فکر می کنید از این راه میشه براندازی کنید، دموکراسی یعنی اصلاحات تدریجی

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.