ایده‌های مهندسی خیلی خیلی کوچولو – دو

در این مجموعهایده‌های ساده و در عین حال ارزشمندی را که در کشورها یا شهرهای مختلف جهان دیده‌ام معرفی می‌کنم. مصداق عملی اکثر این ایده‌ها را «با چشم‌های خودم» دیده‌ام ولی برای تمرکز بیشتر بر نفس ایده‌ها، از ذکر محل مشاهده‌ی آن‌ها و سایر جزییات خودداری کرده و به ذکر انتزاعی آن‌ها اکتفا می‌کنم.

ایده‌ی شماره‌ی دو: در تقاطع‌ها به طرفین فرصت بدهیم (تقاطع‌های چهار زمانه)

می‌توان در چهارراه‌ها به جای این‌که همزمان با قرمز شدن چراغ برای یک طرف، چراغ طرف مقابل سبز شود حدود 15 ثانیه هر دو سمت را قرمز نگاه داشت. به عبارت دیگر به جای مدیریت ترافیک در تقاطع‌ها به صورت «سه مرحله‌ای» از مدیریت «چهار مرحله‌ای» استفاده کرد.

نمودار زیر بهتر می‌تواند گویای اختلاف این دو روش باشد:

4-stage-cross-sections-bamdadicom1

با این‌کار فرصت کافی به خودروهای طرف اول داده می‌شود تا با آرامش و خونسردی چهارراه را ترک کنند.


9 دیدگاه برای «ایده‌های مهندسی خیلی خیلی کوچولو – دو»

  1. اتفاقا در آلمان كه همين طوري بود. وقتي چراغ براي ماشينها سبز مي شد حدود 10 ثانيه بعد ماشينها حركت مي كردند تا همه عابرها رد شوند و بعد ماشين ها حركت كنند.

    لایک

  2. اصفهان، چهارراه توحید.
    این ایده از چند ماه پیش اینجا داره اجراه میشه و خیلی هم جواب داده.
    ——————————————————
    بامدادی: ممنون. خبر خوبی بود 🙂

    لایک

  3. ایده خیلی خوبی است. ( البته اگر با راننده های متخلف تهران که قرمز را هم رد می کنند جواب بدهد!) اگر ایده ای هم برای عابران پیاده دیده اید ذکر کنید. بیشتر کشورهای دیگر برای عابر پیاده دکمه بزرگ مخصوصی قرار داده اند که آنرا می زند ، چراغ قرمز می شود و او رد می شود و معمولا در عرض 15 ثانیه خودش دوباره سبز می شود ولی اینجامسئله اینست که عابران پیاده هنوز یاد نگرفته اند زمانی که چراغشان قرمز است بیاستند و به راننده ای که چند دقیقه پشت چراغ قرمز بوده اجازه رد شدن بدهند. بابر این شاید دیده باشید چراغ شما سبز می شود و می خواهید راه بیفتید اما مدام باید برای عابران پیاده که لابلای ماشینها رد می شوند ایست کنید و زمان از دست می رود.

    لایک

  4. از اون جایی که ما به جای اینکه حواسمون به چراغ خودمون باشه، حواسمون به چراغ طرف مقابله این ایده جواب نمیده.
    من بارها تو تاکسی از چهارراه رد شدم در حالی که دو طرف چراغ قرمز بوده

    لایک

  5. دو یا سه سال پیش در اصفهان به یه همچین سیستمی برخوردم که هر چهار طرف چهار راه رو برای ۴یا۵ ثانیه قرمز میکرد تا وسط چهارراه خالی از ماشین بشه.
    واقعا عالی بود و مفید .کاش همه جا همینجوری بشه.دیگه وسط چهارراه ماشینا تو هم قفل نمیشن!

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.