امپراتور و حقوق بشر: سامی محی الدین محمد الحاج

در این مجموعه هر از چند گاهی به «حقوق بشر به سبک امپراتور» نگاهی می‌اندازم.

سامی محی‌الدین محمد الحاج

سامی محی‌الدین محمد الحاج (Sami al-Haj)، فیلم‌بردار سودانی شبکه‌ی تلویزیونی الجزیره در زمستان سال 2001 در کشور پاکستان و در حالی که به سمت محل کارش می‌رفت توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شد و با وجودی که ویزا و مدارک معتبر همراهش بود «بدون هیچ‌گونه محاکمه‌ای» به عنوان «نیروی دشمن» (Enemy Combatant) تا بهار سال 2008 (بیشتر از 6 سال) در خلیج گوانتانامو زندانی بود و بین کسانی که برای آزادی‌اش تلاش می‌کردند به نام زندانی شماره‌ی 345 شناخته می‌شد. او در تاریخ یک می 2008 بدون هیچ‌گونه اتهامی آزاد شد.

توجه کنید:

  • در پاکستان دستگیر شد (و نه در آمریکا)
  • بدون محاکمه
  • فیلمبردار شبکه‌ی خبری
  • بیش از 6 سال حبس

منبع


بامدادی نجواها یک‌عکاس [silent-clicks]
استفاده از مطالب و عکس‌های منتشر شده در وبلاگ‌ها و فوتوبلاگ‌های من به شرط «نقل قول دقیق»، «ذکر ماخذ» و «ارجاع لینک به اصل پست» بلا مانع است.

یک فکر برای “امپراتور و حقوق بشر: سامی محی الدین محمد الحاج”

  1. سامی الحاج را به این دلیل ساده دستگیر کردند : چراهر زمان انفجاری روی می دهد او اولین خبرنگاری ( نه فقط فیلمبردار ) است که در صحنه حاضر می شود؟ یعنی چرا وقتی هنوز خبر به جایی درز نکرده سامی ناگهان از غیب سر می رسد و به همین دلیل او را متهم به همکاری با القاعده ( یا طالبان ؟) کردند. چیزی که او خودش هم می گفت این بود که آنها پس از هر انفجاری ،به او تلفن می زنند و می گویند کجا منفجر شده و او به آنجا مراجعه می کند ولی امریکایی ها این دلیل خیلی ساده را نپذیرفتند. می گفتند چرا به تو تلفن می زنند نه کسی دیگری ؟
    خب بهر حال همه می دانند طالبان و القاعده الجزیره را قبول دارند و برای هر مورد یا پخش هر نواری از اسامه بن لادن هم به این شبکه اعتماد می کنند. ( شاید رقابت های رسانه ای هم در دستگیری او دخیل بوده اند! )
    حتی الان و بعد از آزادی هم بعضی از زندانیان گوانتانامو به سامی الحاج تلفن می کنند و مشکلات زندان را به او می گویند .اتفاقا همین امروزسخنگوی طالبان افغانستان با الجزیره تماس گرفته و خبر انفجارهای انتحاری در خوست را به انها داده بود.اهم وقتی هیچ کس دیگری خبر نداشت!

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.