از رئیس‌جمهور آینده‌ انتظار دارم فقط «یک‌کار» را انجام ندهد

از من دعوت شده که فهرست کارهایی که رئیس‌جمهور آینده‌ی ایران نباید انجام دهد را بنویسم. فهرست بلندبالا و  آرمان‌گرایانه‌ای که توی ذهنم بود را بایگانی کردم و ترجیح دادم به یک سند تاریخی و مهم مراجعه کنم:

اصل ۱۲۱ قانونی اساسی – سوگند رییس جمهور

رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی در جلسه‏ای که با حضور رییس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می‏شود به ترتیب زیر سوگند یاد می‌کند و سوگندنامه را امضاء می‌نماید.
«بسم‏الله‏الرحمن‏الرحیم. من به عنوان رییس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسوولیتهایی که بر عهده‏ گرفته‏ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هر گونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و اإمه اطهار علیهم‏السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم.»

رئیس‌جمهور آینده‌ی ایران  فقط یک کار را نباید انجام دهد و آن خیانت به سوگندی است که یاد می‌کند.

در نتیجه او باید:

  • پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشد.
  • همه‌ی استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسوولیتهایی که بر عهده‏ گرفته‏ است به کار گیرد.
  • خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازد.
  • از هر گونه خودکامگی بپرهیزد.
  • از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کند.
  • در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزد.
  • قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به او سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشد و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارد.

به عنوان مثال، هرگونه نقض قانون اساسی از طرف رئیس‌جمهور، خیانت به سوگندی است که برای پاسداری از قانون اساسی کشور خورده است.

همه‌ی کسانی که این پست را می‌خوانند دعوت هستند «نبایدهای» رئیس‌جمهور آینده‌ی ایران را از نظر خود بنویسند.


بامدادی نجواها یک‌عکاس [silent-clicks]
استفاده از مطالب و عکس‌های منتشر شده در وبلاگ‌ها و فوتوبلاگ‌های من به شرط «نقل قول دقیق»، «ذکر ماخذ» و «ارجاع لینک به اصل پست» بلا مانع است.

11 دیدگاه برای «از رئیس‌جمهور آینده‌ انتظار دارم فقط «یک‌کار» را انجام ندهد»

  1. برای من همون که تمام و کمال قانون و مخصوصا قانون اساسی رو رعایت کنه کافیه. توی قانون همه چیز هست: اخلاق، آزادی‌ها وظایف و…

    لایک

  2. مثل همیشه خواندنی. فرق شما با من اینه که شما به این خوبی میگین، اما اگه من بودم شعار میدادم. میگفتم دروغ نگه. مثلاً. یا عوامفریبی نکنه.

    لایک

  3. سلام

    من انتظارم متاسفانه اینه که دروغ نگه.من رئیس جمهوری می خوام که ایران را بسازه ،هر چه قدر که در توانشه، می دونید مدیریت باید حس باشه، تو همه عرصه ها .توضیح بدم که متاسفانه این دو خواست اصلی من جزو بدیهیاتیه که رئیس جمهور باید انجام بده ،می دونم که خیلی چیزها باید خواست که مهمتره،اما این حداقل ها هم وقتی تامین نمیشه آدم مجبوره این چیزهارو هم بخواد!
    اما اگر چیز ایده آل ازش بخوام مطبوعات و رسانه آزاد و آزادی بیانه.مطمئنم اگر اینها رو به من بده دیگه من ازش نمی خوام راست بگه ،فشار افکار عمومی اینو ازش می خواد و …

    لایک

  4. سلام
    حرف شما صحیح است ، اما در خود فانون اساسی چهارچوبی برای اصلاح و یا تغییر آن به صورت قانونی وجود دارد که مسلما از آن اطلاع دارید.
    —————————————————————-
    بامدادی: بله، مسلما اگر از طریق قانونی اقدام به تغییر قانون اساسی شود، قانون اساسی نقض نشده است.

    لایک

  5. همش دنبال یه کلمه بودم هرچی به ذهنم میومد کامل نبود. دروغگو, احمق , عوام فریب, بیسواد, بی صلاحیت و خیلی کلمه های دیگه ولی حالا میدونم دیگه چی همه اینارو یکجا توضیح میده. خائن. خائن مصداق همه چیزهایی هست که تو ذهنم بود…

    لایک

  6. بامدادی عزیز

    گذاردن لینک بر » بال های سبز لیبرالیسم » در لینکدانی وبلاگ بامدادی ، با وجود اینکه حامی جناب موسوی هستید نشانۀ آزاد اندیشی شماست .

    به شما آفرین میگویم و تحسینتان میکنم . روشنفکری یعنی همین .

    موفق باشید و سربلند .

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.