ایده‌های مهندسی خیلی خیلی کوچولو – پنج

در این مجموعهایده‌های ساده و در عین حال ارزشمندی را که دیده‌ام معرفی می‌کنم. مصداق عملی اکثر این ایده‌ها را «با چشم‌های خودم» دیده‌ام یا خوانده‌ام ولی برای تمرکز بیشتر بر نفس ایده‌ها، از ذکر محل مشاهده‌ی آن‌ها و سایر جزییات خودداری کرده و به ذکر انتزاعی آن‌ها اکتفا می‌کنم.

* ایده‌ی ساده‌ی شماره‌ی پنج، در واقع خیلی هم کوچک نیست: چنین ایده‌ای فقط در یک جامعه‌ی فوق مدرن با بستر انفورماتیکی بسیار توسعه‌یافته قابل اجراست.

وقتی که من یک تاکسی سفارش دادم

تصور کنید من در خانه‌ام نشسته‌ام و قصد دارم برای رفتن به مقصد معینی تاکسی سفارش دهم. شماره‌ی تلفن شرکت سرویس‌دهنده‌ی خدمات تاکسی را می‌گیرم. منشی تلفنی خودکار به من پاسخ می‌دهد و من از طریق فشار دادن چند کلید «ساعتی» که تاکسی را می‌خواهم اعلام می‌کنم. مثلا اگر می‌خواهم تاکسی ساعت 11:25 بعد از ظهر بیاید، فشار می‌دهم #2325*.

سیستم کامپیوتری شرکت تاکسیرانی مورد نظر از روی شماره‌ی تلفن من (که به صورت خودکار تشخیص داده است) نشانی من را تشخیص می‌دهد (به صورت همزمان از بانک اطلاعاتی شهرداری استخراج می‌کند).

این سیستم همچنین موقعیت مکانی همه‌ی تاکسی‌های فعال و آزاد را از طریق سیستم مکان‌یاب جهانی (GPS) می‌داند. به این ترتیب مشخص می‌کند که کدام تاکسی به محل اقامت من نزدیک‌تر است.

سیستم همچنین محاسبه می‌کند (با توجه به وضعیت ترافیک شهر که آن‌را از طریق بانک اطلاعات ترافیک شهری به صورت خودکار دریافت کرده است) که حدودا چند دقیقه زمان لازم است که تاکسی از نقطه‌ی فعلی‌اش به خانه‌ی من برسد.

در زمان مناسب، سیستم به راننده‌ی تاکسی پیامی ارسال می‌کند که او آن را روی صفحه‌ی نمایش تاکسی خود می‌بیند: نشانی من و ساعتی که تاکسی باید مقابل منزل من باشد.

راس ساعت مورد نظر من از خانه خارج می‌شوم و تاکسی منتظر من است. پس از رسیدن به مقصد از تاکسی پیاده می‌شوم و هزینه‌ی تاکسی به صورت خودکار از حساب بانکی من برداشته می‌شود.


بامدادی نجواها یک‌عکاس [silent-clicks]
استفاده از مطالب و عکس‌های منتشر شده در وبلاگ‌ها و فوتوبلاگ‌های من به شرط «نقل قول دقیق»، «ذکر ماخذ» و «ارجاع لینک به اصل پست» بلا مانع است.

24 دیدگاه برای «ایده‌های مهندسی خیلی خیلی کوچولو – پنج»

  1. خوشبختانه اصلا ایده‌ی دور از دسترسی نیست و همین الان هم به راحتی قابل عملی شدنه فقط اون قسمت گرفتن خودکار آدرس ممکنه به Privacy افراد (اگر سخت گیرانه نگاه کنیم) ضربه بزنه.

    لایک

    1. قرار نیست اون راننده یا شرکت به اطلاعات دسترسی پیدا کنه، شخص بعد از درخواست خودش به سیستم (توجه کنید سیستم) و با پیگیری سیستم یه تاکسی میاد در خونه‌اش، هیچ لطمه‌ای هم به حقوق شخصی نمیخوره.

      لایک

      1. موافقم. البته در این‌که اصولا این طور تمرکز سیستم‌های اطلاعاتی چه پتانسیل‌های خطرناکی برای امنیت شهروندی ممکنه داشته باشه بحث هست.

        لایک

      1. در حال حاضر تاکسی های بیسیم مشهد 1818 از این سیستم بهره میبرند بدین صورت که کافیه شما با شماره 1818 تماس بگیرین و درخواست تاکسی کنید خود اپراتور به نزدیک ترین تاکسی به محل شما که از روی شماره تلفن شما بدست می آورد اعلام میکنه و یک ماشین سریع میاد دم خونتون 😉

        لایک

  2. سلام
    ایده ساده ولی بسیار جالبی است.
    کسر از حساب بانکی کار ساده ای نیست و اصولا نبید نیز به این شیوهقابل اتفاق افتادن باشد ولی به جای آن میتوان بها را به قبض تلفن اضافه کرد مانند سرویسهای تلفنی ختلفی که بهای آن در قبض ثبت میشود.

    لایک

  3. یک ایراد که این طرح دارد این است که هنوز مردم زمان را به روش (سر ظهر) (حوالی غروب) و (دم صبح) به کار می برند و محاسبه ترافیک برای این که تاکسی دقیقاً یازده و بیست و پنج دقیقه جایی باشد، هزینه زیادی است برای چیزی که مشتری لازم ندارد.

    لایک

    1. خوب البته این یک مثال بود. شما بیشتر به مدل کاربرد شبکه‌ای این سناریو توجه کنید و جزییات آن و حتی شیوه‌ی اجرای کلیت آن می‌تواند متفاوت باشد.

      لایک

  4. GPS???? GIS????
    شما كجا زندگي ميكني داداش اينجا ايرانه نه بانك اطلاعاتي داريم ني جي اي اس نه از اين سوسول بازيا. اينا مال غربيايه بي تمدنه.

    لایک

  5. بخشی از ایده الان در بعضی از شرکتهای تاکسیرانی اجرا می شود. یعنی مشترک به محض زنگ زدن، پرونده اش و آدرسش به صورت اتوماتیک روی کامپیوتر اپراتور باز می شود.
    اما چند تا مشکل دارد.
    1- ممکن است شما تاکسی را برای مهمانتان درخواست کرده باشید، آيا پول از حساب شما کسر می شود، یا حساب مهمانتان.
    2- اگر بخواهید انعام بیشتری به راننده بدهید، چه؟
    3- اگر چند مسافر (مثلاً اعضای یک خانواده) سوار بشوند و در مکانهای مختلف پیاده شوند، هزینه چطور محاسبه بشود؟
    4- اکر شما از خدمات راننده راضی نبودید و بعنوان اعتراض وسط راه خواستید پیاده شوید و پول ندهید چی؟
    البته بخشی از این ایرادات را می شود با تگهای هوشمند بر طرف کرد. اما بازهم ممکن است مشکلاتی پیش بیاورد.

    لایک

  6. اين ايده يک ايراد اساسي دارد که با توجه به ديدگاه کنوني وب و دنياي ديجيتال بايد تعديل شود. در ايده شما هيچ ارتباط حسي بين مرکز سرويس تاکسي و مشتري وجود ندارد. ما فکر مي‌کنيم در عصر ديجيتال هرچه ارتباطات کمتر باشد و کارها تماما به صورت ديجيتال انجام شود مشکلات کمتر ميشود ولي با توجه به شخصيت انسان٬ ما نيازهاي ديگر انسان را در نظر نگرفته‌ايم.افراد احتياج دارند تا به همه ابعاد زندگيشان اهميت داده شود.در اينجا ارتباطات کلامي بين مشتري و سرويس دهنده قطع شده است٬ استراتژي سازمانها از حذف افرادي از اين دست از سيستمها بيشتر به منظور کاهش هزينه است در حاليکه به طور قابل ملاحظه‌اي اعتماد به سيستم را کاهش مي‌دهد. اگر شما ساعت را دقيقا به سرويس دهنده اعلام کنيد آيا مطمئن هستيد که مثلا کمبودي در تعداد ماشينهاي در دسترس خدمات دهنده شما وجود ندارد به هر حال هر شرکتي در هرجاي دنيا از روشهاي اقتصادي براي برآورد تعداد خدمات رسانهاي خود استفاده ميک‌ند و تعداد آنها هيچ وقت بينهايت نيست.

    لایک

    1. بله البته، ولی این فقط یک تجربه‌ی فکری ساده شده بود. اشکالاتی که برشمردید که البته درست هستند، می‌تواند به سادگی حل شوند. کاربر می‌تواند گزینه‌ی صحبت کردن با اپراتور را داشته باشد‌ و این موضوع هم این حق را به کاربرانی که دوست دارند با انسان تبادل داشته باشند می‌دهد و هم هزینه‌ی شرکت تاکسیرانی را کم می‌کند چون به هر حال عده‌ی زیادی از همان روش خودکار استفاده می‌کنند.
      یا سیستم می‌تواند از طریق پیامک ارسال تاکسی به خانه‌ی شخص را تایید کند و … و …

      حرف شما را به گونه‌ی دیگری می‌توان تایید کرد. از دیدگاهی دیگر و از نظرگاهی کلان‌تر. ماشینی کردن روابط انسان می‌تواند روندی باشد که باید در مورد مصائبش بیم‌ناک باشیم.

      لایک

  7. سلام اولا روز وبلاگ نویسی با کلی تاخیر مبارک که تبریک این روز بصورت ویژه باید برای وبلاگ نویسانی چون شما باشه همه پستهایشان بدون استثنا ارزش محتوایی بالایی دارند و بعد خوشحالم که دوباره درباره این ایده ها می نویسید.

    لایک

  8. خيلي خوبه، فقط ميشه بهش Delay time اضافه بشه، به علاوه حالتي كه به سيستم زمان رسيدن رو بديم و اون بقيه زمان بندي ها رو انجام بده. اين رو قبلا خونده بودم، فكر مي كنم به عملي شدن اين ايده يه جورايي كمك مي كنه.
    http://www.sciencedaily.com/releases/2009/01/090107092722.htm

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.