شنود ای‌میل‌ها و گفتگوهای شخصی: از واشنگتن تا تهران

تجاوز به حریم خصوصی شهروندان از طریق شنود گفتگوهای تلفنی و یا کنترل ای‌میل‌های آن‌ها پدیده‌ای منحصر به چین و ایران نیست. به نظر می‌رسد که متاسفانه بعضی از کشورهای بزرگ و دموکراتیک جهان هم در این فضیلت پیش‌تازند:

  • نیویورک‌تایمز، آوریل 2009:
    مقامات دولتی در مصاحبه‌ی اخیر اعلام کردند که آزانس امنیت ملی (NSA) در ماه‌های اخیر ای‌میل‌ها و تلفن‌های خصوصی شهروندان آمریکایی را کنترل یا شنود کرده است. این شنود در مقیاس گسترده‌ای انجام شده و از اختیارات گسترده‌ای که سال گذشته کنگره وضع کرده بود فراتر رفته است.
  • نیویورک‌تایمز، ژوئن 2009:
    نتیجه‌گیری بالا را گفته‌های یک تحلیل‌گر سابق NSA تایید می‌کند. او در مصاحبه‌هایش توضیح داده که در برنامه‌ی آموزشی‌ ویژه‌ای شرکت کرده تا برای مشارکت در طرح آژانس برای بازبینی تعداد زیادی از ای‌میل‌های شهروندان آمریکایی بدون حکم قضایی آماده شود. دو مقام اطلاعاتی تایید کرده‌اند که چنین برنامه‌ای هنوز عملیاتی و در حال اجراست.
  • ای‌بی‌سی نیوز، نوامبر 2007:
    مشکل می‌توان گفت در یک زمان معین، ای‌میل، پیامک و تماس‌های اینترنتی چه کسی توسط دولت‌ در حال کنترل شدن است. اما با توجه به گزارش کارمند سابق شرکت AT&T، دولت بدون نیاز به داشتن حکم قضایی به ترافیک اینترنتی دسترسی دارد و در صورت تمایل می‌تواند آن‌ها را به صورت انتخابی شنود کند.

داستان البته از این مفصل‌تر است و ماجرا متاسفانه ابعاد قانونی هم پیدا کرده. چیزی که دست کم هنوز در ایران به آن نرسیده‌ایم. البته اقتدارگرایان ایرانی‌ بارها نشان داده‌اند که استعداد عجیبی در یاد گرفتن نکات منفی استاد بزرگ دارند.

.


بامدادی نجواها یک‌عکاس [silent-clicks]
استفاده از مطالب و عکس‌های منتشر شده در وبلاگ‌ها و فوتوبلاگ‌های من به شرط «نقل قول دقیق»، «ذکر ماخذ» و «ارجاع لینک به اصل پست» بلا مانع است.

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

8 دیدگاه برای «شنود ای‌میل‌ها و گفتگوهای شخصی: از واشنگتن تا تهران»

  1. شما به یه نکته ی مهم هم توجه نکردی،توی ایران بر خلاف اونجایی که مثال زدید بحث حفظ حقوق و حریم شخصی افراد به عنوان یک اصل مطرح نیست هر چند که قانون باشه،بخاطر اینکه در اجرای قوانین اصولا تبعیض وجود داره،در حالی که اونجا اگر کسی احساس کنه بخاطر اون کارها متحمل ضرر و زیانی شده بعنوان یک شهروند میتونه شکایتش رو مطرح بکنه و و به نتیجه برسه،فارغ از اینکه چه عقیده ای داره یا اینکه خودی هست یا غیر خودی!

    لایک

    1. من قصد اثبات مشابه بودن شرایط این کشورها با هم را نداشتم. شک نیست که دست شهروندان ایرانی خیلی کمتر از شهروندان غربی به ابزارهای نهادینه‌ شده‌ی دفاع از حقوق خود می‌رسد. البته آن‌طرف را هم زیاد نباید ایده‌آل دید. این نمونه را در نظر داشته باشید. شاید نمونه‌ای از خروار باشد (شاید هم نباشد):

      https://bamdadi.com/2009/05/12/human-rights-and-empire-1-sami-al-haj/

      لایک

  2. اقا باهوشه خبر نداشتید که از سال 1986 تا حالا آمریکا روی مکالمات تلفنی شنود داشته و از چند سال بعدش هم روی ایمیلها و پیامکها هم کنترلش رو گسترده تر کرد!؟
    خبر نداری که قبل از تسخیر سفارت آمریکا، نچه های کارتر توی تهران مکالمات تلفنی من و شما رو شنود می کردند؟!
    فکر می کردم باهوش تر از اینا باشی!

    لایک

    1. اولا که عدم اطلاع الزما به معنای بی‌هوشی نیست! بنابراین گزاره‌ی شما از نظر منطقی نادرست است.
      دوما که من در هیچ‌کجا از نوشته‌ام درباره‌ی سال‌های قبل از 2007 صحبتی نکرده‌ام. بنابراین شما چطور برداشت کرده‌اید که من از وضعیت آمریکا در سال 1986 باخبر نبوده‌ام؟ باز هم گزاره‌ی شما نادرست است.

      هنرمند هستید که از میان دو گزاره، هر دوگزاره‌تان به جبر ریاضی نادرست است. در ضمن چندان مودب هم نیستید.

      برای شما صمیمانه متاسفم!

      لایک

  3. مسجدقــُبا،مَدار مُـدارا
    http://siavashon.ir/shirazi/7830.html
    دیماه-30-1388

    آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است

    با دوستان مروت با دشمنان مدارا

    نگاهی به وقایع اتفاق افتاده پیرامون مسجد قبای شیراز که محل اقامۀ نماز جماعت آیت الله سید علی محمد دستغیب از مراجع تقلید شیعه می باشد؛شاید برای جامعۀ ملتهب کنونی ایران بسیار پندآموز و راهگشا باشد.اینکه عده ای سخنان منتقدانه و نصایح مشفقانۀ آیت الله دستغیب نمایندۀ مردم استان فارس در خبرگان رهبری را برنتابند و بر مسجد قبا حمله برند و آنجا را بعضاً مورد تعرض قراردهند و به اموال مسجد آسیب برسانند تا به زعم خود ضرب شصتی محکم به هر منتقدی نشان دهند؛ بیانگر میزان درک این افراد از تعالیم دینی دارد چرا که در اسلام مسجد جایگاهی قدسی دارد و این اعمال جز خدشه وارد کردن بر مفاهیم دینی و باورهای عمومی مسلمین کارکردی دیگر نمی یابد.

    می توان به عوامل شکل دهندۀ این تعرضات به مسجد پرداخت و خط و ربط برخی از حامیان این شیوه و روش را مشخص نمود که چه جایگاه و منصبی دارند و در پی کسب چه مقاصدی هستند.اما نگارنده در این مقاله در پی این امر نیست بلکه سعی دارد نگاهی به درون ومشی و منش نمازگزاران و اصحاب مسجد قبا بیاندازد.

    طرف مقابل راهکارهای متعددی از قبیل تصرف مسجد،تغییر نام مسجد، بستن درب مسجدبمدت چند هفته، تغییرهیأت امناء مسجد، تأسیس پایگاه مقاومت بسیج و… را آزمود اما نهایتاً مسجد با همان اسم و رسم پیشین دوباره باز شد. از سوی دیگر در یک نگاهی اجمالی نیز می توان به عینه مشاهده نمود که طی این روزها حمله کنندگان به مسجد قبا از حالت تهاجمی و تخریبی دست شسته اند و در کنار دیگر اصحاب همیشگی مسجد به صف نمازگزاران و مستمعین پای منبر خطیب مسجد قبا پیوسته اند؛هرچند که پس از پایان نماز ودعا وظیفۀ خود بدانند که علیه مخاطبین ذهنی و فرضی خود شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه سر دهند و امویان سبز را لعن و نفرین کنند.اما نکتۀ حائز اهمیت که نباید از چشم دور بماند همان روند خشونت زدایی از مهاجمین به مسجد و روش مسالمت جویانۀ اصحاب مسجد است.

    نظر و لطف خداوند تا بدینجا عیان بوده و بی شک خود او حافظ دین است.و این وظیفۀ مومنین است که حرمت مسجد نگه داشته شود و از اعمال احساساتی و تنش آفرین دوری جویند.چنانکه درهمان روزهای نخستین این ماجرا آیت الله دستغیب در پیامی تلفنی خطاب به اصحاب مسجد بر همین نکته تأکید داشتند که مسجد را خداوند حافظ است.

    مشی آیت الله دستغیب دوری از درگیری و تنش درضمن حفظ مواضع خود و ارائۀ روشی مسالمت جویانه نسبت به طرف مقابل بوده است.در همان پیام مذکور نمازگزاران را به پرهیز از کتک زدن یا حتی کتک خوردن دعوت می کنند چرا که طرف مقابل نیز شیعۀ امیرالمؤمنین هستند و اصحاب مسجد را صرفاً به نماز و تلاوت قرآن فرا می خوانند.همین پیام و دیگرپیامهای بعدی زمینه ای می شود از برای علاقمندان به ایشان و نمازگزاران که در تمامی مراحل پیش آمده از حصر مسجد تا بازگشایی مجدد آن ، صبر و بردباری پیشه کنند و اکنون با مدارا و روا داری، ستیزه جویان علیه آیت الله دستغیب را همچون دیگربرادران دینی خود در مسجد قبا پذیرا باشند.

    این امر تا کنون در تاریخ سی سالۀ انقلاب بی سابقه بوده است.آنانی که با اهالی مسجد قبا آشنایند بهتر می دانند که عموماً جمعی متشکل ازبچه های قدیمی انقلاب،جبهه و جنگ، جانبازان ،خانواده شهدا و دانشجویان را تشکیل می دهند و کسانی نیستند که براحتی تسلیم شوند.بنظر می رسد رفتارکنونی آنان ناشی از یک نگرش جدید و با تکیه بر «جلوۀ رحمانی دین» است.امری که در این زمانه بخصوص در جامعۀ اسلامی خود بسیار بدان محتاجیم و بمصداق آیۀ شریفۀ «محمد رسول و الذين معه الله اشداء علی الکفار رحماء بینهم» باید که رحمانیت را پیش از آنکه از دیگران انتظار داشته باشیم ؛خود پیشۀ خویشتن سازیم.این امری است که سفارش دین مبین اسلام و متبلور شده در فرهنگ مداراجویانۀ ایرانی است.

    مشی اهل بیت (ع)نیز در مقابله با توهین کنندگان به ایشان،نرمخویی و لبخند بوده است و دعا برای چنین افرادی؛به پیروی از همین سبک وسیاق می توان امید داشت که با صبر وشکیبایی بیش از پیش تجلی رنگ سبز اهل بیت(ع) را در گسترۀ ایران زمین ملاحظه نمود. امید که چنین گردد.

    پایان این سخن را چونان آغاز باحافظ به پایان می بریم:

    جفا کشیم و ملامت کشیم وخوش باشیم / که در طریقت ما کافریست رنجیدن

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.