جاده‌ای که ماست‌مالی نشد

.

یکی از همکارها خبر و عکس بالا را برای من فرستاد که گوشه‌ای از تلاش و کارآیی ژاپنی‌ها را در مدیریت بحران نشان می‌دهد. تصویر اول (بالا) بزرگراهی را نشان می‌دهد که در اثر زلزله متلاشی شده است و تصویر دوم (پایین) همان قسمت از بزرگراه را نشان می‌دهد که در آن نشانی از آسیب نیست. نکتهٔ جالب این است که فاصلهٔ زمانی بین این دو تصویر فقط 6 روز است.

اما نکتهٔ مهم‌تری در این عکس وجود دارد. نکته‌ای به مراتب مهم‌تر از سرعت باورنکردنی تعمیر جاده توسط مهندسان و کارگران و مدیران ژاپنی.

به جاده تعمیر شده نگاه کنید. طوری تعمیر شده که به نظر نو می‌رسد. خط کشی‌ها از نو کشیده شده‌، حفاظ‌های کناری مجددا نصب شده‌، حاشیهٔ جاده به دقت آسفالت شده و همین‌طور شانهٔ خاکی (شیب) کنار جاده نیز مجددا شن‌ریزی و صاف شده است.به عبارت دیگر، همهٔ استانداردهای متعارفی که در جادهٔ اولیه (عکس اول) وجود داشت در نسخهٔ‌جدید هم رعایت شده و از نظر کیفیت چیزی کم گذاشته نشده است (دست‌کم تا آن‌جا که در تصویرها به نظر می‌رسد).

می‌توانیم تصور کنیم که با توجه به بحرانی بودن شرایط کشور (و محدود بودن منابع انسانی، مالی و زمانی) این جاده مي‌توانست طور دیگری تعمیر شود. مثلا ممکن بود جهت تسریع یا صرفه‌جویی تصمیم بگیرند که فقط محور اصلی را آسفالت کنند و باقی جزییات و تجملات را بگذارند برای آینده. اما این‌کار را نکرده‌اند و جاده را کامل و دقیق تعمیر کرده‌اند. این نشانه‌ای از یک سیستم اخلاقی-فرهنگی‌ است که حتی در مواقع بحران اعتقادی به انجام دادن کار نیم‌بند و «حالا زیاد گیره نده یه چیزی تحویل بدیم بره» ندارد. معمولا شرایط بحرانی حاکم بر یک کشور مصیبت زده بستر مناسبی برای «ماست‌مالی» کردن کارها و امورات فراهم می‌کند؛ اما مجریان تعمیر این جاده تصمیم گرفتند کارشان را خوب و دقیق انجام دهند.

به نظر شما سیستمی که در شرایط بحرانی «این‌طور تمیز و با کیفیت» یک جاده را تعمیر می‌کند، در شرایط عادی (با داشتن وقت و منابع کافی) چگونه کار می‌کند؟ بسیاری از ما پاسخ این سوال را می‌دانیم.

.


با توجه به فیلتر بودن بامدادی در ایران، لطفا مطالب آن‌را از طریق اشتراک در خوراک آن پی‌گیری کنید. استفاده از مطالب و عکس‌های منتشر شده در وبلاگ‌ها و فوتوبلاگ‌های من به شرط «نقل قول دقیق»، «ذکر ماخذ» و «ارجاع لینک به اصل پست» بلا مانع است.

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

15 دیدگاه برای «جاده‌ای که ماست‌مالی نشد»

  1. اگر به عکس ها دقت کافی بکنید متوجه تفاوت درخت ها میشین . هم در رنگ و هم در نوع پوشش . بدین معنا که این دو عکس به فاصله ی شش روز گرفته نشده . این خیال پردازی دوستان ایرانی میباشد به احتمال زیاد!

    لایک

    1. منبع ایرانی نیست. خیال‌پردازی یا واقعیت به هر حال امضای زیر عکس از آسوشیتدپرس و لینک خبر هم از دیلی‌میل است.

      لایک

  2. به نظر شما سیستمی که در شرایط بحرانی «این‌طور تمیز و با کیفیت» یک جاده را تعمیر می‌کند، در شرایط عادی (با داشتن وقت و منابع کافی) چگونه کار می‌کند؟

    به نظر بنده این ها در هر شرایطی از گفتن حالا فعلا و این گونه کلمات خودداری می کنن وهر کاری را تحت بدترین شرایط هم همانطور که در بهترین شرایط انجام می دهند به اتمام می رسانند.

    لایک

  3. اصلا برای من قابل قبول نیست که این جاده در ۶ روز تعمیر شده باشد. اینکه منبع خیر کجاست، اگرچه می‌تواند یک اطمینان اولیه ایجاد کند، اما جواب ایراد وارد از طرف محمد نیست. علاوه بر تغییر فصل، من بعید می‌دانم که هیچ مهندس عمرانی حتی با داشتن بهترین امکانات بتواند جاده‌ای را ظرف ۶ روز این‌گونه تعمیر کند. تعمیر این جاده مستلزم خاک‌برداری با عمق زیاد، خا‌ک‌ریزی مجدد، کوبیدن بیس و ساب‌بیس به دفعات و در نهایت آسفالت‌ریزی است که حتی با بهترین امکانات، جمع زمان اجرای هر یک از مراحل دز چنین وسعتی بعید می‌دانم به ۶ روز محدود شود.
    در کنار این مساله، باید گفت که امکانات ژاپن حتی در شرایط بحران به قدری وسیع هست که بتواند آسیب‌هایش را به خوبی مدیریت کند. در ایران ما حتی در شرایط غیر بحرانی هم بودجه لازم جهت اجرای جاده‌ای با چنین کیفیتی وجود ندارد.

    لایک

    1. متوجه هستم. من هم نگفتم صد در صد خبر درست است. منظورم این بود که به هر حال مسئولیت صحت آن با منتشر کننده اش است و من فقط نقل قول کرده ام و بحث خودم را روی آن مطرح کرده ام.

      این هم خبر مشابهی در گاردین
      http://www.guardian.co.uk/world/2011/mar/24/japan-disaster-reconstruction-road-recovery

      لایک

  4. فکر کنم منظورشون این بوده که قبل از حادثه جاده این شکلی بوده
    البته بازم قابل باور نیست که فصل به این زودی تغیر کنه
    شاید تو ژاپل تغیرات طبیعت هم زنگ و مسئولیت پزین و زود تغیر میکنن
    خیلی ضایع بود

    لایک

    1. نه منظور خبر این است که بعد از حادثه جاده تعمیر شده. توجه داشته باشید که این اقدام سمبولیک برای روحیه دادن به مردم انجام شده و موضوع غیرقابل باوری نیست.

      لایک

  5. واقعا عجیبه! اون منبع اولی رو که بامدادی جان ذکر کردی من زیاد معتبر نمی دونستم ولی دیگه گاردین اینو کار کرده باشه جای تعجب داره!!
    در عکس ها به وضوح مشخص هست که پوشش و به قول دوستمون فصل عوض شده. البته فقط عکس پایینی از آسوشیتدپرس هست عکس بالایی من نام ونشونی نمی بینم توش.
    آقا ما بخیل نیستیم اینا بسازن ما خوشحال میشیم و حسرت میخوریم ! اصلا اینا جاپنی هستن هر کاری بگی ازشون بر میاد!

    لایک

    1. محمد: حرفت رو قبول دارم. من هم واقعا اصراری ندارم که این عکس ها حتما درست هستن. شاید حتی گاردین هم اشتباه کرده باشه.

      ولی یه نکته هم هست. رنگ برگ ها نزدیک به هم هست اما ممکنه به خاطر تنظیم نقطه سفید اتوماتیک دوربین و این که در یک عکس آسمان ابری بوده یا ساعت شبانه روز مشابه نبوده رنگ ها اندکی متفاوت به نظر می رسن. عکس دوم یک یا دو استاپ بیشتر نور دیده (آسمانش سفید شده) و به همین دلیل این حس ایجاد می شه که تقاوت اساسی بین اون ها وجود داره.

      لایک

  6. دوستانی که میگن ساخت چنین جاده ای در ۶روز امکان پذیر نیست خاطرشون باشه که توی برنامه نود نشون میداد که توی چین یه ورزشگاه(یا برج) رو توی ۶روز ساختن.
    اما خدمت دوستانی که میگن بین دو تا عکس تغییر فصل و پوشش وجود داره باید عرض کنم که هنوز از زلزله ژاپن یک ماه نگذشته چه برسه به یک فصل.

    لایک

  7. من نمیدونم چرا ما ایرانیها دوست داریم همه ش ساز محالف بزنیم ٰ چرا فکر میکنین هیچکس بجز ماها توانایی هیچ کاری رو نداره؟
    حرف آقای کمالی رو کاملا تایید میکنم.

    لایک

  8. به نظر من این تصاویر، موضوع دیگری رو بیان می کنه و میخواد بگه جاده ای که اینطوری بوده پس از زلزله این شکلی شده.

    لایک

  9. اول از همه اگه درخت های قسمت بالای جاده رو نگاه کنید، میبینید که تغییر زیادی نکرده.
    قسمت پایین هم تعدادی از درخت ها اصلاً برداشته شدند، چند عدد باقیه مانده تغییر زیادی نکردند. و یکی از بوته های که در عکس اول و دوم وجود داره هر دو زرد رنگ و هم رنگ هستند.
    همچنین تغییر مقدار نور در دو عکس که در یکی هوا ابری و در دیگری هوا نسبتاً صافه باعث میشه رنگ ها مقداری متفاوت دیده بشه.

    و باز هم بگم که مورد های از این دست رو میشه زیاد دید. در این مورد نکته مهم فقط این سرعت در این شرایط خاص بوده، و نه خود سرعت انجام کار به تنهایی.

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.