مستند روز: تحریم‌های عراق در دههٔ ۱۹۹۰ چه بر سر مردم این کشور آورد؟

از ایرانیان خیانت‌کار و آدم‌فروشی که در حال تبلیغات به سود تحریم، تحدید و تهدید ایران هستند که بگذریم، عده‌ای از دوستان ساده‌دل یا کم‌اطلاع هم هستند که تحت تاثیر شرایط نابسامان داخلی ایران ممکن است تحت تاثیر این تبلیغات مسموم قرار بگیرند. فیلم مستند زیر ساختهٔ جان پیلجر به بحرانی که تحریم‌های عراق در دههء ۱۹۹۰ برای مردم و به خصوص کودکان عراقی ایجاد کرد می‌پردازد. توجه کنید فیلم قبل از جنگ عراق که در ۲۰۰۳ شروع شد ساخته شده و به عوارض هولناک تحریم‌های اقتصادی می‌پردازد.

بعضی از این دوستان طوری از تحریم های اقتصادی ایران صحبت می‌کنند که انگار یک موضوع کوچک و بی‌اهمیت است و قرار است وضعیت بهتری را برای ایرانیان ایجاد کند. اگر به اندازهٔ سرسوزنی عقل و شرف داشته باشیم با دیدن این فیلم باید به خود بیاییم و تمام قد با تحریم و تحدید و تهدید ایران مخالفت کنیم. اجازه ندهیم تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم رسانه‌های ضدایرانی و آدم‌فروش‌ها و مزدوران ایرانی یا ایرانی‌نما ما را تحت تاثیر قرار بدهند.


با توجه به فیلتر بودن بامدادی در ایران، لطفا مطالب آن‌را از طریق اشتراک در خوراک آن پی‌گیری کنید. استفاده از مطالب و عکس‌های منتشر شده در وبلاگ‌ها و فوتوبلاگ‌های من به شرط «نقل قول دقیق»، «ذکر ماخذ» و «ارجاع لینک به اصل پست» بلا مانع است.

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

9 دیدگاه برای «مستند روز: تحریم‌های عراق در دههٔ ۱۹۹۰ چه بر سر مردم این کشور آورد؟»

  1. خیلی خوب است که آدمی مثل شما اینقدر اعتماد به نفس دارد مخالفینش را تا این حد دست کم می گیرد. ببین آقا! اصلا قضیه این نیست که موافقین تحریم ها نمی فهمند تحریم برای کشور مضر است! اتفاقا این را خیلی خوب می فهمند! کافی است ببینید چه کسانی مدام بی اثر بودن تحریم ها را در بوق کرنا می کنند! چه کسانی سیاستی را ادامه می دهند که کشور های غربی برای حفظ منافعشان تحریم ها را تحریم می کنند!
    مسئله نفهمید بدیهیاتی که حضرت عالی مدام تکرارشان می کنید نیست! مسئله این است که هر تغییری نیاز به هزینه دارد. به نظر خیلی ها در صورت تشدید تحریم ها هزینه که از طرف مردم پرداخت می شود کمتر است.البته شما می توانید طالب هیچ گونه تغییری در نظام جمهوری اسلامی نباشید که احتمالا نیستید. ولی اگر مانند من رویاهای بزرگی برای ایران در نظر دارید باید موافق هزینه دادن باشید. حالا این هزینه را چه طور بدهیم؟ اگر تحریم اسیب زننده است، انقلاب آسیب زننده تر است. اصلاحات در موقعیت کنونی به نظر من امکان پذیر نیست. در مورد حمله خارجی هم که با هم همنظریم. اگر تحریم ها موثر باشد دیگر جایی برای چس ناله نمی ماند. تحول هزینه دارد. امیدوارم همینقدر بفهمید. ‏
    البته ببخشید. فکر می کنم لحنی که در پستتان به کار بردید شایسته چنین لحنی در پاسخ است

    لایک

      1. نه! به لطف نظام مقدس، اینترنت خوابگاه سرعت لاکپشتی و محدودیت ترافیک دارد تا خدای نکرده ما پورن نبینیم!
        ببین آقا! اصلا موضوع این نیست که تحریم ها چقدر هزینه دارد! موضوع این است که کسانی که شما بهشان می گویید بی عقل بی شرف، می فهمند که تحریم ها به مردم فشار می آورد. موضوع میزان هزینه ایست که برای تغییر باید پرداخت. البته شما خواهان تغییری نیستید ولی کسی که آرزوی ایرانی بهتر را دارد برایش این هزینه ها مهم نیست. چه کار باید کرد؟ انقلاب خونین که هزینه بیشتری دارد. حمله خارجی هم همینطور. اصلاحات هم با وضع کنونی ممکن نیست و سرکوب میشود.
        باید هزینه داد. این موضوع بدیهی ترین اصل برای هر تغییری ست. ‏

        لایک

        1. تحریم به تنهایی هیچ گاه به تغییر هیچ نظامی منجر نشده ونخواهد شد این تحربم ها پیش زمینه حمله نظامی ست هرکس از تحریم حمایت کند از حمله به ایران حمایت کرده است

          لایک

        2. وقت ملتی سالها زیر فشار و استبداد زندگی‌ کرده باشند، چندان جای تعجب نیست که ترجیح میدهند باز هم با زور و فشار دردشان درمان شود. دردناکتر از همه اینه که بعضی‌ از ما فکر می‌کنیم هنوز ما شعور اینکه بدانیم چطور باید مشکلاتمان را حل کنیم را نداریم و یا از زبان یکی‌ از همکلاسیهای گرامی‌ من «ما نه بلدیم نه قدرتشو داریم، تازه کلی‌ طول میکش ما بتونیم کاری از پیش ببریم» پس راه حل اینه که همانطور که خانوم هیلاری کلینتون فرمودند دولتهایی مثل آمریکا به ما دلسوزانه و دوستانه کمک کنند، همانطور که به لیبی‌ کمک کردند. و اما پرداخت هزینه برای آزادی! آیا کشورهایی که هزینه‌هایی‌ مثل ویرانی، تجاوز، بیماری، فلج اقتصادی، زندگی‌ زیر چکمه‌های فرشتگانی که برای نجات آمدند و ماندند … را به جان خریدند تصویری از کشوری آزاد و مستقل را به ما میدهند

          لایک

  2. اینجا ایران است نه عراق ! در این سی سال بدترین تحریم ها را اعمال کردند اما چه شد ؟ چند سال پیش بنزین را تحریم کردند و گفتند با این کار بحران ایجاد می شود اما چه شد ؟ حالا که رفته اند سراغ نفت و فکر کنم این دیگه تیر خلاصشان باشد و ناکارآمدی آن هم از همان ابتدا مشخص بود که 20 کشور را مجبور شدند مستثنی کنند ! یادمه وقتی به دنبال تحریم های اتحادیه اروپا کره جنوبی هم گفت نفت نمی فرستد وزیر نفت گفت اگر این گونه باشد واردات کالا ار کره را متوقف می کنیم ، بلافاصله نماینده فرستادند برای صحبت و قرار است صادرات به کره از سر گرفته شود !
    در جنگ تحمیلی ار حدود 18 کشور اسیر گرفتیم و حتی برای تامین سیم خاردار هم در مضیقه بودیم اما این وضعی که در عراق شد در ایران نشد چرا ؟! چون مردم متحد هستند و با توکل بر خدا ما پیروزیم !

    غنی سازی 20 درصد را که فراموش نکردید . چند هزار نفر در ایران محتاج داروهایی هستند که نیاز به غنی سازی 20 درصد دارد. دکتر جلیلی می گفت : وقتی در جلسات مذاکرات به آنها گفتیم که اگر این سوخت را ندهید خودمان تولید می کنیم خندیدند ( یعنی اگه تونستید !) و چند ماه بعد رادیوداروها را با اورانیم 20 درصد غنی شده خودمان تولید کردیم !

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.