چرا از تعطیل شدن گوگل ریدر خوشحال شدم

اتفاقی که چندان هم دور از انتظار نبود (دیر و زود داشت، اما سوخت و سوز نداشت) بالاخره افتاد. گوگل از چند ماه دیگر ارائه سرویس گوگل ریدر را متوقف می‌کند. اگر نمی‌دانید گوگل ریدر یا فیدخوان چیست توضیح دادنش کار این پست کوتاه نیست. اما می‌توانید چند تا لینک اول این یا این را بخوانید. برخلاف خیلی از دوستانی که این  موضع را اتفاقی ناگوار و غیرقابل جبران می‌بینند، به نظرم موضوع کم اهمیت و شاید خوبی باشد. دلایلم را این‌جا ذکر می‌کنم:

1) گوگل ریدر مدت‌هاست جنبه‌ی اجتماعی و تبادل نظر بین کاربران خود را از دست داده است. این اتفاق در واقع از زمانی افتاد که گوگل تصمیم گرفت لایه‌ی اجتماعی گوگل ریدر را حذف کند و کاربران را تشویق کند که چنین کارهایی را در گوگل پلاس انجام دهند. بعد از آن، گوگل ریدر تبدیل به یک ابزار فردی شد که می‌شد به کمک آن فید سایت‌های مختلف را دنبال کرد.

2) خوب حالا که گوگل ریدر به یک ابزار فردی (یعنی مصرف فردی دارد) تبدیل شده با این‌که انصافا ابزار خوبی هم بوده، اما از دست رفتن‌اش موضوع ناگوار یا غیرقابل جبرانی نیست. مگر این‌که فرض کنیم پایان گوگل ریدر به معنای پایان فید و فیدخوانی باشد. تا وقتی که فید وجود داشته باشد ابزارهای فیدخوان هم خواهند بود و علاقه‌مندان می‌توانند به راحتی صدها یا هزارها سایت خبری را دنبال کنند.

3) ممکن است بگویید ابزارهای فیدخوان دیگر به خوبی گوگل ریدر نیستند. اولا که من مطمئن نیستم همین حالا هم ابزارهای خوب دیگری وجود نداشته باشند که زیر سایه‌ی گوگل ریدر تا امروز پنهان نمانده باشند. ثانیا بر فرض هم که فعلن ابزار مناسب جایگزینی وجود نداشته باشد، با سکوت گوگل ریدر فضای خوبی ایجاد می‌شود که ابزارهای بهتر و قوی‌تر تولید شوند. گوگل ریدر دیگر دینامیک و پویا نبود. تبدیل شده بود به یک دایناسور گنده که چه بسا امکان نوآوری و ظهور ابزارهای مشابه بهتر را گرفته بود. از شما چه پنهان از این نظر، خوشحال شدم که خبر تعطیل شدن گوگل‌ریدر را شنیدم.

در این پست قصد ندارم ابزار جایگزینی به شما معرفی کنم (چون هنوز به نتیجه‌ی قطعی نرسیده‌ام). همین را بگویم که من از همین حالا در حال تست کردم چند فیدخوان دیگر هستم و تقریبا مطمئن هستم که به زودی ابزارهای بهتری به بازار خواهد آمد. دنیای وب (چه در جامعه‌ی متن آزاد و چه در محیط‌های مبتنی بر کسب و کار﴾ سرشار از پتانسیل برای نوآوری است. رفتن گوگل‌ریدر بهترین اتفاقی است که برای ظهور ایده‌ها و ابزارهای جدید در عرصه‌ی فیدخوان می‌تواند بیفتد.

جایگزین گوگل ریدر باید خصوصیت‌های زیر را داشته باشد:

  • آنلاین باشد و احتیاجی به نصب نرم‌افزار یا ترجیحا افزونه نداشته باشد.
  • امکان ورودی و خروجی گرفتن داشته باشد.
  • مستقل از گوگل‌ریدر عمل کند (یعنی برای کار کردن به موتور گوگل‌ریدر احتیاج نداشته باشد).
  • فارسی و چیدمان از راست به چپ را همزمان با متون لاتین پشتیبانی کند.
  • سیستم جا افتاده و بالغی باشد (یا چشم‌انداز تبدیل شدن به آن را داشته باشد).

بعضی از دوستان از گوگل خرده گرفته‌اند که با این‌کار شعار خودش یعنی بدجنس نباش را زیر پا گذاشته. خطاب به این دسته از دوستان خوبم عرض کنم که از این نگاه لطیفی که به مسائل دارید خوشحالم، اما متاسفانه باید عرض کنم که آدرس را عوضی گرفته‌اید. سیستم‌های نظارت و کنترلی که با استفاده از ابزارهای اطلاعاتی و وب در سراسر جهان پیشرفته در حال شکل گرفتن هستند چنان شبکه‌ی نیرومند و انحصاری‌ای هستند که گوگل نه تنها نمی‌تواند بخشی از آن نباشد بلکه با همه‌ی بدجنسی‌هایش! تویش گم می‌شود.


با توجه به فیلتر بودن بامدادی در ایران، لطفا مطالب آن‌را از طریق اشتراک در خوراک آن پی‌گیری کنید. استفاده از مطالب و عکس‌های منتشر شده در وبلاگ‌ها و فوتوبلاگ‌های من به شرط «نقل قول دقیق»، «ذکر ماخذ» و «ارجاع لینک به اصل پست» بلا مانع است.

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

8 دیدگاه برای «چرا از تعطیل شدن گوگل ریدر خوشحال شدم»

  1. بخشی از گوگل ریدر که برای من جالب بود این بود که از اون جا می‌تونستم به راحتی هم‌خوان کنم و نوشته در پلاس نمایش داده بشه. در ضمن تعداد «لایک» های نوشته برای من به نوعی فیدبک حساب می‌شدن که احتمال داره از این هم محروم بشم. مورد بعدی این که در گوگل ریدر می‌تونستم ببینم چند نفر به خوراک من ثبت نام کرده‌ان و حدس می‌زدم که محل اصلی برای خوندن خوراک هم همین بوده باشه؛ در نتیجه تخمین خوبی از تعداد خوانندگانم به من می‌داد. حالا احتمالن بعد از این خواننده‌ها پراکنده می‌شن، چرا که از خوراک‌خوان‌های مختلفی استفاده می‌کنن.

    در پایان، اگر به پیشنهادی در مورد خوراک‌خوان رسیدین، لطفن دیگران رو هم در جریان بگذارین. من هم مشغول تست کردن گزینه‌های مختلف هستم و هنوز به موردی که خوب چشمم رو بگیره نرسیده‌ام!

    لایک

    1. نکته‌های که گفتین درسته. گوگل ریدر ابزار خوبی بود و تقریبا به یک ثبات و بلوغ رسیده بود که به این راحتی‌ها توی سایر ابزارهای موجود به دست نمیاد. من توی این چندتایی که تست کردم به نظرم فعلن فیدلی چیز بدی نیومده. امکان همخوان کردن رو می ده و رابط کاربری خوب و ساده ای هم داره. در ضمن یه نکته مثبت که داره اینه که وقتی به اکانت گوگل وصلش کنید خود به خود همه اشتراک های گوگل ریدر رو با همون تگ ها و فولدرها وارد می کنه. اگه تستش نکردین امتحان کنید.

      لایک

      1. تا الان سعی کرده ام که با فیدلی عادت کنم. یک مقدار باهاش کار کردم و به نسبت بقیه‌ی گزینه‌ها، به نظرم به‌ترین موجود اومده، هرچند که هم‌چنان ترجیح اولم گوگل ریدره!

        لایک

  2. راستش قضیه ناراضی بودن کاربر از تغییر وضعیت و تغییر سرویس هست!
    اینکه دوباره باید همه چیز از ابتدا شروع بشود.
    ممنون می شیم اگه خوراک خوانهای خوب رو معرفی کنین که زودتر بار و بندیل را ببندیم برویم

    لایک

  3. سلام
    سال نو مبارک!
    خدایی هیچ جا گوگل ریدر نمیشه!
    خیلی دوسش داشتم واقعا از بسته شدنش ناراحتم.
    من تازه وبلاگ باز کرده ام خوشحال می شوم سر بزنید

    لایک

  4. راستش سرویس های آفلاین (Local) که اصلا ارزش کار کردن رو ندارن و کار باهاشون بجای اینکه در وقت صرفه جویی کنه بدتر وقتگیر هست. من هم از زمانی که گوگل این خبر رو اعلام کرد دنبال سرویس جایگزین خوب بودم که هم در وقت صرف جویی کنه ، قدرت بارگذاری سریعی داشته باشه ، به راحتی بتونیم فیدها رو دسته بندی کنیم و قابلیت ورودی و خروجی گرفتن از فیدها رو داشته باشه. بیشتر فیدخوان هایی که الان هستن بصورت افزونه یا مستقل به گوگل ریدر هستن و تعداد کمی مستقل هستن که قدرت گوگل رو ندارن. در این یک ماه اخیر هم اگه جایگزین مناسبی برای گوگل ریدر پیدا نکردین لطفا در جریان بذارین

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.