آیا زمان در حال کند شدن است؟

همانطور که می‌دانید شواهد نشان می‌دهد جهان در حال بزرگ شدن است و تا حدود یک دهه پیش همه گمانه‌ها بر این بود که سرعت رشد جهان (دست کم در حال حاضر) روند ثابتی دارد.

چندی پیش (1998) گروهی از فیزیکدانان نشان دادند که جهان نه تنها در حال گسترش است بلکه روند این گسترش در حال افزایش است. آن‌ها برای ثابت کردن این نظریه ابرنواخترهای (ستاره‌های در حال انفجار) ‌ویژه‌ای را مورد بررسی قرار دادند که میزان نوردهی آن‌ها مشابه یکدیگر بوده و به عنوان «شمع‌‌های استاندارد» شناخته می‌شوند. شدت نوردهی این «شمع‌های استاندارد» فاصله ‌آن‌ها را با زمین تعیین می‌کند. با مقایسه فاصله این «ستاره‌های در حال انفجار» با میزان «انتقال به قرمز» نور کهکشان مادر، محققین می‌توانند سرعت گسترش جهان را در زمان‌های مختلف تاریخ محاسبه کنند. آن‌ها انفجارهای ستاره‌ای یا «شمع‌های استاندارد» با فاصله‌های مختلف از زمین را زیر نظر گرفتند و متوجه شدند شدت نوردهی ابرنواخترهای نزدیک نسبت به ابرنواخترهای دور با سرعت کمتری زیاد می‌شود {+}. این موضوع آن‌ها را متقاعد کرد که سرعت رشد جهان در حال افزایش است. (گسترش شتابدار کیهان)

اما اخیرا چند دانشمند این پرسش را مطرح کرده‌اند که شاید علت پدیده مشاهده شده، افزایش سرعت رشد کیهان نباشد و این خود ِزمان است که در حال کند شدن می‌باشد. برای ناظری مثل ما که با توجه به درک خود از زمان به وقایع اطراف نگاه می‌کند نتیجه یکی است: چه «سرعت رشد جهان در حال اضافه شدن باشد و زمان روند ثابتی داشته باشد»، «چه سرعت رشد جهان ثابت باشد و زمان در حال کند شدن باشد». پروفوسور سنوویلا در این‌باره می‌گوید:‌«ما نمی‌گوییم بزرگ شدن جهان توهم است. توهم به اعتقاد ما، افزایش سرعت رشد جهان است.»

800px-CMB_Timeline300

مدل‌های موجود فیزیک حرکت زمان را متعارف و یک‌نواخت در نظر می‌گیرند. اما اگر جریان زمان روند کند شونده داشته باشد چطور؟

اگر این فرض درست باشد و زمان واقعا در حال کند شدن باشد پرسش بعدی این است که روند کند شدن زمان تا کجا ادامه خواهد یافت؟ آیا روزی زمان کاملا متوقف خواهد؟

منابع:

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

یک فکر برای “آیا زمان در حال کند شدن است؟”

  1. لذت بردییییییم بامدادی عزیز مییرییرم واسه این جور بحثا :

    البته یه وقت اشتباه نشه مسئله مهم این است که اون زمانی که در حال کند شدن است که در بالا ذکر شد اون زمانی نیست که ما درک میکنیم ، خب بر اساس تو ضیحات بالا میتوان نتیجه گرفت که زمانی ( شاید خیلی دور ) زمان تند شود یعنی از حالت انبساط و گسترش منقبض شود البته نظریاتی هم هست که میگه در گذشته های دور ابتدا یک انقباض بزرگ بوده و تا الان در حال انبساط و احتمالا این انبساط همیشگی نیست و تا حدی پیش میره و دوباره جهان منقبض و کوچک میشه !!

    خب بامدادی جان احتمالا میدونی از هرچیز واسه من مهم تر منابع هستش اما خواهشا ازم نخواه منبع پارا گراف بالارو بگم چون نمیدونم !! ، شاید از کتاب فضا زمان تخت و خمیده ، و چند مستند اخترفیزیکی که دیدم اینها تو ذهنم مونده باشه ، شایدم… 😀 !
    ————————————————————
    بامدادی: درسته، موضوع این‌جا درک ما از زمان نیست. ما همیشه درک خودمون رو از زمان ثابت فرض می‌کنیم و به خاطر همین هم است که اگر به راستی زمان در حال کند شدن باشد، ما متوجه نخواهیم شد و اثرش رو به صورت سرعت کمتر رخدادن پدیده‌های اطراف می‌بینیم.
    من هم در مورد نظریه‌ تپش متناوب جهان شنیدم. ولی فعلا رد یا تایید نشده هیچ‌کدومشون.

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.