غزه‌ تحریف شده در لنز رسانه‌ها

برخی از دوستان «به درستی» از پست قبلی من انتقاد کرده‌اند که چرا به جای توضیح دادن و منطقی گفتگو کردن، با عصبانیت و خشم برخورد کرده‌ام. در پاسخ انتقاد درست ایشان باید بگویم که من هم آدم هستم و آستانه‌ی تحملی دارم. من هم مثل هر آدم دیگری حق دارم گاهی «از کوره در بروم» و «آمپر بچسبانم» و البته باور کنید سعی می‌کنم عصبانیت‌ام را هرگز از دایره‌ی نوشتن خارج نکنم و حتی‌المقدور منصف و مودب باقی بمانم. اما قبول کنید دیدن و شنیدن حرف‌های بعضی از «ما»ها که نمونه‌هایش را هم در همان پست قبلی آورده‌ام، اعصاب پولادین می‌خواهد.

اما در تایید حرف درست دوستان منتقد، مانند کامنت این دوست نادیده‌ام که از خواندن‌اش هم لذت بردم و هم درس گرفتم، این متن کوتاه را از میان «میلیون‌ها» متن خوب که در وبلاگ‌ها، سایت‌ها و منابع انگلیسی‌زبان به راحتی قابل پیدا کردن هستند ترجمه می‌کنم. ترجمه تقریبا آزاد است و خلاصه هم شده است، اما باور کنید برای کسی که بخواهد بداند، «میلیون‌ها» صفحه نظیر این در وب وجود دارد.

در عصر اطلاعات، نداشتن «حداقل» اطلاعات عمومی از اوضاع جهان پیرامون‌مان «توجیهی» ندارد. حتی اگر صدا و سیمای ما اهل سا.ن.س.ور یا هوچی‌گری باشد، حتی اگر منتقد جمهوری اسلامی باشیم، باور کنید «حق نداریم» نابینا بمانیم. در عصر اطلاعات، خودمان را از «اطلاعات» محروم نکنیم. به قول مانی‌ ب. «جمهوری اسلامی نمی‌تواند همیشه غرامت یک‌سویه‌نگری و بی‌فکری ما را بپردازد».

غزه‌ تحریف شده در لنز رسانه‌ها

فلسطینی‌ها بهای کارهایی که ما در غرب کرده‌ایم را می‌پردازند، و همین‌طور بهای کارهایی که نکرده‌ایم. اسرائیل و حامیان آن، تاریخ را در همان حال که رخ می‌دهد بازنویسی می‌کنند، البته با همکاری رسانه‌ها و سیاست‌مداران ما [درغرب].

اگر یک ببینده‌ی عادی تلویزیون یا یک خواننده‌ی معمولی روزنامه فکر کند این فلسطینی‌ها بودند که آتش‌بس میان اسرائیل و فلسطین را بر هم زدند و پرتاب موشک‌ به شهرهای اسرائیل را دلیل قانع کننده‌ای برای حمله‌ی نابودگرانه و همه‌جانبه‌ی نظامی علیه غزه بداند، می‌توان او را بخشید. [چرا که او «تاریخ بازنویسی شده» را دیده یا مطالعه کرده است.]

اما، روزنامه‌ی اسرائیلی «هارتز» به ما یادآوری می‌کند:

شش ماه پیش، اسرائیل درخواست آتش‌بس کرد و حماس هم با آتش‌بس موافقت کرد. اما اسرائیل با حمله به تونل حماس در غزه، به طور یک‌جانبه آتش‌بس را نقض کرد و در همان حال از مصر خواست که به حماس فشار بیاورد تا آتش‌بس را ادامه دهد.

با چنین سوءاطلاع‌رسانی‌ سیستماتیکی (systematic misinformation) نمی‌توان به حقیقت صلح و عدالت میان اسرائیل و فلسطین دست یافت. اسرائیل مانع از ورود روزنامه‌نگاران خارجی به غزه می‌شود و رسانه‌های ما در گزارش کردن عمق فاجعه‌ی انسانی‌ای که در غزه رخ می‌دهد کوتاهی می‌کنند.

علی‌رغم درخواست صلیب‌سرخ و دستور سازمان ملل، اسرائیل اجازه‌ی ورود قطعات یدکی مورد نیاز برای تعمیر ژنراتوری که برق چراغ‌ها، تهویه و مونیتورهای بیمارستان شفا در غزه را تامین می‌کند نمی‌دهد. همان‌گونه که رئیس بیمارستان شفا دکتر حسنیه می‌گوید: حتی مجهزترین بیمارستان جهان نیز نمی‌تواند در این زمان کوتاه پاسخ‌گوی درمان این همه مجروح باشد.

اگر چه بی‌تردید پرتاب موشک از سوی غزه به اسرائیل جرمی محکوم کردنی‌ است، خسارت‌های محدود ناشی از آن را نمی‌توان با پاسخ غیرمتناسب اسرائیل مقایسه کرد. اسرائیل غزه را «ناحیه‌ی نظامی ویژه» اعلام کرده است، دسته‌بندی‌ای که فقط یک مرحله از «جنگ کامل» (total war) فاصله دارد.

بر خلاف آن‌چه لابی اسرائیل و رسانه‌های هم‌نوا با آن منعکس می‌کنند، این فلسطینی‌ها نبودند که جنگ‌افروزی کردند؛ و واقعیت چیز دیگری است. فلسطینی‌ها در شرایط بسیارهولناکی به آتش‌بس پای‌بند مانده بودند، شرایطی که با محاصره‌ی کامل غزه از سوی اسرائیل لحظه به لحظه بحرانی‌تر می‌شد. محاصره‌ای که کمبود نان، سوخت، جوهر، کاغذ و چسب مورد نیاز برای چاپ کتاب‌های درسی کودکان، دارو و باقی مایحتاج ضروری برای «زنده ماندن» را در غزه باعث شده بود.

شهرک‌نشینی‌های گسترده‌ی اسرائیل در مناطق «کرانه‌ی باختری رود اردن» که بر اساس توافق مهم سال 1967 زمین‌های فلسطینی محسوب می‌شوند، دیوار جداکننده‌، ویران کردن خانه‌ها و تنبیه دسته‌جمعی مردم غزه همه و همه جرائم نقض کننده‌ی مصوبات کنواسیون ژنو هستند. مهم‌تر از همه‌ی این‌ها، تنها احتمال رسیدن به راه حل دو کشوره (two-state solution) که جامعه‌ی یهودیان مدام از آن طرفداری می‌کنند، توسط گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین در سرزمین‌های فلسطینی در کرانه‌ی باختری رود اردن از بین رفته است.

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

33 دیدگاه برای «غزه‌ تحریف شده در لنز رسانه‌ها»

  1. خدایااااااااا شر ظالم رو از سر دنیا کم کن .
    بابا تو رو خدا آخر این قضیه چی میشه . مردم بدبخت و بی پناه غزه دارن تو آتیشی که اسرادیل و حماس و ج . ا. درست کردن میسوزن . بابا اون بچه های بی گناه چرا باید این بلا سرشون بیاد . چرا همه دنیا سکوت کردن . آخر این ماجرا میخواد چی بشه .
    یکی بره دهن حماس رو ببنده . بگو آخه تو که زورت به اسرائیل وحشی نمیرسه غلط میکنی زرت و زورت 4 تا موشک آشغال رو پرت میکنی . بابا این اسرائیل خودش وحشی و دیوانست ، اینقدر تحریکش نکنید .
    همیشه در جنگها این مردم بدبخت و بی پناه هستند که باید تاوان ندانم کاریهای دولتهاشون رو پس بدن .

    لایک

    1. حجت:

      چی بگم، ظاهرا کسی کنترلی روی حماس نداره. خشونت ممتد اسرائیل اجازه‌ی رشد دموکراسی در غزه رو نداده. رفتار اسرائیل در واقع گروه‌های تندرویی مثل حماس رو تقویت می‌کنه و اجازه‌ی قدرت‌گرفتن گروه‌های متعادل‌تر رو نمی‌ده. این سیاست اسرائیل بوده و هست و فکر می‌کنم خواهد بود.

      لایک

  2. خوشحالم که بلاخره این وبلاگ نویسای باصطلاح روشن فکر که هی دم از فمنیزم و برابری حقوق چه می دوم از این مسائل می زنن ، بعد از پست شما انگاری متوجه شدن نباید سکوت کنند! و یا به عبارتی چراغ سبزه برای اینکه حمایت کنن از غزه ! به هر حال امیدوارم هم ایران کشوری دموکراتیک بشه و هم مردمش قدرت درک و تشخیصشون بیشتر بشه.
    خسته نباشید.

    لایک

    1. آقا امین:

      فکر نمی‌کنم نوشته‌ی من اصولا چنین تاثیرهایی داشته باشه. اگر کسی چیزی گفته مطمئن باشید خودجوش بوده.
      ممنون از نظر شما.

      لایک

  3. بامدادی عزیز

    تحلیل تان من را هم کمی تا قسمتی خجل کرد چرا که می خواهم

    داد مظلومیت بدهم منتهی به قول شما از بس آمپر چسبانده ام

    که صدای ام فقط عصبانی است…

    خیلی زیاد از نوشته تان کیف کردم.

    موفق باشی دوست ندیده

    لایک

    1. نقطه سر خط:

      🙂
      عصبانی شدن البته راحته، کاری که من هم انجام دادم. ولی خونسرد ماندن و حرف زدن دشواره که من دارم سعی می‌کنم این‌کارو بکنم 🙂

      لایک

  4. بامدادی عزیز
    اول ممنون بابت پیدا کردن آن مقاله که به موقع کمک بجثم با یک دوست یهودی آمد. ولی محکوم کردن اسرائیل در این جنایت یک چیز است و گذاشتن یک میلیون دلار برای سر حسنی‌مبارک و این رفتار دولت وقت در این زمینه یک چیز دیگر. متاسفانه بنظر می‌رسد هر طرف را که نگاه می‌کنی از این جنایت و به خاک و خون کشیده شدن بچه‌های بیگناه عده‌ای از روی سیاست برای در قدرت ماندن خود نقشه می‌کشند و حرکت می‌کنند، از همان اسرائیلش گرفته که این کار را پیش از انتخاباتش می‌کند که جناح راست و افراطی‌اش بدان احتیاج دارد، چه حماس که کشته شدن مردمش را حتی خوش هم میدارد و به هیچ وجه تلاشی در جهت کشته‌نشدن مردم خویش نمی‌کند که آنها ابزار انسانی‌ او هستند و چه دولت وقت خودمان که خدا می‌داند از روی چه انگیزه‌هایی اینگونه کاسه از آش داغ‌تر شده در میان تمام ملل عرب و حتی لبنان و حتی حزب الله که برادر ناتنی حماس است. احساس می‌کنم که بازی‌های سیاسی خطرناکی پشت پرده رفتار دولت ما است….خدا کند که من اشتباه کنم و خدا کند که عقل سیاستمداران ایران قبل از شعله ور شدن آتش جنگ در ابعاد بسیار گسترده تر از این برسد …

    لایک

    1. سارا رها:

      خواهش می‌کنم سارا جان. خوشحالم که به درد خورده.
      واقعا هم بازی‌های سیاسی دولت‌های منطقه و قدرت‌های فرامنطقه‌ای با مردم فلسطین یکی از غم‌انگیزترین پرده‌های تئاتر قرن گذشته بوده و الان هم که ادامه داره.

      مرسی که سر زدی، بعد از مدت‌ها 🙂
      مقدمت خوش.

      لایک

  5. شما چشمت را روی چند مطلب بستی
    اول اینکه از اینجا تا غزه راه درازی است. تنها راه باه خبر شدن از اوضاع آنجا هم رسانه ها هستند که بخش عمده خبر هایی که به گوش من و شما رسیده از همین صداو سیمای مقدس خودمان است. ولی توجه داشته باش که حرف هایی که این ارگان میزند به هیچ وجه قابل اطمینان نیست و این موضوع هر روز برای تمام کسانی که آن را تماشا میکنند واضح تر میشود.
    بنده به ظلم اسرائیل و اوضاع دردناکی که مردم غزه دچارش هستند واقفم، ولی اطمینان دارم با نفرتی که حکومت ما از کشور اسرائیل دارد، حملات اسرائیلیها را چند برابر وحشیانه تر از چیزی که هست نشان میدهد، بعلاوه هیچگاه تصویری از حملات حماس به مردم بی پناه اسرائیل نشان نمیدهد، در حالی که حماس نیز تابحال حملات وحشیانه ای به مردم اسرائیل کرده.
    من با افکار شما مخالفم. اگر میدانستید این چند ساله ایران چه چهره زشتی در دنیا پیدا کرده به جای فکر کردن به اوضاع غزه، کمی برای کشور خودمان دل میسوزاندی
    .
    این هم یک ویدئو از حمله حماس به اسرائیل

    موفق باشی

    لایک

    1. M.H:

      منبع خبری من به هیچ‌وجه صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیست. توصیه می‌کنم شما هم دنیا رو طوری نگاه نکنید که انگار همه منبع خبری‌شون صدا و سیماست. این‌جا وبلاگه و محیط وب و دسترسی به منابع آزاد و گوناگون راحت‌تره. حتی خود این نوشته ترجمه‌ شده از یک نوشته‌ی انگلیسی زبانه که هیچ ربطی به صدا و سیما نداره.

      لایک

  6. «اگر چه بی‌تردید پرتاب موشک از سوی غزه به اسرائیل جرمی محکوم کردنی‌ است»!
    خسته نباشی معنی حرف شما این است که شما هم مانند آدمهای خیلی باهوش در غرب فقط پاسخ را متناسب با حرکت حماس نمی دانید. اسراییل نیاز مبرمی به اینگونه اظهار نظرها دارد. مردم 60 سال است دارند جان می دهند که بگویند اینجا مال ماست و اسراییل (رژیم صهیونیستی) اشغال گر. برادر من حق گرفتنی است و باید گرفت حتی اگر لازم شده با خون. مهم هست که اشک عاشقان حقوق بشر در نیاید ولی وقتی راهی نیست نمی توان سکوت کرد. کما اینکه یاسر عرفات هم آخرش تن به این ذلت نداد.

    لایک

    1. علیرضا:

      خوب به هر طبق قانون بین‌المللی که همه‌ی کشورها هم اون رو قبول دارن کشتن آدم‌های بی‌گناه صواب نیست. واقعیت اینه که به هر حال عده‌ای در اسرائیل امروز زندگی می‌کنن که در شمار اشغال‌گران یا قاتلان شصت‌سال پیش نیستن، مردم عادی هستن که مهاجرت کردن به این کشور و شاید اصلا به اندازه‌ي کافی مطلع هم نباشن از تاریخ‌چه‌ی این منطقه. من با این نظر که همه‌ی مردم اسرائیل غاصب هستن مخالف هستم، اگر چه این حق رو به مردم فلسطین می‌دم که در اون شرایط بحرانی‌ای که درش قرار گرفتن این‌طور فکر کنن و همه‌ی مردم اسرائیل رو مانند صهیونیست‌ها به شمار بیارن.

      لایک

  7. اگر با قواعد اونا بخوای بازی کنی همیشه بازنده ای. حقیقت اینه که اونا اونجا رو اشغال کردند و واقعیت تاثیری روی حقیقت ندار. ما باید دنبال حقیقت باشیم نه واقعیت
    ——————————————————————————————-
    بامدادی: تفکیک دشواری بین واقعیت و حقیقت قائل شدید. البته من فکر می‌کنم متوجه منظور شما باشم، یعنی شما حقیقت رو اون نوع «واقعیتی که باید باشد» در نظر می‌گیرید، در برابر «واقعیت واقعا موجود» درسته؟

    من فکر می‌کنم باید زمینی‌تر از این حرف‌ها به اخلاق نگاه کنیم. یعنی اگر بخواهیم هدفمندی اخلاقی ما منجر به تغییری در جهان پیرامون شود باید واقع‌بینانه نگاه و رفتار کنیم.

    لایک

  8. آره منظورم همینه. وافعیت اون چیزی است که به وقوع پیوسته و حقیقت اون چیزی که حق است. اما به نظر باید حقیفت بینانه نگاه و واقع بینانه رفتار کنبم.
    —————————————————————————————–
    بامدادی: نکته‌ی جالبیه. البته ممکنه در تعریف حق اختلاف وجود داشته باشه، ولی همین عبارت شما رو من به این صورت قبول دارم که واقعیت رو باید با نوعی نگرش ارزشی نگاه کرد تا میان مثلا «پزشکی برای درمان» و «پزشکی برای شکنجه» تفاوت ایجاد شود. در نبود آن نگرش اخلاقی یا ارزشی که خود از جهان‌بینی ما ناشی می‌شود فرقی میان «علم» پزشکی در جهت شکنجه یا در جهت درمان نخواهد بود.

    لایک

  9. سلام
    به مردم دنيا بگوپيد كه مي توان با تحريم كالاي امريكاپي و اسراپيلي به آنها فشار آورد اين حداقل كاري است كه مي توان انجام داد
    والسلام
    —————————————————————————————–
    بامدادی: تحریم کالا البته به شرطی که هوشمندانه و با دانش کافی انجام شود وگرنه یا منجر به آسیب‌رساندن مالی به کسانی که می‌شود که ربطی به صهیونیسم ندارند یا این‌که به حرکتی شعاری و پوچ تبدیل می‌شود.

    لایک

  10. اي كاسه داغتر ازآش
    آيا نگفتن بخشي از حقيقت دروغ گويي نيست
    اگر با عينك پيرمرد و پيرزن ها نگاه مي كني مي تواني بگويي دروغ گويي نيست و.. فلان است
    ولي چرا دروغ ؟
    مگر پزشكان همين بيمارستاني كه نام بردي نمي گويند بيش از نيمياز كشته ها نظامي يا شبه نظامي و بقيه زن و بچه هستند
    ديگه دليل از اين بهتر كه اسراييل مي خواد مردونه جنگ كنه و حماس زيرچادر مامان و خواهرش قايم مي شه
    حوب بگو اسراييل مجهزتره خوب آره مجهزتره كه چي !
    مثلا اگه استان ايلام ادعاي استقلال كنه و حكومت مركزي بهش حمله كنه شما ميري ميگي اقا ناعادلانه است ايلام تانك و هواپيما نداره !
    ايآقا بس كنيد
    روشنفكر فارسي هم چيزي مثل فيلفارسي است
    ——————————————————————
    بامدادی:‌ مقایسه‌ی استان ایلام با غزه بی‌مورده. ایلام از نظر جغرافیایی، فرهنگی، تاریخی و ملی به صورت «پیوسته» به ناحیه‌های اطرافش نزدیکی داشته، یعنی اصولا تافته‌ی جدا بافته یا یک پدیده‌ی تحمیلی در منطقه نیست. اسرائیل یک ماهیت خارجی و تحمیلی در منطقه‌ای هست که بافت و تاریخ‌اش ازآن او نیست.

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.