این‌جا اوبونتو است، صدا و سیمای لینوکس

این نوشته را دارم از داخل لینوکس و آفیس ِ آزاد (OpenOffice) می‌نویسم. چند ساعتی بود که تقریبا ناامید شده بودم. اینترنتم راه نمی‌افتاد و بدون اینترنت لینوکس بی‌معنی‌ است. اما عاقبت نوشته‌ای یک خطی در یکی از اتاق‌های تبادل‌نظر لینوکس کارم را راه انداخت.

لینوکس کاربردوست نیست، اما حسابی سرحالتان می‌کند

لینوکس اوبونتو انصافا نسبت به همه توزیع‌هایی که قبلا دیده یا شنیده بودم «کاربر دوست»تر است. اما در پاسخ به کامنت دوستی که گفته بود «لینوکس زمخت است و چندان کاربردوست نیست» باید بگویم با ایشان موافق هستم. نصب و راه‌اندازی لینوکس برای کاربری که با کامپیوتر آشنایی کمی دارد و به خصوص مسلط به زبان انگلیسی نیست دشوار است. به عنوان نمونه من الان چندین ساعت است برای نصب و راه‌اندازی کارت گرافیکی‌ام در حال خواندن و دانلود کردن هستم. مجبورم RunLevel سیستم را عوض کنم چون نمی‌توانم در حالی‌که محیط گرافیکی اجرا شده درایور را نصب کنم. بعد هم که موفق شدم این‌کار را انجام دهم متوجه شدم به چندین بسته بزرگ نیاز دارد که الان دارم آن‌ها را دانلود می‌کنم. راحت به شما بگویم در لینوکس اگر شانس آوردید و درایور کارت گرافیکی و مودم و … شناخته شد که هیچ. در غیر این صورت مجبورید چندین ساعت (و بلکه روز) برای نصب آن وقت صرف کنید. به خصوص اگر خط اینترنت شما چندان سریع نباشد.

اما نباید زود ناامید شوید. توی همین مدت کوتاه کلی چیز یاد گرفته‌ام و از میزان کنترلی که روی سیستم دارم هیجان‌زده هستم. احساس می‌کنم خیلی از توانایی‌های کامپیوتری‌ام که در اثر استفاده از ویندوز تحلیل رفته بود کم‌کم باز می‌گردد. مجبورم تندتر تایپ کنم و بهتر جستجو کنم. اینترنت را به نوعی بخشی از دسکتاپم ببینم نه مفهومی جداگانه و دور. انگار دارد «حواس کامپیوتری» مرا بیدار و زنده می‌کند و برای این‌که بیدار و زنده باشم حاضرم چند ساعت وقت بیشتر صرف نصب کردن کارت گرافیکی‌ام کنم. لینوکس شاید «کاربردوست» نباشد اما بدون شک دست شما را برای تسلط بر کامپیوترتان حسابی باز می‌گذارد و البته کمی هم «سلول‌های خاکستری»‌تان را می‌دواند!

همه باید فارس باشند حتی ترک‌ها!

این سوال و جواب غم‌انگیز را هم در یکی از فوروم‌ها دیدم. البته این نمونه اصلا نباید باعث سوءتفاهم شود. چون انصافا بیشتر جاها کاربران متخصص به صورت داوطلبانه خیلی خوب همکاری می‌کنند و از دل و جان سوال‌های شما را -حتی اگر پیش‌پاافتاده باشد- ‍ پاسخ می‌دهند. اما محض نمونه‌ و جهت آشنایی با نوع نگرش بعضی از کاربران ایرانی بخوانید و خودتان قضاوت کنید که اگر این تبعیض قومی و زبانی نیست، پس چیست:

How to add another typing language in Ubuntu Linux

I’m a new Ubuntu user and since I’m living in Iran and also I’m a Turk I need to write in English, Farsi and Turkish and Azeri in Ubuntu in many programs such as OpenOffice.org Firefox and Gimp. so how can add these three languages beside English and use them simultaneously

Answerer 1

moosh bekhoret ! hala dige jolo ina migi I’m a turk , bashe! bashe! namak bekhorid namakdon beshkanid ! kam poole naft dadim khordid ?
ye email bezan be [……] oon rahnamayeet mikoneh

پی‌نوشت: پس از نصب لینوکس و انجام تنظیمات اولیه برای نوشتن به فارسی، برای نصب بسته‌های فارسی و قلم‌ها این صفحه خیلی راهنمای خوبی بود. اینجا نامش را می‌آورم به عنوان تشکر از کسانی که آن‌را تهیه کرده‌اند.


مطالب این وب‌لاگ را از طریق خوراک‌خوان دنبال کنید.

نویسنده: bamdadi

A little man with big dreams.

11 دیدگاه برای «این‌جا اوبونتو است، صدا و سیمای لینوکس»

  1. آقا مبارک!
    البته به جای yahoo answer اگه به بچه های فروم های مختلف یه سر می‌زدی کارت زود تر راه میفتاد!
    اگر راه نمیفتاد کانال های IRC از همه سریع تر بود!
    در هر صورت باز هم تبریک و این که من شما رو لینک می‌کنم با اجازه.
    البته شاید دقت داشتن به این نکته هم بد نیست که یه کاربر تازه وارد که شما فرمودین، به هیچ وجه نمی‌تونه ویندوز رو نصب کنه! نصب گنو/لینوکس خیلی آسون تر از ویندوزه

    لایک

  2. یعنی شما فقط توی ایران زندگی میکنی ولی ترک هستی !؟!؟!؟!؟!؟
    واقعا که… کاش حداقل مینوشتی من یه ایرانیه ترک زبان هستم !
    بامدادی جان دلمو شکوندی !

    لایک

  3. @ Saar:

    ممنون از توضیحت اما من در حال جستجو توی اینترنت به این سئوال و جواب برخورد کردم و اگر خودم سئوالی داشته باشم و با جستجو پاسخش را پیدا نکنم حتما از فوروم ها استفاده می کنم.

    در مورد IRC من زیاد آشنا نیستم. ممنون می شوم اگر راهنمایی کنی

    لایک

  4. بابا نصب کارت گرافیک که این قدر سخت نیست.
    System>Administration>Restricted Drivers Manager بعدش هم یه تیک می زنی درایور دانلود میشه.مگه این که مدل کارت گرافیکت عجیب غریب باشه.

    چرا ملتو می ترسونی؟ 😀

    به دنیای لینوکس خوش اومدی… 😉

    لایک

  5. @ پدارم:

    سلام پدرام جان

    من این کار رو کردم ولی همون موقع به من پیام داد که امکانش نیست.
    کارت گرافیکی من نه زیاد جدیده و نه قدیمی. یک Nvidia Gforce هست از سری 7000 و حتی از سایت خودش هم فایل deb رو دانلود کرم. ولی باز هم نمی تونم نصبش کنم.
    اول به من می گفت که RunLevel بالاست. و موقع restart شدن هم وقتی حالت shell رو انتخاب می کردم باز هم برنامه درایور می گفت RunLevel زیادی پایینه.

    با تغییر تنظیمات مربوط به برنامه های اجرایی موقع بالا اومدن کاری کردم که x-window به صورت خودکار اجرا نشه.
    برنامه درایور کارت گرافیکی اجرا شد اما این بار به من خطا داد که مجموعه libc نصب نشده.

    توی synaptic هر چیزی که مربوط به libc 32bit بود رو دانلود و نصب کردم به این امید که درست شده باشه ولی باز هم موقع نصب درایور کارت گرافیکی همون خطا رو میده

    فعلن به خاطر مشغله و کارهای زیادی که دارم مجبورم از windows استفاده کنم ولی مجددا ادامه می دم تا بتونم این کارت گرافیکی رو نصب کنم. هدف من این بود که توی این مدت که تهران هستم از لینوکس استفاده کنم اما چون نصبش بیش از حد برام طول کشید مجبور شدم کمی pending اش کنم.

    شما اگه راهنمایی کنید ممنون می شم.

    من از طرفداران لینوکس هستم و دارم تلاش می کنم که باهاش آشنا بشم ولی از طرف دیگه من به حقیقت هم وفادار هستم و همه حق دارن با داشتن همه اطلاعات تصمیم بگیرن.

    ممنون از توجهت
    بامداد

    لایک

  6. باز خوبه راه انداختيش…. من الآن هفته‌هاست دارم دنبال درايورهاي لپ‌تابم مي‌گردم ولي هيچ‌کجا اثري ازش نبود که Lenovo رو ديدي اتفاقي به من خبري بده، چون واقعاً خسته شدم از اين ويندوز!!!

    لایک

  7. اوبونتو چند رو نصب کردی؟

    رو ویندوز می شه نصب کرد یا باید رو یه هارد دیگه نصب بشه

    من یه مدته می خوام لینوکس کارکنم ولی راستش گیج شدم چه نسخه ای بگیرم که فارسی رو خوب ساپورت کنه و در کنار ویندوز نصب بشه

    پیلیز هلپ می D:

    لایک

  8. راجع به مطلب دوم ( تبعيض قومي) كاش يكي به اون احمق بگه
    نفت ايران هم اگه به قوميت باشه مال عربها و لر هاست و نه فارساي نژاد پرستي مثل تو
    همين توركها نبودن تا تهران دست اين وهابيهاي عوضي بود
    يادت نره پدر اكثر فارسها تورك بوده 🙂 اگه زبان پدري ياد ميگرفتين الان مثل هموني كه نوشته i am Turk بجاي اينكه بسوزي و افغاني بودنت به جوش بياد افتخار ميكردي كه از قوم 400 ميليوني تركهاي دنيا كه از شرق اسيا تا اورپا رو گرفتن هستي

    لایک

  9. سلام دوست عزيز آقاي : dozdaki Says
    اگه ميخاين با لينوكس شروع كنين
    اوبونتو انتخاب خوبيه هم رايگانه هم كنار ويندوز براحتي وسريع نصب ميشه
    پشتيباني و وبلاگهاي خوبي راجه بهش هست
    فعالهاي زيادي داره
    و براي شروع خيلي خوب :راستي حتي نصبش از ويندوز انجام ميشه كافيه يه درايو خالي حدود gig8 يا بيشتر داشته باشي

    معايب : قابل قياس با سوزه و فدورا نيست
    fedora va sooze امكانتات وساختار خوبي دارند
    سازگاري اوبنتو خيلي خوبه و هنگ كردنش هم خيلي كه – به درايوهاي ويندوز مثل fat32 NTFS هم دسترسي داره 🙂

    موفق باشيد

    لایک

من همه‌ی کامنت‌های وارده را می‌خوانم. اما ‌لطفا توجه داشته باشید که بنا به برخی ملاحظات شخصی از انتشار و پاسخ دادن به کامنت‌‌هایی که (۱) ادبیات تند، گستاخانه یا بی‌ادبانه داشته باشند، یا (۲) در ارتباط مستقیم با موضوع پستی که ذیل آن نوشته شده‌اند نباشند و یا (۳) به وضوح با نشانی ای‌میل جعلی نوشته شده باشند معذور هستم. در صورتی که مطلبی دارید که دوست دارید با من در میان بگذارید، از صفحه‌ی تماس استفاده کنید. با تشکر از توجه شما به بامدادی.